passat 1.8t abs, esp, öljynpaine, airbag ja vaihteisto!!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

passat 1.8t abs, esp, öljynpaine, airbag ja vaihteisto!!

ViestiKirjoittaja passat111 » 9.12.2010 9:38

Otsikon mukaiset valot syttyivät eilen illalla kesken ajon. Aluksi syttyi esp:n (vai oliko epc?)valo,
tämän jälkeen öljynpaineen varotusvalo, airbag fault ja abs:invalo vielä. Kiekkamittarin neula heiluu omiaan, tiptronicin valintanäyttö vilkkuu kans. Nyt aamulla auto ei meinannut käynnistyä, pitkän sahauksen jälkeen hörähti käymään, ja laatikko käyttää vain yhtä vaihdetta(limp mode?)

Vikakoodeja tuli seuraavia:
P1650 18058
Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
Mikäs on instrument cluster J285??

P1628 18036. Powertrain Data Bus: Missing Message from Steering Angle Sensor
Vielä tuli koodit 01317 ja 01299, joihin en ole löytänyt selitystä mutta liittyvät tuohon J285
clusteriin

Niin, auto on -04 passat 1.8t tipillä. Haulla tietenkin koitin ekaksi etsiä, muttei löytynyt..
Yhdellä palstalla juteltiin et TCU olis rikki joka aiheuttaa tollaset sekoamiset?

Ratkaisevasta vihjeestä palkkio, sovitaanko 5% korjauskustannuksista? Tämä sen takia että tarvitsen autoa päivittäin.

-saku

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 9.12.2010 12:12

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18058/P1650/005712

Istrument cluster on mittaristo. Mittaristoon nuo viittais kaikki. Voisko olla mittariston johdot huonosti tai rikki?

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 9.12.2010 12:26

OK. Lisää koodeja löytyi ruokiksen aikan kun kävin kähjäämässä lukijan kanssa:
18036. P1628 Data bus powertrain missing message steering sensor

18058. P1650 Data bus powertrain instrument cluster ECU

18056. P1648 Data bus powertrain faulty

17978. P1570 engine control module disabled

18091. P1683 implausible message from airbag controller

18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective

01317 control unit in dash panel insert J285

18036. P1628 missing message from steering sensor

01312 databus drive.

Voiko näitten perusteella jo löytää jonkin vian lähteen??

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 9.12.2010 20:56

Laitetaanpa vahva veikkaus releen 219 puolesta. Kyseisen releen kautta menee virrat eculle ja sitä myöten monille sensoreille. Tiettävästi hajoaminen tai vikaantuminen aiheuttaa usein myös näitä
'missing powertrain message'-ilmoituksia, kun virtaa ei kulje kunnolla tai ollenkaan sensoreille.

Rele löytyy sieltä ECUn kyljestä kannen alta.

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 9.12.2010 21:56

Saakos tollasia releitä ihan tavallisesta kaupasta? En ny tarkoita siwaa, vaan normi varaosaliikettä ettei tarvitse hakea vw-huollosta...? Osaatkos vastata tarkemmin millaset arvot tolla releellä on vai näenkö sen jostain? Auto on nyt tallissa etten pääse kattomaan...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 10.12.2010 0:14

Kuva

Kuva

Ei taida löytyä tarvikeliikkeestä, totakin on päivitetty VW:n toimesta useaan otteeseen, joten jos haluat todennäköisesti varmimman osan niin käy hakemassa marmoritiskiltä. Ota osanumero siitä autossa olevasta releestä, niin saat varmimmin oikean uuden version. Kustantaa varmaankin jotain 50€ nurkilla, joten jos haluat varmuuden, että on rikki niin testaa tai pura ja tarkista.

Kannattaa tosiaan myös tsekata varmuuden vuoksi sieltä ratin alta bensapumpun rele, joka on numerolla 372 tai 409, täsmää myös oireeseen, ainakin sen osalta että pyörittää starttia muttei käynnisty.

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 10.12.2010 12:41

Onko mitään keinoa millä voin testata releen oikean toiminnan? Tai miten voi testata toimiikos se automaattiloodan ohjausboksi oikein? Boksi on hantin jalkatilassa maton alla..

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 10.12.2010 17:37

Tuon mallista relettä en ole itse koskaan testannut, mutta olettaisin, että voi testata syöttämällä käämille 12v, pitäisi naksua kun saa virtaa.

Automaattilaatikon ohjainlaitteen toimintaa ei varmaankaan tässä tapauksessa muuten voi todeta kuin käyttämällä sitä toisessa autossa, jossa on samalla osanumerolla varustettu ohjainlaite. Jos itse ohjainlaitteelta löytyy vikakoodeja, niin nekin voisi auttaa päättelemään mahdollisesti jotain ohjainlaitteen kunnosta, kun noissa listatuissa koodeissa ei ole tietoa, miltä ohjainlaitteelta ne on saatu. Vaihdelaatikon ohjainboksi on kuitenkin sen verran kallis vekotin, ettei ihan lotolla kannata lähteä vaihtelemaan, noi perusreleet (kuten b-pumpun) menee vielä, vaikkei jaksaisi testatakaan.

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 12.12.2010 1:41

No niin, boksi kaivettu maton alta kera 2 sentin jääkerroksen. Faijan tallissa autoa sulatettiin/kuivatettiin yön yli ja piuhoja käytiin läpi. Nyt toimii mut laatikon puolelta antaa vielä vikakoodeja...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 12.12.2010 9:07

Eli autoon on varmaankin päässyt vettä sisälle joko akkukotelon poistoreiän tukkeutumisen takia tai murtuneen raitisilmasuodatinkotelon kautta... :|

Poistuiko muuten mainitut oireet laatikon boksin operoinnilla?

Aiemmin kerroit, että näyttää seuraavia koodeja, mitkä noista on vielä päällä ja heittääkö vielä jotain muita koodeja näiden lisäksi?:

18036. P1628 Data bus powertrain missing message steering sensor
18058. P1650 Data bus powertrain instrument cluster ECU
18056. P1648 Data bus powertrain faulty
17978. P1570 engine control module disabled
18091. P1683 implausible message from airbag controller
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
01317 control unit in dash panel insert J285
18036. P1628 missing message from steering sensor
01312 databus drive.

P1650 18058 Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster
P1628 18036 Powertrain Data Bus: Missing Message from Steering Angle Sensor

Noihin mitä aiemmin tuolla mainitsit, etkä ollut löytänyt selitystä:
01317 Instrument Cluster (J285)
01299 Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
Kummastakin puuttuu tosin tuollaisenaan tarkempi data mistä koodi johtuu.

Hyvä jos lähti jo muuten toimimaan.

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 12.12.2010 17:56

Akun alla ei ollut minkään laista kumitulppaa paikallaan, ainoastaan konepellin alta kulmista olevat kourut olivat täynnä lehtia ja paskaa eli vesi ei päässyt varmaan valumaan normaalia tietä pois. Raitisilmakotelon liitäntää oli aiemminkin paikkailtu jäljistä päätellen; nyt siellä on vieläkin enemmän sika-tahnaa. Tuli mieleen et kävin autopesussa jokunen päivä ennen vikaantumista, mut sellanen määrä vettä olis huomannut melkeinpä heti.

Nyt kaikki toimii kuten ennenkin, paitsi vaihdelaatikko vielä herjasi muutamaa vikakoodia:
18262. P1854 Data bus powertrain hardware detective
18258. P1850 Data bus powertrain missing message from engine control
18158. P1750 Power supply voltage low voltage

Nyt aamulla uudestaan luin koodit niin jäljellä oli toi 18158. P1750 Power supply voltage low voltage -hässäkkä. Koodit saa luettua pois mutta pompsahtaa aina mittaristoon: vaihdekaavio ei näytä päällä olevaa vaihdetta mut muuten pelaa hienosti, paitti käsivalinta ei vörki.

Tuolta ultimatevw:n puolelta nimim. timoteejii kirjoitteli jokune vuos sitten täysin samanlaisesti kuin miten mulla kävi alussa... voineepi insinöörikin päätellä et voi olla suht yleinen vika passateissa tämä kastuminen ja sähköjen sekoaminen.

Tuohon tipin toimimattomuuteen kuulemma auttaa niitten magneettien uusinta kepin alta, joku kuullut asiasta enemmän?? Niin. ja kävi jo mielessä et käyn vaihtamassa paskatin uudempaan farkku-vectraan; saiskohan kuitenkin sillä tavalla jännitsytä elämään...?;)
Ja taas tuli mieleen et auton ostosta on kulunut vasta nelisen kk:tta, tarttisko ottaa yhteys myyjään?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 12.12.2010 20:57

Oman kokemuksen mukaan kun alkaa enemmän olla mittaritaulussa palamassa merkkilamppuja niin ihan ensimmäiseksi laturin jännitteen mittaus ja sitten akun kuormitustestaus akkuliikkeessä ennen mitään muuta isompien/kalliimpien osien vaihtoa.
Aiheuttavat mitä ihmeellisimpiä vikoja jos eivät ole kunnossa...

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 12.12.2010 21:34

No juu, akku näyttää päälle päin suht uudelta mutta kun muovien alla piilossa niin ulkonäkö säilyy tuoreena... Minkäs kokonen akku passatis pitäis olla, nyt on vartan 60amppeerinen, mahtaako tuo riittää kun on auto niin täynnä eri sähkökilkettä???

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 14.12.2010 17:59

Muistelisin, että 72Ah on tehtaan ensiasennusakkuna ainakin tässä omassa 1.8T:ssä. Ostettaessa edellinen omistaja oli laitattanut ~40Ah akun, hyvä kun sai syksyllä yön seisottua starttaamaan :)

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 7.7.2012 22:38

Päivitän nyt itselle ja toisille tätä asiaa... eli se poksi hantin jalkatilassa oli läpimärkä...
Nyt pohditaan mikä on vikana, kun öljynpaineen alaraja häly syttyy vaikka öljyä on tikun mukaan vallan mainiosti..? Kuukle sanoo että pumpun sihti olisi tukossa, ajattelin koittaa asiaan STP:n tai Forten huuhtelua josko auttaisi..

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 8.7.2012 10:34

Sihdin tukkeutumiseen EI fortet auta -öljypohja irti ja puhdistus tai uusi sihti joka ei paljoa maksa, tuo sihdin uusiminen ehkä fiksuinta koska kerran ainakin tullut vastaan semmonen sihti jonka puhdistus ei helppoa ollutkaan kovasta pikimäisestä karstasta. Putsauksen jälkeen pidä öljynvaihtovälit kurissa!

Äläkä ajele tippaakaan autolla jos on todellisia öljynpaineongelmia -jatkuvasti saa lueskella pösilöiden kysymyksiä joissa ensiksi ihmettelevät kun öp-valo palaa/paloi ajellessa ja kohta kysymykset muuttuukin siihen että mistä uusi kone...

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 10.7.2012 9:31

Jepjep, paineanturi vaihdettu mikö on suodattimen kyljessä. Koeajolla ei sytyttänyt stop-valoa, vain silloin kun koneen kierokset yli 3t tai nopeus nousi yli 70.. Seuraavaksi mittaan paineet, teen nämä halvimmat ja helpoimmat testit ekaksi kun ymmärtääkseni näitten öljypohjat on veemäisiä ottaa pois: apurunkoa täytyy pudottaa et saa tarpeeksi lisätilaa,pitääkö paikkaansa??
Varaosaliikkeessä sanoivat et näissä 1.8t on kaksi öljynpainemittaria, ylä- ja alarajan häly, mutta missä se toinen paineanturi on!!?

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 10.7.2012 20:09

jepjep,itsepuhelua... -04 vuotisessa awt-turbossa on vain yksi paineanturi.. öljynjäähdyttimen päällä on tulppa mihin sai hyvin painemittarin liittimen kiinni, painetta on tyhjäkäynnillä n. 3bar, enemmän kierroksia niin paine nousee vajaaseen 5bariin. Koeajolla paine ei kertaakaan laskenu alle 3barin, ja kuitenkin sytytti varotusvalon, öljynpaine alhainen-STOP- jne... ? Onkohan vikaa jo ohjauksessa/sähköissä...?

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 16.7.2012 9:30

jepjep, itsepuhelua vol 2. Ei hälytä öljynpainetta enään, "ratkaisuna" kokeiltiin stp:n huuhteluainetta, öljynvaihto ja isompi boschin soudatin.. Ainoa vika mikä jäi on nokkaketjun kiristimen rallatus, pitää aika hyvää meteliä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 46 vierailijaa