Onko mitenkään mahdollista tehdä ruostepaikka korjausta siten, että saisi auton maalipinnan näyttämään korjatusta kohdasta täysin samanlaiselta kuin muussa autossa?
Jos ei ole niin kuinka kallista on koko auton ylimaalaus, ja olisikohan täällä foorumilla joku joka haluaisi auttaa projektissa, kun itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta tälläisesta...
Auton ruostevaurio + maalaus
Valvoja: ffp jäsenet
On, teet vaan pohjat edes kohtalaisesti. Kuvan autosta on maalattu jokainen kaari, takaoven alaosa, etulokarien alaosat ja kontin peräosa uusiksi. A ja O on suhteellisen hyvin sävytetty värimassa.
Eli käläkälä-mallilla (kuten itse tein)
- Kunnon putsaus ruosteista, hyvä ruosteenestomaali (interta, sinkki tms.), ehkä vähän pohjamaalia.
- Vähän kittiä väliin ja vesihionta karkeammasta hienompaan niin kauan että on tasainen.
- Hyvä hiontaväri (Mirans on aika hyväksi todetu) ja sitten sitä hiontaa. Ylimääräiset sumut voi ehjältä alkuperäiseltä maalipinnalta pyyhkäistä tinnerillä tässä vaiheessa.
- Sama väri vielä varovasti päälle mielellään mahdollisimman vähällä sumulla (Miranssisa on säätösuutin)
- Värimassa, sopivasti, ei liikaa, sumu kannattaa kohdistaa siten, että tulee ehjälle pinnalle mahdollisimman vähän maalipölyä.
- Massan kuivuttua lakka päälle. Vähän reilusti yli värimassan rajan, niin voi hiomatahnalla sitten viimeistellä rajan. Ja lakka siten, että on märkää, muttei valu. =)
- Esimerkiksi Fareclan tahnoilla lakkarajan hionta G6-G3-G10 ja homma on vahausta vaille valmis.
Teippirajat kannattaa unohtaa, mutta muista suojata ei-maalia kaipaavat kohteet hyvin. Aloita jostain kohdasta, mikä ei osu heti silmään, kokeilemalla se taito löytyy. Rajapintoja tosin kannattaa etsiä pokkauksista ja nurkista, niin rajaa ei huomaa niin helposti.
Ja sitten taas parin vuoden päästä sama uusiksi. =)
Eli käläkälä-mallilla (kuten itse tein)
- Kunnon putsaus ruosteista, hyvä ruosteenestomaali (interta, sinkki tms.), ehkä vähän pohjamaalia.
- Vähän kittiä väliin ja vesihionta karkeammasta hienompaan niin kauan että on tasainen.
- Hyvä hiontaväri (Mirans on aika hyväksi todetu) ja sitten sitä hiontaa. Ylimääräiset sumut voi ehjältä alkuperäiseltä maalipinnalta pyyhkäistä tinnerillä tässä vaiheessa.
- Sama väri vielä varovasti päälle mielellään mahdollisimman vähällä sumulla (Miranssisa on säätösuutin)
- Värimassa, sopivasti, ei liikaa, sumu kannattaa kohdistaa siten, että tulee ehjälle pinnalle mahdollisimman vähän maalipölyä.
- Massan kuivuttua lakka päälle. Vähän reilusti yli värimassan rajan, niin voi hiomatahnalla sitten viimeistellä rajan. Ja lakka siten, että on märkää, muttei valu. =)
- Esimerkiksi Fareclan tahnoilla lakkarajan hionta G6-G3-G10 ja homma on vahausta vaille valmis.
Teippirajat kannattaa unohtaa, mutta muista suojata ei-maalia kaipaavat kohteet hyvin. Aloita jostain kohdasta, mikä ei osu heti silmään, kokeilemalla se taito löytyy. Rajapintoja tosin kannattaa etsiä pokkauksista ja nurkista, niin rajaa ei huomaa niin helposti.
Ja sitten taas parin vuoden päästä sama uusiksi. =)
Mistähän tuota maalia sitten saisi? Auto on joskus maalattu edellisen omistajan mukaan uusiks ja toi sävy ei ole sama kuin alkuperäisessä maalissa. Entinen omistaja selitti jotain et toi väri on saatu jotain erivärejä yhdistelemällä, jonka takia sävykin on erilainen... Tiedä sitten siitä, että onko oikeesti näin... (??)
Jos värisävy eii oo tarkaan tiedossa niin kannattaa kysellä ihan automaaliliikkeestä. Aika monilla on sellanen kamera millä "lukevat" maalipinnasta sen värin ja pystyvät sit sen perusteella sekottamaan oikeenlaista maalia. Ite en muuten kittauksia vesihois, koska kitillä on taipumusta imee kosteutta kun pesusieni ja riski siihen et se kitattu kohta korkkaa myöhemmin esim. pakkasella on olemassa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 121 vierailijaa