Golf 3 ei käynnisty millään
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3 ei käynnisty millään
Eli koneena Golf 3 1.8l, -94, Mono-Motronic ABS koneella.
Kone pestiin jotain 2kk sitten, kun selvitettiin öljyvuotoa.
Toimi hyvin kuukauden, kunnes ei lähtenyt kunnolla käyntiin, ja sitten lähti enää vain kylmänä.
Ja nyt ei enää lainkaan.
Muutaman harvan kerran korjailun aikana on melkein hörähtänyt käyntiin.
Olen testannut:
-Hall-anturi, toimii
-Puola, toimii
-Puolan ohjausyksikkö, en osaa testata (Näytti 10V parista kohtaa kuten jostain venäläisestä ohjeesta katoin, mutten ole varma toimiiko)
-Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi(koneen kyljessä melkeen), toimii(1k6 ohm)
-Ruiskusuutin, toimii (1,5 ohm)
-moottoriin tulevan ilman lämpöanturi, toimii(2k5 ohm) (oli rikki, korjasin)
-pyörijä/virranjakajan kansi vaihdettu, kunnossa
-kipinää antaa
Hall-anturia testatessa otettiin koko mötti irti, eli ajoitukset ovat nyt pielessä. Vaikka laittaisi mihin asentoon, niin pitäisikö edes lupailla käynnistymistä?
Mittasin tulppien johdot, muistaakseni kaikki oli joku 5k8 ohm, paitsi toka, joka oli 1k enemmän. Voiko tuollainen haitata käynnistymistä?
Ja eihän tuossa mallissa ole ajonestoa?
Ilmavuotoja en osannut oikein löytää, mutta löysin jäähdytysnestevuodon ja tukein :)
Mitä muita syitä voisitte ehdotella? Nuokin kun luettelin, oli Haynesin oppaasta revitty.
Kone pestiin jotain 2kk sitten, kun selvitettiin öljyvuotoa.
Toimi hyvin kuukauden, kunnes ei lähtenyt kunnolla käyntiin, ja sitten lähti enää vain kylmänä.
Ja nyt ei enää lainkaan.
Muutaman harvan kerran korjailun aikana on melkein hörähtänyt käyntiin.
Olen testannut:
-Hall-anturi, toimii
-Puola, toimii
-Puolan ohjausyksikkö, en osaa testata (Näytti 10V parista kohtaa kuten jostain venäläisestä ohjeesta katoin, mutten ole varma toimiiko)
-Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi(koneen kyljessä melkeen), toimii(1k6 ohm)
-Ruiskusuutin, toimii (1,5 ohm)
-moottoriin tulevan ilman lämpöanturi, toimii(2k5 ohm) (oli rikki, korjasin)
-pyörijä/virranjakajan kansi vaihdettu, kunnossa
-kipinää antaa
Hall-anturia testatessa otettiin koko mötti irti, eli ajoitukset ovat nyt pielessä. Vaikka laittaisi mihin asentoon, niin pitäisikö edes lupailla käynnistymistä?
Mittasin tulppien johdot, muistaakseni kaikki oli joku 5k8 ohm, paitsi toka, joka oli 1k enemmän. Voiko tuollainen haitata käynnistymistä?
Ja eihän tuossa mallissa ole ajonestoa?
Ilmavuotoja en osannut oikein löytää, mutta löysin jäähdytysnestevuodon ja tukein :)
Mitä muita syitä voisitte ehdotella? Nuokin kun luettelin, oli Haynesin oppaasta revitty.
.
Eli bensaa tulee ja kipinä myös.
Oletko koittanut kaataa bensaa suoraa"kaasuttimeen" kun samalla joku starttaa?
Omassani aikoinaan nuo oireet ja syyksi paljastui ruiskun keskimäisen liittimen irronneet kaksi johtoa ruiskun puolen liittimestä.
Käynnistyi bensan kaadolla "kaasariin"
Oletko koittanut kaataa bensaa suoraa"kaasuttimeen" kun samalla joku starttaa?
Omassani aikoinaan nuo oireet ja syyksi paljastui ruiskun keskimäisen liittimen irronneet kaksi johtoa ruiskun puolen liittimestä.
Käynnistyi bensan kaadolla "kaasariin"
Ollaan kokeiltu kaataa bensaa suoraan, ei käynnisty.
Tänään vaihdettiin ruiskumöykyn ja moottorin välinen tiivisteklöntti, kun kuulemma tyyppivika, kun näytti niin murtuneelta. Ei käynnisty vieläkään.
Ja myös puolan ohjausmoduuli on vaihdettu.
Niin tarkoitakko ruiskun irronneilla liittimillä sen möykyn liittimiä jossa on lämpötila-anturi samassa?
Itellä ei tule enää mitään muuta mieleen kuin että olisi joku kulunut johto jossain tai ECU(toivottavasti ei, varmaan aikas hintava)
Tänään vaihdettiin ruiskumöykyn ja moottorin välinen tiivisteklöntti, kun kuulemma tyyppivika, kun näytti niin murtuneelta. Ei käynnisty vieläkään.
Ja myös puolan ohjausmoduuli on vaihdettu.
Niin tarkoitakko ruiskun irronneilla liittimillä sen möykyn liittimiä jossa on lämpötila-anturi samassa?
Itellä ei tule enää mitään muuta mieleen kuin että olisi joku kulunut johto jossain tai ECU(toivottavasti ei, varmaan aikas hintava)
öööö jos bensaa kaataa suoraan " ns kaasariin" ja kipinää tulee tulppaan niin eikös sen pitäs hörähtää käyntiin? Tuleeko kipinä joka tulppaan?
Edestä päin kun katsot sitä ruiskua niin siinä on kolme sähköjohto liitintä.
Muistikuvani omasta ABS koneesta on seuraava:
vasemmalla(apukuskin puolella) tyhjäkäyntimoottorin liitin
keskellä nelinapainen liitin ( TÄSTÄ OLI JOHDOT IRTI RUISKUN PUOLELTA)
oikealla(kuskin puolella) nelnapainen liitin
tämän hetkisessä käyttiksessä 1,8i ADZ vm96 mk3 golf taas moottorin huono johtosarja aiheutti pätkimistä, hyytymistä, tukehtumista kaasulla.
Edestä päin kun katsot sitä ruiskua niin siinä on kolme sähköjohto liitintä.
Muistikuvani omasta ABS koneesta on seuraava:
vasemmalla(apukuskin puolella) tyhjäkäyntimoottorin liitin
keskellä nelinapainen liitin ( TÄSTÄ OLI JOHDOT IRTI RUISKUN PUOLELTA)
oikealla(kuskin puolella) nelnapainen liitin
tämän hetkisessä käyttiksessä 1,8i ADZ vm96 mk3 golf taas moottorin huono johtosarja aiheutti pätkimistä, hyytymistä, tukehtumista kaasulla.
1. Varmista, että kipinä tulee joka sylinterille ( biltemasta saa lamppuja, millä voi asian helposti ja edullisesti tarkistaa)
2. Tuleeko bensaa? ( Bensapumppu on hyvin yleinen vika)
3. Ajoitukset ois hyvä saada kuntoon. ( perus ohje oli muistaakseni: Laatikon puolelta tulppa auki ja ajoitusmerkit kohdilleen. Sitten säätää virranjakajaa siten, että pyörijän kärki osoittaa virranjakajan reunassa olevan merkin kanssa samaan suuntaan. Perus säätö siis)
4. Kuten jo joku mainitsi, johtosarja kannattaa käydä kaikkien liitosten osalta läpi ( anturit, moottorin liitos) samoin maadoitukset kannattaa tarkistaa.
2. Tuleeko bensaa? ( Bensapumppu on hyvin yleinen vika)
3. Ajoitukset ois hyvä saada kuntoon. ( perus ohje oli muistaakseni: Laatikon puolelta tulppa auki ja ajoitusmerkit kohdilleen. Sitten säätää virranjakajaa siten, että pyörijän kärki osoittaa virranjakajan reunassa olevan merkin kanssa samaan suuntaan. Perus säätö siis)
4. Kuten jo joku mainitsi, johtosarja kannattaa käydä kaikkien liitosten osalta läpi ( anturit, moottorin liitos) samoin maadoitukset kannattaa tarkistaa.
Ajonestosta jostaIn jäi mieleen että moottorin/ruiskunohjausyksikön osanumeron perässä on P kirjain??
Ja omassa kulkineessa lukee ikkunassa vw start stop ja siinä on käsittääkseni ajonesto ja kyseessä oli vw golf adz vm96 1,8i
Niin tallissa on vento ABS tekniikalla joten siitä voin myydä toimivan moottorin johtosarjan / puolan / virranjakajan jos vika näihin osiin paikallistuu..
Muutama moottorin ohjausyksikkökin on mutta ne taitaa olla AAM koneista...
Jos olet Kuopion läheltä niin voin lainata osia vian hakemista varten....
Ja omassa kulkineessa lukee ikkunassa vw start stop ja siinä on käsittääkseni ajonesto ja kyseessä oli vw golf adz vm96 1,8i
Niin tallissa on vento ABS tekniikalla joten siitä voin myydä toimivan moottorin johtosarjan / puolan / virranjakajan jos vika näihin osiin paikallistuu..
Muutama moottorin ohjausyksikkökin on mutta ne taitaa olla AAM koneista...
Jos olet Kuopion läheltä niin voin lainata osia vian hakemista varten....
Niin sitä itekin aattelin että pitäisi käynnistyä jos kaataa bensaa kaasariin, mutta kun noi nykyajan autot tuppaa olemaan aika tietokone-ohjattuja, niin eikös se pysäytä koneen heti jos se haistaa jonkun vian?
Mutta toisaalta tuli mieleen, että taidettiin kokeilla tuota bensankaatotemppua silloin kun oli rikkinäinen puola(silloin isäni sanoi, joo ehjä se on :) ). Pitää testata uudelleen nyt kun on testatut/vaihdetut osat.
Ja jos se tosiaan nyt hörähtää käyntiin, niin sitten vika on todennäköisesti johdoissa.
Siitä liittimestä josta boliisi puhuit, niin se on ainakin ehjä, kun korjasin sen kyseisen osan, kun huomasin että lämpötila-anturi(sama liitin) näytti ihan perunoita mitatessa, oli johdot hapertuneet. Mutta siitä joka jatkuu kyseisestä liittimestä eteenpäin, en ole tarkistanut johtojen kuntoa.
Aika paljon olisi maksanut tuo pieni NTC-vastusmöykky-moduuli, 144€ marmoritiskillä. Hyvin sain korjattua juottimella ja kuumaliimalla.
Ei olla testattu joka tulppaa, vain ensimmäisestä katottiin kipinä. Olisi varmaan viisasta katsoa. En katsonut muita, koska ohmimäärät olivat samat muille johdoille, ja pyörijän kansi on vaihdettu.
Tästä viisastuneena huomenna taas katselen josko vika löytyisi.
Mutta toisaalta tuli mieleen, että taidettiin kokeilla tuota bensankaatotemppua silloin kun oli rikkinäinen puola(silloin isäni sanoi, joo ehjä se on :) ). Pitää testata uudelleen nyt kun on testatut/vaihdetut osat.
Ja jos se tosiaan nyt hörähtää käyntiin, niin sitten vika on todennäköisesti johdoissa.
Siitä liittimestä josta boliisi puhuit, niin se on ainakin ehjä, kun korjasin sen kyseisen osan, kun huomasin että lämpötila-anturi(sama liitin) näytti ihan perunoita mitatessa, oli johdot hapertuneet. Mutta siitä joka jatkuu kyseisestä liittimestä eteenpäin, en ole tarkistanut johtojen kuntoa.
Aika paljon olisi maksanut tuo pieni NTC-vastusmöykky-moduuli, 144€ marmoritiskillä. Hyvin sain korjattua juottimella ja kuumaliimalla.
Ei olla testattu joka tulppaa, vain ensimmäisestä katottiin kipinä. Olisi varmaan viisasta katsoa. En katsonut muita, koska ohmimäärät olivat samat muille johdoille, ja pyörijän kansi on vaihdettu.
Tästä viisastuneena huomenna taas katselen josko vika löytyisi.
Löysin sitten ECUlle menevistä johdoista yhden melkein poikki hiertyneen johdon, ja myös virtajohto oli hapettunut melkein poikki. Katkesi kun hipaisin siihen.
Korjasin ne, mutta ei vaikuttanut mihinkään. No tulipa sekin tulevaisuudenvika korjattua.
Testattiin bensan kaatoa kaasariin, mutta ei tapahtunut mitään.
Yritin ettiä ympäri Poria tuota sytytystulpantestauslamppua, mutta sanottiin että se on niin vanhaa tekniikkaa ettei semmosia myydä missään. No vanhaa ehkä, mutta toimivaa...
Eikä mitään vastaavaakaan löytynyt.
Tai no löytyi johonkin isompaa tulppaan tarkoitettu testeri, muttei se tietenkään mahtunut paikalleen.
Kaverin kaveri tulee joku päivä kattomaan tota, kuulemma erikoistunut juuri noihin volkkareihin :)
Korjasin ne, mutta ei vaikuttanut mihinkään. No tulipa sekin tulevaisuudenvika korjattua.
Testattiin bensan kaatoa kaasariin, mutta ei tapahtunut mitään.
Yritin ettiä ympäri Poria tuota sytytystulpantestauslamppua, mutta sanottiin että se on niin vanhaa tekniikkaa ettei semmosia myydä missään. No vanhaa ehkä, mutta toimivaa...
Eikä mitään vastaavaakaan löytynyt.
Tai no löytyi johonkin isompaa tulppaan tarkoitettu testeri, muttei se tietenkään mahtunut paikalleen.
Kaverin kaveri tulee joku päivä kattomaan tota, kuulemma erikoistunut juuri noihin volkkareihin :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja runkoon se tulppa on kontaktissa siellä paikallaankin ollessa ;)
Muista vaan pitää tukevasti maakontakti siihen. Kaverilla tuntu kerran kuulemma "suunnilleen perseessä asti" kun teki samaa kipinätestiä ja kesken testin löysäs runkokosketusta ja maadotti jotenkin kaverin kautta :D
Yhdeltä hengeltä ja muutenkin turvallisemman tuntuisesti se menee niin että laittaa sähköjohdon kiinni tulpan kierteeseen ja toisen pään sitoo johonkin maadoituskohtaan. Eipähän tarvi käsin pidellä kipinöivää tulppaa paikallaan.
Muista vaan pitää tukevasti maakontakti siihen. Kaverilla tuntu kerran kuulemma "suunnilleen perseessä asti" kun teki samaa kipinätestiä ja kesken testin löysäs runkokosketusta ja maadotti jotenkin kaverin kautta :D
Yhdeltä hengeltä ja muutenkin turvallisemman tuntuisesti se menee niin että laittaa sähköjohdon kiinni tulpan kierteeseen ja toisen pään sitoo johonkin maadoituskohtaan. Eipähän tarvi käsin pidellä kipinöivää tulppaa paikallaan.
No voisin kyllä sitten testata ne kipinät perinteisellä keinolla sitten.
Ja tosiaan tässä tuli myös se mieleen, on vain kuunneltu että startti pyörii, muttei missään vaiheessa ole huomattu katsoa että konekin pyörii.
Taidampa sitten huomenissa ottaa jakohihnan laatikon auki ja koittaa startata josko edes hihna pyörisi... Tai sitten voisin vaan kattoa pyöriikö mikään hihna... :)
Ja tosiaan tässä tuli myös se mieleen, on vain kuunneltu että startti pyörii, muttei missään vaiheessa ole huomattu katsoa että konekin pyörii.
Taidampa sitten huomenissa ottaa jakohihnan laatikon auki ja koittaa startata josko edes hihna pyörisi... Tai sitten voisin vaan kattoa pyöriikö mikään hihna... :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nonniin, saatiin auto toimimaan :)
Sitä ei sitten tiedä että missä se vika tarkalleen oli, tai sitten oli useassa paikassa.
Kaveri tuli säätämään ajoitukset kohdalleen, ja lähti käyntiin. Kaveri polkasi ja starttaili autoa kunnolla, ja sääti jakajaa.
Puola ainakin oli rikki, ja katkonaiset johdot, muuta ei tule mieleen.
Sitä ei sitten tiedä että missä se vika tarkalleen oli, tai sitten oli useassa paikassa.
Kaveri tuli säätämään ajoitukset kohdalleen, ja lähti käyntiin. Kaveri polkasi ja starttaili autoa kunnolla, ja sääti jakajaa.
Puola ainakin oli rikki, ja katkonaiset johdot, muuta ei tule mieleen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa