Kolisee - ohjausvaihdeko vaihtoon?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

villee
-
Viestit: 3
Liittynyt: 1.12.2010 0:37

Kolisee - ohjausvaihdeko vaihtoon?

ViestiKirjoittaja villee » 13.6.2012 22:23

Olenpa tässä hetken ihmetellyt Golf IV 1999 1.8 -kulkineen etupään kolinaa.

Kaikki alkoi ironisesti sen jälkeen kun laite sai leiman ilman mitään sanomisia. Kaikki nivelet ja muut hilppeet kuulemma täysin välyksettömät.

Pari päivää siitä eteenpäin alkoi ratissa tuntua mukulakivetyksellä käännellessä kolkotus. Pahimmillaan kolina on silloin kun kaarteesta oikaisee - kun kurviin kääntää sisään ollaan ihan hiljaa.

Ruorissa tuntuu myös paikallaan ja ajossa sentin-parin välys. Kolina ja välys on samaa tasoa oli pyörät missä asennossa vaan - ainoa ero on että oikaiseeko (jolloin enemmän välystä ja kolinaa) vain kääntääkö lisää (jolloin tuntuma on tiukka ja ok).

Koska ääni tulee selkeästi kuskin jaloista, poistin peitelevyn ja ravistelin ohjausakselin ja ohjausvaihteen yhdistävää ristiniveltä. Tuntui siltä, että nivel oli kondiksessa mutta ohjausvaihteelle menevä akseli antoi kolinaa tietyllä tavalla heilutellessa. Syvemmälle tilannetta ei päässyt näkemään.

Onko tuossa ohjausvaihteen akselissa joku pusla tai vastaava mikä antaa periksi kilsojen myötä? Ohjausvaihteen vaihto tuntuu kovin radikaalilta ja kalliilta toimenpiteeltä kun vaihde ei vuoda nesteitäkään.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.6.2012 22:44

Kallistuksenvakaajan tukikumit eli ns. korikumit, tosi yleisitä noissa golf/octavia koppasissa. Katsastusmies ei niitä sen tarkemmin tutki. Kannattaa tsekata

villee
-
Viestit: 3
Liittynyt: 1.12.2010 0:37

ViestiKirjoittaja villee » 13.6.2012 22:52

Joo, mulla olikin mk3 golffissa aikanaan ne hajalla. Piti kovaa ääntä, kylläkin tosi erilaista mitä tällä hetkellä kuuluu. Tää on enempi sellasta kuin olis itse rattiakselissa väljää.

Onko ihan normaalia että toi ohjausvaihteen akseli kolisee kun sitä ravistaa ees-taas?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2012 22:56

Ja ne on myös jotenkin hassusti jännityksessä auton seistessä, että kannattaa irrottaa vakaajan yhdystanko tukivarresta jotta mahdollinen väljyys tulee esille.

Osat ei kummoisia maksaneet. Taisi olla jossain vaiheessa tulleet paremmat osatkin siihen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.6.2012 22:59

Nykyään joutuu ocuissa vaihtamaan ne tukiraudat myös, kumi on erilainen kuin ennen. Nämä eivät tietenkään kalliit ole..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2012 23:03

Jaa ne kiinnikeraudat? Ne muuten oli kalliimmat kun ite puslat :)

Ite vuolin puslia että meni vanhoilla kiinnikkeillä. Ei jaksanu odottaa ja hakea uusia kun oli joku lauantai-iltapäivä...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.6.2012 23:07

Juu tapoja on monia, kaikki sallittuja :D

Kiinnikeraudat uusitaan aina noiden yhteydessä, mutta toki halvemmalla pääsee jos vuolee.

Ohjausvaihdettahan saa kiristettyä, ei ole paha homma.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 113 vierailijaa