Golf 3 korkea tyhjäkäynti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

Golf 3 korkea tyhjäkäynti

ViestiKirjoittaja make8686 » 24.8.2012 11:23

Tuossa aloin vihdoin katsomaan mikä mahtaisi olla kun tyhjäkäynti on jatkuvasti vähintään 1100rpm.
Kone ABS.

Rupesin hienosäätämään virranjakajaa. Sain pienennettyä kierroksia normaaliin (850), mutta kaasuttaessa alkoi himmailemaan, no sääsin vähän lisää jakajaa juuri siihen ettei himmaile, että käy hyvin. Nyt se on noin 1000rpm. Olen säädellyt sitä eri aikoina muutamana päivänä paremmaksi, kun tuo tuppaa muuttumaan lämpötilan mukaan.

Koitin myös säädellä tyhjäkäyntiruuvia kaasulta, mutta ei vaikuttanut yhtikäs mihinkään, joka on kumma.

Mikä muu voisi vielä vaikuttaa tuohon?

Tuossa taustatietoa mistä tämä korkea tyhjäkäynti johtuu:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169627&highlight=

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 24.8.2012 19:37

Jaa minulla vm96 ADZ 1,8i tyhjäkäynti ollut kokoajan n 1000 rpm.... edellisessä ABS vm94 oli 950......

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 25.8.2012 17:21

Sikäli kun saksaa ymmärsin, tyhjäkäyntiin vaikuttaa kierrosnopeus, nesteen lämpö, 'tyhjäkäyntikoskettimen' signaali ja kaasuläpän avautuma. Noita voi tutkia lähemmin VAGin opuksista SSP134 ja SSP164. Kaasuvaijeri on varmaan tarpeeksi löysällä?

Noin yleensä minusta on väärä tapa lähteä säätelemään perusennakolla väärää tyhjäkäyntinopeutta. Laita sytytysennakko ohjearvoon strobon kanssa ecu perussäätötilassa niin ainakin se on kohdallaan ja katsele vikaa muualta.

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 29.8.2012 10:20

"perussäätötilassa"? virrat pois ECUlta vähäksi aikaa ja sitten säätelemään?

No kumminkin, olen saanut sen laitettua normaaliksi, säätänyt ennakon kuntoon. Nyt se on normaali 850rpm.

Mutta tuo vika mikä tuli silloin tuon käynnistyksenkorjauksen yhteydessä, on vieläkin läsnä yhä useammin. Kierrokset pomppaa 2000rpm satunnaisesti, välillä on 1100rpm, ja kun pitkää matkaa ajaa, niin normalisoituu.

Tuosta toisesta ketjusta sain idean että voisin kurkata tuota tyhjäkäyntimoottoria mikä sen kunto on. Ja muutenkin johtosarjoja yms...

Kiitos noista opuksista, aika selkeitä kuvia, vaikken saksaa osaakaan :)

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 30.8.2012 13:34


make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 3.9.2012 22:07

Kattelin nyt piruuttani sitä tyhjäkäyntimoottoria, pitä aika rutisevaa ääntä, ruiskuttelin WD-40:tä täyteen, (ostin vihdoin sitä kun kauan pitänyt), ja toimii vähän liukkaammin nyt, kuluttaa vähemmän virtaa. Siis testailin labralähteen kanssa. Ja muutenkin rattaat oli hyvässä kunnossa.
Tiiä sitten oliko koko operaatiolla yhtään mitään vaikutusta, mutta tulipa tehtyä varmuitten vuoksi.

Huomasin myös siinä korjaillessani että lambdan johto oli syöpynyt lähes poikki, varmaan yhdisti välillä ja välillä ei. Johto hajosi kokonaan kun koskin siihen. Näkyi että edellinen omistaja oli tehnyt jonkun purkkavirityksen, abiko-jatkoja ja luovia ratkaisuja.
Korjasin myös sen. Tinaa ja kutisukkaa.

No nyt kun tein testilenkin, niin ei ainakaan vielä ole osoittanut ylikorkeita kierroslukuja. Jää nähtäväksi jatkuuko sama meno :)


Ainiin, asiaan kuulumaton juttu. USB-KKL-adapteri saapui, ja sain yhdistettyä Golffiin Monoscan-ohjelman avulla :) Siinä näkyi hyvin kierrosluvut, jännitteet, lämmöt yms yms. aika paljon kaikkea. Mutta tuo mono-motronic vaatii näköjään jonkun salasanan jotta pääsee säätämään joitain asetuksia, tiiä sitten mitä. Ja tuossa autossa on näköjään Mono-Motronic 1.2.3. Ompas älyä tuonkin ikäisessä autossa.
Ainiin, ja sai vikakooditkin luettua. Kaikki hyvin.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 3.9.2012 23:24

Miten muistelisin, että jossain sanottiin, että lambdan johtoja ei saisi kolvata...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.9.2012 23:28

Aivan. Johdon keskellä pitää päästä vertailuilma kulkemaan.

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 4.9.2012 10:19

Öh.. miksei saisi kolvailla? Perustele.

EDIT: Jaa löysin vastauksen itse.
Anturin johtoja ei saa tinata läheltä lämmönlähteitä, luonnollisesti, kun tina sulaa siinä alle 200C jo. Mutta tinasin siitä muoviliittimen vierestä joka ei ole kovin kuumassa paikassa :)

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 4.9.2012 19:18

No eipä tietenkään auttanut yhtään mitään. Tänään ne kierrokset nousi taas satunnaisesti 2000rpm. Ja joskus tuntuu että kaasua antamalla rauhottuisi. Kiva kun valoissa päät kääntyy, "vitu amis!".

Nyt en keksi enää mitään muuta kuin että joku johto heiluu jossain.
Nyt tuli sen verran sateinen sää että jää sekin asia toiseen päivään...

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 11.9.2012 12:01

No vika oli sitten moottorin lämpötila-anturissa. Olipas yksinkertainen vika. Eihän tuollaista tullut ajatelleeksi kun kerran viisari liikkui normaalin oloisesti.
Motormarketista suoraan hyllystä uusi ja nyt toimii, kolme päivää ajellut ja kierrokset ovat noin 950 ja lämmettyä 800 pintaan, :)

Mutta kiva auto, nyt on tullut uusi vika, akku tyhjenee yhdessä yössä... Ja korjailemaan...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa