Volvo s40 T4
Valvoja: ffp jäsenet
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 19.6.2012 22:50
Volvo s40 T4
Kertokaa te viisaammat ja kokeneemmat kyseisestä autosta. Olen moisen ajatellut ostaa suhtkoht vähillä kilometreillä. Eli pelaako kone/auto itsessään hyvin vai onko ''autokorjaamoiden kultakaivos'', paljonko vie polttoainetta satkulle ja yms. hyödyllistä tietoa. Kiitos etukäteen!
Itse ostin aikoinani -98 uutena ja oli käytössä yli 5 vuotta. Ei ollut valittamista tai ongelmia, vain neliveto puuttui.
Eihän tuo pre-facelift kulkenut metriäkään suoraan ilman että ratista paimensi jatkuvasti... ;)
Faceliftattuna hieman parempi ajettava mutta siltikin aika levoton. Vanhemmissa oli jarrujen kanssa (takana) aika monella ongelmia - jumitteli.
lisätään nyt tähän oma kommentti että phs1 en kyllä koskis, mutta itselläni oli phs2, 6 vuotta käyttöautona, s40 t4 ohjelmalla ja pikkuvireillä. Hyvä ja luotettava auto. ei suurempia ongelmia noina vuosina.
kulutus oli kovaa, mutta kyllä se sitten menikin kun tarvis, oli liian ahdas auto omaan käyttötarkoitukseen joten myin eteenpäin.
isoimpana varmaan oli se että talvella harvemmin pystyi kaasua painamaan sekä 18" kesärenkailla aika uraherkkä.
kulutus oli kovaa, mutta kyllä se sitten menikin kun tarvis, oli liian ahdas auto omaan käyttötarkoitukseen joten myin eteenpäin.
isoimpana varmaan oli se että talvella harvemmin pystyi kaasua painamaan sekä 18" kesärenkailla aika uraherkkä.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Jollei halua virittää niin PH3 taitaa olla paras ja, jos noi isommat tehot ja 315mailin ylitykset kiinnostaa, niin ph1,5 taitaa olla paras aihio.
Toi 2.0l lohko ei oikein kestä niin niin siksi tuo vanhempi 1.9T4 olisi oma suosikki ja tuossa ph1,5 mallissa on mekaaninen kansi. Mutta uudemmissa ph2/3 on sitten muuten paljon paremmin varusteita ja kuulemma alusta on parempi uudemmissa. Omasta mielestä tuo ph3 näytää kaikkein parhaimmalta. Eli nuo tummat umpiot, xc maski ja uudempi keulamuotoilu (joka tuli ph2n myötä). Noita keulapäivityksiä on tehty, muttei taida olla ihan pelkkä "pulttaa kiinni" homma.
Itsellä oli edellinen auto lastuviritetty 2.0T. Ja kulutus oli kyllä automaatin kanssa pienempi kuin nykyinen neliveto 1.8T.
Kuten aiemmin sanottiin niin paremmin infoa kyseisestä autosta löytyy x40fin foorumilta.
Toi 2.0l lohko ei oikein kestä niin niin siksi tuo vanhempi 1.9T4 olisi oma suosikki ja tuossa ph1,5 mallissa on mekaaninen kansi. Mutta uudemmissa ph2/3 on sitten muuten paljon paremmin varusteita ja kuulemma alusta on parempi uudemmissa. Omasta mielestä tuo ph3 näytää kaikkein parhaimmalta. Eli nuo tummat umpiot, xc maski ja uudempi keulamuotoilu (joka tuli ph2n myötä). Noita keulapäivityksiä on tehty, muttei taida olla ihan pelkkä "pulttaa kiinni" homma.
Itsellä oli edellinen auto lastuviritetty 2.0T. Ja kulutus oli kyllä automaatin kanssa pienempi kuin nykyinen neliveto 1.8T.
Kuten aiemmin sanottiin niin paremmin infoa kyseisestä autosta löytyy x40fin foorumilta.
Uutena ostin vuoden 1998 1855cc koneisen T4 V40:n.
126000km ajoin ja vain kaksi ongelmaa oli koko aikana...
1. oli 2 vuoden kohdalla kun pakosarja löystyi ja alkoi pitää kylmänä ääntä.
2. oli 4 vuoden kohdalla kun akku antoi periksi varoittamatta, eikä auto käynnistynyt enää aamulla.
Ajettavuudessa ei ollut mitään moitittavaa silloin,
ei sitten alkup. 205/50-16 renkailla, kuin 215/40-17:lla, eikä 225/35-18:lla.
Ajo asento nyt jäi vähän puutteelliseksi, koska ohjauspyörässä ei ole etäisyyssäätöä.
Takajousituksen kuorman kanto olisi voinut olla hieman parempi,
mutta ihan toimiva alustainen varsinkin Mitsu Evo oisko ollut 3:n palikoilla päivitettynä.
Myös koneesta sai ihan kivan kun sinne vaihtoi vähän isommat suuttimet ja ahtimen V70R mallista...oisko ollut Mitsun 16G ahdin...202kW puski etupyöriltä.
Kone viriteltynä ajoin siis n.110tkm. ja vakio kuosissa ensimmäiset 15tkm.
Bensaa paloi ajotavasta riippuen 8-16litraa/100km.
126000km ajoin ja vain kaksi ongelmaa oli koko aikana...
1. oli 2 vuoden kohdalla kun pakosarja löystyi ja alkoi pitää kylmänä ääntä.
2. oli 4 vuoden kohdalla kun akku antoi periksi varoittamatta, eikä auto käynnistynyt enää aamulla.
Ajettavuudessa ei ollut mitään moitittavaa silloin,
ei sitten alkup. 205/50-16 renkailla, kuin 215/40-17:lla, eikä 225/35-18:lla.
Ajo asento nyt jäi vähän puutteelliseksi, koska ohjauspyörässä ei ole etäisyyssäätöä.
Takajousituksen kuorman kanto olisi voinut olla hieman parempi,
mutta ihan toimiva alustainen varsinkin Mitsu Evo oisko ollut 3:n palikoilla päivitettynä.
Myös koneesta sai ihan kivan kun sinne vaihtoi vähän isommat suuttimet ja ahtimen V70R mallista...oisko ollut Mitsun 16G ahdin...202kW puski etupyöriltä.
Kone viriteltynä ajoin siis n.110tkm. ja vakio kuosissa ensimmäiset 15tkm.
Bensaa paloi ajotavasta riippuen 8-16litraa/100km.
Mulla on nyt ollu tuommonen vm.1998 S40 T4 vähän reilu 6 vuotta ja 135tkm.
Tällä hetkellä mittarissa 306tkm, ostaessa 171tkm, ja tälle matkalle mahtuu oikeastaan yksi isompi remontti ja loput on sitten normaaleja kulutusosia, joihin näissä lasketaan alustan nivelet; lähinnä koiranluut sekä raidetangonpäät ja alapallot. Tää isompi remontti oli vähän ennen 200tkm lukemaa hajonnut kaksmassavauhtipyörä, josta meni niitit poikki. Uus ois maksanu Wetterillä n.960€, mutta hain saman osan Ruotsin puolelta Kalixista 750€:lla (+pultit 10€/kpl). Samalla uusin kytkimen ja vaihdelaatikon öljyt, vaikkei semmonen manuaaleissa huolto-ohjemaan kuulukaan. Mutta tämä vauhtipyörähomma on ymmärtääkseni vain alkupään T4:sten ongelma, myöhemmissä vuosimalleissa tämä tyyppivika on korjattu ja itsellänikin on paikallaan nyt se parannettu vauhtipyörämalli. Ei kuitenkaan ole semmonen juttu että hajoais kaikista alkupään malleistakaan...
Muita uusittuja osia/remontteja tällä matkalla on:
- Raidetangonpäät, nyt vänkärinpuoli vaihtokunnossa jo toiseen kertaan
- Alapallonivelet vaihdettu molemmat
- Koiranluut vaihdettu taakse kerran
- Moniurahihnan kiristin hajos talvipakkasilla
- Starttimoottori (solenoidi alkoi jumittaa)
- Turbon öljynpaluulinjan O-rengas, alkoi tiputella öljyä 300tkm paikkeilla
- Takajarruja herkistelty kerran (laahasivat)
- Bensanpaineensäädin vaihtokunnossa 300tkm paikkeilla (joskus starttauttaa pitkään)
- Pakosarjan pultit oon kirinyt kahdesti tänä aikana
- Akku vaihdettu kahdesti, tosin niistä keskimmäisen taisin itse pilata Webastolla
- Takalokasuojat ja toinen etulokasuoja maalattu uusiksi, kun maali lähti hilseilemään puskurin kiinnityspulttien ympäriltä. Ruostevammaa ei ollu, vaan nimenomaan puskurien kiinnityspultit hankaa maalin rikki lokasuojista ja paska pääsee maalin ja sinkityn korin väliin, jolloin maali lähtee semmosina lastuina irti sitä mukaa kun paska etenee maalin alla.
Esimerkiksi iskunvaimentajat, pakoputkisto, ja turbokin on mulla vielä alkuperäisiä. Turbo toki vähän jo viheltää, liekkö pakopesä halki, mutta öljyä ei moottoriin tarvi vieläkään 10tkm vaihtovälillä juuri lisätä. Ilmastointi pukkaa jääkylmää, eikä sitä ole tarvinu huoltaa koskaan. Jakohihnaremontin olen teettäny kahdesti, hintaa en nyt tarkkaan muista mutta oisko se siellä 500-600€ välillä ku käyttää järkeä ja ostaa osat jostain tarvikeliikkeestä ja teettää työn osaavalla ei-merkkikorjaamolla.
Omassani on täysnahkaverhoilu, automaatti-ilmastointi, vakkari, sähkölasit x4 ym. eli melkein kaikki varusteet mitä nuihin on uutena saanut. Näinollen ei ole minkään ilmastoinnin tms. puutteesta tarvinnut käyttöautoa päivittää uudempaan/parempaan, ja kun tuo kerran muutenkin pelaa niin ajellaan menemään. Matka-ajossa kulutus on ollu koko ajan 7,5L 98E:tä satkulle, sekalaisessa tietysti jonkin verran enemmän.
200hv/300Nm ton painoseen (olikohan n.1400kg vai alle) autoon - tai mitä siitä tehosta nyt tuossa jäljellä on - tekee ajamisesta mukavan vaivatonta, ja tuli sillä alkuaikoina vähän löylytettyä teinibemaristeja ja muita vouhottajia. En ole ite lähteny tota virittämään, vaan vaalinu poppivehkeitä ja madallusjousia lukuunottamatta alkuperäiskuntoa. Lastulla tohon saa "vain" reilu 30hv lisää. Toki on käynyt mielessä joskus tulevaisuudessa turbon vaihdon yhteydessä tehdä siihen suosittu 16T tai 18T -ahdinpäivitys, jolloin päästäisiin jo jonnekin 270hv tuntumaan, mutta se on siinä että onko järkevää alkaa yli 300tkm ajetusta koneesta loihtimaan enempää löylyä jos autolla meinaa vielä luotettavasti vuosikaudet ajella - käyttääkö neki rahat harrasteauton virittämiseen.
Volvoksi tuo on talviominaisuuksiltaan vähän huono, kaippa ne on Mitsubishin tyypit onnistunu tuota sen verran suunnitteluvaiheessa pilaamaan. Tarkoitan sitä, että etenkin näissä ph1-malleissa on turhan pienet pyöräkotelot, ja varsinkin madallusjousilla niihin kertyy talvella melkoset määrät jäätä. Lisäksi toi on kunnon pakkasilla vähän kylmä moniin muihin autoihin verrattuna. Mulla on tossa Webasto, joka vähän parantaa tilannetta.
Käyttöominaisuuksiltaan tuo on muuten aivan OK, normi neliovinen ton ikä- ja kokoluokan perheauto se on. Ylläpito ei mielestäni ole sen kalliimpaa ku jossain vastaavissa vaparivolvoissakaan, "T4 ei ole S4" vaan ihan tavallinen Volvo siinä missä 1.6:kin. Mainittakoon, että näissä ekan korimallin S40/V40:ssä vaparimalleissa ja dieseleissä on Renaultin vaihdelaatikko, joka on melko heikkoa tekoa. Turbomalleissa on aina Volvon oma M56, joka on "ikuinen".
Nykyään ku nää on jo vanhoja autoja, niin yksilökohtaset erot voi olla valtavia. Pari kaveria omistaa samanlaisen, ja toisella on ollu paljonkin murheita. Budjetista riippuen kannattaa ostaa facelift-malli jo paremman alustan takia. En tosin ite oo semmosella ajanu ku lyhyen testilenkin, mutta kaikki sitä alustan erosta aina puhuu. Vähän uraherkkähän tuo on, mutta kyllä sillä ollaan aurauskeppien välissä pysytty ja kerran huitassut 650km matkankin yhdellä istumallla ;)
Lisätietoa kannattaa tosiaan hakea osoitteesta www.x40fin.com

Tällä hetkellä mittarissa 306tkm, ostaessa 171tkm, ja tälle matkalle mahtuu oikeastaan yksi isompi remontti ja loput on sitten normaaleja kulutusosia, joihin näissä lasketaan alustan nivelet; lähinnä koiranluut sekä raidetangonpäät ja alapallot. Tää isompi remontti oli vähän ennen 200tkm lukemaa hajonnut kaksmassavauhtipyörä, josta meni niitit poikki. Uus ois maksanu Wetterillä n.960€, mutta hain saman osan Ruotsin puolelta Kalixista 750€:lla (+pultit 10€/kpl). Samalla uusin kytkimen ja vaihdelaatikon öljyt, vaikkei semmonen manuaaleissa huolto-ohjemaan kuulukaan. Mutta tämä vauhtipyörähomma on ymmärtääkseni vain alkupään T4:sten ongelma, myöhemmissä vuosimalleissa tämä tyyppivika on korjattu ja itsellänikin on paikallaan nyt se parannettu vauhtipyörämalli. Ei kuitenkaan ole semmonen juttu että hajoais kaikista alkupään malleistakaan...
Muita uusittuja osia/remontteja tällä matkalla on:
- Raidetangonpäät, nyt vänkärinpuoli vaihtokunnossa jo toiseen kertaan
- Alapallonivelet vaihdettu molemmat
- Koiranluut vaihdettu taakse kerran
- Moniurahihnan kiristin hajos talvipakkasilla
- Starttimoottori (solenoidi alkoi jumittaa)
- Turbon öljynpaluulinjan O-rengas, alkoi tiputella öljyä 300tkm paikkeilla
- Takajarruja herkistelty kerran (laahasivat)
- Bensanpaineensäädin vaihtokunnossa 300tkm paikkeilla (joskus starttauttaa pitkään)
- Pakosarjan pultit oon kirinyt kahdesti tänä aikana
- Akku vaihdettu kahdesti, tosin niistä keskimmäisen taisin itse pilata Webastolla
- Takalokasuojat ja toinen etulokasuoja maalattu uusiksi, kun maali lähti hilseilemään puskurin kiinnityspulttien ympäriltä. Ruostevammaa ei ollu, vaan nimenomaan puskurien kiinnityspultit hankaa maalin rikki lokasuojista ja paska pääsee maalin ja sinkityn korin väliin, jolloin maali lähtee semmosina lastuina irti sitä mukaa kun paska etenee maalin alla.
Esimerkiksi iskunvaimentajat, pakoputkisto, ja turbokin on mulla vielä alkuperäisiä. Turbo toki vähän jo viheltää, liekkö pakopesä halki, mutta öljyä ei moottoriin tarvi vieläkään 10tkm vaihtovälillä juuri lisätä. Ilmastointi pukkaa jääkylmää, eikä sitä ole tarvinu huoltaa koskaan. Jakohihnaremontin olen teettäny kahdesti, hintaa en nyt tarkkaan muista mutta oisko se siellä 500-600€ välillä ku käyttää järkeä ja ostaa osat jostain tarvikeliikkeestä ja teettää työn osaavalla ei-merkkikorjaamolla.
Omassani on täysnahkaverhoilu, automaatti-ilmastointi, vakkari, sähkölasit x4 ym. eli melkein kaikki varusteet mitä nuihin on uutena saanut. Näinollen ei ole minkään ilmastoinnin tms. puutteesta tarvinnut käyttöautoa päivittää uudempaan/parempaan, ja kun tuo kerran muutenkin pelaa niin ajellaan menemään. Matka-ajossa kulutus on ollu koko ajan 7,5L 98E:tä satkulle, sekalaisessa tietysti jonkin verran enemmän.
200hv/300Nm ton painoseen (olikohan n.1400kg vai alle) autoon - tai mitä siitä tehosta nyt tuossa jäljellä on - tekee ajamisesta mukavan vaivatonta, ja tuli sillä alkuaikoina vähän löylytettyä teinibemaristeja ja muita vouhottajia. En ole ite lähteny tota virittämään, vaan vaalinu poppivehkeitä ja madallusjousia lukuunottamatta alkuperäiskuntoa. Lastulla tohon saa "vain" reilu 30hv lisää. Toki on käynyt mielessä joskus tulevaisuudessa turbon vaihdon yhteydessä tehdä siihen suosittu 16T tai 18T -ahdinpäivitys, jolloin päästäisiin jo jonnekin 270hv tuntumaan, mutta se on siinä että onko järkevää alkaa yli 300tkm ajetusta koneesta loihtimaan enempää löylyä jos autolla meinaa vielä luotettavasti vuosikaudet ajella - käyttääkö neki rahat harrasteauton virittämiseen.
Volvoksi tuo on talviominaisuuksiltaan vähän huono, kaippa ne on Mitsubishin tyypit onnistunu tuota sen verran suunnitteluvaiheessa pilaamaan. Tarkoitan sitä, että etenkin näissä ph1-malleissa on turhan pienet pyöräkotelot, ja varsinkin madallusjousilla niihin kertyy talvella melkoset määrät jäätä. Lisäksi toi on kunnon pakkasilla vähän kylmä moniin muihin autoihin verrattuna. Mulla on tossa Webasto, joka vähän parantaa tilannetta.
Käyttöominaisuuksiltaan tuo on muuten aivan OK, normi neliovinen ton ikä- ja kokoluokan perheauto se on. Ylläpito ei mielestäni ole sen kalliimpaa ku jossain vastaavissa vaparivolvoissakaan, "T4 ei ole S4" vaan ihan tavallinen Volvo siinä missä 1.6:kin. Mainittakoon, että näissä ekan korimallin S40/V40:ssä vaparimalleissa ja dieseleissä on Renaultin vaihdelaatikko, joka on melko heikkoa tekoa. Turbomalleissa on aina Volvon oma M56, joka on "ikuinen".
Nykyään ku nää on jo vanhoja autoja, niin yksilökohtaset erot voi olla valtavia. Pari kaveria omistaa samanlaisen, ja toisella on ollu paljonkin murheita. Budjetista riippuen kannattaa ostaa facelift-malli jo paremman alustan takia. En tosin ite oo semmosella ajanu ku lyhyen testilenkin, mutta kaikki sitä alustan erosta aina puhuu. Vähän uraherkkähän tuo on, mutta kyllä sillä ollaan aurauskeppien välissä pysytty ja kerran huitassut 650km matkankin yhdellä istumallla ;)
Lisätietoa kannattaa tosiaan hakea osoitteesta www.x40fin.com
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa