Ihan tässä miettinyt boran korkeaa kierroslukua matka-ajossa joten kysytään mitä muilla mittarit näyttävät.
Itsellään siis 1.6 8v 100hp 99vm bora jossa 100km/h vauhdissa kierrokset on reilut 3200rpm, tuntuisi ainakin äkkiseltään että suhteettoman korkealla pyörii?
Boran kierrokset ajossa
Valvoja: ffp jäsenet
Itseltäni löytyy -03 Bora 1.6 16V koneella eli moottori BCB ja laatikko 5-vaihteinen ERT. Nopeusmittarin neulan näyttäessä 110 km/h koneessa on kierroksia 3300-3400 rpm. 90 km/h n. 2800 rpm. Omasta mielestäni kaipais kovasti kuudetta pykälää matka-ajoon mutta en oo viittiny ajatella asiaa sen kummemmin koska olen luottavaisin mielin vain ajellut menemään VAG-insiröörin suuressa viisaudessaan suunniteltuaan tämän yhdistelmän. Kyllähän nuo kierrokset on melko kovat kieltämättä kun vertaa esim. japanilaisiin ajoneuvoihin. Tuon BCB-moottorin luonne on yllättävän hyvin omasta mielestäni alhaalta vääntävä, silti tehopiikki on havaittavissa alueella 4000-5000 rpm. Kierroskoneeksi kyllä kutsun tuota moottoria.
Kulutuksessa on myös todella suuri ero matka-ajossa jos ajaa 90 km/h tai sitten vertailuna 110 km/h auton oman mittarin näyttämän mukaan. Muistan eräänä talvena ajaneeni Kokkolasta Ouluun Ylivieskan kautta 98 polttoainetta käyttäen pääasiassa nopeudella 90 km/h ilman vakkaria 5,3 litran keskikulutuksella ajotietokoneen mukaan ja tarkistustankkaus vahvisti oikean näyttämän. 110 km/h käyttö sitten riippumatta oli kesä tai talvi nostaa kulutuksen päälle 7,5 litran kevyesti. Tämä edellä mainittu reitti ei sisällä mitään erityisen mäkisiä osuuksia.
Kulutuksessa on myös todella suuri ero matka-ajossa jos ajaa 90 km/h tai sitten vertailuna 110 km/h auton oman mittarin näyttämän mukaan. Muistan eräänä talvena ajaneeni Kokkolasta Ouluun Ylivieskan kautta 98 polttoainetta käyttäen pääasiassa nopeudella 90 km/h ilman vakkaria 5,3 litran keskikulutuksella ajotietokoneen mukaan ja tarkistustankkaus vahvisti oikean näyttämän. 110 km/h käyttö sitten riippumatta oli kesä tai talvi nostaa kulutuksen päälle 7,5 litran kevyesti. Tämä edellä mainittu reitti ei sisällä mitään erityisen mäkisiä osuuksia.
AKL koneisesta golffista kerättyjen kokemusten perusteella, moottoritie ajo kyllä nostaa kulutusta jonkin verran noin 0.5l / 100km. Sellainenkin havainto tuli tehtyä kun suoritin eräänlaista karstan polttoajoa, ajelin tankillisen verran maantietä, sekä vähän moottoritietä 3 ja 4 vaihteella niin kulutus ei noussut kuin 2 dl / 100km verrattuna jos samat ajot olisi ajanut käyttäen 5 vaihdettakin.
Luulen että se 6 vaihde tai pidempi 5 ei laskisi kulutusta merkittävästi moottoritiellä tai maantiellä +90km/h nopeuksissa, voimaa kun tarvitaan selkeästi enemmän kun nopeudet nousee. Myös eräässä harva välitteisessä 1.6l kakkiksessa tuo on tullut huomattua, ihan sama ajaako 80-110km/h 4 vai 5 vaihteella , yhtä paljon kuluu bensaa.
Luulen että se 6 vaihde tai pidempi 5 ei laskisi kulutusta merkittävästi moottoritiellä tai maantiellä +90km/h nopeuksissa, voimaa kun tarvitaan selkeästi enemmän kun nopeudet nousee. Myös eräässä harva välitteisessä 1.6l kakkiksessa tuo on tullut huomattua, ihan sama ajaako 80-110km/h 4 vai 5 vaihteella , yhtä paljon kuluu bensaa.
Juzu84 Lähetetty: 8.7.2012 23:57
Itseltäni löytyy -03 Bora 1.6 16V koneella eli moottori BCB ja laatikko 5-vaihteinen ERT. Nopeusmittarin neulan näyttäessä 110 km/h koneessa on kierroksia 3300-3400 rpm. 90 km/h n. 2800 rpm
Itsellä on samalla moottorilla ja laatikolla oleva Golf: kun ostin sen, ihmettelin, että onpas paljon kierroksia 5-vaihteellakin. Olin ajanut aikaisemmin 1. sukupolven Ford Focuksella, ja siinä oli 1.6-litrainen moottori ja 5-vaihteinen laatikko. Siinä kierroksia oli viidennellä vaihteella ajettaessa 80 km/h nopeudessa n. 2000 rpm, ja 100 km/h n. 2500 rpm, eli aika paljon vähemmän kuin Golfissa. Kulutuksesta en osaa sanoa, kun siinä ei ole ajotietokonetta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa