Bosch 90A laturi ei lataa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

MrOnion
-

Bosch 90A laturi ei lataa

ViestiKirjoittaja MrOnion » 23.5.2012 0:21

Hep,

Mulla on kakkoskopassa lataus onkelmaa. Akku on siirretty takaluukkuun ja laturin virkaa toimittaa kolmosen 1.8 koneesta otettu 90A Bosch. Takaa tulee konehuoneeseen asti 50mm2 piuhaa ja siitä menee 16mm2 startille ja siitä laturille.

Auto pitäisi kohta puolin leimata ja heitin sillä hieman lenkkiä. Tajusin jossain vaiheessa että laturin valo ei ole palanut ollenkaan. Olin siis ajanut pelkällä akulla. Tarkistin herätepiuhan (D+) että siitä tulee 12V ja kun pistää maihin niin laturin valo syttyy mittaristossa ok. Avasin laturin ja huomasin että siitähän puuttuu jännitteentasaaja kokonaan. Muistin myöhemmin että olin sen ottanut pois kun hiilet oli aika kuluneet. Laturi on ollut toimiva kun irroitettu.

Löysin vanhan tasaajan ja pistin kiinni. Nyt laturin valo syttyy kun virrat kääntää päälle. Kun koneen käynnistää niin laturin valo ei sammu. Hain vielä uuden tasaajan mutta ongelma ei silläkään poistunut. Valo palaa koko ajan vaikka kone käy ja ottaa kierroksia.

En tarkistanut jännitettä vielä, mutta voisi olettaa että kaikki ei ole kunnossa. Voiko diodisilta ottaa jotenkin siipeensä jos tasaajaa ei ole ja konetta käyttää? Mitä seuraavaksi pitäisi tarkistaa?

MrOnion
-

ViestiKirjoittaja MrOnion » 7.6.2012 23:00

Tein kontin maadoituksen kunnolla uudelleen ja näyttäisi siltä että laturi lataa kyllä ok. Kun kone käy normaalisti niin jännite on noin 14.2V. Latausvalo silti palaa koko ajan ei edes himmene tai ole välillä pois....

Loggasin tuota laturin jännitettä myös megasquirtin kautta ja ihan tasaista näytti olevan...

Koitin myös mitata vähän rippeliä tuosta laturista koneen käydessä ja AC jännite pysyi reilusti alle 0.5V eli diodit pitäisi olla kunnossa (jos tähän mittaus tapaan on uskominen). En mitannut vielä paljonko diodit vuotaa, mutta luulen että on ok...

Mikähän nyt mättää...?

Motonetissä ei ollu diodisiltoja kuin 45/55A versioihin. Mistähän kannattas kysellä tuohon 90A malliin uutta?

weikka
-

ViestiKirjoittaja weikka » 8.6.2012 8:28

Minulta löytyy muistaakseni pari 90A boshilaista jos tarviit :)

rimputa nol5nol..... 37 5 9 5 3 7

tai YV

t.w

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”