1.8T AUM ahtopaineiden hyppiminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

1.8T AUM ahtopaineiden hyppiminen

ViestiKirjoittaja laelli » 12.5.2011 20:06

Auto nykii kiihdytyksessä ja nyt syttyi keltainen check engine valo. Luin vikakoodin : 17535 P1127 Long term fuel trim system too rich.

Mistähän moinen mahtaa johtua tai mitä tuo edes tarkoittaa..?
Viimeksi muokannut laelli, 24.5.2012 15:47. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 12.5.2011 22:08

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 128/004392

seuraava koodi tuosta löytyy rosstechilta. samaa asiaa.
sekä vaihtoehtoisia vikapaikkoja.

mutta liikaa soppaahan se vaikuttaa saavan, kerta tommoista ilmoittaa.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 13.5.2011 1:52

mutta eikö se ilmottaisi erikseen jos olis esim MAF hajalla?

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 13.5.2011 8:34

Kannattaa muistaa että vikakoodi kertoo vian seurauksen, ei vian aiheuttajaa.
Useimmiten siis.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 13.5.2011 12:01

Jees, pitääpi tutkia tarkemmin, kiitos vastausksista!

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 15.5.2011 20:43

samainen auto, vikaa ei vielä paikannettu, kiihtyy ykkösellä normaalisti koko kierrosalueen läpi mutta kakkosvaihteella 3000rpm kohdalla meno hyytyy kuin seinään.. koneesta kuului kerran myös outo "paukahdus".. vika ei ole iMAFissa, se on tutkittu..

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.5.2011 20:52

Sytkäpuolen tarkistus?
Joillakin on tuollainen hyytyminen kierroksilla loppunut puolan uusimisella... vanha ei jaksa enää tuottaa kunnon kipinää.
Ja silloinhan kone käy liian rikkaalla kun kaikki ei pala....

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 15.5.2011 20:55

mikäs olis helpoin tapa selvittää mikä puolista on pimeenä, niitähän tässä mallissa on ymmärtääkseni 4, yksi kullekkin sylinterille..

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.5.2011 20:55

Tetysti voisit kertoa autosta vähän tarkemmin.. ikä, moottori.... :)
GTI Golffia kun on "muutama" eri versio...

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 15.5.2011 20:57

IV 2001 1.8T AUM Saksanmaalla lastutettu

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 16.5.2011 1:14

Voisiko asiaan vaikuttaa että autoon tankattiin epähuomiossa 95 bensaa? Pintakaasulla kulkee hyvin mutta kovaa kiihdytysta ei kestä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 17.5.2011 0:34

Periaatteessa listan mukaan tuo uus paskabensa kyllä soveltuu autoosi mutta en kyllä pidä sitä mahdottomana etteikö se myös ongelmia vois aiheuttaa. Puolavika pitäs myös antaa vikakoodin "sytytyshäiriönä" ja yksilöi jopa sylinterinkin. Mutta tuota lastua epäilisin ensimmäisenä.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 17.5.2011 11:05

Niin mutta on tuo lastulla enne toiminut ihan hyvin, annoin auton lainaan ja sain tankki täytenä takaisin mutta tankki olikin täynnä 95sta ja luulempa että auto on säädetty 98lla. Tosiaan luulisi puolaviasta ilmoittavan ihan erikseen. No huolto varattu, toivottavasti siellä on paremmat testerit ja joku velho asiaa hoitamassa :)

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 17.5.2011 11:17

^Toivottavasti se on se bensa eikä mikään muu, tulisi taas yks käytännön tapaus mikä kertoisi kyseisen aineen olevan kuraa.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 17.5.2011 11:43

kirjottelen tähän sitten kun asia selviää :)

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 17.5.2011 22:31

No eihän se tietysti ollut se helpoin eli bensiini... nyt on tankki täynnä 98sia ja sama homma.. muuten menee hyvin mutta 3000-4100rpm välillä meinaa tukehtua.. osaako joku tulkita mitä moinen tarkoittaa kun on vaan tietyllä kierrosalueella?

EDIT: nyt on puolat vaihdettu ja nollasin vikakoodin, hetken aikaa kulki kun unelma kunnes anto taas vikakoodin ja ei kulje enää kun kunnolla antaa kaasua.. mikähän olis seuraava askel??

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 31.5.2011 22:22

Auto käyny huollossa, nykiminen tallella.. Ongelma tosiaan koskee vain kierrosaluetta 3000-4000, minkä osan vaihdan seuraavaksi? MIstäs tähän 1.8T AUM:n saa suuttimia?
Entäs kaasuläppä tai ohjelman päivitys? Voiko ahtovuotoja tarkistaa kätevästi kotikonstein kun noita letkuja tuolla pellina alla on niin pirun paljon..?

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 1.6.2011 11:36

Laitanko VAG-COMin tilaukseen, mitä ootte mieltä, selviäisikö sillä enempi?

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 8.6.2011 1:22

Heips
tuli mieleen tulpat! Velipojalla oli samallainen ongelma vm01 vectran kanssa. vika oli tulpissa. oli boschiliaet maanantai kappaleet laitettu huollossa. pinta kaasulla ja ilman vetoo toimi moitteettomasti mut samantien kun antoi kaasua rivakammin ni auto nyki ja meinas tukehtua..

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 8.6.2011 11:21

tulpat ja puolat vaihdettiin, ei auttanut..

marko.ketonen
-
Viestit: 360
Liittynyt: 8.5.2005 20:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja marko.ketonen » 8.6.2011 11:48

vaihdoitko alkuperäisiin puoliin vai tarvike?

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 8.6.2011 13:28

alkuperäisiin, niille myyjä lupasi enemmän kilometrejä kuin tarvike puolille.. Yksi alipaineletku oli halki, hetken jo toivoin nykimisen johtuneen siitä, mutta vika ei kuitenkaan hävinnyt uuden pitken vaihdettuani..

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 8.6.2011 17:40

kaverilla oli 1.8T a4 audissa just samanlaista vikaa ja vika oli bensapumpussa.
melekeen kävisin mittauttaan bensan paineet...

Miksu1983
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.4.2005 22:18

ViestiKirjoittaja Miksu1983 » 6.9.2011 20:30

Mulla kanssa samaa oiretta 1.8T Bora -03 (AUM) VoimaaCom ohjelma, vapari, simons catback. Syttyy moottorin vikavalo, " Seos liian laiha Syl 1. " Tulpat vaihdettu, ilmamäärämittari vaihdettu, lambda anturi vaihdettu ja vika ei vaan häviä..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.9.2011 20:34

Huohotin/alipaineputkia poikki esim imusarjan alta? aika yleistä, sotkee seokset.

Miksu1983
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.4.2005 22:18

ViestiKirjoittaja Miksu1983 » 6.9.2011 21:00

pitää käydä kyllä nyt kaikki huolella läpi..

Miksu1983
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.4.2005 22:18

ViestiKirjoittaja Miksu1983 » 7.9.2011 15:24

Ja niinhän siinä sitten kävi että imusarjan alla oleva huohotinletku vuoti. Korvalla kuuli selvästi sellasen suhinan ja letkua kun liikutti niin suhina vain kasvoi / vaimeni. Kaikki uudet letkut tilattu nyt sinne ja 22pvä huoltoon. Toivotaan nyt että tällä sitten korjaantuu kaikki tuo nykiminen ja vikavalon syttyminen...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.9.2011 16:02

Puolavika pitäs myös antaa vikakoodin "sytytyshäiriönä" ja yksilöi jopa sylinterinkin.


Mulla on 2 kertaa hajonnut 1.8T:stä puola (APX). Kummallakaan kerralla ei mitään vikakoodia.
Näistä pulttikiinnitteisistä puolista hajoaakin useimmiten häiriönpoistaja, ei itse puola. Tällöin diagnostiikka ei havaitse vikaa, kun sytytyskatkosta ei ole. Kipinä vaan räpsii väärässä paikassa ja auto rupeaa nykimään/käymään kolmella.

Ja itse juuri vaihtelin kans kaikki alipaineletkut (alkuperäiset oli aika haperoa) ja imusarjan alta lohkoon menevän huohottimen, kun se oli ihan riekaleina. Ai että on kiva ajella, kun ei nyhdä eikä nypytä ja käy tyhjäkäyntiäkin tasaisesti. :D

Samalla poistin N249-venttiilin käytöstä ja vetäisin imusarjalta suoraan ohjausletkun bypass-venttiilille.
Bypassin toiminta muuttui terävämmäksi, tai ainakin suhahdusäänet kuuluu nyt terävämpinä. Ahdot nousee vaihtojen jälkeen myös paremmin.

Miksu1983
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.4.2005 22:18

ViestiKirjoittaja Miksu1983 » 24.9.2011 17:10

Huohotin/alipaineputkia poikki esim imusarjan alta? aika yleistä, sotkee seokset.


Huohotinletkut uusittu, 330€ maksoi merkkihuollossa osineen päivineen. Auto toimii kuin unelma, ei nykimistä, ei vikavaloa, toimii kuin ajatus! Kiitoksia taas kaikille osanottajille vinkeistä! :)[/quote]

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 5.10.2011 17:07

lainaan topiccia hieman kun AUM koneinen ocu on oireillut jo pitemmän aikaa.ensinnäkin kylmänä moottorin käytös muistuttaa vanhaa kaasarikoneista niin pitkään kun ilmapumppu jauhaa,n 2 min.nykii ja rytkyttää ja tyhjäkäynti aaltoilee.lämmettyään on vedoton joskin toimii rykimättä ja ahtopaineen piikittää n.0.6-0.7 ja tiputtaa heti sitten 0.4bar ja luonnollisesti vetokin huononee.ahtovuodot on tarkastettu moneen otteeseen väliltä imm ja kaasuläppä.alipaineletkut myös.vikakoodeja ei ole eikä leimallakaan mitään huomauttamista.osia on vaihdeltu jonkinverran:

-tulpat sekä puolat
-IMM
-lämpöanturi

-perus huollot,filtterit jne. vaihdeltu ajallaan ja vähän ylikin.auton pitäisi olla vakio.kuitenkin verratuna edelliseen autoon (passat 3b 1.8t) ocu tuntuu paljon pirteämmältä toimiessaan.

Miksu1983
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.4.2005 22:18

ViestiKirjoittaja Miksu1983 » 5.10.2011 23:10

Lambda-anturi vaihtoon.. Mulla olis käytetty hyllyssä, kokeilin vaihtaa uuteen kun selvittelin nykimisvikaa hakuammunnalla..

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 23.5.2012 19:25

Taas tuli samainen ongelma mikä minulla aikaisemmin oli. Tässä välillä auto toimi moitteettomasti, mitä nyt turbo vaihdettiin uuteen K03S:n.

Eli kun kakkosvaihteella kiihdyttää lusikka lattuassa, niin 3000-4000 rpm välissä nykäisee ikävästi. Autossa on nyt BSR ahtomittari, joka näyttää ahtojen nousevan noin 1.3 bariin ja nykäyksen aikana ahdot hyppäävät nopeasti 1 bariin ja sitten heti takaisin 1.3 bariin. Tämän jälkeen ahdot laskevat tasaisesti, niinkuin kuuluukin.

Mikä voisi aiheuttaa ahtojen hyppäyksen?

Autossa siis jokin lastu ja K03s turbo sekä cat-back putkisto, muuten pitäs olla vakio. Kaikki paineletkut mitä päältäpäin näkee näyttävät ehjiltä. Kompuraa en omista joten painetestiä en voi tehdä. Vikakoodeja ei anna. Ilmamäärämittarin irrotus ei vaikuttanut käyttäytymiseen. Puolien johdot näyttävät ehjiltä. Moottorin lämpötila-anturi oli rikki, se vaihdettiin tänään uuteen. Tulpillakaan ei ole ajettu lauheasti. Bensansuodatin menee vaihtoon heti kun on aikaa.
EDIT: nykimistä ei siis tapahdu joka kerta..

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 26.5.2012 19:49

Kokeilin ahtopaineiden käyttäytymistä kolmosvaihteella kaasu pohjassa. Ahtopaineet nousivat 1.3 bariin ja laskivat 1 bariin, sitten taas nousi 1.3 bariin ja taas laski yhteen. Kaikki tapahtui siis nopeasti ja nykivästi. Mistä ahtojen heittely voisi johtua? ECUko säätää liian korkeat paineet alemmas? Omituista on että joskus kestää hyvin kiihdyttää täydellä kaasulla ja 1.3 barin paineet pysyvät kauemmin ja laskevat tasaisest.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 27.5.2012 21:18

jos sulla on vcds käytössä ni loggaa seuraavat kanavat:
033
117
118

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 27.5.2012 21:34

ei mulla oo, on vaan semmonen parinkympin halpis koodinlukija... huomasin kun yöllä ajelin ja ulkona oli kylmpepi niin en saanut ilmiötä esiin vaikka yritin, tänään taas kuumalla kelillä temput tapahtui..

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 28.5.2012 8:19

saattaa nousta imuilman lämmöt niin paljon että nakumyöhästys menee tappiin ja alkaa nykimään

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 28.5.2012 22:33

Olisko sitte isompaa cooleria keulille? :) minkä kokonen on muuten sopiva neloskoppaseen ja miten noita saa katsastettua?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.5.2012 22:34

miten noita saa katsastettua?
Menemällä katsastukseen ja pitämällä turpansa kiinni sekä tarvittaessa esittää tyhmää.

laelli
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.3.2011 23:24

ViestiKirjoittaja laelli » 21.6.2012 6:45

Nyt on cooleri vaihdettu! noin 2 tuumaa paksumpi ku vakio, meni kuitenkin hyvin vakion paikalle. Vakiocoolerin sisällä oli hieman öljyä. Samalla vaihdoin venttiilikopan tiivisteen, kun parissa tulpassa oli hieman öljyä.

Ongelma ei kuitenkaan hävinnyt. Ajelin eilen päivällä kun ulkona oli noin +20 astetta, ja auto toimii moitteetta kunhan ei suorista nilkkaa loppuun asti. Eli BSRn mittarin mukaan ei kestä 1.3 barin ahtoja, vaan ahdot putoavat heti noin 1 barin tuntumaan. Epäilin ahtovuotoa, mutta äsken kun ulkona oli n. +11 astetta, kesti täydet ahdot loistavasti ja kulki moitteetta. Ongelmaa ei ikinä ole esiintynyt viileällä ilmalla. Ongelman esiintymiseen ei vaikuta vaihde tai nopeus, pelkästään paineet.

Coolerin vaihto suurempaan ja virtaavampaan ei siis auttanut asiaan. Kuinka paljon kymmenen asteen ero ulkolämpötilassa vaikuttaa ahtolämpöihin? Luuletteko että ongelma johtuu vieläkin nakutuksentunnistuksesta vai mihinköhän kaikkeen ulkolämpötila voi vaikuttaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa