-98 golf 1.9td variant, neuvoja/vinkkejä kaivataan

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

sakmatik
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2012 21:27

-98 golf 1.9td variant, neuvoja/vinkkejä kaivataan

ViestiKirjoittaja sakmatik » 21.6.2012 22:54

Tuli hommattua perheelle ensiautoksi aiheen mukainen reilut 300tkm ajettu golffi ja käytännössä kaipailen ihan perus neuvoja kokeneemmilta. Käytännössä kokemus autoista on suht lähellä nollaa ja pitkän pähkäilyn jälkeen tuo kone tuntui tarpeeksi yksinkertaiselta lähteä ylläpitämään. Viimeisimpiä varmoja huoltoja on ollut
10tkm sitten jakohihna, vesipumppu, moniurahihna+kiristimet
25tkm sitten raitisilmasuodatin
30tkm sitten hehkut ja pa-suodatin
Öljyt+suodatin vaihdettu n.kympin välein.

Eli ihan sellaisia perus neuvoja kaipaisin. Mitä kannattaisi nyt ensimmäiseksi lähteä tarkastelemaan kun tietoa pidemmälle huoltohistoriaan ei kuitenkaan ole. (Huoltokirja n.250tkm asti, eli sellanen 50tkm huoltohistoriaa puuttuu välistä). Mikä olisi sellainen järkevä käyttöönottotarkastus/-remppa tuollaselle koneelle?

Tietysti myös korin/alustan suhteen voi ajatuksia laittaa. Iskarit on menossa piakkoin vaihtoon, joten ylös kun nostaa niin voi sitten altakin päin kurkkia paikat tarkemmin läpi.

ttaljan sivusto onkin tullut jo lueskeltua läpi, joten eiköhän se omakin ruuvaaminen pikkuhiljaa tästä ala ;)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.6.2012 4:34

Ilmansuodin, jarrunesteet, jarrulevyjen+palojen tarkistus, MAFfin puhdistus CRC:n maf-sprayllä, konehuoneen erinäisten alipaineletkujen tarkistus ja uusinta.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 22.6.2012 8:08

MAFfin puhdistus CRC:n maf-sprayllä

Ei ole tarvetta putsaa maffia kun sellasta ei ole :D
Huollothan tohon on näemmä tehty niin tarkistella välillä että onko nesteitä tarpeeksi ja kovaa ajoa ja paljon... Ajamisesta autot tykkää.
Sen verran kun muistat että jos koveempaa ajelet niin muista pieni jälkikäyttö.

sakmatik
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2012 21:27

ViestiKirjoittaja sakmatik » 23.6.2012 22:42

---
Viimeksi muokannut sakmatik, 14.3.2014 1:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

janiman
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.12.2006 10:34

ViestiKirjoittaja janiman » 23.6.2012 23:25

Se putki on kampikammion huohotus. Aivan varmasti ei tule kuntoon muulla kuin putken uusimisella. Siellä lohkon päässä on laippakiinnitys, kahdella M8 pultilla ja tiivistys O-renkaalla.
Se laippa kovettuu ja halkeilee ajan saatossa, Juuri taannoin vaihdoin saman putken sukulaisen autoon(leimalla pomppasi öljyvuotoon), oli laippa murtuillut ympäriinsä.

Soitto Laakkoselle: 70e. En jaksanut kysellä tarvikepuljuista, tilasin ebaysta uuden(tarvike).
Hintaa tuli 31e posteineen. Osan vaihtoon meni n.5min.

Semmoinen lisäys, että katsot sen varaosa numeron siitä putken kyljestä ja kyselet sillä. Varmin konsti saada oikea osa, ostit sitten mistä tahansa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.6.2012 14:44

ei välttämättä auta alipaineletkun tulppaus tuolle egr..voi jumittaa ja jäädä enempi tai vähempi auki, peltilätkä väliin ja tukkii kokonaan on varmin tapa.

kyl tommonen 1.9 pata ihan kelvollinen on kunhan ei tule tuota turhankin kuuluisaa limp modee eli vedot loppuu joka on varmaan tapahtunut lukeman ja kuuleman perusteella puoleen diiseli wolkkareista. siksi Vmäinen että vikaa joutuu ettiin jopa vähän isommallaki rahalla.
mielestäni aika kriittinen ja yleinen vika.
en ole varma onko TD:ssä kyseinen mahdollista, vaiko vain TDI:ssä

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 24.6.2012 15:24

en ole varma onko TD:ssä kyseinen mahdollista, vaiko vain TDI:ssä

Eipä ole TD:ssä mahdollista. Vika kyllä tuossa sitten varmasti ilmoittaa itsestään ilman sen kummempia tehonalennuksia. =)

sakmatik
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2012 21:27

ViestiKirjoittaja sakmatik » 25.6.2012 0:31

---
Viimeksi muokannut sakmatik, 14.3.2014 1:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 25.6.2012 9:47

Toinen juttu on koneen pompautus kun höllää kaasua ja sama juttu kun taas antaa vähän lisää kaasua. Vähän pienempikin kaasupolkimen asennon muutos riittää, Kone käy muuten ihan nätisti, eli ei pätki tai höykytä kiihdytyksissä/moottorijarrutuksissa, mutta tuo polkimen asennon muutos aiheuttaa sellasen kerran tapahtuvan melkein häiritsevän rajamailla olevan höykäytyksen. Mistähän tulisi lähteä etenemään että sitä saisi edes vähän pehmennettyä?


Moottorin kumityynyt?
(tai sitten ymmärsin väärin tuon pompautuksen mitä tarkoitit..)

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 25.6.2012 12:46

Moottorin heilahteluhan on lähes ominaisuudeksi luokiteltava asia näissä 1,6/1,9-koneissa. Moottorin tuenta on ehkä vähän alakanttiin toteutettu. Kumityynyt kannattaa kyllä vaihtaa, jos auto on jo elämää ja tietä nähnyt. Ääni siis kumityynylle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa