Golf IV AGU: ABS-valo ja keskuslukko RATKAISTU

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

Golf IV AGU: ABS-valo ja keskuslukko RATKAISTU

ViestiKirjoittaja Hart » 19.6.2012 16:29

Joo, edellisestä viasta kun selvisi niin uudet tuulet puhalsivat tilalle.

1. Viime viikolla kesken ajon heitti ABS:n merkkivalon tauluun. Olin matkalla sattumalta paikkaan, jossa majailee yksi vikakoodinlukija, joten piuhat kiinni ja lukemaan. Silloin antoi tällaista vikakoodia: "Vasemman etupyörän nopeusanturi: signaali out of tolerance"
Tämän jälkeen vika kuitattiin, mutta merkkivalo pysyi. Kuittauksen jälkeen ei löytynyt enää vikakoodia ja merkkivalokin hävisi kesken ajon. Illalla se taas putkahti esiin ja nyt menty viikko niiin, että välillä merkkivalo palaa, välillä ei. Olenko oikeilla jäljillä, jos mutuilen, että absin anturi + sen kiekko ovat paskaisia, eikä saa aina luotettavaa signaalia?


2. Tänään lähestyin kulkinetta ja yritin avata ovet kauko-ohjaimella, mutta mitään ei tapahtunut. Tähän saakka aina toiminut moitteetta. Avaimella kun käänsi manuaalisesti, niin hikiseen nousi kuskin oven tappi ylös ja ovi aukesi. Tosin valot ei syttyneet eikä repsikan puolen ovi auennut. Luonnollisesti virta-avaimen kääntö aiheutti hälytyksen. Laakkoselle soitin ja se antoi kolme vaihtoehtoa:
- oven mikrokytkin
- johtosarja
- sulake

Sanoi myös, että jos oven aukaisee ja käynnistää auton 10 sek kuluessa, ei pitäis ruveta hälyttämään. Noh, totuus oli karumpi, rupesi huutamaan.
Täällähän tätä mikrokytkinasiaa on pohdittu, mutta en saanut suoraan vastausta mihin rupean perehtymään ja minkä verran purkamaan osia? Tosiaan netistä löydetty vwvortexin puolelta linkki ja pieni DIYkin. Toisin sanoen ohjeet purkuhommiin löytyy, mutta onko kenelläkään haisua mikä ko. probleemaa aiheuttaa, ettei tartteis ihan turhaan ruveta purkailee? Aiemmin mainittu vikakoodilukija ei ole enää käytettävissä, joten ei kehtaisi suoraan Laakkoselle juosta luetuttamaan..


3. ABS:n vikakoodia selvittäessä tuli katottua myös konepuolen koodit, antoi tällaisen:
16500: P0116 Engine coolant temperature circuit-G62: Range/perform.. (loppuosaa en muista ennää..)
Koko oman aikani lämpötila ollut kaupunkiajossa tasan 90 C, mutta maantiellä putoaa yhden asteikkoväli tai välillä jopa kaksi. Onko siis lämpötila-anturi menossa vai mitä mitä?

Noh, siinähän niitä taas kerran olikin. Kiitos, kumarrus ja aplodit vielä niille, jotka jaksavat vielä jotain vastatakin!
Viimeksi muokannut Hart, 12.7.2012 20:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 20.6.2012 18:51

Rupesin tänään purkamaan osia. Kuten eilenkin, auto ei tajua että kuskin ovi avautuu vaan punainen valo vilkkuu lukkonupin vieressä vilkkuu jatkuvasti. Virrat kun laittoi päälle, niin saattaa arvata mitä tapahtui..

Purkutyö alkoi tällä DIYllä ja jatkui tähän. Pääsin kohtaan 8, siitä havainnoiva kuva. Onko kellään tietoa voiko loputkin paneelit purkaa ikkuna yläasennossa irroittamatta nuissa rei'issä lymyileviä ruuveja?

Onkelma on nyt se, että pistin ikkunan avausmoduulin takaisin paikoilleen, mutta mittään ei tapahtunna. Radio lähtee käyntiin yms mutta ikkunat ei aukene. Otin työskentelyn ajaks akun miikkanavan irti ja laitoin sen takaisinkin. Myöhemmin tarkastelin, niin akun yläpuolisessa kiskossa yksi 25A sulake oli puoliks mustunut. Mistä on ottanut oikoseen?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.6.2012 19:11

Ikkuna irroitteva jos meinaat sen pellin purkaa irti. Ettei johdot ole poikki oven välistä?

Onko kauko-ohjaus alkuperäinen?

Kaiken järjen mukaan kun irroitat lukkopesän ja vaikka meisselillä pyöräyttää lukon auki niin eikö se hälytin siis pitäisi poistua pelistä? Siis alkuperäisillä ohjaimilla.

Itsellä ainakin alkuperöiset rojut ja kun oven avaa avaimella niin hälytin lähtee pois päältä. JA itselläkin mikrokytkin rikki kuskin ovessa.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 20.6.2012 19:53

Katoin oven ja korin välistä johtojen kulkupaikkaa, se tiivistyskumi oli melkein kuin uusi, ei nirhaumia.

Kaukolukitus on alkuperäinen. Eilen koittelin ohjekirjan mukaisesti kalibroida avainta, jos ois tullut vahingossa painettua kantosäteen ulkopuolella nappia, mutta ei vaikutusta.

Se tästä tekee hassun hauskaa, että kerrasta pimeni eilen koko kaukolukitussysteemi. Ei toimi kaukosäätimellä, mutta ei myöskään manuaalisesti. Auton kun käynnisti, niin sen n. 30 sek huudan jälkeen kulkine tajusi, että ei mitään hätää ja hälytin lopetti. Nyt ei vilku enää se punainen valo.

Tosiaan tänään ei ikkunat auenneet eikä eilen tullut testattua toimiko ne silloin. Onko voinut siis mennä kerralla sekä kaukolukitus että ikkunoiden sähkösydeemi. Ja täytyy nyt googlettaa mitä se akun yläpuolisen kiskon vasemman puoleinen sulake kattaa. Sulake oli ihan nuuskana, hieman mennyt virtoja läpi siitä.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 26.6.2012 20:06

Joo-o, viikonlopun aikana tuli tutustuttua tuohon lukkomekanismiin. Vwvortexin ohjeilla onnistui purkutyö kyllä hyvin, ei tarvinnut aloittelijankaan jäädä ihmettelemään mitä tehdä seuraavaksi.

Mikropiiriä tutkiskellessa löytyi kolme hieman murtunutta juotosta. Niihin kolvasin vähän täytettä lisää ja paketti takaisin kasaan. Tuli kasauspäivänä testailtua ja hyvin näytti toimivan.

Tänään rupesin kasailemaan ovipaneeleita takaisin ja testailin vielä uudestaan ovien toiminnan. Tulos:
- kaukosäädöllä menee apukuskin ovi lukkoon ja kuskin oven nuppi tekee kyllä liikkeen, mutta jää auki. Varashälytin kytkeytyy päälle ja kahvasta veto aiheuttaa hälytyksen.
- mekaanisesti avaimella kääntäen aukenee ja lukittuu molemmat ovet. Tässä suhteessa no problem. Samoin mikäli lukitsen avaimen käännöllä ovet, pystyn aukaisemaan ne kaukosäätimellä.

Kysymys on mikä nyt mättää, että koneisto ei lukitse kaukosäätimellä? Kylhän sitä noinkin ihan toimeen tuleen, mutta oishan tuo mukavaa, että ovet toimis kuten niitten kuuluukin..

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 2.7.2012 16:54

Jatketaanpa yksinpuhelua kun on niin mukavvaa! Lukkosydeemi selvis, joku kieleke ei ollut täysin paikallaan kun kaukosäätimestä heitti lukkoon mutta saman tien kusken oven auki. Rupesi siis toimimaan yksi päivä ja nyt toimii kuten pitääkin.

ABS-valo palaa edelleen ja nyt tullut uusia oireita. Kaksi kertaa valo sammunut kesken ajon ja tämän jälkeen hidasajossa ja jarruttaessa kuuluu toisinaan rohinaa vasemmasta etupyörästä. Oma mutuilu on, että normaalisti absien rinkula siellä navan ympärillä on liian kaukana anturista ja välillä taas ottaa rinkulaan kiinni => syntyy rohina. Mitä hittoa tässä kannattas alkaa tekemään asialle? Jarrut toimii muuten virheettömästi, mikään ei heilu eikä lonksu kun on paikkoja tsiigaillut..

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 2.7.2012 17:22

Auto ylös ja pyörität rengasta. Katot sit et onko ABS kehät väärät yms. Omassa autossa niitä piti vähä suoristella niin sai toimimaan.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 2.7.2012 19:25

Kiitos vinkistä, pitää huomenna yrittää. Tänään putsasin anturin pään metallipölystä ja mittasin sen välin, joka oli n. 0,7 mm. Putsaus ei auttanu, valo palaa edelleen..

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 3.7.2012 19:12

Nyt on paikat puhisteltu, otin jarrulevyn irti ja kaiken muun mikä oli tiellä, että pääsi kunnolla jynssäämään. Teräsharjalla kaikki paska pois ja pyörittelin akselia tsiigaillen miten absien kehäkiekko pyörii. Korkeintaan oli hyvin pientä heittoa, sekin johtui kehän epätasaisesta pinnasta. Mittaliuskalla mitaten väli kiekon ja anturin välissä oli 0,7-0,9mm eikä anturia saanut hakkaamalla menemään syvemmälle.. Siltikin ABS-valo jatkaa palamista, mitä tehdä seuraavaksi? Vaatiiko lukijalla sopeutuksen vai onko anturi kokonaan sökö?

Beni
-
Viestit: 66
Liittynyt: 15.6.2011 3:01

ViestiKirjoittaja Beni » 6.7.2012 11:27

Itsellä aivan täsmälleen sama ongelma. Itellä tuntu sammuvan joksikin aikaan kun vääntelin liitintä ABS anturinpäässä mutta syttyy josku uudestaan. Joskus saatta olla että valo hävinnyt ilman mitään liittimen napistelua itsekseen. Ilmoittele toki jos itse vian löydät niin inffoon miten toi oman ongelman laita ku pääsen paremmin tutkimaan.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 10.7.2012 20:15

Nonniin, päivitystä.

Uusi anturi maksoi marmorilta 81 €. Vanhanhan piti lähteä ihan nappasemalla pois, mutta oli kyllä niin juntturassa, että lähti kolmessa osassa irti.. Uus anturi oli sitten pikkasen pinkee ensin menemään, mutta huolellinen reiän hionta ja vähän fairia => luiskahti paikoilleen.

Yritin säätää sitä n. 0.6mm päähän mittakehästä, mutta kuusiokolopultin kiristys kampes anturia hieman ulospäin. Väliksi muodostui n. 0.8-0.9 mm. Muut osat paikoilleen ja testaus => valo jatkoi hehkuaan. Koeajolenkillä parin sadan metrin jälkeen valo kummiskin sammu eikä ole nyt tämän illan testilenkillä enää ilmennyt. Toivotaan, että meni ihan tällä ohi.

Viime postauksen jälkeen nimittäin anturi sekoili vähän miten sattuu. Normaalisti valo paloi jatkuvalla syötöllä, mutta välillä oli päivän palamatta. Tällöin vaan liikennevaloihin jarruttaessa ja niistä lähtiessä kuului vienoista absien rutinaa. Mutta täytyy nyt tsiigata toimiiko absit myös jatkossa vai onko vain hetken huumaa tämä toimiminen.

Keskuslukituksesta vielä vähän jatkoa. Toimi ilman sisäverhoilupaneelia kuten pitikin,mutta panelin kun laitto paikalleen, niin ovennuppi jumi jotenkin eikä kuskin ovi lukittunut kunnolla. Tarkistelin, että kaikki on kuten pitääkin eikä mtn ihmeellistä löytynyt, joten nuppi heivattiin helvettoon ja nyt toimii.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa