T4 kolisee, ravistaa, täristää ja kaikkea muuta kivaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

T4 kolisee, ravistaa, täristää ja kaikkea muuta kivaa

ViestiKirjoittaja SRMK » 21.5.2012 8:23

Haulla löyty ankarasti kaikenlaista, mutta ei ihan vastaavaa. Eli auto on vm. 91 T4 vaparidiesel, olisko koneena 1x kun on se kaikista tehottomin malli.

Ongelma on se, että vika ei tietenkään ole jatkuvasti päällä, mutta varmaan n. 90% ajasta. Ilmenee myös vaihtelevasti kiihdyttäessä, tasakaasulla, kaasun hölläyksen jälkeen jos ei paina kytkintä, joskus vielä vähän kytkin pohjassakin ja välillä tosiaan ei missään tilanteessa.

Auton keula täristää voimakkaasti ja samalla kuuluu kova kolina, kuulostaa ihan siltä että joku hakkais suoraan kuskin alapuolen lattiaa vasten. Välillä niin kovaa, ettei uskalla enää ajaa ja sitten välillä kun ajaa esim. kuoppaan, niin oireet saattaa hävitä pariksi päivää. Vika saattaa "korjaantua" myös ihan itsekseen yön aikana.

Ulommat vetarit on jo vaihdettu, ei ollu apua. Mitä lähtis seuraavana tutkimaan? Sisemmät vetarit? Laatikko? Kytkin? Joku laakeri? Ei viittis hirveästi alkaa vaihtamaan osia mututuntumalla tämän hintaiseen autoon.

EDIT: Tuli muuten sellainen lisäys mieleen, että kolina lisääntyy aika lailla sillon kun jousitus joustaa ulospäin, eli vaikka töyssyn jälkeen. Samoin kuin oikealle käännettäessä tuntuis pahenevan.
Viimeksi muokannut SRMK, 21.5.2012 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 21.5.2012 9:11

Oiskos ekana kuitenkin katottava moottorin ja laatikon kannatinkumit?

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 21.5.2012 9:29

Katellaan joo, kiitos vinkistä.

Kaikki vaihtoehdot kun ei tuu itelle mieleen, niin saa heitellä ehdotuksia!

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 21.5.2012 10:15

edestä tukivarsien puslat . Tarkasta kaikki 4kpl .

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 21.5.2012 10:51

Jes, pidetään lista mielessä.

Tuli muuten sellainen lisäys mieleen, että kolina lisääntyy aika lailla sillon kun jousitus joustaa ulospäin, eli vaikka töyssyn jälkeen. Samoin kuin oikealle käännettäessä tuntuis pahenevan. Lisäsin nämä vielä tuonne ekaankin viestiin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.5.2012 18:50

"Auton keula täristää voimakkaasti ja samalla kuuluu kova kolina, kuulostaa ihan siltä että joku hakkais suoraan kuskin alapuolen lattiaa vasten. Välillä niin kovaa, ettei uskalla enää ajaa ja sitten välillä kun ajaa esim. kuoppaan, niin oireet saattaa hävitä pariksi päivää. "

Moottorin korvakkeet/tukikumit, eli heiluuko liikaa kone/laatikko, tuon testaa kaikki autopajat ei tarvetta viedä merkkiliikkeeseen, kymmenen minuutin työ ;)

tv
-
Viestit: 25
Liittynyt: 28.9.2007 21:09

ViestiKirjoittaja tv » 23.5.2012 12:29

alapallo/yläpallo nivelet,pitää myös kolinaa jos väljät.

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 23.5.2012 13:01

ylä ja alapallot kolisee kuopissa , mutta puslat saattaa alkaa rynkyttään suoraankin ajettaessa , jos ne pahaksi menee.

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 9.6.2012 19:22

Tilannepäivitys:

Mitään toimenpiteitä ei ole tehty, mutta kesärenkaisiin vaihdon jälkeen ei oo kolissu eikä tärissy taas muutamaan viikkoon. Pieni kolina kuuluu n. 40-60 km/h välillä kun kiihdyttää, mutta muuten on ihan oireeton. Mikä ihme.. Tuskin se renkaistakaan johtuu tuollainen?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.6.2012 9:45

"Pieni kolina kuuluu n. 40-60 km/h välillä kun kiihdyttää, mutta muuten on ihan oireeton. Mikä ihme.. Tuskin se renkaistakaan johtuu tuollainen?"

Tuon perusteella kaksi eri vikaa, toinen löytyi (tasapainottomat renkaat), ja se toinen olisi suojapellit (pakoputki, tai jokin) ?

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 12.6.2012 23:34

Pitikin mennä kehumaan..

Tänään se sitten taas palas samaan vanhaan kuvioon. Kolisee tosi kovasti kaasua painaessa, tasakaasulla ei lähes ollenkaan, kaasua nostaessa kolisee suht pahasti ja kytkin pohjassa ei juuri ollenkaan. Myös tärinä on back ja välillä tuntuu että koko keula heiluis senttitolkulla puolelta toiselle. Lisäksi olin tuntevinani, että keula "muljahtaa" sivulle kun kääntää oikealle. Kolina ja pohjassa tuntuva hakkaus tuntuis edelleen olevan suurinpiirtein kuskin jalkojen kohdalla.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 13.6.2012 0:22

Moottorin tukikumit ?

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 13.6.2012 8:01

Pitää lähteä nyt purkamaan asiaa näistä ehdotetuista asioista alkaen. Laitan tänne sitten infoa mikä on lopullinen diagnoosi.

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 20.6.2012 15:32

Vamma pysyy ja muuttuu. Nyt kuuluu välillä myös sellainen tosi terävä ja kovaääninen naksutus. Vaikea kuvailla miltä se kuulostaa , mutta ei ainakaan hyvältä :) Voisko nämä johtua sisemmistä vetonivelistä?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 20.6.2012 16:18

Ootko vieläkään niitä moottorin ja vaihteiston kannatinkumeja vaihdellut? Näköjään mätänetissä reilut kolmekymppiä yks kumi ja toinen kuuskymppiä. Halvemmalla lähtisin kokeilemaan, eikä kai tuo 60 euroakaan vielä paljoa oo noin ikävän vian metsästykseen sijoitettuna.

Joka tapauksessa kannattaa muistaa se, että ihmettelemällä ne viat harvoin korjautuvat, eivät oo ainakaan itellä korjautuneet. Pitää vaan ruveta eliminoimaan eri vaihtoehtoja, jos ei varmaa diagnoosia pysty tekemään. Tai sit pitää ajaa vika ulos...

Tuohon vetoniveljuttuun en oikein jaksa uskoa. Jos se kovin pahaa elämää pitää, niin luulis jo porsineen lopullisesti. Kardaanin väljentynyt ristikko voi kyllä täristellä pitkäänkin hajoamatta, mut se on vähän eri juttu.

Btw, alustan nivelet ja puslathan saat näppärästi tarkistettua, kun käyt katsastamassa (jos vaikka leimausajankohta sattuis sopivasti lähiseuduille). Katsuri kyllä osaa vaania porttereista väljyyttä etupäässä.

Siis: tee nyt jo jotain sille autolle, tai aja niin pitkään kunnes joku paikka hajoaa lopullisesti.

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 20.6.2012 17:47

No mä oon täs odotellukin nyt sitä katsastussedän väljyyden etsintää, ens viikolla saa viedä niin eiköhän se kaiva sieltä jotain jos on kaivaakseen.

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 16.8.2012 15:05

Hitaasti, mutta varmasti :D Leimalla tuli käytyä, läpi meni eikä katsuri löytäny mitään ihmeellistä. Kolisi katsastukseen mennessä, katsastuksen jälkeen ollu taas hiljaa pian vuorokauden ajan.

Pitänee nyt lähteä tuohon kumiremppaan, moottorin tukikumeja katsurikin arvaili.

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 17.8.2012 11:03

Täälläkin ihan samanlaista pauketta / kolinaa, reilun pari vuotta kolissut ja lähinnä kesäaikaan.
Täytynee varmaan itsekin nuo tukityynyt alkaa tutkimaan, kun lähes kaikki muu tuonne on vaihdeltu ja aina vaan kolisee. Ja kun ei saa paikallaan ilmiötä esille.

Ja tämähän on 2.5 TDi 75kW koneella eli ilmeisesti tässä on vähän erilaiset nuo tukityynyt kuin viestin aloittajan autossa.

Edit : selvisi ainakin toistaiseksi minulla kolinan/paukkeen/mukseen aiheuttaja.

Eli kuskinpuoleisen alatukivarren etu kiinnityspultti hieman "löysällä" ja oisko se sitten pultin ja puslan välistä joustanut eikä itse puslasta. No hieman lisää löysälle ja öljyä perään ja tiukalle,niin loppui ääntely. Puslat vaihdettu jokin vuosi sitten.

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 24.8.2012 9:59

Mullakin vaihdettiin ihan ekana noita alatukivarren pultteja kun oli huonossa hapessa. Tiedä sitten olisko hakannu reiän soikeaksi ja kolistelis sieltäkin.. Pitää vielä tutkia tuokin, mutta nyt viikonloppuna aletaan tutkia asiaa oikein perusteellisesti.

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 2.5.2013 11:57

Päivitetääs nyt tämäkin. Pääsin Portterista eroon jo joulukuussa, kolina ja muut oireet johtui sisemmistä vetonivelistä, jotka oli aivan muhjuna.

marko_
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.9.2012 11:58

ViestiKirjoittaja marko_ » 3.5.2013 7:58

Mun pakuun tuli talven pakkasilla samanlaiset tärinät ja kolinat.

Vian sai korjattua sillä kun laitto lääkeruiskulla 0,5desiä 10W iskariöljyä kaikkiin vetoniveliin. Ei oo sen jälkeen täristäny eikä kolistellu yhtään. Leimaki tuli paperiin eikä katsastusmies löytäny mitään vikaa autosta.

Tuo ryskytti sillon niin paljon moottorijarruissa että tuntui että renkaat lähtee irti.

SRMK
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.4.2011 11:05

ViestiKirjoittaja SRMK » 3.5.2013 10:00

Jep, samoin teki tuo mun oma. Pelotti joskus, että pian menee koko auto poikki kun ravistaa niin rajusti. Vetonivelistä ei ollu paljon kerrottavaa, kun ne vaihdettiin. Jos vetari voi olla loppu, niin nuo kyllä oli!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa