Boran käyntiongelmat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jj-87
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 26.8.2012 10:36

Boran käyntiongelmat

ViestiKirjoittaja jj-87 » 26.8.2012 11:06

Autona 1,6 Bora vuosimallia 2003, kilometrejä 155000. Autoon vaihdettiin jakopäärempan yhteydessä uusi kaasuläppä viime vuoden lopulla.

Käyntiongelmat alkoi pari viikkoa siiten. Käynnistämisen jälkeen tauluun syttyi epc ja moottorin häiriövalo. Tyhjäkäyntikierrokset olivat yli 1000 ja kun painoi kaasua, alkoi kierrosviisari heilua 500-2000 kierroksen välillä, eikä auto liikkunut metriäkään.

Korjaamolla luettiin vikakoodit, P1602 liittimen 30 viiransyöttö, jännite liian pieni, staattinen sekä P1564 kaasuläpän ohjausyksikkö, alijännite perussäädöissä, satunnainen. Vikamuisti nollattiin, liittimet putsattiin, maadoituspisteet tarkastettiin ja putsattiin, ja akku oli kanssa ok, mutta mitään varsinaista vikaa ei löytynyt. Auto pelasi taas pari päivää ok.

Sitten taas sama juttu kun auton käynnisti ja tielle jäätiin. Jonkin ajan päästä auto käynnistyi ja toimi taas ok, tosin vikavalot paloivat. Sain ajettua huoltamolle. Autoa seuraavan kerrran käynnistäessä taas sama juttu, ei liikkunut mihinkään. Sähköjohdot mitattiin ja tarkastettiin muutenkin, ei mitään vikaa. Vikamuisti nollattiin ja auto pelasi jälleen ok.

Nyt jäi taas auto pihaan sitä käynnistäessä.

Autoa on käytetty tamperelaisessa volkkarihuollossa. Huollossa ei osattu sanoa mikä voisi olla vikana ja ehdotettiin uusien sähköjohtojen vetoa ohjausyksiköltä kaasuläpälle, muttei ongelma kuulemma sillä tule välttämättä kuntoon.

Onko muilla ollut samanlaisia oireita?

Apuja viksummilta kaipaillen..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 26.8.2012 18:43

Aika perinteiseltä karstoittuneet imuventtiilit- ongelmalta kuullostaa, vikakoodit ei vaan jotenkin täsmää... Onko luettu uudestaan koodeja, ja mitä tuolla edellisellä kerralla antoi?

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 27.8.2012 10:01

Uusi kaasuläppäyksikkö vois olla vikaantunut. Tää oli vaan villi arvaus..

jj-87
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 26.8.2012 10:36

ViestiKirjoittaja jj-87 » 28.8.2012 12:16

Kolme kertaa on vikakoodit luettu ja aina samat koodit. Huollosta sanottiin, että olisi virheen antavat anturit tsekattu ja ne oli ok.

Kuinkas onko tietoa, miten herkkiä nuo kaasuläpät ovat rikkoutumaan? Tuo reilu puoli vuotta sitten vaihdettu läppä vaihdettiin tyhjäkäyntiongelman takia uuteen puoliksi arvauksena, mutta oikeasti jako oli hypännyt. Joten ei ole varmaa tietoa, oliko vanhassa läpässä mitään vikaa. Joka tapauksessa se vaihdettiin alkuperäiseen varaosaan eikä mitään ongelmia ollut reiluun puoleen vuoteen. Meneekö uusi läppä noin nopeasti..?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 22 vierailijaa