Tehoa lisää 1.8T koneeseen
Valvoja: ffp jäsenet
Tehoa lisää 1.8T koneeseen
Tätä on varmasti kysytty ennekin ja vatvottu paljon, mutta kysympähän silti.
Eli, kuinka olisi järkevintä / edullisinta saada 220-230hp irti 1.8T AUM koneesta? Käsittääkseni vakio K03s tuotto riittäisi nippa nappa noille tehoille, mutta kun turbolla on ajettu jo 250tkm niin vähä luulen että se rupee pikku hiljaa olemaan ehtoo puolella.
Kumpiko on järkevämpää laittaa tuon tilalle sitten kun se leviää: uusi k03s vai 200e kalliimpi k04?
Jos päädytään k04 niin mitä kaikkea muuta hankinta listalle menee? Paljonko vakio kytkin kestää?
Eli, kuinka olisi järkevintä / edullisinta saada 220-230hp irti 1.8T AUM koneesta? Käsittääkseni vakio K03s tuotto riittäisi nippa nappa noille tehoille, mutta kun turbolla on ajettu jo 250tkm niin vähä luulen että se rupee pikku hiljaa olemaan ehtoo puolella.
Kumpiko on järkevämpää laittaa tuon tilalle sitten kun se leviää: uusi k03s vai 200e kalliimpi k04?
Jos päädytään k04 niin mitä kaikkea muuta hankinta listalle menee? Paljonko vakio kytkin kestää?
Älä hukkaa rahojasi tuohon kkk k04-001 ahtimeen.
Tuohon koneeseen suosittelen perus kkk hybridiä joka riittää sinne noin 280 hp huitteille.
Lisäksi 440cc suuttimet ja kunnon keulacooleri.
Softasta riippuen noilla saa sen 230-280hp.
Vakio kytkin ei kestä enää noilla tehoilla.
Jos kiinnostaa lähetä pm niin kerron tarkemmin.
Tuohon koneeseen suosittelen perus kkk hybridiä joka riittää sinne noin 280 hp huitteille.
Lisäksi 440cc suuttimet ja kunnon keulacooleri.
Softasta riippuen noilla saa sen 230-280hp.
Vakio kytkin ei kestä enää noilla tehoilla.
Jos kiinnostaa lähetä pm niin kerron tarkemmin.
janneza kirjoitti:Tuohon koneeseen suosittelen perus kkk hybridiä joka riittää sinne noin 280 hp huitteille.
Tarkoitat vissiin k04-02x ahtimen hybridi versiota millä pääsee 280?, sillä k03-052 hybridista on rutistettu jokainen heppa ulos jo 258hv kohdalla. K04-02x vaatii myös hirveen kasan muita muutoksia, että ei ole halpa vaihtoehto.
Onko mitään järkeä laittaa APR 2,5" DP + racekatti ja siitä eteenpäin itse valmistettu 2,3" rosteri "catback"? Onko välivaimennin pakollinen ja ahistaako vakio takavaimennin? Tuota 2,3" putkea sattus olemaan töissä niin siitä vois tuurillaan saada väännettyä loppu putkiston, osaako joku kertoa mistä löytäisi vakio putkiston mitat tai piirustukset?
Sitten aattelin keulalle uutta cooleria ja karalalle säätöön, irtoisiko näillä se 220-230hp (vakio ahtimella).
Mitä kytkimiä porukka käyttänyt ja kestääkö vakio kytkin vielä noi tehot?
Sitten aattelin keulalle uutta cooleria ja karalalle säätöön, irtoisiko näillä se 220-230hp (vakio ahtimella).
Mitä kytkimiä porukka käyttänyt ja kestääkö vakio kytkin vielä noi tehot?
No ei sillä sun mandariinin kokosella ahtimella pääse paljoa yli 200hv, vaikka tekisit putken kullasta. Mutta sanotaanko, että 3" dp ja 2.5" ränni vaihekepiltä taaksepäin riittää 300hv köykäsesti, mutta menee sieltä 400hv:n kaasutkin pakottamalla läpi.
Ja jos budjetti on niukka, niin ennemmin työntäisin rahat siihen välijäähyyn, koska kesäkuumalla sillä saadaan ne teholukemat pysymään siellä 200hv:n paremmalla puolella.
Ja jos budjetti on niukka, niin ennemmin työntäisin rahat siihen välijäähyyn, koska kesäkuumalla sillä saadaan ne teholukemat pysymään siellä 200hv:n paremmalla puolella.
Niin saikos niitä e-hyväksyttyjä downpipeja tai muita listan viritysosia mistä? Jos tota katsastusasiaa aletaan jeesustelemaan niin taitaa olla parempi jättää viritykset tekemättä. Tottahan on, että keulan kokoinen cooleri saattaa herättää katsurin mielenkiinnon.
Onko ABT mittaillu paljonkin imuilman lämpötiloja pienemmissä nopeuksissa tienpinnan ollessa +50ast? Saati päässy mittaamaan tehoa 60-70ast imuilmalla? Mun erittäin tarkka pers-dyno väittää, että vakio cooleri jää kyllä pieneks.
Onko ABT mittaillu paljonkin imuilman lämpötiloja pienemmissä nopeuksissa tienpinnan ollessa +50ast? Saati päässy mittaamaan tehoa 60-70ast imuilmalla? Mun erittäin tarkka pers-dyno väittää, että vakio cooleri jää kyllä pieneks.
no kyllähän noita löytyy ainakin golfiin uselta eri valmistajalta niin luulis, että boraankin. toki saa lompakosta kaivaa vähän isomman nipun rahaa.
No eihän se vakiocooleri mikään hyvä ole. Itse huomasin pelkästään siinä perstuntumalla eron, kun vaihdoin keulalle tuning puskurin jolloin coolerin ohjautui suoraan ilmaa.
Lähinnä myös tarkoitus, että jos tuollaisen coolerin tuonne keulalle rakentaa niin jos meinaa vakiopuskurin pitää niin aika moinen mahduttamien siinä ja jos ajattelee mitä ne maksaa ja se hyöty niin en lähtis vaihtamaan. Nakutus riski kuitenkin ei kasva vielä noilla tehoilla, että pitäisi. Ja mielestäni lisääntyvä teho/rahan/vaivan/riskin määrä ei ole sen arvoista
Varsinkin jos kaasuläppä vielä apuskuskin puolella niin ahtoputkista tulee järjettömän pitkät. Itse en ole ajanut tuollaista 1.8t mosaa missä olisi vakioturbo/keulacooleri niin mietin vaan kärsiikö tuo turbon heräävyys? Itsellä ainakin isommalla kokoonpanolla oli todella huomattava ero, kun tein ahtoputket uusiksi ja huomattavasti lyhyemmiksi.
No eihän se vakiocooleri mikään hyvä ole. Itse huomasin pelkästään siinä perstuntumalla eron, kun vaihdoin keulalle tuning puskurin jolloin coolerin ohjautui suoraan ilmaa.
Lähinnä myös tarkoitus, että jos tuollaisen coolerin tuonne keulalle rakentaa niin jos meinaa vakiopuskurin pitää niin aika moinen mahduttamien siinä ja jos ajattelee mitä ne maksaa ja se hyöty niin en lähtis vaihtamaan. Nakutus riski kuitenkin ei kasva vielä noilla tehoilla, että pitäisi. Ja mielestäni lisääntyvä teho/rahan/vaivan/riskin määrä ei ole sen arvoista
Varsinkin jos kaasuläppä vielä apuskuskin puolella niin ahtoputkista tulee järjettömän pitkät. Itse en ole ajanut tuollaista 1.8t mosaa missä olisi vakioturbo/keulacooleri niin mietin vaan kärsiikö tuo turbon heräävyys? Itsellä ainakin isommalla kokoonpanolla oli todella huomattava ero, kun tein ahtoputket uusiksi ja huomattavasti lyhyemmiksi.
Mikä pakko sitä on ostaa halvinta huonosti sopivaa ebay välijäähdytintä missä putket kiertää koko auton. Forge myy esimerkiksi erittäin hyvin viimeisteltyä sarjaa missä molemmat putket tulee samasta päästä jäähdytintä. Enkä kyllä ole nähnyt yhtään e leimallista virisarjaa missä olisi suomen katsastukseen kelpaavat laput mukana, muuten kun pelkän softan osalta.
No siis.
Esim dynossa huomaa tuon vakio coolerin puutteellisuuden.
Itsellä pelkästään coolerille 5kw turbiinipuhallin että saan imulämmöt pysymään max40 astetta.
Niillä lämmöillä siitä saa vakiona sen noin 150hp mitä ilmoitetaan.
Sitten tielle vetämään ja kas kummaa kun ne kuumana päivänä ei ole 40 astetta nähnytkään.
Jos mitataan esim 150 hp 1.8t jollain 70 imulämmäillä saa hädintuskin sen 120 hp.
Mennään sitten nostamaan ne ahdot sinne 1.3-1.5 bar ja ei meinaa pysyä lämmöt kurissa edes puhaltimilla.
Joten kyllä se cooleri on ehdottoman hyvä.
Asiasata en halua väitellä, mutta näin se on itsellä mennyt ja tämä perustuu kokemukseen ei mutuun.
Esim dynossa huomaa tuon vakio coolerin puutteellisuuden.
Itsellä pelkästään coolerille 5kw turbiinipuhallin että saan imulämmöt pysymään max40 astetta.
Niillä lämmöillä siitä saa vakiona sen noin 150hp mitä ilmoitetaan.
Sitten tielle vetämään ja kas kummaa kun ne kuumana päivänä ei ole 40 astetta nähnytkään.
Jos mitataan esim 150 hp 1.8t jollain 70 imulämmäillä saa hädintuskin sen 120 hp.
Mennään sitten nostamaan ne ahdot sinne 1.3-1.5 bar ja ei meinaa pysyä lämmöt kurissa edes puhaltimilla.
Joten kyllä se cooleri on ehdottoman hyvä.
Asiasata en halua väitellä, mutta näin se on itsellä mennyt ja tämä perustuu kokemukseen ei mutuun.
Asiapitoisia vastauksia. Vinoiluks ei mun edellinen kommentti ollut tarkotettukaan vaan punnitsemaan sitä, mitä kannattaa rahoillansa ostaa. Hinta/hevosvoima. Näissä projekteissa suurimman säästön ja hyödyn saa tekemällä itse. En edes uskalla ajatella kuinka paljon joku firma ottais coolerin asennuksesta purkurin pilkkomisineen. Siis kuitille...
-
- -
Omasta mielestä vakiopuhaltimella noi viritykset ovat aikalailla turhia. Siihen kun todennäköisesti joutuu vielä softaamaan päälle, että homma varmasti pelittää.
Mutta jos tarkoituksena on pidemmällä tähtäimellä kerätä osia vähän isompia virejä varten niin tottahan toki nuo on hyvä vaihtaa. Ei vaan oikeen hinta/teho suhde ole kohdallaan jos saa parikymmentä kaakkia lisää ja on joutunut pulittamaan yli toista tuhatta.
Samalla sitten laittaa sen föönin sinne kaveriksi. Ja jos kerran ahtoputkisto ja DP on menossa kuitenkin uusiksi niin KKKn hinnalla ostaa jo valupakosarjan ja jonkun vähän hauskemman ahtimen.
Tämä on ihan vaan oma mielipide. Ei tarvitse ottaa herneitä.
Mutta jos tarkoituksena on pidemmällä tähtäimellä kerätä osia vähän isompia virejä varten niin tottahan toki nuo on hyvä vaihtaa. Ei vaan oikeen hinta/teho suhde ole kohdallaan jos saa parikymmentä kaakkia lisää ja on joutunut pulittamaan yli toista tuhatta.
Samalla sitten laittaa sen föönin sinne kaveriksi. Ja jos kerran ahtoputkisto ja DP on menossa kuitenkin uusiksi niin KKKn hinnalla ostaa jo valupakosarjan ja jonkun vähän hauskemman ahtimen.
Tämä on ihan vaan oma mielipide. Ei tarvitse ottaa herneitä.
Sen enempää ottamatta aiempiin vastauksiin kantaa, voin kuitenkin omasta kokemuksesta sanoo että kyseessä on heppu joka todella tietää mistä puhuu. Janneza on sorkkinu mun auton softaa pariinkin kertaan ja enempää tuskin enää voisin olla tyytyväisempi! Olen siis itse kokenut tän kuvion, ja vierestä nähnyt miten se lopullisesti dynossa haetaan kohdalleen joten tiedän että äijättodella tietävät mitä tekevät. En voi muuta kun lämpimästi suositella. Hinnatkin on kohtuullisia moniin muihin vastaaviin verrattuna.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”