t15 ahtimen tilalle vnt15 mitä eroa ja onko hyötyä?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

t15 ahtimen tilalle vnt15 mitä eroa ja onko hyötyä?

ViestiKirjoittaja juhovi » 18.8.2012 12:34

Mulla olis tuollanen powerdiiseli pihassa ja omassa vehkeessä on se perus eli 90hp:sen fööni kii... mitäs tapahtuu jos tinttaan sen toisen eli vnt15 ahtimen tilalle ja onko noissa kahdessa suutin eroja? eli paljonko tuohon pitäisi kampetta siirtää tuosta 115hp:sesta että päästäisiin parempiin lukemiin vai onko melkeen helpompi nakata kokonaaan tuo toinen kone?

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

ViestiKirjoittaja juhovi » 18.8.2012 12:35

tai vaihtoehtosesti vaan lähtee kauppaan ostaan uutta hilua :)?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 18.8.2012 13:26

Joudut ainaki uuden n75 vaihtaan.. marmorilla oli 150e vanhalla liittimellä oleva.
Melki helpompi heittää hukkis ahdin joka sopii kerralla

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

ViestiKirjoittaja juhovi » 18.8.2012 13:46

n75? sori oon aika ulkona näistä :D tuossa mulla on kuitenki pihassa juurikin kokonainen auto.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.8.2012 15:26

Koko koneen joudut siirtämään, aivoineen kaikkineen..
90 heppanen on jakajapumpulla ja ilmeisesti hukkisahtimella
115 heppanen pumppusuuttimilla ja muuttuvasiipisellä ahtimella

Toki ahtimen voi siirtää koneesta toiseen, mutta se hukkaportillisen ecu ei osaa ohjata muuttuvasiipistä adinta -> joutuu ohjelmoida uusiksi....

Auttaisi toki komentointia jos tietäisi tarkemmin mistä autoista on kyse ja mitkä on moottorikoodit....

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

ViestiKirjoittaja juhovi » 18.8.2012 20:20

joo okei asia tuli sillä kuntoon sitte. eli lihoineen päivineen lähtee mylly vaihtoon. eikai tuo nyt kovin hääppönen homma ole? 1Z->AFN kuinkapaljon kummempi tuo tuommenen kone on? parempi /paskempi?

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

ViestiKirjoittaja juhovi » 18.8.2012 20:24

ja onko se helpompi /hankalampi piristää sitte?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 19.8.2012 0:00

AFN on 110hv(81kW) kone eli jakajapumpullinen. Ei siis PD (pumpe duse) pumppusuuttimilla varustettu kone. Kääntyy usein PowerDieseliksi kansankielessä. 110hv on vahvempi laakereiltaan käsittääkseni 90hv koneisiin verraten ja isommilla suuttimilla varustettu. Turbokin voi olla isompi, ellet ole asiaa varta vasten tarkistanut. Tuossa tuo tdi koneiden turbo topicci:

http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18095& ... 32f36d5e92

Piristyksen kannalta AFN on parempi. Suuttimien puolesta ja olettaen turbon olevan GT1749V niin se 140hv lähtee ohjelmalla tai evryllä, ehkä enemmänkin riippuen koneen yleisestä kunnosta ja halutusta maksimi savumäärästä. Jos tuo turbo on pienempi niin jotain 120+hv oletettavasti pitäisi irrota. Kyllä toi oma ASV-koneella (110hv) koneella varustettu Skoda liikahtaa aika hyvin jo vakionakin venttiilinnostajien+nokan vaihdon jälkeen varsinkin kun jakopään asennuksen teki joku muu asiantuntija kuin ohjetahtia tekevä merkkiliikkeen työntekijä(jos nyt ennakoilla voi olla isokin merkitys vrt. merkkihuollon "merkit kohdalleen" metodi). Evryllä irtoaa tosin savua mutta kulkuakin aika mukavasti hintaansa nähden.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.8.2012 12:19

Allekirjoitan tuon, pikku muutoksilla ja evryllä kulkee 140hp diiseliä paremmin :-) pysyi jopa 270cdi mersun perässä motarilla kiihdyteltäessä ja suomessa sallituissa nopeuksissa.. savua kyllä tulee :-)

mitä eroja muuten avg ja afn on? Onko noita molempii turboja myös avg:ssä?

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 19.8.2012 12:49

Jos sulla on toimiva ja hyvässä kunnossa oleva 1Z pellin alla, niin ei mitään järkeä lähteä vaihtamaan koko moottoria muutaman kymmenen hepan takia. Isompaa ahdinta ja suutinta ja nestepäätä vaan pellin alle ja cooleri keulalle ja vaimentimet pois putkesta niin ollaan likempänä kahtasataa kuin sataa heppaa vaikkahan vakio-ohjelmalla. Jos sitten oikeasti meinaat alkaa sitä tehoa repimään, niin voi se AFN vaihto olla järkevä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 19.8.2012 13:44

1Z ja AFN koneen erona on ainoastaan AFN:n 2mm suurempi männäntappi, sekä erilainen kiertokangen yläliuska. En näkisi kannattavaksi tuotakaan vaihtotyötä.

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

ViestiKirjoittaja juhovi » 20.8.2012 22:44

voikos noita suuttimia napata tuosta afn koneesta 1z vai onko se suora loisku sinne sylinteriin vai onko suutin moottori sekin?

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

ViestiKirjoittaja juhovi » 20.8.2012 23:01

ja rikkooko tuo muuttuvageometrinen fööni jotain jos sen laittaa ku tuolla vanhalla ei saa ahtoja ylös ku kiloon ja täts it. vai loppuuko soppa siihen? ainaki tuntuis että sitä piisaa ku perse mustana heti ku evrystä antaa vähän namia :P

juhovi
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.1.2009 9:07

ViestiKirjoittaja juhovi » 20.8.2012 23:19

otinpa selvää ja ihmettelin hieman kun siellä on sellanen alipaine pumppu joka nakuttaa jatkuvast ni tuossa on ollut vnt ahdin aiemminkin Garret GT20VNT eli se pumppu ohjannut näemmä sitä . löytypä sillekki ärsytykselle selitys :D eli se vissiin pitää sitä auki jatkuvasti... mutta meneekö siinä alatehot hukkaan sitten.?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa