Ohjaustehostimen öljyt.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Niiranen
-
Viestit: 233
Liittynyt: 15.10.2004 22:20

Ohjaustehostimen öljyt.

ViestiKirjoittaja Niiranen » 10.7.2007 20:09

Voinko käyttää tälläistä öljyä, kuin Bilstein FEBI Hydraulic Fluid S6161 volkkarin ohjaustehostimessa, kun ne on kuulema nuukia öljyjen suhteen, ettei ala vuotamaan... ?

Tuota löytys paikalliselta huoltamolta.

Autohan on Vw Passat 1.9 TDi - 96

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.7.2007 21:18

Vag -tuotteet vaatii kuulemma tuon oman öljyn mutta omaan on tarkoitus vaihtaa noi tehostimen öljyt ja automaattiöljyt sinne laitan koska muissakin autoissa sitä on käytetty ongelmitta.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.7.2007 21:24

Sen jälkeen on kyllä tehostin entinen. Febin hinta on noin 10€ litra ja sitä menee sinne korkeintaan pari litraa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.7.2007 22:45

Jostain luin että aiemmin käytettiin ATF:ää ja ongelmien takia siirryttiin omaan liemeen. Laitteet ei muuttuneet.

Aika mutua, mutta niissähän se totuuden siemen aina lienee :)

Juhop
-
Viestit: 96
Liittynyt: 26.2.2004 15:02

ViestiKirjoittaja Juhop » 10.7.2007 22:59

Jos käyttää muita öljyjä niin hajoaako siinä ohjaustehostimen pumppu vai hammastanko? Veikkaan että hammastanko, itse ohjaustehostimelle ei käy mitää vaikka aurinkorasvalla ajelis?

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 10.7.2007 22:59

Asiaa sivuten.., mitähän öljyä Venton tehostajaan kuuluu? Automaattiöljyä joskus laitoin, eikä ainakaan viel oo hajonnu. Taitaa olla kuitenkin väärä liemi Ventoon!?

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 10.7.2007 23:15

Tossa kakkikseen laitellu jotain automaattilaatikon öljyä ja on pelannu, pumppu vaa päästelee outoja ääniä mutta pelaa kuitenki. Tosiaanki, niihi uuempii vaggineihi kannattaa tosiaan käyttää sitä ihan oikeeta Volkkarin öljyä, saattaapi ne tiivisteet tulla pihalle ja lompakko keventyä reippahasti..

E. kyllä se vaa 30 asteen pakkasella työntää säiliön maksimista minimiin tuhantee kilsaan jos laittaa automaattilaatikon öljyä.., jopa alle.. Mutta kesällä ei sitte laisinkaa vuoja.. Kyseessä 1.8 gti kakkis :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.7.2007 23:38

Tuon lukeneena palaa mieleen että uudempi neste olisi stabiilimpaa viskositeetiltaan kylmissä olosuhteissa...

Omassa neste kuluu kolmessa talvessa maksimista minimiin. Jos siinä olisi ATF:n ja uudemman nesteen ero. Ja tosiaan talvella kovilla pakkasilla merkkaa parkkipaikan muutamalla täplällä. Muulloin ei.

wicce
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.6.2007 2:02

ViestiKirjoittaja wicce » 11.7.2007 2:18

Eli nämä teksiti lukeneena ööh... Mitä nyt siis kannattaa laittaa ja mitä ei??? Omaani (90 TD jetta) pitäisi ilmeiseti vaihtaa uudemmat aineet, mutta mitkä kannattaa laittaa???

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.7.2007 8:22

Sinne laitetaan sitä tököttiä mitä ohjekirja sinne käskee laittaa. Sieltä löytyy tarkat VAG-tyyppinumerot ja marmoritiskiltä vaikka hakee jos ei muualta löydä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.7.2007 9:33

Mikä hitto siinä on kun näihin vag -vehkeisiin pitää olla aina omat mömmöt?
Moneen muuhun merkkiin käy tomaattiöljyt niin laatikkoon kuin myös tehostajaan mutta vag -vehkeet vaatii omansa.
Mikä sieltä tehostajan pumpusta muka menee jos tomaattiöljyä käyttää? Luulis tuolla toimivan kovilla pakkasilla paremmin kuin tavallisella tehostinöljyllä?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.7.2007 9:42

Mitä ihmettä sitä turhaan edes vääntää asiasta. Jos VW ilmoittaa järjestelmiinsä kuuluvan tietyn aineen, mikä siinä nyt niin vaikeaa on sitä käyttää? Itse en ATF öljyä järjestelmään laittaisi.

Muutenkin tiedon saaminen ei ole mikään mahdottomuus mitä litkua mihinkin pitää laittaa. Se jopa saattaa lukea konetilassa, säiliön kyljessä, mitä litkua pitää lisätä. Ja hyvin usein jopa litkuja myyvät liikkeet osaavat kertoa mitä mihinkin autoon kuuluu.

V Marjamäki
-
Viestit: 256
Liittynyt: 23.7.2003 8:14

ViestiKirjoittaja V Marjamäki » 11.7.2007 10:32

Tuota febin s6161 ölppää voi kyllä käyttää g002000:n kanssa tai tilalla, ihan vastaavaa kamaa.

Niiranen
-
Viestit: 233
Liittynyt: 15.10.2004 22:20

ViestiKirjoittaja Niiranen » 11.7.2007 16:58

Eli käyn ostamassa febiä, ja se ajanee sitten asiansa. Mulle ensin tarjosivat tuota atf:ää, mutta onneks olin kuullu, että nuo tehostimet on näissä v.a.g- vehkeissä nuukia öljyistään, niin en ottanut.

Kiitos ohjeistuksesta.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.7.2007 17:24

Joo itse laiton kans tota FEBiä kun löyty motonetistä. Vihreessä purkissa ja virhee neste? Sehän kai aiheuttaa ongelmia kun sekoittaa vihreet ja punasta sekasi. Ja atf:fää ja tota FEBiä silmämääräisesti vertailemalla FEB on paljon ohuempaa. Käsittääkseni ATF käyttö on aiheuttanut tiivisteongelmia, eli tiiviste korkannu jostain kohtaa systeemiä tjsp talvella.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.7.2007 19:11

Turha noista litkuista on mun mielestä ruveta kitisemään kun niitä tarvitsee niin harvoin vaihtaa/lisätä.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 11.7.2007 22:44

Itse ostin tänään motonetista jotain valvolinen tehostajaöljyä (14,95€/litra), jota nyt ois tarkotus tuohon tehostimeen laittaa. Kysyin vielä myyjältä, että sopiiko VAG-autoihin jolloin myyjä sanoi että sopii. On kuulemma tarkoitettu tuo Valvolinen litku sekä GM:n että VAG:n autoihin. No koittamalla tässä mennään... Ei muuten mitään voi tietää...:p

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2007 18:35

Mitäs nyt kun korjasin golffin ohjaustehostimen vuodon (uusin kupariprikat panepuolen liitokseen) ja laitoin uudet FEBIN vihreät ohjaustehostin -öljyt ja nyt pumppu huutaa käännettäessä sekä ajossa että paikallaan? Ohjaus on muutenkin raskaampi verrattuna ennen öljynvaihtoa kun automaattiöljyillä mentiin tuon pumpun vuotamisen takia ja pumppu ei silloin pitänyt minkäänlaista ääntä ja ohjaus oli kevyt.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.8.2007 20:12

Tuli kai järjestelmä ilmattua?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.8.2007 21:29

On ilmattu ja oikea määrä öljyä, pari viikkoa sitten tehtiin tuo remontti.

JanneR
-
Viestit: 4
Liittynyt: 28.5.2007 15:18

ViestiKirjoittaja JanneR » 13.8.2007 9:19

Mitenkä tuo tehostimen ilmaus käytännössä suoritetaan?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 13.8.2007 11:15

Mitenkä tuo tehostimen ilmaus käytännössä suoritetaan?

Moottori käynnissä ollessa paikallaan pyörität renkaita ääripäästä ääripäähän.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 13.8.2007 15:34

Ja jossei halua rasittaa pumppua, niin ostaa keulan ylös.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 13.8.2007 15:57

Asiaa hieman sivuten mutta aiheessa pysyen.
Miks kaikki valittaa että "miks pitää käyttää jotai volsu omia.. ei mitää järkee jne."
Ei se öljy niin kallista ole että pitäis alkaa ahistaa kenenkää lompakkoa jos meinaa kerran alkaa huoltamaan tehostinta.
Vai onko se kynnys niin paha, jos pitää hakea volkkari kaupasta öljyt?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.8.2007 19:59

No ite hain tavaratalosta automaattiöljyt kun sitä on meidän muissakin autoissa ongelmitta käytetty mutta kun siitä nyt niin kovasti varotellaan niin hain tarvikeliikkeestä vihreää omaa Febiä. Tomaattiöljy 6e/litra ja Febi 10e/litra.
Nyt sitten ihmetellään ohjauksen jäykkyyttä.

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 30.12.2010 18:25

Hain justiin alkuperäistä (G004000) öljyä ja hinta oli 16 euroa/litra, tinkimättä. Olen tuohon ko. autoon moottoriöljyt vaihtanut nyt 10 kertaa ja nyt ekan kerran tarvii tehostajan öljyä lisätä. Moottoriöljyyn on mennyt 250 euroa rahaa ja lisäksi kaikki muut rempat. Ei ole kovin suuri kulu tuo tehostajan öljy.

Kannattaako ostaa jotain muuta kuin alkuperäistä tässä tapauksessa ja sitten ihmetellä, että olisko se ohjaus sittenkin toiminut paremmin alkuperäisellä? Ei mun mielestä.

Tehostajan öljysäiliössä lukee "only G002000", mutta tuo G004000 korvaa sen, eikä mitään muuta kuulemma ole enää saatavilla. Ja saa sekoittaa keskenään.


Edit: Lisätty jotain asiaakin, vinoilun lisäksi.
Viimeksi muokannut kevinc, 2.1.2011 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 31.12.2010 7:08

Boraan kävin kesällä hakemassa semmosen elämän nesteiden lisäys paketin niin antoivat marmoritiskiltä ihan VAG hydrauliöljyä. Väri on vihreä tällä liemellä... Tiskillä sanoin vaan että "Boraan ohjaustehostimen öljy"

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 31.12.2010 10:33

Ainakin 3B Passattiin ja varmasti muihinkin VAGeihin sopiva mineraalipohjainen hydrauliöljy on nimenomaan G 002 000, joka on myöhemmin korvattu S6161-öljyllä. Tehtaan mukaan noita voi sotkea keskenään, mutta jos joutuu lisäämään synteettistä reilumminkin niin vaihtaisin itse öljyt huuhtelun kera mahdollisimman pikaiseen, ihan varmuuden vuoksi.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 1.1.2011 15:00

Mikä vittu tätä -jarkko- nimimerkkiä oikeen vaivaa. Ihme idiootti?
Ettehän te laita bensa autoonkaan dieseliä kun se on vähän halvempaa? Siis mitä vittua...?

Se vihreä on hydrauliikkaöljyä ja automaattiöljy on kyllä aivan eri kamaa.

Ahma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.5.2012 20:44

ViestiKirjoittaja Ahma » 2.6.2012 13:36

Olipa päässy Ventossa laskemaan ohjaustehostimen öljypinta alle minimin. Käyttöohjekirjan mukaan tehostin pitäisi tarkistuttaa korjaamolla (VW-liikkeessä) jos näin pääsee käymään. Mikä siitä tehostimesta hajoaa liian vähäisen öljyn takia?

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 2.6.2012 14:59

Pumppu.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 2.6.2012 16:10

Itellä meni hammastangon tiivisteet tuossa jokin aika sitten ku menin lisäämään ATF:ää.. Sillä ajatuksella laitoin että onha niis muissaki autoissa käytetty.. no ei kauaa menny ku stefat alko vuotaa ja hammastanko oli uusittava.. 62tkm ajetun a3 hammastanko ebaystä 172e kaikkineen..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.6.2012 22:46

Jos se tehostimen öljyn pinta on käynyt alle minimissä, ei ole vielä syytä huoleen. Ei se pumppu siitä samatien hajoa. Eli jos säiliössä on vielä öljyn pinta ollut näkyvissä ja olet sitä sinne lisännyt, ennenkuin säiliö on imaissut itsensä tyhjäksi, ei pitäisi olla syytä huoleen.

Jos pumppu pääsee pidemmän aikaa haukkomaan ilmaa (pitää muuten tässä tilanteessa semmoisen äänen, "naukumisen", että ei voi olla huomaamatta) voi vauriota syntyä.

Mun ex-corradossakin oli hammastanko vuotanut ja säiliö oli tyhjä (auto oli seissyt liki vuoden tallissa, kun sitä menin ostamaan).
Auto käyntiin, öljyä säiliöön ja paikallaan hitaasti tyhjäkäynnillä kääntelin rattia laidasta laitaan, kunnes pumpun huutaminen loppui.
Sitten vaan kovaa ajoa ja 1kk päästä hammastanko purkuun ja tiivisteet vaihtoon, kun öljy mitä silloin kaupantekohetkellä säiliöön kaadeltiin, oli ATF:ää... :D

Eli tässä vielä samalla siis yksi ääni sille, että älkää nyt hitossa laittako sitä ATF:ää sinne, kun kerta tarkoitukseen on oikeanlainenkin öljy saatavilla!!
Uusi/ehjä hammastanko maksaa rahaa, tiivisteetkään ei ilmaiset ole. Ja ai että on mukava homma purkaa hammastanko irti ja pöydälle levälleen. :D Se öljy ei maksa kuitenkaan kuin alle parikymppiä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.6.2012 22:53

Meillä varoteltiiin töissä, että T5 ei missään nimessä ATF yms ohjaustehostimeen, kun tehostin on koneen perseessä. eli kun tiivisteet pettää niin öljyt menee koneeseen ja maksaa €€€€€€ sen jälkeen.

Ahma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.5.2012 20:44

ViestiKirjoittaja Ahma » 5.6.2012 20:58

Lisäsin tänään säiliöön öljyä (G004000) ja 2,6 dl mahtui kun oli pinta maximissa. Öljyn pinta näkyi säiliössä ennen lisäystä, mutta naukumista on kuulunut jo lähes vuoden päivät. Yleensä naukaisu kuului noin 2-4 km ajon jälkeen.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.11.2013 17:38

Onko joku vaihtanut ohjaustehostimeen öljyt esim. yläkautta imemällä? Vai vaihtuuko ne korjaamolla helposti esim. sieltä pumpun päästä?
Ja miten tarpeellista olisi öljyn vaihto edes joskus? Vaihto kai ei kuulu huolto-ohjelmaan?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.11.2013 17:15

Ei taida onnistua imemällä vaihtaminen, kun sitä öljyä jää hammastankoon "jumiin" normaalissa käytössä. Eli melkein pitää ottaa paluupuolelta letku irti ja sitten pyöritellä renkaita että tulee kaikki öljy ulos. Sen jälkeen letkut kiinni, säiliö täyteen, moottori käyntiin, säiliön täyttö ja ilmaus.

Tehostimen öljyjen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Jos ohjaustehostus toimii niin sille ei tarvitse tehdä mitään. Pari kertaa vuodessa tsekkaat öljyn määrän. Yleensä nämä hydrauliset ohjaustehostimet on niin idioottivarmoja että itsestään eivät hajoa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.11.2013 17:36

^ annetaan vanhan putputtaa öljyä vaihtamatta kun ei mitään ongelmaa ole.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.11.2013 18:07

Kyllä ne kannattaa joskus vaihtaa. Riittävä määrä öljyä vaihtuu, kun imee vaan säiliön tyhjäksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 41 vierailijaa