Golf III 1.4 -outo ääni kiihdyttäessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

Golf III 1.4 -outo ääni kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja juhaniK » 24.6.2012 22:37

Onko ehdotuksia mistä pitäisi vikaa metsästää?:
Kunnolla kun painaa kaasua niin alkaa kuulumaan nakuttavaa ääntä koneesta. Nakutus loppu heti kun hieman keventää kaasua. Normaalissa ajossa kevyellä kaasulla tätä ei siis kuulu ollenkaan..
Öljyt + sytystulpat vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Kylmällä koneella ilmeisesti venttiilinnostimet naputtaa vähäsen, mutta mielestäni tämä ei siihen liity.
Viimeksi muokannut juhaniK, 15.7.2012 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.6.2012 23:06

Kk-laakerointi tahi männäntapin helat? Kuuluuko ylimääräisiä ääniä paikallaan kierroksia nostettaessa? Syökö polttoainetta normaaliin tapaan?

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 24.6.2012 23:34

Mielestäni ääni kuuluu vain kun koneella on kuormitusta kunnolla (esim. ohitukset kaasu pohjassa). En ole kokeillut paikoillaan nostaa kierroksia kovin korkealle, mutta pitääpä huomenna testata.
Muuten kone kuulostaa kyllä ihan "normaalilta". Kierroksia tosiaan kestää ajossa nostaa, kunhan ei ihan täpöllä runttaa. Bensaa syö samaan tapaan kuin ennenkin, eli melko vähän. Toivottavasti nyt ei mitään isompaa olisi menossa..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.6.2012 23:40

ajoitus aikaisellaan eli "nakuttaa"

nakutustunnistin voi olla viallinen, ja ei säädä syttyä, tai sitten sytty pielessä!

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 24.6.2012 23:55

Piti kanssa kysymän että jos se nakutttaa ihan "oikeasti" - onkos noissa jo nakutunnistimet?
-kuten tuossa jo olikin niin sytkä aikaisella... tai sitten karstainen kone tai laiha seoskin kai voi tehdä tuota -googlesta varmaan löytyy tarkemmin.

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 25.6.2012 0:25

Kyseessä vuoden 97 malli. Wikipedian mukaan kone on AEX/APQ. Nakutustunnistimesta en osaa sanoa.. Mutta eikö tuon nakutuksen pitäisi kuulua ihan perusajossakin, jos sytyksessä on häikkää?
Tosiaan, ajoin viime viikolla vagcomilla autoscanin ja se ei mitään virheilmoituksia löytänyt.
Karstaahan koneessa kyllä voi olla. Pitäpää vähän koittaa googlailla.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.6.2012 0:40

nakutus kuuluu kovassa vedätyksessä juuri yleensä.

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 15.7.2012 12:19

Pitääpä vähän nostella tätä, nyt kun on tullut tuota ääntä kuunneltua tarkemmin..
Ääni ei itseasiassa ole nakututusta vaan enemmänkin sellaista peltistä "rätinää" (vaikea kuvailla).
En ole vielä tarkastuttanut sytytystä, mutta voisiko jokin muu aiheuttaa tuollaisen äänen?

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 15.7.2012 16:17

Oisko pakosarjan lämpösuoja irtoomassa tai katin suojapelli?

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 14.8.2012 19:23

Nyt kun tuli muiden ongelmien takia syynättyä konetta niin saatoin löytää syyn..
Pultti on korkannut tuosta pakoputkeen kiinnittyvästä pömpelistä :/ voisikohan johtua tuosta?

https://dl.dropbox.com/u/27208277/IMG_1346.JPG

https://dl.dropbox.com/u/27208277/IMG_1347.jpg

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.8.2012 20:07

Hyvinkin todennäköistä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.8.2012 21:12

Kuvan perusteella taitanut vuotaa pakokaasuakin tuosta ulos josta ääni johtuu.

wilp_
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.7.2012 23:09

ViestiKirjoittaja wilp_ » 15.8.2012 0:50

Se pömpeli on pakosarja ja se pultti on sylinterikannessa poikki. Pakokaasu kun vuotaa tuosta niin pitää sellaista "räpätysty".
Eli joku näppärä kaivamaan kannesta pultin pätkä pois ja vaihtamaan pakosarjan tiiviste. Samalla vaivalla uudet pinnapultit ja mutterit, on kuitenkin jumissa/ruosteessa kaikki.

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 15.8.2012 9:30

Onko tuo katkenneen pultin irroitus homma jonka voisi itse suorittaa? Onko jotain passelia työkalua hommaan?

Voisin kokeilla kunhan saan kolpakon muuten kulkemaan. Ilmeisesti pitää koko pakosarja irroittaa..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.8.2012 16:08

Juu, pakosarjan vuotaminen pitää monesti juurikin kuvailemaasi ääntä, eli se "kolistaa", "paukuttaa" moottorin käyntinoepuden mukaan ja kuulostaa juurikin rikkinäiselle kk-laakerille/runkolaakerille.

Eli pakosarja irroittaen ja esimerkiksi vastakierretapilla se pultin jämä kannesta pois. Eli poralla reikä sinne pultin jämään ja vastakierretappi sinne reikään ja pyöräyttää sen jämän vaan pois. Monesti nuo katkenneet pultin jämät ei ole tiukassa, kun ei ole jännitystä (jännityksen/kireyden aiheuttava mutteri/pultin kanta katkennut). Eli saattaa lähteä ihan vaikka magneetilla tms. pyörittelemällä (tuskin on niin hyvä tuuri :D).

Sitten vaan uutta alkuperäistä/alkuperäisen kovuista pulttia/pinnapulttia tilalle ja kovaa ajoa. Pakosarjan tiiviste kannattaa toki uusia samalla.

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 15.8.2012 18:21

Jees, kiitti vinkeistä! pittääpä ottaa työn alle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa