Hei,
Minulla on ollut ongelmia SkodaOctavia 2.0 TDI BKD koneen kanssa noin vuoden verran. Autolla on ajettu 116tkm ja ongelmat alkoivat kun vuosi sitten auto teki ensimmäisen kerran niin että kylmänä pihasta lähtiessä tehot pois ja varaohjelmalle, ei vikavaloja, uudelleen starttaus, eikä vikakoodeja. Oireet toistuivat pikku hiljaa useammin ja tänä keväänä alkoi tehdä aina kylmänä tuota jos kiihdytti reippaammin kylmiltään. Lämpimänä toiminut normaalisti eiliseen asti. Eilen ajelin pitkää matkaa maantiellä ja aina kun kiihdytti vähänkin nopeammin auto varaohjelmalle ja tehot pois. Vikavaloja eikä koodeja jää muistiin mutta olen jo aiemmin lukenut koodit tienpäällä ongelma ilmentyessä ja aina koodi on P0234 Turbocharger/Supercharger overboost condition.
Mitä kannattaisi tehdä ensimmäiseksi kun tuntuu että turbofirmat haluavat heti myydä uuden turbon suoraan pellin alle. Voiko vika kuitenkin olla esim MAF tai MAP tai N75 antureissa. Talvisin auto on hetkellisesti herjannut MAF anturia. Olisiko järkevää ottaa esim. vag-comilla arvoja logiin ja tehdä johtopäätöksiä minne auton vie? N75 on kaiketi joku yhdistelmä palikka tässä koneessa ja maksaa yli kaksi sataa sekin. Osa vaihtanut ilmeisesti turhaan tuonkin. Olen kuullut myös että turboja on vaihdettu merkkiliikkeessä turhaan kun vika on ollut muualla. MAP taitaa olla antureista halvin, mutta voiko vika edes olla siellä. Luin jostain että kannattaisi kokeilla liikkuuko turbon siivet, mutta turbo tuntuu olevan niin pahassa paikassa tässä koneessa etten pääse siihen ihan helposti käsiksi.
Huomion arvoista on että auto on varustettu DSG askilla ja kun ajaa käsivaihteilla ja kiihdyttää käsivalintaisesti nelosella ei vikaa vielä ilmene se tulee vain 5 ja 6 vaihteita maantiellä käyttäessä.
Auto syö öljyä ja savuttaa hieman aina käynnistyksen yhteydessä silloin tällöin. Karstaa en usko olevan normaalia enempää, koska olen ajanut autolla viimeiset 60tkm ja kone on saanut kyllä säännöllisesti kenkää jopa pari kertaa hieman karstanpolttolenkkejä maantielläkin. Olisiko jollakulla ideoita?
BKD TDI P0234 Turbocharger/Supercharger overboost condition
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Pakko sille vissiin on jotain tehdä. Nyt sytyttää vikavalon kun antaa yli 3000 rpm kierroksia. Ei onnistu karstojen poltto enää. Viheltääkin jo enemmän minusta, kai se on turbo finito. Ostin CRC Diesel treatmentia ja annoin mennä 3000rpm kuorma päällä pitkin moottoriteitä ja maanteitä n. 100km tänään. Ei tuntunut vaikuttavan mitään.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Onko mahdollista että viallinen MAF aiheuttaisi auton vikatilaan menon ja kyseisen vikakoodin? Kerran talvella herjasi MAF:ia hetkellisesti. Ei ole koskaan vaihdettu ko. osaa.
Loggasin kerran arvoja ylös (en omista vag-comia tukevaa kaapelia :( )
Näkeekö tuosta mitään osviittaa MAF:ista. Tuon vedon päätteeksi auto meni vikatilaan.
MAF anturin yksikkö on g/s
ja tuo intake manifold abs. pres. kPa
Loggasin kerran arvoja ylös (en omista vag-comia tukevaa kaapelia :( )
Näkeekö tuosta mitään osviittaa MAF:ista. Tuon vedon päätteeksi auto meni vikatilaan.
MAF anturin yksikkö on g/s
ja tuo intake manifold abs. pres. kPa
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Kurkistin auton alle tänään. Turbon kellosta lähtevä vipu liikkui kaksin käsin ainoastaan. Näky oli melko sotkuinen ja öljyä näkyi eritysesti tässä liitoksessa:
Olenko väärässä, mutta tuntuu kuin tuosta puuttuisi joku kiristin tuosta putkesta, tuon öljyisen liitoksen kohdalta?
Testasin ajoa mafin joht irti ja kone veti kyllä paremmin ja kesti pidempään ennen kuin meni limb modeen. Taitaa olla maffikin sökö.

Olenko väärässä, mutta tuntuu kuin tuosta puuttuisi joku kiristin tuosta putkesta, tuon öljyisen liitoksen kohdalta?
Testasin ajoa mafin joht irti ja kone veti kyllä paremmin ja kesti pidempään ennen kuin meni limb modeen. Taitaa olla maffikin sökö.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa