Alkoi passatin takalaakeri pitään ääntä, kattelin laakerien hintoja oli aika suuria hintaeroja. Halvin oli motonetin laakeri sarja, onko kellään kokemuksia kyseisestä sarjasta ja sopivuudesta Passat -06 2.0 fsi, laakeri sarja oli tuollainen:
Nimike 21-1875 Takap laakeris A3/Touran 04-> sisä-Ø32mm Hinta 99.90 €
Onko paha vaihtaa toi laakeri?
T.Timo
Passatin pyöranlaakeri
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Sinällään vaihtaminen on melko helppo homma, erikoisemmista avaimista tarvitaan muistaakseni xzn 14 ja 16 koot. Isompi käy laakerin kiinnistyspulttiin joka kiinnittyy akselin päähän, pienemmällä saa auki jarrusatulan pultit niin että saa satulan pois tieltä.
Aluksi pyörä irti ja jarrusatulan takaa nuo xzn:t auki, lisäksi pitää irrottaa jarrusatulan liukutapit, jotka lähtee muistaakseni 13mm listalla irti. Sitten vaan jarrulevystä se pieni torxi auki ja jarrulevy tippuu syliin. Laakerista pölykuppi pois, jonka jälkeen vanha pultti auki ja heiluttelemaan vanha laakeri pois paikaltaan, ainakin viimeksi oli melko löysässä viileänä ja viileältä akselilta, sitten uusi laakeri ja pultti paikalleen,momentti taisi olla 120 tai 180 Nm? Loput osat paikalleen sopivassa järjestyksessä eli jarrusatula viimeisenä.
Käsijarru ei saa olla kytkettynä eikä sitä saa kytkeä koko operaation aikana ja jarrupalat tietenkin pitää ottaa pois, elleivät pysy siinä satulan rungossa operaation aikana. Jarrulevyn saattaa saada irti myös jarrusatulaa irroittamatta, tästä ei ole kokemusta kun ei ole tullut ajettua paloja auki tuossa yhteydessä. Mutta onnistuu ainakin tuolla tavalla ilman testeriä.
Aluksi pyörä irti ja jarrusatulan takaa nuo xzn:t auki, lisäksi pitää irrottaa jarrusatulan liukutapit, jotka lähtee muistaakseni 13mm listalla irti. Sitten vaan jarrulevystä se pieni torxi auki ja jarrulevy tippuu syliin. Laakerista pölykuppi pois, jonka jälkeen vanha pultti auki ja heiluttelemaan vanha laakeri pois paikaltaan, ainakin viimeksi oli melko löysässä viileänä ja viileältä akselilta, sitten uusi laakeri ja pultti paikalleen,momentti taisi olla 120 tai 180 Nm? Loput osat paikalleen sopivassa järjestyksessä eli jarrusatula viimeisenä.
Käsijarru ei saa olla kytkettynä eikä sitä saa kytkeä koko operaation aikana ja jarrupalat tietenkin pitää ottaa pois, elleivät pysy siinä satulan rungossa operaation aikana. Jarrulevyn saattaa saada irti myös jarrusatulaa irroittamatta, tästä ei ole kokemusta kun ei ole tullut ajettua paloja auki tuossa yhteydessä. Mutta onnistuu ainakin tuolla tavalla ilman testeriä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 107 vierailijaa