Skoda Fabia 1.4 16V BKY -05

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

laju
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.2.2010 21:24

Skoda Fabia 1.4 16V BKY -05

ViestiKirjoittaja laju » 2.7.2012 0:18

Tällainen potilas tällä kertaa käsissä:

Yritin korjailla siskoni Fabiaa ja olen nyt tullut sen kanssa umpikujaan. Auto on ollut maineekkaassa korjaamossa ja siihen on vikakoodien perusteella vaihdettu korjaamon toimesta alla olevat osat.

-Kaasuläppä
-2x EGR venttili (tosien kerran koska antoi taas vikakoodeja)
-MAP-anturi.
-Tulpat (aikasemmat oli heidän mukaan väärät) nyt NGK BPR6ES-10

Sisko ajoi auton PK-seudulle ja vika palasi toistamiseen n.50km korjaamosta lähdön jälkeen (moottorivalo palaa) toimi ajettavalla tavalla n.200km.
Viimeisellä (TAKUU KÄYNTI/ toinen EGR-vaihdettu) kerralla sanoivat korjaamossa mitanneensa puristukset, ja kertoivat naisihmiselle että: "väännöt on kadoksissa" ja mumisivat jotain puristuksista ja eivät antaneet mittauksista mitään dataa.

Oireet aikaisemin:
Auto käy tyhjäkäynnillä OK, mutta veto on ohut tyhjäkäynnin tuntumassa. Kierroksilla vetää OK. Auto on hinattu kerran osien vaihdon jälkeen korjaamoon, kun se ei enää moottorivalon ja EPC-valon syttymisen jälkeen käynyt kuin vajailla pytyillä ja sammui koko ajan.
He lukivat jäkimmäisellä käynnillä vikakoodit vaihtoivat EGR:n takuuna ja mittasivat puristukset. Ilmoittivat myös, etteivät voi tehdä asialle enempää.

Omat tutkimukset:
Auto oli seissyt 3-päivää ja moottorivalo paloi heti käynnistyskestä alkaen. Ajoin autolla n.50km ja se toimi sekä veti mielestäni ihan normaalisti lukuunottamatta alhaisten kierrosten nykäisyalttiutta.
Mittasin puristukset ja yhdessä pytyssä oli n.7kg ja muissa 10.5kg niin kuin pitäisikin. Eli yhdessä pytyssä falskaa jokin.

Tämän puristusmittauksen jälkeen alkoivat varsinaiset ongelmat:
Laitoin tulpat, puolat ja suuttimienliittimet takaisin paikoilleen ja yritin käynnistää. Auto ei meinannut käynnistyä ja jouduin sahaamaan ja pumppaamaan kaasua ihan tosissaan. Auto sammui aina välillä ja kävi välillä vaivoin kahdella ja välillä kolmella pytyllä. Kun auto kävi tyhjää n.500rpm (kolmella) hetken huomasin pohjamuovin käryävän katalysaattorin ympärillä. Sammutin auton. Tämän jälkeen en ole saanut autoa käynnistymään.

VCDS antoi vikakoodeja seuraavasti:
3 eri vikakoodia EGR:stä (alkuperäsiet lampun sytyttäneet koodit)
Suuttimista tuli myös herjaa, mutta epäilen tämän johtuvan irti olleista suuttimien johdoista puristusmittausken aikana.
ABS:sta tulee jotain ihme ECU-herjaa
Ilmastoinnista tulee jotain EEPROM herjaa

Tutkin myös VCDS:llä seuraavat asiat:
-sytysenakko ja aika muuttuvat
-kierroslukuanturi toimi
-lämpötila-anturit toimivat
-MAP-anturi antaa jokseekin järkeviä lukemia
-Kaasuläppä ja poljin OK

Puolat mittasin ja niiden ohmilukemat ovat keskenään vertailukelpoiset.
Sulakkeet kävin läpi. Kaikkii OK.

Voiko kaikki erillään toisistaan olevat puolat hajota yhtäaikaa?
Tuntuu kuin kipinää ei tulisi, koska tulpat ovat kaikki märät ja bensa haisee voimakkaasti.
Mitäköhän vielä voisi tehdä???
Ehdotuksia?

laju
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.2.2010 21:24

ViestiKirjoittaja laju » 2.7.2012 22:55

Vaihdoin kaikki puolat ja auto lähti toimimaan. Sain asiantuntevia apuja kamiteciltä ja huomasin myös egr.n vian syyn. Korjaamossa olivat tulpanneet egr-venttiilin, joka ei tässä mallissa ole mahdollista. Muuten toimii hyvin, mutta silloin tällöin tulee egr määrän ylityksestä koodia vaikka moottorivalo pysyykin poissa.

laju
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.2.2010 21:24

ViestiKirjoittaja laju » 2.7.2012 23:32

Vaihdoin kaikki puolat ja auto lähti toimimaan. Sain asiantuntevia apuja kamiteciltä ja huomasin myös egr.n vian syyn. Korjaamossa olivat tulpanneet egr-venttiilin, joka ei tässä mallissa ole mahdollista. Muuten toimii hyvin, mutta silloin tällöin tulee egr määrän ylityksestä koodia vaikka moottorivalo pysyykin poissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa