VW polo vm.1990 1.3i (monipisteruisku) ei käynnisty.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

cocy35
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.9.2012 13:56

VW polo vm.1990 1.3i (monipisteruisku) ei käynnisty.

ViestiKirjoittaja cocy35 » 5.9.2012 14:30

VW polo vm.1990 1.3i (monipisteruisku) ei käynnisty. Oireili aiemmin niin, että moottori toimi vain pintakaasulla. Jos painoi kaasua, niin hyytyi. Kun esim. ajoi 80km/h, niin toimi, mutta kun yritti ajaa vähän kovempaa, niin hyytyi täysin. Sitten piti odotella jonkin aikaa, että pintakaasulla taas pääsi ajamaan. Lopulta kone sammui kokonaan, eikä enää käynnisty. Aiemmin toimi kylmänä paremmin, mutta jossain vaiheessa ei ollut enää väliä oliko kylmä vai lämmin. Oireilevana käytin katsastuksessa noin kuukausi sitten ja päästöt olivat ok. Vika siis pahentunut pikku hiljaa.

Seuraavat osat testattu.

Ilmamäärämittari (vaihdettu)
Puola (testattu myös toisella puolalla)
ECU
Imuletkut ym. (ei vuotoja havaittavissa)
Tulpat
Bensasuodatin
Lämpöanturi (sininen)
Hall anturi (vaihteluväli 0 - 10 volttia)
Virranjakajan kansi ja pyörijä

Outoa on, että kun tuon sinisen lämpöanturin johdon irroittaa, niin moottori käynnistyy pariksi sekunniksi ja sammuu. Muuten ei edes yritä. Lämpöanturi on vaihdettu ja testattu.

Tulpat kastuvat ja kipinää tulee.

JUUeikunn
-
Viestit: 82
Liittynyt: 17.9.2007 9:42

ViestiKirjoittaja JUUeikunn » 5.9.2012 14:38

Onkos tuossa katalysaattoria ? Pakosarjan liitosta vähän raolleen jos on ja testiä josko on katti tukkeessa.

A

cocy35
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.9.2012 13:56

ViestiKirjoittaja cocy35 » 5.9.2012 16:45

Onhan siinä, pitääpä testata.

cocy35
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.9.2012 13:56

ViestiKirjoittaja cocy35 » 6.9.2012 20:11

Eipä auttanut. Lisää ehdotuksia otetaan vastaan.

Pallero_Paavo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 2.6.2010 17:34

s

ViestiKirjoittaja Pallero_Paavo » 6.9.2012 23:34

bensaa tankissa tarpeeksi? Tuleeko bensaa? Virtalukon pohja? Itsellä oli käynti vikaa samassa koneessa golfissa eikä meinannu millän ruveta toimii hall anturin uusin niin heti jekkas.

cocy35
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.9.2012 13:56

ViestiKirjoittaja cocy35 » 7.9.2012 12:45

Näyttäisi sittenkin olevan katti tukossa. Ensin ei käynnistynyt, mutta kun irroitin sinisen lämpöanturin johdon, niin käynnistyi hetkeksi ja sammui. Laitoin johdon taas kiinni ja sen jälkeen käynnistyi ja pysyy käynnissä. Eli nyt pitäisi katalysaattori saada kuntoon. Voiko sitä puhdistaa vai pitääkö vaihtaa? Iso kiitos vinkeistä!

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.9.2012 16:07

Miten ihmeessä tuo kertoo että katti on tukossa?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 7.9.2012 16:57

Ajoituksen vois kattoa. Samoin tarjoilen tuota katin tukkoisuutta.

cocy35
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.9.2012 13:56

ViestiKirjoittaja cocy35 » 7.9.2012 17:01

Jos katti on tukossa, niin pakokaasu ei pääse ulos, eikö? Nythän pakokaasu pääsee pakosarjan välistä ulos. Ajoitus on kunnossa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.9.2012 17:53

Jos lämpöanturin johtoa/liitintä roplaamalla moottori lähtee käyntiin, niin en käsitä miten katti voi olla syyllinen käymättömyyteen. Eikö tossa nyt vielä oo sellainen katalysaattori että sen irrottamalla näkee sen sisälle?

cocy35
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.9.2012 13:56

ViestiKirjoittaja cocy35 » 7.9.2012 18:36

Käsittääkseni tuo lämpöanturi vaikuttaa polttoaineseokseen. Jos tuo katalysaattori on tukossa, niin seoksetkin on varmasti pielessä. Autoa on hinattu ja startattu ja ei ole edes yrittänyt käynnistyä. Kun pakosarja on ollut kiinni, niin irroittamalla tuon lämpöanturin, koneen on saanut hörähtämään, mutta ei sen kummempaa. Joka tapauksessa nyt kun pakosarja on raollaan, niin kone toimii ja kiertää kun lämpöanturi on kiinni. Lähes kaikki muut vaihtoehdot onkin tutkittu, joten uskoisin vian löytyneen.

cocy35
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.9.2012 13:56

Jatkuu

ViestiKirjoittaja cocy35 » 23.9.2012 19:24

No nyt on katti vaihdettu ja polo käynnistyi, eli oli tosiaan tukossa. Käynti on kuitenkin edelleen huonoa. Kun pulkaisee vähän nopeammin kaasua, niin booaa. Taas kun irroittaa tuon sinisen lämpöanturin, niin käy paljon paremmin, melkein normaalisti. Sitten kun koneen sammuttaa, niin ei lähde käyntiin ennen kuin sinisen liittimen kytkee takaisin. Voikohan esim. Lambda olla rikki? Kun lambda-anturin johdon irroittaa, niin en huomaa mitään eroa. Voiko tuota testata jotenkin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa