Golf Gti 2.0 8v -93 aloitti viime talvena satunnaiset nykimiskohtaukset. Toimi täydellisesti silloin kun oiretta ei ilmennyt. Korjaamolla epäiltiin sähköpuolen viaksi. Edellä manitun oirehdinnan perusteella vaihdettiin polttoainesuodatin, virtalukon pohja (!), tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä sekä sytytyspuola ja -ohjain. Kun nykimistä ilmeni edelleen, vein auton jälleen korjaamolle, jolloin vaihdettiin 2 alipaineletkua sekä moottorin huohotinputki. Vian kuva muuttuikin nyt ihan toisenlaiseksi. Aiemmin siis auto toimi virheettömästi silloin kun ei nykinyt, nyt käyntihäiriö on päällä koko ajan:
- tyhjäkäynti vaeltaa välillä 800-1600 kierrosta, tyhjäkäynnillä päästöt kuitenkin ok
- kierrosalueella n. 1800-2400 moottori röpöttää ja mitatut päästöt ovat järkyttävät
- korkeilla kierroksilla kone tuntuu toimivan kuten pitääkin
Korjaamon mukaan lamda-anturin pitäisi olla kunnossa, ilmamäärämittari on testattu, samoin hall-anturi. Autoa on tutkittu yhdessä ja samassa korjaamossa n. 10 tuntia tähän mennessä, kunnes yhteisestä sopimuksesta otettiin aikalisä. Onko hyviä neuvoja? Itse en omista kuin yleismittarin enkä ole sähköpuolen asiantuntija muutenkaan.
2E-moottorin käyntihäiriö
Valvoja: ffp jäsenet
Tarkentelen vielä vähän noita käynnissä tuntuvia oireita tuoreelta tuntumalta, kun käynnistin auton tänään ensi kertaa yli kahteen kuukauteen ja ajelin sitten saman tien 60 km.
-"hakee" tyhjäkäyntiä ainakin juuri nyt erityisesti kylmänä, välillä sammuttaakin koneen
- käyntilämpöiseksi ajettuna tyhjäkäynti oli nyt lähes normaali eli melkein vakio 800
- moottorijarrutuksessa tuntuu aina selvää nykimistä
- tasakaasulla "nypyttää" kierrosalueella 1800-2400, voimakkainta ilmiö on noin 2200 kierroksen paikkeilla.
-ajotietokoneen mukaan kulutus on normaalin rajoissa, eli maantiellä n. 7,5
-"hakee" tyhjäkäyntiä ainakin juuri nyt erityisesti kylmänä, välillä sammuttaakin koneen
- käyntilämpöiseksi ajettuna tyhjäkäynti oli nyt lähes normaali eli melkein vakio 800
- moottorijarrutuksessa tuntuu aina selvää nykimistä
- tasakaasulla "nypyttää" kierrosalueella 1800-2400, voimakkainta ilmiö on noin 2200 kierroksen paikkeilla.
-ajotietokoneen mukaan kulutus on normaalin rajoissa, eli maantiellä n. 7,5
tulisi mieleen omasta 1,8icl golffista ja sen aikaisemmista ongelmista:
-"hakee" tyhjäkäyntiä ainakin juuri nyt erityisesti kylmänä, välillä sammuttaakin koneen
- käyntilämpöiseksi ajettuna tyhjäkäynti oli nyt lähes normaali eli melkein vakio 800
tyhjäkäyntimoottori, lämpötila-anturi
moottorin sähköjohdoissa kosketushäiriö
jos aikasemmin toimi paremmin niin eikö silloin kannattaisi vaihtaa ne osat takaisin millä toimi?
eli 2 alipaineletkua sekä moottorin huohotinputki.?
-"hakee" tyhjäkäyntiä ainakin juuri nyt erityisesti kylmänä, välillä sammuttaakin koneen
- käyntilämpöiseksi ajettuna tyhjäkäynti oli nyt lähes normaali eli melkein vakio 800
tyhjäkäyntimoottori, lämpötila-anturi
moottorin sähköjohdoissa kosketushäiriö
jos aikasemmin toimi paremmin niin eikö silloin kannattaisi vaihtaa ne osat takaisin millä toimi?
eli 2 alipaineletkua sekä moottorin huohotinputki.?
Kosketushäiriöt ovat varmasti ihan pätevä epäily. Pitäisi varmaani jossain loogisessa järjestyksessä osata lähteä niitä tutkimaan ja sulkemaan pois
En ainakaan ihan vielä vakuutu tuosta neuvosta, että selvästi rikkinäiset osat kannattaisi vaihtaa takaisin. Alipaineletkut vuotivat ja huohotinputki oli teipillä ja rautalangalla paikoilleen viritelty pätkien summa.
En ainakaan ihan vielä vakuutu tuosta neuvosta, että selvästi rikkinäiset osat kannattaisi vaihtaa takaisin. Alipaineletkut vuotivat ja huohotinputki oli teipillä ja rautalangalla paikoilleen viritelty pätkien summa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa