Hallitunkin käyttö - opastusta tarvitaan, kiitos

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

Hallitunkin käyttö - opastusta tarvitaan, kiitos

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 8.4.2009 15:38

Sain tossa pari vuotta sitten vaarilta Bilteman 2-tonnin hallitunkin. Kuvan tunkki ja pukki autowikin sivuilta, mutta oma tunkki aivan saman näköinen. Kuva

Auto, johon tunkkia olisi tarkoitus käyttää on Audi A4 -02 (B6) ja renkaita olisin vaihtamassa omin pikku kätösin - ekaa kertaa tähän autoon ja ekaa kertaa hallitunkilla.

Osaan toki nostaa ja laskea tunkilla, mutta se mistä autoa tulis nostaa on mysteeri. Tarvitsenko tuohon tunkin ja auton välille esim palan kakkosnelosta tai jotakin muuta mahdollisesti? Vai voiko pelkällä tunkin "tassulla" / satulalla(?) nostaa suoraan paikasta x ? Ohjekirjassa oli komeesti merkattu paikat auton omalle tunkille (joita ei yllättäen löytynyt sit ite autosta... ainakaan omaan silmään). Ja nämä pukit sitten kanssa... en ainakaan kuvan pukkeja ajetllut alkaa hommaamaan, mutta jotakin ilmeisesti olisi hyvä olla olemassa? Mihinkäs moiset sitten sijoitetaan ja mitä suosittelette (halpoja / ilmaisia) käytettäväksi. Mieluusti veisin taas alan ammattiliikkeeseen homman hoidettavaksi, mutta valuutan puutten takia koitan suoriutua taasen kerran itse.

Ajattelin huomena poiketa matkanvarrella motonettiin hakemaan vilkkuun polttimon, niin sillä kyselen nyt, että tarvitsenko sieltä jotakin tähän hallitunkki-operaatioon.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 8.4.2009 16:08

kakkosnelonen toimii mainiosti, jakaa vähän tuota painetta mikä muuten kohdistuisi tuon pienen tallan kautta todella pienelle alueelle ja huonolla tuurilla väännät jotain paskaksi.
Itse olen laittanut talvivanteen renkaineen auton alle jos olen pelännyt että auto tuon hallitunkin päältä tippuu. harvemmin itse olet auton alla kun renkaita vaihtelet, mutta turvallisuuden vuoksi, tökkää talvipyörä alustan alle, eipähän tipahda maahan asti.

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 8.4.2009 16:57

Mihinkäs tuon kakkosnelosen sitten tökkäsen tuonne alle? Voiko sitä kauheen väärään paikkaan laittaa nostaessa? Ihan semmottisia pikkusia käytännön vinkkejä alottelijalle :]

Ja miihkäpäin tuo pukki-rengas paranee sijottaa?

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 8.4.2009 17:00

Itse ainakin kolmosgolffia ja focusta nostellut akseleista, hyvin on pysynyt.. Siis tietenkin tässä tapauksessa ilman 2"4".. Ikinä ei ole mitään hajonnut ja auto pysynyt juurikin bilteman tunkilla kuin liimattu!

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 8.4.2009 17:07

Ainakin kolmoskoppaisessa kolpurassa on paikat tunkille renkaiden lähistöllä, peinet hahlot helmoissa. Emännän passatissa samanlaiset. Niistä olen muutaman vuoden nostellut ja hyvin on noussut.

Toinen mistä on hyvä nostaa on peräkoukku mikäli semmoisen sattuu omistamaan.

Kyllä ne ihan maalaisjärjellä löytää kestävät paikat :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.4.2009 17:16

Jääkiekko on hyvä suoja korin ja nostokäpälän väliin.
Vetokoukusta nostettaessa ei saa aina nostettua riittävän korkealle, varsinkaan kuvan tunkilla.
Kyllä ne nostopaikat kannattaa tutkia hyvin tarkkaan, omasta pari vuotta vanhasta audista aikanaan korjaamon "tietäväinen" kaveri nosti helmapellin ruttuun. Silloin otti kyllä pattiin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.4.2009 17:22

muistaakseni a4 on helmassa nostopaikat.. semmoset leviämmät kohat.. kyllä ne huomaa ku tutkii tarkemmin mistä kestää nostaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 8.4.2009 17:23

omasta pari vuotta vanhasta audista aikanaan korjaamon "tietäväinen" kaveri nosti helmapellin ruttuun

Nimeltämainitsemattoman rengasliikkeen kaverit yrittivät rutata Ex. III:s Golf:ni helmat mutta kerkesin "hätiin".
Nykyisessä (lue Passat 3BG) nostopaikat on nimenomaan helmassa.

Vanerin pala on kanssa hyväksi todettu, jos ei lankkuja sovi.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 8.4.2009 17:35

Minä olen käyttänyt biltemasta ostettuja kumisia "läpysköjä" tunkin ja korin välissä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 8.4.2009 18:14

Hiukka aiheen sivusta, mutta kysyn kuitenkin. Mistäs löytyisi mahdollisimman litteä tunkkimalli, jotta saisi mahtumaan myös reilummin madalletun auton alle?

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 8.4.2009 18:15

Kiekko kuulostaa hyvälle, semmonen löytyy :D Nyt täytyy tosiaan vaan hahmotella se nostopaikka sit jostain tuolta. Unohdin mainita et helmat on lasikuitua... mutta en ainakaan niistä oo lähtemässä nosteleen. Kiitos vinkeistä, katotaan huomena (jos on keliä) et miten pojan käy...

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 8.4.2009 19:02

eemelille: autotarvike liikkeistä niitä tuning alumiini tunkkeja. korkeus joku viitisen senttiä.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 8.4.2009 19:07

Hiukka aiheen sivusta, mutta kysyn kuitenkin. Mistäs löytyisi mahdollisimman litteä tunkkimalli

Teet kuten teetin edellisessä postauksessani kertomassani "tapauksessa"ajat auton lankkujen päälle niin sopii korkeampikin tunkki.
Nuo matalan malliset hallitunkit tahtoo maksaa ja siihen rahaan hakee monta halvempaa ja pinon lankkua ;)

Itselläni on tuo ekaviestin mukainen "rempula" DIY- mallisella "tassulla" (lue matalampi ilman nuita teräviä nystyjä).
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 8.4.2009 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 8.4.2009 19:29

Vakio helmamuoveissa on kolot nostopaikoilla ja nostokohdissa on helmapellin kantissa paksumpi kohta tai jotku koloset ,mut jos sulla on jälkeenpäin asennetut helmat niin todennäkösesti ne nostopaikat ei ole käytössä/näkyvissä..

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 8.4.2009 19:31

^ Elikkä samalla lailla kuin 3bg Passatissa.
Edit: Tuolla on Eemelille lisää...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 8.4.2009 19:46

Joo, lankkujen päälle ajamalla toki onnistuu. Lähinnä vaan laiskuuttani ajattelin hommata sellasen minkä kanssa ei tartte alkaa lankkujen kanssa puljaamaan. Mutta hinnakkaitahan ne varmaan on.
No auto on varmaan vielä pari viikkoa vakioalustalla joten ei tässä niin kiire sillä ole. Motonetissä näyttäs olevan tollanen halppistunkki "hallitunkki 2t matala", jos kävis katsoo millanen toi on.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 9.4.2009 15:52

Eemeli: Madalla se tunkkikin :D Eli pikkupyörät pois, eihän se julmetusti vaikuta mutta saattaa riittääkin.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 10.4.2009 13:41

Semmonen on kans hyvä sinne tunkin käpälän väliin, kun laittaa sellaisesta rekan/kuorma-auton rengaspinnoitteesta leikatun palasen väliin, jos sellaista jostain onnistuu saamaan. Sitä kumipintaa siis, millä niitä renkaita pinnoitetaan uudestaan. Pitää kun tauti siellä välissä kun siinä on sitä kuviopintaa vähän joka suuntaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.4.2009 8:19

Tuollaista sattuu kun alkaa puutteellisilla vehkeillä tuhraamaan. Olisiko kyseessä kuitenkin ollut auton oma tunkki, kaipa tuollainen halpis hallitunkkikin edes autohallissa pystyssä pysyy.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 16.4.2009 8:56

Saa kyllä näissä rungottomissa autoissa tosiaan olla tarkka tuon nostokohdan suhteen. Hallitunkkiin kun tekis semmoisen sovitteen, mikä on siinä auton omassa tunkissa, niin se vois olla kanssa aika hyvä.

Monesti tuntuu, että siinä ajassa nostais auton sillä omalla tunkilla, mikä kuluu kakkosnelosen asetteluun hallitunkin ja helman tai muun "kestävän" kohdan väliin.

Rungollista autoa on kyllä pikkasen kivampi tunkkailla.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 16.4.2009 9:52

Tuollaista sattuu..

Oiskohan ollut widow maker eli auton oma tunkki käytössä.
Iso kunnollinen halli tunkki kyllä maksaa vaivan, jos vähänkään useammin kuin renkaan vaihtoon sitä käyttää. Nostaa nopeasti ja korkealle, on turvallinen ja jos on laadukaskin niin ei ala menettää 'lakikorkeuttaan' heti ekana vuonna kuten halpikset. Matalan kun vielä raaskisi ostaa niin hyvä olis..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.4.2009 10:24

Itsellä on ollut viisi vuotta sellainen iso malli ja on kyllä parhaita työkaluja, mitä auton ropaukseen on tarkoitettu. Kestää pystyssä sorapihallakin, ilman pelkoa kaatumisesta. Madalletun audin alle ei mahtunut, joten auto piti ensin ajaa lankun päälle, pieni vaiva.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 16.4.2009 17:53

Kyl aika monesta autosta on helmat kurtussa kun on nostettu väärästä paikasta tai sitten huonolla tunkilla tms.
Suurimmasta osasta löytynee ihan hallitunkkia varten nostopisteet, korjausoppaasta saa lisätietoa jos ei itse löydä. Juu, ja jotain palikkaa väliin.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 17.4.2009 9:01

ite käytän tuota 2"x4" tunkin ja helman välissä... sellanen 20cm pätkä. ja jos ei autossa ole selvää merkkiä nostokohdasta niin olen nostanut 15-20cm renkaasta helmaan päin. ja sillä 20cm pätkällä pystyy nostelemaa vähä haperompaakin autoa=)

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 19.4.2009 13:35

Jos auto on sopivan matala, että "hallitunkit" ei mahdu alle niin auton vakio ruuvishittitunkki mahtuu. Nostaa sillä 5-10cm kunnes normitunkki mahtuu ja jatkaa siitä. Näin ainakin itse olen nostellut ihan muutaman sentin korkusesta välistä.

Mikael88
-
Viestit: 4
Liittynyt: 23.10.2009 15:12

ViestiKirjoittaja Mikael88 » 25.10.2009 23:40

Lainataas vähän topiccia.. Eli itse tuli tuollainen halpis hallitunkki hommattua..

Mistä kohtaa tuolla voi nostaa 3 koppasen golfin niin että molemmat etu / takarenkaat nousee..
en tarkoita siis helmaa.. vaan jostain sieltä auton alta akselista ilmeisesti ?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 25.10.2009 23:47

Takapään saa nostettua kerralla taka-akselista, etupäätä en lähtisi kerralla nostamaan, (keskeltä apurunkoa), mutta mikäli kyse on renkaanvaihdosta ja välttämättä haluaa 2 rengasta kerralla ylös ja yhdellä tunkilla, niin helman keskivaiheilta saa vasemman/oikean kyljen aina kerralla ylös. Luonnollisestikkaan ei lahovikaa kärsi juuri olla :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.10.2009 8:58

En lähtisi kolmosgolffia helmasta hallitunkilla nostamaan mistään kohtaa. Ainakin helman vekki notkahtaa melko herkästi. Variantin ainakin saa koko kyljeltään ylös, kun asettaa tunkin helman nostokohdasta noin 20 cm sisälle päin, suurin piirten jalkatilan keskivahvikkeen kohdalle.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.10.2009 12:00

Itse tuota nelosta nostellut aina helman pokkauksesta, juurikin niiden vahvikkeiden kohdalta. Nousee helposti ja vaivattomasti, heti kun on saanut runnottua tunkin sinne muovihelman taakse. :D Tallan ja helman välissä oon käyttänyt yleensä kankaisen jalkatilamaton palaa kaksinkerroin.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 26.10.2009 12:45

En lähtisi kolmosgolffia helmasta hallitunkilla nostamaan mistään kohtaa. Ainakin helman vekki notkahtaa melko herkästi.

Täällä ollaan samoilla linjoilla lukkarin kanssa: Helmoista en ole kolmosta nostanut ellei ole ihan viimeinen pakko.
Jos tarvitsee nostaa ilmaan kylki kerrallaan, edessä käytän kohtaa jota ohjekirja neuvoo käyttämään hallitunkilla nostamiseen. Takana nostan taka-akselin korvakkeesta tai akselista.
Etu- / takapään yhtäaikaisen noston suoritan keskeltä etuakselipalkkia tai taka-akselia.

Tunkkina olen käyttänyt samanlaista "liekkitunkkia" kuin kuvassa.

Kuva

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 26.10.2009 13:17

Mites keulan tunkkaaminen koneen etukiinnikkeestä? Hyvä/huono idea? Apurunkoon ylettyy huonommin pienellä hallitunkilla.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 26.6.2012 19:04

En viitti uutta ketjua laittaa niin kysytään tässä.

Voiko joku nyt vääntää rautalangasta vaikka kuvien kera että mistä tuota IV Golffia nostellaan sillä hallitunkilla? Ja mihin kohtaan laitetaan pukit jos haluaa takapään/etupään ilmaan?? Kakspilari nosturilla helmat vissiin kestää ainakin kun nosto tapahtuu suoraan ylöspäin kaikista neljästä pokkauksesta, mutta onko sekään oikea vaihtoehto? Noin ainakin huollossa ovat nostelleet.. Tällä kertaa ajattelin koittaa itse tehdä jotain, mutta ei löytyny nosturia tallista =P

mm. taka-akselin puslat ja etuvasen yläpäänlaakeri ois menossa vaihtoon, joten ois hyvä saada auton alle vähän tilaa.

Kiitosta vaan jos joku jaksaa pari aivosolua/minuuttia uhrata meikäläiselle =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.6.2012 19:13

Eiks ne oo ohjekirjasessakin kuvattu?

Siellä pohjapalkin vieressä ne pitäisi olla.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 26.6.2012 23:19

Onhan siellä jonkunlainen kuva mistä vois päätellä että nostetaan niiden vahvistettujen kohtien kohdalta helmapokkauksesta(kö)..? Tekstistä en osaa sanoa ku ainoa sana mitä ymmärsin oli achtung :D Eli jos noista nostetaan ylös niin mihin sitte pukit laitetaan? Samaan paikkaan?

Vähän kyllä hirvittäis noista nostaa kun kuitenkin tulee jonkunverran kulmaa tunkin ja pokkauksen välille. Tai riippuu miten ylös nostaa..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.6.2012 23:27

No ei pokkauksesta vaan sisempää auton pohjasta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 26.6.2012 23:36

Lähes kaikissa VAG tuotteissa on helmapellissä / muovissa sellaiset peukalon pään kokoiset painaumat (ikään kuin nuolet) jotka kertoo nostokohdan. Ja kohta on nimenomaan se helmapokkaus painauman kohdalta. Kun helman alle katsoo näkee pokkauksen olevan noista kohdin paksumpi.

Eli näin

Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.6.2012 23:42

Mikäköhän paikka se sitten on missä on sellainen "aaltopelti" siinä tasaisen alueen vieressä?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 27.6.2012 8:53

^^ Ei tunnu tuo pokkaus kestävän mitään muuta kuin OEM tunkilla noston. Hallitunkilla on melkeimpä parempi nostaa runkopalkista, apurungosta tms.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 27.6.2012 9:14

Jos tutkailette auton originaalia tunkkia, eihän se noston painetta siihen helman pokkaukseen täysin kohdista, vaan osaksi sen taakse. Tunkissa on tasainen osa joka painautuu koria vasten, helman paksumpi pokkaus tukee tunkin paikoilleen sen uran kanssa. Eli jos nostaa pokkauksesta, suurella todennäköisyydellä sen vääntää kieroksi. Molemmat siis hieman kantaa sitä auton painoa, mutta ei se pokkaus ole pelkästään nostamista varten.

Osa nostaa etupäätä hallitunkilla alatukivarresta mikä on myös täysin väärä tapa perssonin tuennan kanssa, silloin koko keulan paino lepää alapallon päällä ja siihen sitä ei ole suunniteltu.

Itse nostaisin golffin takaa jousen alta kupista, siis jos vain renkaita vaihtelee. Etupää sitten auton keskellä menevästä kahdesta "runkopalkista", niiden etureunasta ennen kuin nousevat aisoja kohti.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 27.6.2012 14:54

Asiaa tutkiskellessa huomasin että jotkut on käyttäny kakkosnelosen pätkää (15-20cm) helmapokkauksen sisäpuolella ja nostaneet siitä. Varmaan joku muukin "lauta" siihen käy. Mitäs mieltä ootte tuosta? Saman pulikan varaan vois sitte laittaa pukinki. Ainakin etupäässä vois toimia. En muista onko takapäässä niin paljoa tasasta pintaa että sinne mahtuis laittamaan....

Edit:
Vai oisko takapää niin kevyt että kestäis nostaa akselin keskeltä perä ilmaan ja pukit sitte molemminpuolin helmapokkauksen alle? Ja pehmikettä peltien väliin.

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 27.6.2012 15:56

Ite olen nelosgolfin takapäätä nostellu juurikin keskeltä taka-akselia ja laittanut sitten pukit taka-akselin molempiin reunoihin. Olen koettanut nyt varjella niitä helmojen pokkauksia, kun edellisestä ne oli tunkattu päin helvettiä.
Etupäässä on helman takana auton pohjassa semmoiset pienet "kohoumat". Niistä olen hallitunkilla nostellut, kun tuttu autokorjaajakin niistä nosteli. Eivätkä ainakaan silmämääräisesti ole antaneet periksi. Myös takana on samat "kohoumat", jos ei ole tarvetta saada kuin toinen puoli ylös.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.6.2012 23:35

^^ Ei tunnu tuo pokkaus kestävän mitään muuta kuin OEM tunkilla noston. Hallitunkilla on melkeimpä parempi nostaa runkopalkista, apurungosta tms.


Itse olen vuosien saatossa aika monta vaggilaista omistanut, ja kaikkia noista helmakanteista nostanut telomatta vielä yhtäkään helmaa.

Tietysti jos omistaa tuollasen 19 euron motonetin "hallitunkin" jossa nostopinta helmasta on prässätyn nostokupin ansiosta vain muutamia neliömillejä, niin varmaan tulee vaurioita.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.6.2012 0:48

Sulla vaan ei oo ollu näitä ruosteisia vehkeitä :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.6.2012 8:11

Kyllä siihen "vuosien saatossa" kategoriaan mahtuu niin läpimätää kakkista kuin uudempaakin kalustoa. Jos helmakantti on muuttunut mullaksi, niin silloin se ei kyllä nostamista kestä, se on totta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.6.2012 8:58

Pitäskö siinä hallitunkissa olla joku "ura" mihin tuo helma sauman pitäs mennä vai mitenkä? Vai nostatteko siis sen sauman sisäpuolelta?Tä?

Ite nostellu apurungosta ja takaa taka-akselin kiinnityskohdasta.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 28.6.2012 9:08

Itse en hallitunkilla ole ikinä nostanut metalli vasten metallia. Motonetistä saa niitä kumilätkiä, mutta perus jääkiekko ajaa saman asian, eikä maksa paljoa... ja suoraan siitä kantista myös täällä nosteltu ilman ongelmia.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 28.6.2012 10:27

ite taittelen aina jonkun vanhan paksun työhanskan siihen biltematunkin kupin päälle. ei ole vielä vaurioita tullut mistä ikinä on nostanutkin autoa.

Asian vierestä. Viime kerralla ku hain pakun huollosta niin helmasta löytyi sellainen "kumitiili" mitä Pörhöllä käyttävät. Oli kummasti takertunut kiinni ja pysynyt päivän siellä.

jansku1989
-
Viestit: 23
Liittynyt: 24.6.2012 7:42

ViestiKirjoittaja jansku1989 » 24.8.2012 0:26

ite nostan autoni etupuolelta alatukivarren takimmaisen puslan kohilta ja takaa nosktan takarunnon kohalta. säästyypähän ne hemmetin helmat


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 38 vierailijaa