Passat 1.8 20V(APT) Tyhjäk.soutaa, sammuilee ->nykiminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

skegge
-
Viestit: 4
Liittynyt: 27.9.2012 18:37

Passat 1.8 20V(APT) Tyhjäk.soutaa, sammuilee ->nykiminen

ViestiKirjoittaja skegge » 27.9.2012 19:46

Moro
Nyt tarttis vähän passatista tietoa/kokemuksia. Ongelma on että välillä tyhjäkäynti seilaa edestakaisin ja auto röpötti. Välillä sammui ajossa heti kun painoi kytkimen pohjaan. Eikä sen jälkeen lähtenyt käyntiin kuin runsaasti kaasutellen. Kävi vähän aikaa rikkaalla koska bensa haisi. Taas hetken päästä kävi nätisti, kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Nyt vika muuttui nykimiseksi ajossa ja parkkipaikalle päästyäni röpötti ja tyhjäkäynti seilasi. Käynnistin uudestaan ja sitten alkoi putkessa paukuttaminen ja savuttaminen. Ei muuta kuin auto talliin.
Vikakoodeja luettu ongelmien välillä, ainoa koodi on ollut; long term fuel trim- system too rich

Nyt purettu hieman.
- lambda vaihdettu aikaisemmin(alkuperäinen motonetin lambdan tilalle
- tulpat vaihdettu, vanhat tulpat näyttivät hyviltä eikä karstaa ollut
- kaasuläppäkotelo putsattu, öljyä oli aika paljon kotelossa ja letkuissa
- alipaine letkuja tarkastettu/vaihdettu
Mutta mikä on se PCV joka majailee lohkon kyljessä? On sen verran veemäisessä paikassa että tarvii vissiin irrottaa imusarja tieltä.
Viimeksi muokannut skegge, 18.10.2012 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 28.9.2012 13:34

Lähdetään yksinkertaisemmasta päästä: miten lämmöt ja lämpöanturi?

Rikkinäinen anturi saatta antaa kylmänä tai lämpimänä täysin päinvastaiset tiedot ja esim. käydä liian rikkaalla kun lämpimään autoon syötetään "ryyppyä".

Oma V6:nen sammui valoihin muutaman kerran kun lämpöanturi oli rikki - ainoa oire muuten oli että lämpömittari nousi 90:n noin kilsassa, parissa vaikka moottori oikeasti oli kylmä.

Myös lämpimästä moottorista, Climatronicin näytöltä luettuna, tuli esim. 40-astetta moottorin lämmöksi vaikka motti oli kuinka pitkään ajettu...

skegge
-
Viestit: 4
Liittynyt: 27.9.2012 18:37

ViestiKirjoittaja skegge » 28.9.2012 15:52

Lämmöt tuntuvat nousevan normaalisti ja mittarissa ei näy mitään huojuntaa. Mittasin aikaisemmin lämpöanturia, muistaakseni näytti ihan oikeita lukemia verrattuna lämpötilaan.
Täytyy vielä vilkaista anturia onko se sama anturi sekä mittarille ja eculle.
Tarkoitus olisi mitata käyntinopeus-, imuilman lämpötila-, nokka akselin asento anturi nyt ainakin. Sitten kaasuläppäkotelon sopeutus.
Maf anturin putsasin jo aikaisemmin sille tarkoitetulla puhdistus sprayllä.
Sen verran löysin jenkki foorumeilta tietoa tuosta mystisestä pcv.stä, että saattaa tukkeutuessaan/jumittaessa aiheuttaa käynti häiriöitä ja parhaimmassa tapauksessa pullauttaa tiivisteitä pihalle. Tiedä sitten , mutta se olis seuraavaksi purkulistalla. Siinä samalla joutuu irrottamaan imusarjan ja laskemaan vedet pihalle. Tuleehan nekin vaihdettua.

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

ViestiKirjoittaja jamic » 28.9.2012 17:54

Älä turhaan ota imusarjaa irti.
Ite vaihdoin joku aika sitten pcv-putken ja kaasuläppäkotelon irrottamalla mahtu isokin koura sinne imusarjan väliin. Itsellä oli pieni halkeama putkessa ja pientä tukkosuuttakin oli.

Omassa autossa oli aikalailla samat oireet ja johtui rikkinäisesti ilmamäärämittarista.
Vaikka vanha oli putsattu ym. niin uusi mittari korjasi auton.
Sen voin vielä sanoa, että älä osta Motonetistä. Itellä ollut uusi ilmamäärämittari kohta 2kk kiinni ja alkaa vähän tuntua, että se alkaa hajoamaan, koska on tullut pieniä oireita takaisin, mistä kaikki joskus lähti.

Lämpötila-anturi on autossasi sama eculle ja mittaristolle.

skegge
-
Viestit: 4
Liittynyt: 27.9.2012 18:37

ViestiKirjoittaja skegge » 28.9.2012 19:38

Joo sain sen putken sieltä helposti pois, tosin se halkesi irrottaessa. Täytyy katella siihen uusi putki. Minkälainen se venttiili siellä on? Vai onko siellä mitään liikkuvaa? Yritin kattoa lampulla ja peilillä mutta ei sieltä näkynyt oikein mitään.
Eikö toi maffi anna mitään vika koodeja kun alkaa hajoilee? Löysin testi ohjeen ADR ja AEB moottoreille. Täytyy kokeilla tota testiä vag-comin kanssa.

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

ViestiKirjoittaja jamic » 28.9.2012 20:23

Ei antanut mitään vikakoodia mulla.

Itekin olin lukenu jostain venttiilistä, muttei kyllä mullakaan näkynyt APT koneessa.

skegge
-
Viestit: 4
Liittynyt: 27.9.2012 18:37

ViestiKirjoittaja skegge » 14.10.2012 21:02

No niin palataanpas asiaan. Meni osien odotteluksi, mutta nyt taas passatti kasassa.
Ei siellä tosiaan mitään venttiiliä ole vaan pelkkä huohotin kotelo. Muutama alipaine letku vaihdettu ja huohottimen letkut. Mittauksia jatkettu.
Virrat päällä, ei käynnissä.
-Kaasuläppäkotelo sopeutettu; ADP OK.
- moottorin jäähdytysnesteen lämpötila, mitattu 13,5 astetta ,vag com --12 astetta
- Vag com group 003- Throttle valve angle(potentiometer) 5,9%
- Vag com group 004- intake air temperature 14 astetta.

Kone käynnissä, ei käyntihäiriöitä
- lämpötila 57 astetta
- tyhjäkänti nopeus n 850rpm
- Mass flow 4,94- 5,00 g/s
- group 003- 1,2%(kaasuläppä)
- ign timing 5-8 astetta BTDC
- group 031 lambda 0,875V
Seuraavalla käynnistyksellä tyhjäkäynti souti edestakaisin ja sammuili muutaman kerran. Kaasulla sain pidettyä käynnissä, sen jälkeen tasoittu tyhjäkäynti ja kävin ajamassa kilsan lenkin. Ei nykimistä eikä sammuillut. Taaskaan ei vikakoodeja.
Kyllä tässä aletaan maffin puoleen kallistua...
Seuraavana päivänä temppuilu jatkui, maffin liitin irti ja käynti tasaantui. Takaisin kinni ja sitten auto sammui. Tämä toistettiin muutaman kerran ja aina sama tulos. Nyt uusi maffi kiinni ja toistaiseksi toimii. Käyntiäänikin tuntui hiljenevän, joten katsotaan miten äijän käy...
Kiitokset kohtalotovereille!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa