Etujarrupalojen vaihto Boraan
Valvoja: ffp jäsenet
Etujarrupalojen vaihto Boraan
Viikonlopun aikana olisi tarkoitus vaihtaa Boraan uudet etujarrupalat. Hain palat jo kaupasta ja nyt olen selvitellyt, että miten ne vaihdettaisiin. Kokemusta ei ole, mutta intoa piisaa ja korjauskäsikirjan mukaan ei pitäisi olla mikään mahdoton temppu kun työkalut pysyvät jotenkin kädessä.
Kysymys johon haluaisin vastauksen onkin lähinnä sellainen, että tarvinko joitain erikoistyökaluja vai pärjääkö perustyökaluilla hyvin? Ja mitä tarvikkeita (rasvat yms.) pitäisi hakea Motonetistä vielä, ennenkö ryhdyn hommiin? Ilmeisesti ainakin kuparitahnaa ja jonkin sortin rasvaa?
Ja toinen kysymys olisi, että mihin näitä rasvoja ja tahnoja tarkasti ottaen laitetaan? Mitään ei ilmeisesti laiteta palojen päälle sille puolelle, jotka ottavat kiinni jarrulevyyn? Vai? Eli onko käsityksni oikea, että liukutappeihin silikonipohjaista rasvaa (esim CRC??) ja kuparitahnaa palojen sille puolelle, jotka eivät ota kiinni jarrulevyyn?
Saa toki kertoa jos on jotakin huomioitavaa vielä kun ensimmäistä kertaa tekee.
Kysymys johon haluaisin vastauksen onkin lähinnä sellainen, että tarvinko joitain erikoistyökaluja vai pärjääkö perustyökaluilla hyvin? Ja mitä tarvikkeita (rasvat yms.) pitäisi hakea Motonetistä vielä, ennenkö ryhdyn hommiin? Ilmeisesti ainakin kuparitahnaa ja jonkin sortin rasvaa?
Ja toinen kysymys olisi, että mihin näitä rasvoja ja tahnoja tarkasti ottaen laitetaan? Mitään ei ilmeisesti laiteta palojen päälle sille puolelle, jotka ottavat kiinni jarrulevyyn? Vai? Eli onko käsityksni oikea, että liukutappeihin silikonipohjaista rasvaa (esim CRC??) ja kuparitahnaa palojen sille puolelle, jotka eivät ota kiinni jarrulevyyn?
Saa toki kertoa jos on jotakin huomioitavaa vielä kun ensimmäistä kertaa tekee.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kitkapintaa ei todellakaan rasvaa.
Satulan männän sisäänpainaminen menee tuollaisella sitten todella kivasti.
Satulan männän sisäänpainaminen menee tuollaisella sitten todella kivasti.
Kiitos Reaper ohjeesta.
Onkohan tuo jarrumäntätyökalu välttämätön Boran jarruissa, kun jostain luin, että niissä ei tarvitse pyörittää mäntää samalla? Eli pärjäisi varmaankin vain jollain varovasti (tai tarvittaessa väkivaltaisesti) vääntämällä vai onko Borassa mäntä jota täytyy kääntää samalla?
EDIT: Huomasin katsoessa jarrupaloja, jotka ostin, että niissä yhestä näyttää lähtevän johto eli taitaa olla kulumisenilmoitus-johto, mutta onko Borassani sellainen, tietääkö joku sanoa? Peltivanne tällä hetkellä paikallaan ja siitä ei näe ja olen lähdössä eri paikkakunnalle vaihtamaan paloja, joten en pysty kesken vaihtotyön lähteä vaihtamaan paloja sellaisiin jotka sopivat.
Onkohan tuo jarrumäntätyökalu välttämätön Boran jarruissa, kun jostain luin, että niissä ei tarvitse pyörittää mäntää samalla? Eli pärjäisi varmaankin vain jollain varovasti (tai tarvittaessa väkivaltaisesti) vääntämällä vai onko Borassa mäntä jota täytyy kääntää samalla?
EDIT: Huomasin katsoessa jarrupaloja, jotka ostin, että niissä yhestä näyttää lähtevän johto eli taitaa olla kulumisenilmoitus-johto, mutta onko Borassani sellainen, tietääkö joku sanoa? Peltivanne tällä hetkellä paikallaan ja siitä ei näe ja olen lähdössä eri paikkakunnalle vaihtamaan paloja, joten en pysty kesken vaihtotyön lähteä vaihtamaan paloja sellaisiin jotka sopivat.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pitihän se käydä tuola sateessa parkkiksella pimeässä vielä tarkastamassa, että onkohan oikeat palat. Näytti olevan tunnistejohto noissakin paloissa, joten taitaa mulla oikeat palat olla. Oli muuten täysin kulunut kuskin puolen ulompi jarrupala, mutta mittaristossa ei ainakaan mitään valoja ole syttynyt... Ottaako siis tunnistin vain moottorin puolelta?
Miten muuten se tunnistimen johto lähtee irti niin, ettei sitä riko?
Edit: Näytti olevan tuossa linkin ohjeessa ohje tuohon anturin irrotukseenkin, joten eiköhän näillä pärjäillä.
Miten muuten se tunnistimen johto lähtee irti niin, ettei sitä riko?
Edit: Näytti olevan tuossa linkin ohjeessa ohje tuohon anturin irrotukseenkin, joten eiköhän näillä pärjäillä.
Palat tuli vaihdettua. Helppo homma oli loppupeleissä kun tiesi teoriassa mitä on tekemässä.
Ainut probleemakohta tuli, kun en hoksannut, että 7mm kuusiokoloavain on villi koko, jota ei ole missään perussarjoissa joita kaupoista löytyy. Löysin kotoa ainakin 7 erilaista kuusiokoloavain-sarjaa, joista yhdessäkään ei ollut 7mm avainta. Jouduin sitten lähteä hakemaan kaupasta räikkään 7mm hylsyä. Maksoi 4e ja rautakauppakin oli vielä sopivasti lauantai aamupäivästä auki, joten siitä ei sen kummempaa ongelmaa ollut, mutta yllätyksenä tuli, että normaaleissa sarjoissa ei ole tuota kokoa.
Ainut probleemakohta tuli, kun en hoksannut, että 7mm kuusiokoloavain on villi koko, jota ei ole missään perussarjoissa joita kaupoista löytyy. Löysin kotoa ainakin 7 erilaista kuusiokoloavain-sarjaa, joista yhdessäkään ei ollut 7mm avainta. Jouduin sitten lähteä hakemaan kaupasta räikkään 7mm hylsyä. Maksoi 4e ja rautakauppakin oli vielä sopivasti lauantai aamupäivästä auki, joten siitä ei sen kummempaa ongelmaa ollut, mutta yllätyksenä tuli, että normaaleissa sarjoissa ei ole tuota kokoa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Huomattu sama ja siitä viisastuneena ostettu tuollainen, mutta vähän vanhempi :) Yllättävän kestävä, muuten.
Haitko puristimen ja vaidoitko nesteen?
Haitko puristimen ja vaidoitko nesteen?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Menee sekin hyväkuntoisena pihdeillä vuorotellen väännellen ja pyöritellen. Ruuvipuristintakin olen kuullut käytettävän.
On vaan niin paljon kivempaa puristella etu- ja etenkin niitä takamäntiä tolla työkalulla. On vielä niin edullinenkin. Ja sen verran jämyä tekoa että kyllä tolle vois 20 vuoden takuun antaa jos hylsyillekin saa 10 vuotta.
Välillä ihmettelen että ne ketkä tuota "haukkuu" niin mahtaako monikaan olla kokeillut kuinka mukavasti se mäntä sujahtaa pohjaan? Tietysti jos mäntä menee sormin niin itsekään en tuota jaksaisi kaivaa. Mutta kukapa sitä uuteen autoon jarrupaloja vaihtaa...
On vaan niin paljon kivempaa puristella etu- ja etenkin niitä takamäntiä tolla työkalulla. On vielä niin edullinenkin. Ja sen verran jämyä tekoa että kyllä tolle vois 20 vuoden takuun antaa jos hylsyillekin saa 10 vuotta.
Välillä ihmettelen että ne ketkä tuota "haukkuu" niin mahtaako monikaan olla kokeillut kuinka mukavasti se mäntä sujahtaa pohjaan? Tietysti jos mäntä menee sormin niin itsekään en tuota jaksaisi kaivaa. Mutta kukapa sitä uuteen autoon jarrupaloja vaihtaa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa