BKD TDI P0234 Turbocharger/Supercharger overboost condition

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

BKD TDI P0234 Turbocharger/Supercharger overboost condition

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 24.6.2012 12:34

Hei,

Minulla on ollut ongelmia SkodaOctavia 2.0 TDI BKD koneen kanssa noin vuoden verran. Autolla on ajettu 116tkm ja ongelmat alkoivat kun vuosi sitten auto teki ensimmäisen kerran niin että kylmänä pihasta lähtiessä tehot pois ja varaohjelmalle, ei vikavaloja, uudelleen starttaus, eikä vikakoodeja. Oireet toistuivat pikku hiljaa useammin ja tänä keväänä alkoi tehdä aina kylmänä tuota jos kiihdytti reippaammin kylmiltään. Lämpimänä toiminut normaalisti eiliseen asti. Eilen ajelin pitkää matkaa maantiellä ja aina kun kiihdytti vähänkin nopeammin auto varaohjelmalle ja tehot pois. Vikavaloja eikä koodeja jää muistiin mutta olen jo aiemmin lukenut koodit tienpäällä ongelma ilmentyessä ja aina koodi on P0234 Turbocharger/Supercharger overboost condition.

Mitä kannattaisi tehdä ensimmäiseksi kun tuntuu että turbofirmat haluavat heti myydä uuden turbon suoraan pellin alle. Voiko vika kuitenkin olla esim MAF tai MAP tai N75 antureissa. Talvisin auto on hetkellisesti herjannut MAF anturia. Olisiko järkevää ottaa esim. vag-comilla arvoja logiin ja tehdä johtopäätöksiä minne auton vie? N75 on kaiketi joku yhdistelmä palikka tässä koneessa ja maksaa yli kaksi sataa sekin. Osa vaihtanut ilmeisesti turhaan tuonkin. Olen kuullut myös että turboja on vaihdettu merkkiliikkeessä turhaan kun vika on ollut muualla. MAP taitaa olla antureista halvin, mutta voiko vika edes olla siellä. Luin jostain että kannattaisi kokeilla liikkuuko turbon siivet, mutta turbo tuntuu olevan niin pahassa paikassa tässä koneessa etten pääse siihen ihan helposti käsiksi.

Huomion arvoista on että auto on varustettu DSG askilla ja kun ajaa käsivaihteilla ja kiihdyttää käsivalintaisesti nelosella ei vikaa vielä ilmene se tulee vain 5 ja 6 vaihteita maantiellä käyttäessä.

Auto syö öljyä ja savuttaa hieman aina käynnistyksen yhteydessä silloin tällöin. Karstaa en usko olevan normaalia enempää, koska olen ajanut autolla viimeiset 60tkm ja kone on saanut kyllä säännöllisesti kenkää jopa pari kertaa hieman karstanpolttolenkkejä maantielläkin. Olisiko jollakulla ideoita?

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 24.6.2012 16:45

koita aluksi kolme tankillista jotain fortea tms. jos hieman saisi karstat liikkeelle kaiketi tuo VNT on vain töhnän peitossa?

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 24.6.2012 17:10

Koita nyt ekana ne siivet putsaa turbosta niin saattaa sillä viat korjaantua.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 24.6.2012 17:37

Mulla aivan samat oireet ja kilometrejäkin suunnilleen saman verran 122 tuhatta.
Auto ollut myös vuoden ja vajaa 55 tuhatta sillä ajanut.
Joutuuko tuon turbon irrottamaan,jos sitä alkaisi herkistelemään?
Autona Golf V DSG:llä.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 27.6.2012 22:05

Pakko sille vissiin on jotain tehdä. Nyt sytyttää vikavalon kun antaa yli 3000 rpm kierroksia. Ei onnistu karstojen poltto enää. Viheltääkin jo enemmän minusta, kai se on turbo finito. Ostin CRC Diesel treatmentia ja annoin mennä 3000rpm kuorma päällä pitkin moottoriteitä ja maanteitä n. 100km tänään. Ei tuntunut vaikuttavan mitään.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 28.6.2012 0:16

Onko mahdollista että viallinen MAF aiheuttaisi auton vikatilaan menon ja kyseisen vikakoodin? Kerran talvella herjasi MAF:ia hetkellisesti. Ei ole koskaan vaihdettu ko. osaa.

Loggasin kerran arvoja ylös (en omista vag-comia tukevaa kaapelia :( )
Kuva
Näkeekö tuosta mitään osviittaa MAF:ista. Tuon vedon päätteeksi auto meni vikatilaan.

MAF anturin yksikkö on g/s
ja tuo intake manifold abs. pres. kPa

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 28.6.2012 14:09

Kurkistin auton alle tänään. Turbon kellosta lähtevä vipu liikkui kaksin käsin ainoastaan. Näky oli melko sotkuinen ja öljyä näkyi eritysesti tässä liitoksessa:
Kuva
Olenko väärässä, mutta tuntuu kuin tuosta puuttuisi joku kiristin tuosta putkesta, tuon öljyisen liitoksen kohdalta?

Testasin ajoa mafin joht irti ja kone veti kyllä paremmin ja kesti pidempään ennen kuin meni limb modeen. Taitaa olla maffikin sökö.

PD_Pwr
-
Viestit: 22
Liittynyt: 12.7.2004 15:40

ViestiKirjoittaja PD_Pwr » 28.6.2012 14:25

Irtihän tuo ahtoputki on. Siinä kuuluu olla semmoinen pikalukitussokka joka tuosta on lähteny kävelemään.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 28.6.2012 14:36

Pitääpä hakea siihen kiristin. Voiko tuo ahtovuoto yksistään aiheuttaa limb moodiin menon?

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 28.6.2012 15:35

Tuon kuvan perusteella näyttäisi putki olevan oikein paikallaan, ja sokkakin on paikallaan.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 28.6.2012 16:26

Toihan o just niinku pitää, ainakin sokka on ihan paikallaan.. Itellä kans tippoja tuossa liitoksessa, seuraavassa öljynvaihdossa vaihtuu kaikki o-renkaat ja klemmarit.

Trp T5
-
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2010 8:05

ViestiKirjoittaja Trp T5 » 25.11.2012 20:01

Onko vikaa oireeseen löytyny? Taksikolleegalla alkoi Tourani tekemään samaa,että puottaa tehot ja tulee sama vikakoodi P0234.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa