kova jarrupoljin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

nainen golfin ratissa
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.6.2012 18:40

kova jarrupoljin

ViestiKirjoittaja nainen golfin ratissa » 18.6.2012 18:46

Omistan golf v:n, ajettu lähemmäs parisataa tuhatta.
Tänään illalla jarrupoljin meni yhtäkkiä kovaksi ENNEN käynnistystä, piti käsijarrulla pysäyttää auto rinteessä olevalla parkkipaikalla. Kun käynnistin auton, jarru alkoi toimia - en tosin uskaltanut kokeilla jarruttaa kovin kovasti.
Mikään huolto ei ole enää auki, uskallanko ajaa autolla mihinkään? Kokeilin kotipihassa jarrupoljinta, sama juttu kun virta ei ole päällä. Jarrunestesäiliötä vilkaisin, nestepintaa ei näy, korkkia en alkanut raplaamaan auki, kun kone on vielä kuuma (juu nainen täällä on asialla, kuten nimimerkistäkin näkyy).

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 18.6.2012 18:52

Ainakin vanhemmissa volkkareissa ihan normaalia, että jarrupoljin on tehoton ja kova ennen käynnistystä.. Sitten kun käynnistää niin jarrutehostin ym lähtevät mukaan..

nainen golfin ratissa
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.6.2012 18:40

ViestiKirjoittaja nainen golfin ratissa » 18.6.2012 19:00

Onhan poljin ollut tähänkin asti erilainen ennen käynnistystä, mutta nyt sillä ei voi jarruttaa. Ei painu ollenkaan.
Voinko luottaa jarruihin silloin, kun auto on käynnissä?

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 18.6.2012 21:38

Taitaa päästä alipaineet vuotamaan jostain pois kun vähän aikaa seisoo, mutta kyllä itse jarrut tällöinkin kunnossa on voimaa vaan tarvii paljon enemmän.
Kuuluuko pihinöitä tehostimen suunnalta kun moottorin sammuttaa?

nainen golfin ratissa
-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.6.2012 18:40

ViestiKirjoittaja nainen golfin ratissa » 19.6.2012 11:02

ei kuulu pihinää

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.6.2012 12:33

Kyllä mulla on jokaisessa (etenkin absillisessa) autossa ollut se jarrupoljin niin pirun jäykkä ennen kuin auton lyö tulille. Hyvä että yhdellä jalalla jaksaa jarrutella. Eikä siellä tehostajassa ne alipaineen nyt kauheen kauaa kestä, vaikkei mistään varsinaisesti vuotaisikaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.6.2012 18:29

Kyllä ehjässä autossa sen jarrutehostin kuuluu toimia vielä päivien ajon jälkeen ekan-pari jarrutusta ilman auton käyntiä. Vanhoista romuista vaan vuotaa joka paikasta vähän, ei vaikuta muuhun kuin että hetkenkin sammuksissa olon jälkeen alipaineet karkaa. ABS jarrut eivät vaikuta tuohon asiaan.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 19.6.2012 20:34

Joo kyllä autoissa yleensä alipainevaraaja (-akku) on että ei yllättäen vaikka moottorin sammuessa tule tilannetta että voimat ei riitä tarpeeksi tehokkaaseen jarrutukseen - sen paremmin tiedä näistä että voiko olla integroituna itse tehostimeenkin?

Tästä varaajasta riittää tehostusta painallukseen- pariin, eli jos poljin heti kova niin pääsee vuotamaan alipaineet pois (-tai siis normaalipaineet varaajaan...) vuoto voi olla vaikka vuotavassa letkussa tai sitten suuntaventtiili vuotaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 107 vierailijaa