kolmoskopan iskarin yläpään ihmettelyä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

kolmoskopan iskarin yläpään ihmettelyä

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.6.2012 18:47

tarttis saada tietoon yläpäiden välisen etäisyyden edessä mutta myös takaa mielellään. vai mistä näitä erinäisiä ristimittoja voi löytää? kaverilta joka on merkkiliikkeessä töissä sanoi että hän ei ainaskaan tiedä saako tuommosia mittoja mistä kun heillä on korijigissä erit mitat.

ja sit vahvempaa yläpääntukikumeja mutta mitä ja mistä? powerflexiltä ei löydy ainaskaan suoraan kolmoseen passaavaa. entä nämä metalliset laakeroidut d2 yms.?

sit apurungon pulttien välinen etäisyys. siis mihin tulee tukivarren etummaiset pultit kiinni

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.6.2012 19:37

Poikkitukia tekemässä?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.6.2012 20:21

juuh

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.6.2012 1:27

Ei Wiechersin tekemät kelpaa? Vai tuleeko jotain ihan speciaalia?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.6.2012 17:08

no ylimääräisen ajan ja mielenkiinnon takia voi itsekkin tehdä ja kun ei tarvi kun taivutuksiin käyttää ulkopuolista apua ja tämäkin onnistuu tutulla niin miksei tekis itse

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 28.6.2012 17:32

Ebaysta saapi etteen ylös 30 euron hintaan jo valmiita, ei eestä ite räpöstää. Alatuki ois mullakin yks jouten kun ei ainakaan 02A lootan kans käyny suora malli, vaatis perän kohalle mutkan.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.6.2012 19:14

Jos vehkeet löytyy putkentekoon, niin yhdistä etu- ja takarungot.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.6.2012 20:21

niin tai puran sisustan osiin ja hitsailen saumoja paremmiksi ;) ja mitä todellista hyötyä tuolla yhdistämisellä on? muutakuin perkeleesti rautaa pohjassa? kuitenkin se putki pitää hitsata monesta kohti runkoon kiinni. ja ei nyt oikein tarkoitus katastusmiehellä ole aiheuttaa sydäriä. kuitenkin nyt oli iskarin yläpäiden etäisyyksistä kyse

pellikka: miepä soittelen huomenna ku oon maisemissa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.6.2012 20:54

Saa korin etu- ja takapään yhdistettyä kunnolla toisiinsa, ettei pelkkä kynnyskole hoida korin jäykkyyttä, lisää koriin kiertojäykkyyttä yms...
Painoa tulisi noin 8-10kg, riippuen putken/palkin paksuudesta yms.
Näppärä metallimies tekee noi ja hitsaa kiinni, kun itse etsisin vielä sopivia ruuvareita sisustan purkuun :)
Ja kuka välittää jostain katsastusmiehistä, eikä ne sano mitään jos on asiallisesti toteutettu.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.6.2012 22:53

en tiiä miten sulla kori on tehty mutta kyllä mulla menee runkopalkit ainaski pohjassa. siihen kaikki muut lisäksi esim pilarit ja kattokin on kantavaa rakennetta.

ja jos tarvin saada lisää jäykkistettyä koria niin kyllä ne kaarit ennemmin tulee sisälle ku mitään putkia pohjaan. missä noita edes käytetään?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.6.2012 23:03

Ne on kantavia rakenteita, mutta kynnyskotelo on se pääjäykistävä rakenne, eturungon ja takarungon välissä.
Ota vaikka 1l maitotölkki käteen. Päät on todella tukevat, kuten esim poikittaistuilla varustetuissa itsekantavissa koreissa. mutta kierräppäs niitä päitä erisuuntiin. Nyt jos liimaa vaikka jäätelötikut yhdelle kyljelle, niin se jäykistyy huomattavasti.
Olikohan toi nyt tarpeeksi selvästi selostettu? :)))
Kaaret on tietysti paras, mutta ei toimivin kaikissa autoissa. sisätilat, takapenkit yms käytettävyys.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.6.2012 23:14

aika huono vertaus maitotölkki ja auto.

mutta missä käytetään tuommosia putkirakennelmia sitten?

edit: eikö poikkituilla ole suurin tarkoitusperä estää pyöränkulmien muuttuminen? ettei apurunko pääse vääntyilemään joten auraus ei muutu ja yläpuolella taas camberi ja casteri

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.6.2012 23:32

Aika monissa tehokkaissa takavetosissa käytetään noita.
Varsinkin jenkkilän puolella, en tiedä eurooppalaisista.
No jaa, välillä toi oma kori ainakin tuntuu ihan maitotölkille kun sitä tunkkailee erikulmista ilmaan tai ajelee kurveihin :)
Tosin variantista puuttuu takapenkkien takaa se X, mikä yleensä antaa paljon jäykkyyttä sedaneissa/coupe koreissa.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 29.6.2012 8:23

Jenkeissähän noita apurungon yhdistämisputkiahan käytetään vaikka kuinka paljon, tosin niissä nyt taitaa olla vakionakin niin löllöt kaikki paikat että en yhtään ihmettelis.

Muutama esimerkki http://www.summitracing.com/search/Depa ... s=Rank|Asc

Mites jos tuollasen toteuttaus niin että ottaa helmat auki ja tekee ne putket sinne helman sisään? Ja sitten helman päistä ulos ja tekee yhdistävät putket apurunkoon ja takana akselin kiinnikkeisiin?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.6.2012 9:12

Sen verran korjausta tuohon eiliseen. Eli poikkituilla on tarkoitus jäykistää koria mutta pelkästään poikkituilla on pieni merkitys mutta kun useita pieniä vaikutuksia niin niiden yhteisvaikutus on suuri. Ja keulat ne vissiin taitaa vakiokuntoisessa kopassa eniten elää.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.6.2012 10:09

Enpä kyllä suunnatonta eroa huomannut, vaikka hitsasin konehuoneen saumat läpi sekä asensin etupoikkituet. Kulutus ei tipahtanut eikä mutkaan uskaltanut vieläkään ajaa täysiä. Jos kerran korin elämistä aiotaan estää, niin se on tehtävä etu- ja takapään yhdistävillä kiinteillä kaarilla.

Ikosen esimerkki on minun mielestä maan mainioin, ja pätee aika pitkälle Ventoonkin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.6.2012 13:16

Noissahan on muutama muukin kohta mitkä "retkuaa".
Syylärin alla oleva alapalkki kannattaisi laittaa uretaani/alumiini/teräspuslilla kiinni.
Kone/laatikko kanssa kunnolla kiinni joko uretaani tai jääkiekoilla.
Eikä ne pellistäprässätyt alatukivarret mitkään maailman jäykimmät ole.
Tollaset kun sais 3 koppaseen. SCCH kyllä tekee, mutta noi ei ole kovin luottamusta herättävän näköset. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa