Dieseliä ostamassa 2.0 vs 1.9?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

Dieseliä ostamassa 2.0 vs 1.9?

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.7.2012 20:29

Nyt on koittanut se aika minun elämässäni, että dieseliin siirtyminen on todellisuutta.

Tässä ihan kahden vaiheilla, että mitä sitä pitäisi tehdä/ostaa, mutta jonkin verran negatiivista kuulleena noista 2.0 TDI koneista, sekä pumppari- että common rail-laitteista, en ole nyt ihan varma, joten kysyn enemmän asiasta tietävien neuvoja... Työkaluna on ollut mullakin alla parikin 2.0 TDI CR laitetta, kummankin kanssa tosin moottorin puoleen hyvin vähillä "ominaisuuksilla" on selvitty.

Pitäisikö sitä vaan kuitenkin tyytyä perusvarmaan 1.9 TDI:hin, jossa pumpparinakin toimintavarmuus tuntuisi olevan huomattavasti parempi? Ainakin Shellin baarin juttujen mukaan.
Ja ennen kaikkea, sen takaraivossa kolkuttavan suutinvian ilmaantuessa korjaus olisi _huomattavasti_ halvempaa (reilu parisataa euroa/suutin vs. 500-700 euroa/suutin...). Emännän porukoiden 2.0 SDI on ruksuttanut kyllä 350tkm samoilla suuttimilla, mutta onko toi suutinviallisuus sitten vain TDI:n ominaisuus?
Vai onko tämä suutinvika todellakin harvoille ja valituille kohdalle osunut ominaisuus, vähän niinkuin nuo "aina ja aivan varmasti hajoavat" G60-ahtimet?

Kertokaa nyt hyvät dieselistit, että onko noi 2.0 TDI:t ostamisen arvoisia, vai kierränkö kaukaa. Jos siis vertaa 1.9 TDI:hin..?

Uudempaa rautaa etsiessä saa 1.9 TDI:n kanssa vaan tyytyä armottoman pieneen 77kW:n hummalaumaan. Ohjelmallakaan ei saa tuosta 77kW moottorista mitään järkevää pihalle. Toki vaihtoehtona on myös ostaa vähän vanhempi, vähän ajettu 1.9 dieseli... (vähän ajettu vanha 1.9TDI... jep jep :D).

No mutta kiitos jo etukäteen, toivottavasti saan faktaa huhujen niittämiseksi. :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 26.7.2012 20:35

VIddu ku näitä aiheita on jo miljoona täällä, aina saa jauhaa samat jargonit suuttimista ja turboista ja massapyöristä ja kui noilla ei tee mitään ja hajoo aina ja ja ja ja.....

vwg4
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.3.2006 17:29

ViestiKirjoittaja vwg4 » 26.7.2012 21:30

Joo hakua kehiin :)

Yleisesti voi sanoa että kaksoismassa ongelmia on kaikissa nykydieseleissä. 170 heppasista menee suuttimet. Öljypumppuvikoja ja turbovikojahan näissä on ollut. Ja DPF kans on nykykiisseleitten ongelma.

Eipä silti jos TT:stä meinaat kiisseliin vaihtaa ei sulla taida hermo riittää 1.9TDI tehoilla... Sikäli siis turha kysymys :)

Mutta mä taidan olla jäävi ja luopio kun jätin VW:n 2.0 TDI kulkineen ostamatta näitten (mahdollisten ) vikojen takia. Ja samalla "jouduin" vaihtamaan eri konsernin tuotteisiin kun 1.9 TDI ei muka kuluiltaan piisannu...

Se pitää myös muistaa että VAG konsernin vehkeitä myydään tod paljon ja ei ne kellä on ehjä auto tule tänne foorumeille huutelemaan, sekä ainoastaan murto-osa täällä taitaa muutenkin oleilla.

Mutta MODET vois melkeen "jäädyttää" johonkin yleisimmät 2.0TDI viat, tai jotain...

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 26.7.2012 22:24

Itse mietin näiden kahden moottorikoon välillä ja toistaiseksi olen todella tyytyväinen tähän 2-litraiseen. Vielä kun saisi ne rahat uudelleen ohjelmointiin. Matka-ajossa kulutus on aika kohtuullinen, vähän seka-ajoa niin sitten kulutus nouseekin jo. Vakiona suht kivasti pääsee vielä ohi, onneksi en ottanut pienempää konetta. Jos rahat olis riittäny niin olisin varmaan ottanut CR-koneen.

stat
-
Viestit: 62
Liittynyt: 8.4.2009 16:52

ViestiKirjoittaja stat » 27.7.2012 9:39

Ihan samat pohdinnat on itsellä ollu jo jonkin aikaa. Kun auto on joka tapauksessa hiukan enemmän ajettu niin dsg:hen en itse ainakaan sekaantuisi.

Kaikkia konetyyppejä on tullut ajettua ja ajotuntumaltaan paras on ollut 2.0 common rail kone. 1.9 105hv tuntui todella tahmealta Octavian korissa verrattuna nykyiseen 130hv koneeseen Golfin kuorissa.

Yleinen tuntuma on, että 2.0tdi:ssä on enemmän vikoja kun 1.9tdi, CR koneessa vähemmän kun 2.0tdi, mutta enemmän kun 1.9tdi:ssä. Tosin johtuuko CR-koneiden vähäisempi vikamäärä siitä, että ovat kohtuullisen tuoreita..

Jos sopiva auto löytyisi oikealla rahasummalla niin ostaisin varmaan CR-koneisen.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 28.7.2012 21:56

Riippuu hieman minkä kopin on moottorin ympärille ostamassa onko se 2.0TDI PD hyvä vai huono. Siemensin pumpparit on niitä huonoja, jos niitä ei ole jo vaihdettu ja Boschit toimivia niissäkin. Tietääkseni kaikki 1.9TDI pumppusuutinkoneet olisivat Boschin tekeleillä varustettu, en tosin laita päätäni pantiksi kun en jokaista konetta ole katsonut.

Esim. 3C Passatin kanssa on hieman arpapeliä moottorikoodin suhteen kummat suuttimet siellä on, mutta taas Touranissa kun kone on 103kw 2.0TDI, ovat suuttimetkin Boschia ja jos 125kw, suuttimet Siemensiä noin karkeasti.

Mutta kerros toki mitä autoja olet katsellut, niin setvitään mikä konetyyppi pitäisi olla että esim suutinvaivat voi kiertää. Muutenhan nuissa on perusjutut eli nuo tarzin mainitsemat DMF:t, Turbot, DSG:t ja DPF:t mitkä voivat kestää tai olla kestämäti. CR koneet ovat suht uusia keksintöjä, joten niistä ei lie vielä ihan samaa vikatilastoa kun 5v vanhemmista 2.0TDI PD ja 1.9TDI PD koneista.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.7.2012 2:03

Hyvää infoa tullut, kiitokset siitä.
Autioksi näillä näkymin valikoitumassa mk5 Jetta, 05-07 mallinen, 2.0TDI... Paria voisi ensi viikolla käydä katselemassakin jo.
Milläs moottorikoodilla tuon pitäisi sitten olla, jotta koneesta Boschin suuttimet löytyisivät?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.7.2012 8:06

BKD taitaisi olla se varmin valinta moottorikoodiksi.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.7.2012 11:50

Eli onko näin, että BKD:ssä on Boschit ja BKP:ssä Siemensit? Melkeinhän noi pumppari-Jetat taitaa BKD:llä ollakin? Pumppari+DPF kombinaatio on aika harvinainen ja jostain lueskelin, että DPF:n yhteydessä olisi Siemensin suuttimet, kun vaaditaan jälkisyöttö, jota Boschin suutin ei osaa tehdä? Olenko nyt ihan hakoteillä? :D
No mutta, pitääpä tutkia takaluukun tarroja ja napata BKD-moottorillinen versio. Tuollaisia 103kW-malleja olen katsellutkin (ei niitä oikein muita näy myynnissäkään), joten melko suurella todennäköisyydellä se BKD siellä pellin alla majailee.
Kaverin faijalla on BKD-koneinen Octavia, ajettu ties kuinka monta sataa tuhatta, eikä ongelmia. Eli tämäkin kertoisi, että semmoinen se taitaa olla se varmin valinta.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 29.7.2012 15:11

vielä jos haluaa hieroa niin myöhäisemmällä valmistusajankohdalla voi saada kestävän sylinterinkannen ja hiukkaspäästöraja muuttuu 1.1.2006 jälkeen käyttöön otetulla puoleen. Noita sylinterinkansia on ainakin kolmea valmistuserää, A, B ja C-loppuisia osanumeroltaan. C paras kestävyyden kannalta. Numero löytyy polttoaineputkien alta.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 29.7.2012 20:57

Tossa BKD:ssa on se hyvä puoli ettei tarvitse kantaa huolta suuttimista ja mikäli valitsee manuaalin niin DSG:stäkään ei tarvitse huolehtia. Omasta mielestäni DSG:tä ei kannata kyllä vikojen takia kammota, sen verran mukava sillä on ajaa. Kaksoismassa ja turbohan noissa on melkeimpa ne yleisimmät mitkä kannattaa kuulostella. Jos kilometrejä on kulkineessa enemmän niin voi olla jo turbiini uusittukin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.7.2012 23:05

Juu, nuo kytkimet, turbot, vauhtipyörät yms. on tuttuja jo bensavehkeidenkin maailmasta.

DSG:tä en omalle tontilleni tahdo, työmaalla saa sellaisella ajella aivan riittämiin. Ja sieltä (taksi) on paljon negatiivisia mielikuvia DSG:istä, mutta on ne taas joillain ollut aivan täysin ongelmattomia ainakin sinne 250tkm nurkille saakka.
Mukavahan se on kyllä, mutta mutta... :D JOS se hajoaa, niin remontointi on valitettavan kallista, meikäläisen pussi ei tuhansien eurojen remontteihin tahdo venyä.
Ja en nyt tässä spekuloi DSG:tä sen enempiä, enkä toivo muidenkaan niin tekevän. Sitä varten on omat topiccinsa.

Sellaista 200tkm plus miinus parikymmentä tuhatta ajettua olen tässä etsiskellyt. Hintaluokassa (mielellään) alle 13k.
Harmillista vaan, että ei oikein ihan täysin mieleisillä varusteilla tunnu löytyvän. No, kai se on tehtävä jonkinlainen kompromissi, käyttöautoksihan tuo vaan tulee (TT tosin menee vaihdossa, kun ei ole varaa kahta autoa pitää).

Ja mitä noihin turboihin tulee, niin dieseleissä tuntuu kestävän liki poikkeuksetta hieman, ja monesti huomattavastikin paremmin, kuin bensaturboissa. Johtunee alhaisemmista pakolämpötiloista, tiedä häntä?
Mutta noh, joku valittaa että paskoja ovat, kun ei kestä ahdin kuin 250tkm. Mun mielestä se menee jo normaaliin turboahtimen elinkaareen.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 30.7.2012 11:29

Jos löydät BMP (2.0) moottorilla niin siinäkin on boschin suuttimet, mutta lisäksi saat DPF:n.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 30.7.2012 11:39

kai ne ahtimet kestää diiseleissä kun muistaa vielä vanhoillakin päivillä vaihtaa laatu öljyjä riittävän tiuhasti+jälki käyttöä. omassa vakio ja 375tkm mittarissa. hyvin toimii vaikka 107kw on siittä otettu (org.81kw)
bensoissa ainakin on ollut alta 250tkm ongelmia.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.7.2012 12:02

Juu, itsellä on 1.8T:istä hajonnut ahtimet kummastakin alle 250tkm lukemilla (K03 särkyi 190tkm nurkilla, K04 205tkm taulussa...).

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 31.7.2012 17:48

BKD Jetta tuli tänään haettua, kiitokset kaikille (itämaan) tietäjille!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa