Passat 3c täristää

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

AlluAlanen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 9.2.2009 10:02

Passat 3c täristää

ViestiKirjoittaja AlluAlanen » 27.7.2012 23:16

Vinkkejä kaivataan täristämisen syyn löytämiseksi, joka tulee esille n. 80 - 105 km/h vauhdissa.
Auto Passat 3C 2.0 FSI etuveto manuaalilaatikolla.
Tosiaan apukuskin puolen sisemmän murroksen vaihdon jälkeen (joka oli yhden kuulan kohdalta syöpynyt) hävisi suurin osa täristyksestä, mutta ei kaikkia. Tämän jälkeen vaihdoin kaikkine hiluineen koko apukuskin vetoakselin, mutta ei vaikutusta. Samalla purin myös kuskin puolen kummatkin murrokset (aivan palasiksi), jotka olivat tosi hyvässä kunnossa. Renkaat käytin tasapainotuksessa ja olemattomat heitot korjattiin, mutta eivät poistaneet tärinää. Takaa käytin laakerikupit auki, mutta ei ainakaan metallihilettä löytynyt. Laakereissa ei perinteisin lonksauttelu menetelmin löydy klapia.
Olisiko parempaa tapaa testata?
Sen verran pihinä en kehtaisi kaikkia laakereita lähteä vaihtamaan ummikkona, joten avun tarpeessa ollaan.

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 28.7.2012 9:20

Etu alatukivarsien puslat vaihtoon,mulla oli 3c 4motion passatissa samaa vikaa ja puslat näytti päällisinpuolin ehjiltä mutta kun nosturilla oli ja vänteli kangella tukivarsia niin näkyi kun takimmaiset puslat oli ihan muusina.

AlluAlanen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 9.2.2009 10:02

ViestiKirjoittaja AlluAlanen » 31.7.2012 10:45

Yllättävän paljon ilmassa ollessaan kello 9:stä ja 3:sta heilutellessa puslat antoivat periksi. Puslat näyttävät päälisin puolin ok ja vain pientä kumin hapristumista havaittavissa. Sorkkaraudan kanssa mitään kovin ihmeellistä en saanut näkyviin, mutta noiden puslien uusiminen ei kyllä tässä konkursissa enään hetkauta, joten uusiin menevät.

Mielenkiintoinen paukahtelu löytyi auton madalluksen jälkeen oikeasta etukulmasta. Alapallo vaikuttaa olevan kunnossa ja alustasarjaa laittaessa tuli uusittua yläpään laakeritkin orgis osilla. Ääni tulee esiin kun kääntää äärilleen vasemmalle ja ajaa eteenpäin hieman matkaa, jonka jälkeen oikaistaessa klonksaus tulee esille. Koiranluutkaan eivät mitenkään pahassa kunnossa olleet.
Kuuluuko muuten apukuskin koiranluun tulla ylhäältä kiinni edestä vai takaapäin? Edellinen suhari tai tehdas oli asentanut tolpan takapuolelle.

AlluAlanen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 9.2.2009 10:02

ViestiKirjoittaja AlluAlanen » 26.8.2012 21:50

Nyt kaivataan näemmä uusia vinkkejä, kun etupään puslat sekä alapallot tuli vaihdettua ja täristää edelleenkin. Olisiko jotain uusia kikkoja noiden etupyörien laakerien koestamiseen, kuin vanha lonksuttelu taktiikka?

Mielenkiintoinen kolahduskin pysyy kuviossa mukana. Eli, kun käännän ratin vasempaa melkein äärilleen ja ajan muutaman metrin, niin oikaistaessa kolahtaa bäng-ääni.
Tämä oikeastaan tuli esille alustasarjan vaihdon jälkeen ja koiranluiden ristiin vaihtokaan ei vienyt ääntä toiselle puolelle.
Alustan vaihdon yhteydessä vaihdoin myös yläpäänlaakeritkin.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 27.8.2012 8:21

Ettei olisi alustasarjan vaihdon yhteydessä mennyt jouset väärinpäin tai niin, että alapää ei istu oikein paikoilleen? Muuten sanoisin, että yläpään laakerit mutta jos ne kerran on vaihdettu niin on aika epätodennäköistä, että vika olisi niissä.

AlluAlanen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 9.2.2009 10:02

ViestiKirjoittaja AlluAlanen » 27.8.2012 9:14

Jouset tuli asennettua alkukesästä, niin ei ole enään varmaa havaintoa siitä, että oliko etutolpat merkitty L:llä ja R:llä. Alustana on Eibach:n Pro Street S.
Voisko nuo etutolpat olla merkittynä, että kumpi kummallekkin puolelle merkinnällä? Jouset pitäisi tolpissaan olla oikein päin, mutta onko tolpat oikeilla puolillaan?

AlluAlanen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 9.2.2009 10:02

ViestiKirjoittaja AlluAlanen » 1.9.2012 22:35

Hahaa! Hävettää ihan kertoa mistä löytyi paukahtelun aiheuttaja.
Itse tehty pohjapanssari painaa ihan nimellisesti apparin alinta sisälokasuojan muovia kaarelle, jonka kanttaukseen sitten koiranluun pulttiin otti kiinni. Kapiiniin ääni oli melko metallinen, mutta näemmä todellisuudessa nimellisestä viasta olikin kyse (vähän lohtua).

No mutta täristämiselle äkkiseltään tuntuisi olevan jäljellä vain muutama vaihtoehto edessä (laakeri ja vaihdelaatikon vetarinlaippa).
Tästähän oli syöpynyt apparin sisempi murros, joka jättää päänuppiin pyörimään outojakin vaihtoehtoja tärinän syyksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa