kytkin luistaa
Valvoja: ffp jäsenet
kytkin luistaa
Profiilin mukainen Golf IV TDI. Käsittääkseni varustettu kaksoismassavauhtipyörällä ja muilla kalliilla voimansiirron herkuilla. Kilometrejä vasta 220 tkm.
Oire on esiintynyt nyt kahdesti 5:lla kiihdyttäessä n. 90 km/h ylöspäin kiihdytyskaistan alussa. Noin 2150 kierroksen jälkeen kytkin on antanut perään niin, että kierrokset ovat nouseet ehkä 300:lla, kuitenkin niin, että nopeus ei ole noussut, eikä kumit voi noilla tehoilla kuivalla asfaltillakaan sutia.
Vikakoodeja en nähnyt ahtopaineen noususta, mutta pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä tuolla 2100-2200 kierrosalueella tuntee pienen piikin kiihdytyksessä. Mielessä kävi, josko ahtopaineet nousisivat piikkimäisesti tuossa ja aiheuttaisivat luiston. N75-venttiili ilmeisesti rajoittaa max -paineen ja MAF ohjaa muuten polttoaineen ja ilman syöttöä.
Auto on vakio ja suht siististi ajeltu, joten kytkimen loppuminen ei pitäisi olla syynä. Paineasetelmassa toki voi olla jotain vikaa, mutta onko eksperteillä tai muuten kokemusta omaavilla arvokkaita vinkkejä? Muuta kuin vaihtaa korjaussarja kytkimeen ja todeta sitten mahdollisesti vaihtaneensa ehjän osan.
Oire on esiintynyt nyt kahdesti 5:lla kiihdyttäessä n. 90 km/h ylöspäin kiihdytyskaistan alussa. Noin 2150 kierroksen jälkeen kytkin on antanut perään niin, että kierrokset ovat nouseet ehkä 300:lla, kuitenkin niin, että nopeus ei ole noussut, eikä kumit voi noilla tehoilla kuivalla asfaltillakaan sutia.
Vikakoodeja en nähnyt ahtopaineen noususta, mutta pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä tuolla 2100-2200 kierrosalueella tuntee pienen piikin kiihdytyksessä. Mielessä kävi, josko ahtopaineet nousisivat piikkimäisesti tuossa ja aiheuttaisivat luiston. N75-venttiili ilmeisesti rajoittaa max -paineen ja MAF ohjaa muuten polttoaineen ja ilman syöttöä.
Auto on vakio ja suht siististi ajeltu, joten kytkimen loppuminen ei pitäisi olla syynä. Paineasetelmassa toki voi olla jotain vikaa, mutta onko eksperteillä tai muuten kokemusta omaavilla arvokkaita vinkkejä? Muuta kuin vaihtaa korjaussarja kytkimeen ja todeta sitten mahdollisesti vaihtaneensa ehjän osan.
No, pitää tutkia tuota vielä. Luisto on nyt esiintynyt vain pari kertaa ja tässä kyseisessä tilanteessa. Ilmeisesti vääntö on kytkimellä siinä tilanteessa suurimmillaan.
Onneksi ei tuo kytkin ole hitsattuna moottoriin kiinni, ettei sentään koko moottoria tarvitse vaihtaa. Hirveästi ei kehuja saa tuo kytkin kestävyydestään, etenkään kun siitä on jonkin verran kirjoituksia tälläkin foorumilla ja niitä menee vakio autoistakin pienillä kilometreillä. Liekö sitten alimitoitettu.
Ajattelin kuitenkin nyt vähän tutkia tuota ahtopaineen kasvua kiihdytyksissä. Vääntöjähän on kuitenkin moottorinohjauksen softalla rajattu alakierroksilla juuri tuon kytkimen vuoksi? Havaitsin vain itse persdynolla siinä 2100 kierroksen kohdalla pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä selvän piikin, jos noilla tehoilla voi huimasta kiihtymisestä puhuakaan.
Onneksi ei tuo kytkin ole hitsattuna moottoriin kiinni, ettei sentään koko moottoria tarvitse vaihtaa. Hirveästi ei kehuja saa tuo kytkin kestävyydestään, etenkään kun siitä on jonkin verran kirjoituksia tälläkin foorumilla ja niitä menee vakio autoistakin pienillä kilometreillä. Liekö sitten alimitoitettu.
Ajattelin kuitenkin nyt vähän tutkia tuota ahtopaineen kasvua kiihdytyksissä. Vääntöjähän on kuitenkin moottorinohjauksen softalla rajattu alakierroksilla juuri tuon kytkimen vuoksi? Havaitsin vain itse persdynolla siinä 2100 kierroksen kohdalla pienemmällä vaihteella kiihdyttäessä selvän piikin, jos noilla tehoilla voi huimasta kiihtymisestä puhuakaan.
Itsellä kävi kanssa mielessä, että jotain liukastetta sinne levylle olisi ehkä päässyt. Ongelma ei vielä onneksi ole esiintynyt kuin tuossa kuvatussa tilanteessa. Vähän uskomattomalta tuntuisi, että kytkin olisi mitoitettu niin lähelle moottorin voimavaroja, että se alkaisi muuten näin luistamaan.
Asiaa ei harmillisesti pääse toteamaan kuin avaamalla kytkimen ja siinä on sen verran hommaa, ettei viitsi vanhoilla hiluilla laittaa sitä nippuun. Kaippa se on kärsittävä lompakossa tuon teknisen hienouden hinta ja laittaa tilalle kiinteä limppu, jos se luisto tuosta alkaa lisääntymään.
Asiaa ei harmillisesti pääse toteamaan kuin avaamalla kytkimen ja siinä on sen verran hommaa, ettei viitsi vanhoilla hiluilla laittaa sitä nippuun. Kaippa se on kärsittävä lompakossa tuon teknisen hienouden hinta ja laittaa tilalle kiinteä limppu, jos se luisto tuosta alkaa lisääntymään.
Onko aloittajalla mahdollisuus ottaa VAG-COM:lla logeja? Melkein veikkaisin, että vaikkei vikakoodeja tulekaan, niin ahdot käy hetkellisesti liian korkealla. Tuon seurauksena tulee vääntöpiikki ja jo hieman sisäänajoa enemmän kilometrejä nauttinut kytkin antaa periksi. Hetkellinen ahtopiikki ei välttämättä jätä mitään merkkejä itsestään, sillä olisikin hyvä saada auto piuhaan kiinni ja tienpäälle suorittamaan testejä. Tuo alakierrosalue on kuitenkin se, jolla voimansiirto alkaa antautumaan jos vääntöä tulee liikaa. Toisinsanoen, kannattaa etsiä sitä syytä ennen seurauksen korjaamista.
Kytkimen luistamisesta ei tosiaankaan ollut epäilystä.
Latailin tässä juuri läppäriä noiden logien ottamista varten. Persdyno on indikoinut juuri siinä 2100-2000 kierroksen kohdalla selvän vetopiikin. Pienillä vaihteilla ei ahdot välttämättä ehdi nousta liian pitkäksi aikaa korkealle, että luistaisi.
Kaverilla oli Passatissa ongelmaa, että heitti pitkässä kiihdytyksessä vikatilaan, ilmeisesti ahtopiikin vuoksi. Sittenhän autosta tuli niin lussu, että ei meinannut motarille sekaan päästä, ennen kuin boottasi auton starttaamalla vauhdissa. Tämä korjaantui sitten N75-venttiilin vaihdolla ja elämä hymyili. Laitan Golfin tänään logittamaan kotimatkalla, jos saisi vähän käppyröitä analysoitavaksi.
Latailin tässä juuri läppäriä noiden logien ottamista varten. Persdyno on indikoinut juuri siinä 2100-2000 kierroksen kohdalla selvän vetopiikin. Pienillä vaihteilla ei ahdot välttämättä ehdi nousta liian pitkäksi aikaa korkealle, että luistaisi.
Kaverilla oli Passatissa ongelmaa, että heitti pitkässä kiihdytyksessä vikatilaan, ilmeisesti ahtopiikin vuoksi. Sittenhän autosta tuli niin lussu, että ei meinannut motarille sekaan päästä, ennen kuin boottasi auton starttaamalla vauhdissa. Tämä korjaantui sitten N75-venttiilin vaihdolla ja elämä hymyili. Laitan Golfin tänään logittamaan kotimatkalla, jos saisi vähän käppyröitä analysoitavaksi.
Luisto ei ole sittemmin toistunut. Ahtopaineetkin näyttivät pysyneen kurissa, joten ehkäpä luisto oli sitten tilapäistä, kunnes alkaa taas kohta toistumaan.
Mikäs muuten on tuollaisen ATD -koneen ahtopaineen yläraja tarkkaan ottaen? VAG-COMin arvosta ilmeisesti pitää vähentää vallitseva paine, sillä ahdot eivät varmaan ole oikeasti yli 2 bar?
Mikäs muuten on tuollaisen ATD -koneen ahtopaineen yläraja tarkkaan ottaen? VAG-COMin arvosta ilmeisesti pitää vähentää vallitseva paine, sillä ahdot eivät varmaan ole oikeasti yli 2 bar?
Kytkin luistaa taas!
Samainen Golf IV TDI (100 hp), ei viritetty ja rauhallisesti ajeltu. Ei ole edes kärryä juuri vedetty ja mittarissa 266 tkm. Kytkin vaihdettiin 220 tkm kohdilla ja siinä ei ollut näkyviä ongelmia levyssä tai paineasetelmassa.
Nyt tuo kytkin tuntuisi luistavan herkemmin kuin vanhalla ellen vaihtoa. Luisto on selkeintä, kun kierroksia on reilut 2000 1/min nelos- ja vitosvaihteella. Kierrokset pomppaavat noin 300 1/min. Luultavasti se voimantuotto on suurinta sitten tuolla alueella. Mitään repivää voimaa ei ole tullut autoon ja noilla tehoilla sitä nyt ei ole odotettavissakaan. Tässä on alkanut miettimään, että voisikohan ongelma olla muualla kuin levyssä tai paineasetelmassa?
Vuotoja ei kytkinkoteloon ollut tullut ja asiantuntija-asentajan mukaan ei näissä vehkeissä se ole tyypillistä ollutkaan. Kytkin ottaa hieman alempaa kiinni kuin vanhalla, suhteellisen alhaalla, joten irroitusmekanismin ei luulisi kantavan. Mitään säätöä tuossa ei käsittääkseni olekaan. Työsylinterin pieni jumittaminen kävi mielessä, mutta voisiko se riittää aiheuttamaan irroitusmekanismin kantamista? Muita ideoita asian tutkimiseksi? VAG-COM löytyy, mutta mistä sieltä voisi jotain poikkeavaa löytää? Ahtojen nopea nouseminen on käynyt mielessä ja siitä aiheutuva vääntöpiikki. Kummoinenhan tuo vakiokytkin ei näissä autoissa ole...
Nyt tuo kytkin tuntuisi luistavan herkemmin kuin vanhalla ellen vaihtoa. Luisto on selkeintä, kun kierroksia on reilut 2000 1/min nelos- ja vitosvaihteella. Kierrokset pomppaavat noin 300 1/min. Luultavasti se voimantuotto on suurinta sitten tuolla alueella. Mitään repivää voimaa ei ole tullut autoon ja noilla tehoilla sitä nyt ei ole odotettavissakaan. Tässä on alkanut miettimään, että voisikohan ongelma olla muualla kuin levyssä tai paineasetelmassa?
Vuotoja ei kytkinkoteloon ollut tullut ja asiantuntija-asentajan mukaan ei näissä vehkeissä se ole tyypillistä ollutkaan. Kytkin ottaa hieman alempaa kiinni kuin vanhalla, suhteellisen alhaalla, joten irroitusmekanismin ei luulisi kantavan. Mitään säätöä tuossa ei käsittääkseni olekaan. Työsylinterin pieni jumittaminen kävi mielessä, mutta voisiko se riittää aiheuttamaan irroitusmekanismin kantamista? Muita ideoita asian tutkimiseksi? VAG-COM löytyy, mutta mistä sieltä voisi jotain poikkeavaa löytää? Ahtojen nopea nouseminen on käynyt mielessä ja siitä aiheutuva vääntöpiikki. Kummoinenhan tuo vakiokytkin ei näissä autoissa ole...
Ahtojen mahdollinen piikkaus ei tuo vääntöä yhtään normaalia enempää koska syöttömäärä ei vakiosoftalla piikkaa samaan tahtiin. Teho/vääntö tulee polttoaineesta, ei ahtopaineesta vaikka sitä olis 5 baria.
Minkä merkkinen kytkinpaketti sinne on jälkiasennuksena laitettu? Hakuammuntaa, mutta voisko olla niin oudosti käyny että kytkin jää vähän kantamaan jos esim. kytkimen työsylinterin kumiletku on sisältä rikki ? Jarruissa voi aiheuttaa samanlaisen ongelman, jarruttaa kyllä muttei irrota. Kyllähän tuon vakiokytkimen pitäis kestää het sen 100-150Nm enemmän kuin mitä tuo moottori tuottaa vakiosoftalla vääntöä.
Minkä merkkinen kytkinpaketti sinne on jälkiasennuksena laitettu? Hakuammuntaa, mutta voisko olla niin oudosti käyny että kytkin jää vähän kantamaan jos esim. kytkimen työsylinterin kumiletku on sisältä rikki ? Jarruissa voi aiheuttaa samanlaisen ongelman, jarruttaa kyllä muttei irrota. Kyllähän tuon vakiokytkimen pitäis kestää het sen 100-150Nm enemmän kuin mitä tuo moottori tuottaa vakiosoftalla vääntöä.
Sashin orginaalia vastaava levy sinne muistaakseni laitettiin.
Työsylinterin vaihtamista / tutkimista olen tässä vähän miettinyt, koska aiemmallakin kerralla tuo levy ja paineasetelma olivat ilmeisesti kunnossa. Siinä on sitten hieman levyä vaihdettaessa ehkä ropattu noita osia. Nyt autolla ei ole ajettu ihan yhtä tiuhaan kuin aiemmin ja se tietysti altistaa kaikenlaiselle jämähtämiselle. Se työsylinterin mäntä ei kuitenkaan isoa liikettä siellä tee ja pieni verryttely ei varmaan olisi pahitteeksi. Säätöhän tuossa ilmeisesti toimii samaan tapaan kuin hydraulisissa jarruissa. Jos se työsylinteri ei palauta kunnolla, niin voihan se siinä sitten ehkä jäädä pikkuisen kantamaan?
Työsylinterin vaihtamista / tutkimista olen tässä vähän miettinyt, koska aiemmallakin kerralla tuo levy ja paineasetelma olivat ilmeisesti kunnossa. Siinä on sitten hieman levyä vaihdettaessa ehkä ropattu noita osia. Nyt autolla ei ole ajettu ihan yhtä tiuhaan kuin aiemmin ja se tietysti altistaa kaikenlaiselle jämähtämiselle. Se työsylinterin mäntä ei kuitenkaan isoa liikettä siellä tee ja pieni verryttely ei varmaan olisi pahitteeksi. Säätöhän tuossa ilmeisesti toimii samaan tapaan kuin hydraulisissa jarruissa. Jos se työsylinteri ei palauta kunnolla, niin voihan se siinä sitten ehkä jäädä pikkuisen kantamaan?
Öljyä levyllä?
Kävi mielessä, että jos noista vauhtipyörän tarkistusrei'istä suihkauttaisi rasvanpoistoainetta, niin voisikohan sillä selvittää, onko kyseessä voiteluainetta levyllä?
35 tkm sittenhän tuo levy ja paineasetelma vaihdettiin ja silloin ei stefat kuulemma vuotaneet ja kuten todettua tuon vuodon pitäisi olla äärimmäisen harvinaista.
Työsylinterin kantaminen on toinen juttu, joka on käynyt mielessä. Pääsylinterihän taitaa olla vastaava kuin jarrujärjestelmässä ja siinä oleva sisäinen vuoto voisi aiheuttaa paineen jäämisen työsylinterille?
35 tkm sittenhän tuo levy ja paineasetelma vaihdettiin ja silloin ei stefat kuulemma vuotaneet ja kuten todettua tuon vuodon pitäisi olla äärimmäisen harvinaista.
Työsylinterin kantaminen on toinen juttu, joka on käynyt mielessä. Pääsylinterihän taitaa olla vastaava kuin jarrujärjestelmässä ja siinä oleva sisäinen vuoto voisi aiheuttaa paineen jäämisen työsylinterille?
Pääsylinteri ja letku vaihdettu
Askartelin uuden pääsylinterin ja letkun paikalleen. Kytkin tuntuu ottavan hieman alempaakin nyt. Liekö nesteiden lutraus ja huuhtelu sitten auttanut pelkästään, mutta tuntuisi ongelma poistuneen tai ainakin vähentyneen. Varsin ahtaassa paikassa tuo pääsylinterin putki konehuoneen puolella ABS-yksikön takana.
omaan atd 100hv golfiin 2002vm vaihettu kytkin 282tkm ja ollu lastutettuna, uusittu uudelleen 330tkm kun laatikosta petti tasauspyörästöä kannatteleva niitti ja ratas tuli kytkimen kans pyörimään, seurauksena kiero asetelma.. Mutta nuo oireet vaikuttaa tosiaan kytkimeen, suosittelisin kans vauhtiksen vaihtamista kiinteeseen kytkimen vaihon yhteydessä. jos kaksosmassa pääsee "pohjaamaan" niin rasittaa aika paljon vaihteistoa??
Korjatkaa jos kirjotin puppua x)
Korjatkaa jos kirjotin puppua x)
Eipä se luisto siitä miksikään lopulta muuttunut. Työsylinterinkin tuossa tarkistin, eikä se oikein voi tähän asiaan mitenkään vaikuttaa. Ei edes näkynyt vuotoja missään. Muovinen rakenne yleisesti ottaen hieman ihmetytti tuossa piirissä kokonaisuudessaan, mutta eipähän ainakaan hapetu.
Ajatus oli tässä hieman seurata, muuttuuko tilanne miksikään (huonompaan, kun itsestään se ei tunnu paranevan). Luistoa tosiaan tulee niin, että jos kaasua hieman polkaisee isolla vaihteella 2000 1/min tasolla, niin kierrokset hyppäävät n. 2600 1/min ja eivät nouse siitä ennen kuin vetoakselit pyörivät oikealla nopeudella eli vauhtipyörän ja vaihteiston pyörimisnopeudet taas kohtaavat siinä 2600 1/min tasolla. Tarvetta ei ole painaa edes pohjaan kaasua. Luisto on vähän samanlainen kuin vanhallakin kytkimella, joten se vauhtipyörän pää vähän arveluttaa. Josko se levy ei saisi koko pinnasta otetta?
Ajatus oli tässä hieman seurata, muuttuuko tilanne miksikään (huonompaan, kun itsestään se ei tunnu paranevan). Luistoa tosiaan tulee niin, että jos kaasua hieman polkaisee isolla vaihteella 2000 1/min tasolla, niin kierrokset hyppäävät n. 2600 1/min ja eivät nouse siitä ennen kuin vetoakselit pyörivät oikealla nopeudella eli vauhtipyörän ja vaihteiston pyörimisnopeudet taas kohtaavat siinä 2600 1/min tasolla. Tarvetta ei ole painaa edes pohjaan kaasua. Luisto on vähän samanlainen kuin vanhallakin kytkimella, joten se vauhtipyörän pää vähän arveluttaa. Josko se levy ei saisi koko pinnasta otetta?
omassa meni ~380tkm ajettuna kytkin vaihtoon ja levyllä olisi vielä ajanut mutta asetelma oli niin jäykkä että kun vaihtoi vaihdetta niin kesti hetken kun se sai puristusvoimaa kehitettyä.
eli asetelma on se todellinen syypää kytkimen luistoon ei itse levy. eli sinällään olette tehneet turhaa työtä jos pelkkä levy uusittu.
ja internetistä löytyy kakkoismassalle ns. huoltorajat niin voipi mittoa ja todeta onko tarve uusia.
eli asetelma on se todellinen syypää kytkimen luistoon ei itse levy. eli sinällään olette tehneet turhaa työtä jos pelkkä levy uusittu.
ja internetistä löytyy kakkoismassalle ns. huoltorajat niin voipi mittoa ja todeta onko tarve uusia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa