Passatin pyöranlaakeri

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tirasina
-
Viestit: 136
Liittynyt: 7.1.2012 10:23

Passatin pyöranlaakeri

ViestiKirjoittaja tirasina » 29.5.2012 11:23

Alkoi passatin takalaakeri pitään ääntä, kattelin laakerien hintoja oli aika suuria hintaeroja. Halvin oli motonetin laakeri sarja, onko kellään kokemuksia kyseisestä sarjasta ja sopivuudesta Passat -06 2.0 fsi, laakeri sarja oli tuollainen:
Nimike 21-1875 Takap laakeris A3/Touran 04-> sisä-Ø32mm Hinta 99.90 €

Onko paha vaihtaa toi laakeri?



T.Timo

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 29.5.2012 17:18

Kannattaa sitten laittaa joku merkkilaakeri sinne esim.Fag tai Skf.
Tulee siis napoineen päivineen.Helppo homma vaihtaa,mutta 18 mm. XZN koloavain täytyy pakista löytyä.

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 29.5.2012 18:52

Mites pitikö tossa ottaa satula yms irti? Sähkönen käsijarru vaatii sen huoltotilaan laiton siinä kohtaa

tirasina
-
Viestit: 136
Liittynyt: 7.1.2012 10:23

ViestiKirjoittaja tirasina » 4.6.2012 11:17

Jep, hommasin skf laakerin, on varmaan parempi kun joku halppis laakeri, täytysi viel vaihtaa tai vaihdattaa.Taitaa tuon uudemman mallin laakerit kestää huonommin kun 3b:n kun mulla on toi passat vanhus ja siinä pelitää laakerit vaikka on ajettu 300tkm

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 4.6.2012 12:36

Sinällään vaihtaminen on melko helppo homma, erikoisemmista avaimista tarvitaan muistaakseni xzn 14 ja 16 koot. Isompi käy laakerin kiinnistyspulttiin joka kiinnittyy akselin päähän, pienemmällä saa auki jarrusatulan pultit niin että saa satulan pois tieltä.

Aluksi pyörä irti ja jarrusatulan takaa nuo xzn:t auki, lisäksi pitää irrottaa jarrusatulan liukutapit, jotka lähtee muistaakseni 13mm listalla irti. Sitten vaan jarrulevystä se pieni torxi auki ja jarrulevy tippuu syliin. Laakerista pölykuppi pois, jonka jälkeen vanha pultti auki ja heiluttelemaan vanha laakeri pois paikaltaan, ainakin viimeksi oli melko löysässä viileänä ja viileältä akselilta, sitten uusi laakeri ja pultti paikalleen,momentti taisi olla 120 tai 180 Nm? Loput osat paikalleen sopivassa järjestyksessä eli jarrusatula viimeisenä.

Käsijarru ei saa olla kytkettynä eikä sitä saa kytkeä koko operaation aikana ja jarrupalat tietenkin pitää ottaa pois, elleivät pysy siinä satulan rungossa operaation aikana. Jarrulevyn saattaa saada irti myös jarrusatulaa irroittamatta, tästä ei ole kokemusta kun ei ole tullut ajettua paloja auki tuossa yhteydessä. Mutta onnistuu ainakin tuolla tavalla ilman testeriä.

tirasina
-
Viestit: 136
Liittynyt: 7.1.2012 10:23

ViestiKirjoittaja tirasina » 17.6.2012 21:46

Laakeri asiaa, oli mielen kiintoinen juttu, tilasin laakerin ranskalaisesta nettifirmasta, meni asiassa noin viikon verran ja paketti tuotiin kiitolinjalla eurolla koti ovelle, mikä parasta laakeri oli skf:nn tuote ja 60 euroo halvempi kun suomesta ostettuna..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.6.2012 6:49

Tokihan näitä ostopaikkoja saa linkittää tännekin.

tirasina
-
Viestit: 136
Liittynyt: 7.1.2012 10:23

ViestiKirjoittaja tirasina » 19.6.2012 6:32

joo se firma oli www.mister-auto.fi


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 115 vierailijaa