Golf 3, '94, 1.8 tyhjäkäyn. ongelma:Tyhjäkäyntimoottori

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

Golf 3, '94, 1.8 tyhjäkäyn. ongelma:Tyhjäkäyntimoottori

ViestiKirjoittaja kelli_v » 16.4.2012 14:53

Rupesi tuo vihreä kuoriainen oireilemaan ja hummaamaan oikein kunnolla. Oireet alkoivat ihan yhtäkkiä. Kierrokset pomppivat edes takas ja ajaminen on kiusallista ja jopa vaikeata. Liikkumaan kuitenkin pystyy korkeilla kierroksilla huudattamalla ja pienillä viahteilla mutta ajossakin moottori nykii.

Alussa pieni pätkä tuosta tyhjänkäynnin kierrosten hummaamisesta kuvattuna heti, kun vika ilmeni:
http://dl.dropbox.com/u/61019441/2012-04-13%2017.45.01.3gp

Epäilisin tuota tyhjäkäyntiventtiiliä, joka näkyy kuvista (0 132 008 601), koska siitä kuulu omituinen ratiseva ääni, mikä mielestäni ei siitä aikaisemmin kuulunut. Kysymykset siis kuuluvat, että uskaltaako sen tuosta määräjakajasta yrittää irroittaa tuossa tienlaidassa tai vastaavassa paikassa kotikonstein vai pitääkö korjaamolle viedä? Voiko sitä yrittää elvytellä vai onko se uusi ostettava? Onko muita mahdollisia vikakohteita teillä mielessä?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut kelli_v, 14.8.2012 9:13. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

Tyhjäkäynti

ViestiKirjoittaja boliisi » 16.4.2012 16:16

Omassa olli samantapaista vikaa (löytyneen keskustelua tältä foorumuilta haulla boliisi)
Vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin ja johtosarjan moottoriin niin rupes toimimaan. Oletko kokeillut heilutella niitä jotoja jotka tulevat ruiskulle sieltä moottorin päästä auton ollessa käynnisä?
Omassa käyti tasaantui. Ja minultahan löytyy moottorin johtosarjaa ja tyhjäkäyti moottoria ;)

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 16.4.2012 16:17

niin ja alipaine letkut ja se ruiskun/imusarjan välinen laippa kannattaa katsastaa....

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 17.4.2012 6:53

Tyhjäkäyntimoottorin pystyy vaihtamaan paikoillaan ollessa helposti ainakin -93 abs koneella olevaan Golfiin. Itse irroitin sen muovikourun missä kulkee johtosarjat venttiilikopan päällä. Siinä onkin jo sitten pultit äärellään.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

.

ViestiKirjoittaja boliisi » 17.4.2012 7:34

Kyllä helppo homma, itse tosi jouduin irrottamaan hiukan ruiskua kun ei mahtunut kädet/avaimet väliin.
Omassa oli se akseli/jousi yhdistelmä juminut lepoasennossa noi 1-2cm pitemmäksi kuin uudessa.
Tavikeosan laitoin maksoi n 60€ (vanhaan verrattuna täysinsamanlainen päällisinpuolin mutta ilman vw logoja) ja vw merkkiosa laakkosella taitaa mennä yli 100€?

Jostain lukasin että jotkut on upottaneet ko osan bensaan ja sitten on kytketty virtaa akusta johtoliitoksilla päälle/pois ja täten saatu puhdistumaan/toimimaan.

Bensa+sähkö(kipinä)+ hiukan ilmaa = ei hyvä ;)

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 17.4.2012 9:38

Ok, kiitos tiedoista. Pitääpä testailla jahka tää takatalvi antaa periksi tai sit pitää yrittää kituutella tuo kottero tonne työpaikan parkkiluolaan.

Joo en kyllä ryhdy tuolla bensalla ja sähköllä leikkimään. Ebaysta kattelin tuota venttiiliä ja siellä oli todella edullisesti jopa 20-30€ hintaan sitä saatavilla. Tosin kokemuksia on noista tarvikeosista edellisellä autolla esim. bensapumpun muodossa, joka kesti 9kk, jonka jälkeen vaihdoin suoraan Boschin pumppuun.

Boschin venttiilin saisi Speed-Autoteileltä 175€ hintaan.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

.

ViestiKirjoittaja boliisi » 17.4.2012 11:50

Puhutaanko nyt samasta asiasta tyhjäkäyntiventtiili ja tyhjäkäyntimoottori?

Ja käytetty VW alkuperäinen tyhjäkäyntimoottori minulta 30€ + postit/nouto
Toimivana irroitettu. Neljä(4) napainen liitin

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 17.4.2012 13:06

En tiedä. Tyhjäkäyntiventtillinä olen sen itse ymmärtänyt (Idle Control Valve). Näkyy tuossa ensimmäisessä kuvassa määränjakajan kyljessä (Bosch 0 132 008 601).

Vastaan itselleni ja sulle :D
Sama osa kyseessä:
http://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=320/3979

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 17.4.2012 14:13

Kristus miten kallis :D

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 9.5.2012 8:49

No nyt olisi kokonaan "uusi" ruisku odottamassa vaihtoa, niin kysymys kuuluu, että millainen jumppa tuo vaihtaminen on? Olisiko parempi viedä jollekin pajalle se vaihdettavaksi vai pystyykö sen tuossa itsekseen vaihtamaan?

Vinkkejä kellään?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 9.5.2012 9:55

Ei paha rasti.
Kerran vaihtaneena muistaakseni meni näin : ilmanputsarilta tuleva kuupa irti , bensaletkut irti(merkkaa kumpi tulo/meno), liittimet irti( tyhjäkäyntimoottori +asennontunnistin+ kolmas?), olikohan joitain alipaineletkuja...en nyt muista. Neljä pulttia irti nosto pois ja uusi tilalle.
Kannattaa ehkä vaihtaa samalla ruiskun ja imusarjan välinen muovilaippa jos vähäänkään näyttää siltä että on haurastunut/lohkeillut maksoi noin motonetissä .20-30€

Tämmöinen muistikuva minulla on. Aikaa menee noin 15min + Korjatkaa jos jotain unohtui..

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 9.5.2012 10:00

Joo ei kun mietinkin että onko siinä kumempaa jumppaa kaasuvaijerin tai muiden säätöjen kanssa. Kumilaipan meinasin myös tosiaan vaihtaa samalla, kun siinä hollilla on varmuuden vuoksi.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 9.5.2012 12:31

Juu kaasuvaijerin irrotus unohtui ja olisi kai se akun miinus navankenkä hyvä ottaa pois kun sähköjen kanssa on tekemisessä.
Niin en tarkalleen muista kun on aikaa( reilu vuosi) että pitikö moottori "opettaa" uudelle tyhjäkäyntimoottorille eli antaa käydä lämpimäksi ennekuin lähtee normaalisti ajelemaan....viisaammat valaiskoon asiaa.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 9.5.2012 12:33

niin kaasuvaijeri samalla tavalla paikolleen eli "sokka" samassa välissä kuin aikaisemmin

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 9.5.2012 13:18

Itse olen kanssa pariin autoon noita vaihtanut ja kyllähän se noin menee kuin boliisi kuvailee. Siitä uudelle tyhjäkäyntimoottorille opettamisesta: en tiedä pitääkö sitä tehdä mutta itse olen antanut autojen käydä lämpimäksi tyhjäkäynnillä siten etten koske kaasuun missään vaiheessa, eikä ole ainakaan mitään ongelmia tullut :D

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 9.5.2012 14:52

Noni noni. Hyviä vastauksia. Kiitos.

Ja ainahan on tämä kokeile ja korjaa taktiikkakin :D

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 10.5.2012 12:11

Tuli sit eilen vaihdeltua tuo ruisku sekä sen ja imusarjan välinen kumilaippa ja alkoi auto taas pelittämään. Motonetistä uusi kumilaippa 29,50€ ja "uuden" ruiskun sain foorumilaiselta.

Kuten oheisista kuvista näkyy oli n. 5v sitten vaihdettu laippa jo päässyt melko huonoon kuntoon ja repeillyt juurestaan, joka saattoi siis oikeastaan selittää tuon vian. Välttämättä ruiskussa ei siis ollutkaan siis. Tosin kyllähän tuosta tyhjäkäyntiventtiilista silti kuului outo ritisevä ääni, jota ei tästä toisesta kuulunut. Tämä tieto siis kaveriltani, joka oli paikalla ja jolta olin auton ostanutkin, jolla auto oli ollut omistuksessa >6 vuotta :)

Noh tuli siis vaihdettua molemmat ja kotterohan käynnistyi hienosti. Tosin aamulla taas ei meinannut käynnistyä vaan joutui pariin otteeseen starttailemaan samalla tavalla kuin se on pitkin talvea tehnyt kosteilla keleillä ja silloin, kun lämpötila on ollut 0 molemmin puolin. Tätä efektiä en itedä mistä lie voisi johtua.

Pitää yrittää tarkastella olisko tuo vanha ruisku edelleen käyttökelpoinen.

Kuva
Kuva

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 10.5.2012 18:53

CRC:tä virranjakajan kannen alle välillä ja virranjakajan kannen vaihto. Ainakin edellinen vm94 golffi temppuili kostealla= sai välillä sahat useamman kerran ennekuin läksi käyntiin ja crc auttoi siihen.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 10.5.2012 19:29

Tulpanjohdot kannattaisi kanssa vaihtaa jos ei ole aikoihin vaihdettu, tai ainakin testata läpilyöntien varalta. Kakkis ei kerran sateisella kelillä tahtonut käynnistyä millään ja syypää oli puolanjohto joka roiski iloisesti kipinää venttiilikoppaan :D

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 14.5.2012 10:12

Lisää tyhmiä kysymyksiä. No pyörijä ja virran jakajan kansi ovat melkein entisiä, niin ne menevät vaihtoon. Mutta "uuden" ruiskun myötä tuntui tulleen uusi ongelma.

Eli koneen lämmetessä ovat tyhjäkäynin kierrokset nousseet 1200. Todella ärsyttävää. Ja välillä tasakaasulla ajettaessa kone vain puutuu vaikka kaasua painaa pikkaisen enemmän ja sitten nykäisee taas vedon päälle hetken päästä. Ja vapaalle vaihdettaessa kierrokset tippuvat jopa sammumisen partaalle ~600 rpm ja pomppaavat taas sinne 1000-1200 kierrokseen, jopa vähän ylikin.

Hyviä ideoita?

Zaruman
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2012 19:25

ViestiKirjoittaja Zaruman » 21.5.2012 21:01

Onko kaasuläpän asentotunnistin sopeutettu ja vikakoodit luettu? Vikakoodin luvussa löytyy kyllä virhe mikäli asentotunnistin on entinen.

Vanhassa G3 1.8 ADZ:ssa kaasuläpän asentotunnistimen vikaantuminen aiheutti tasakaasulla nykimistä, tyhjäkäynnin humppausta ja sammuilua vaihdetta vaihtaessa kun kierrokset putosivat (varsinkin talvella). Huollossa sanoivat, että anturia ei tuohon ruiskuun saa erikseen vaan pitäisi vaihtaa koko ruiskun alaosa. Hain rompparilta muutamat anturit, vein auton huoltoon ja sanoin, että lyökää noista "paras" paikoilleen ja sopeuttakaa samalla. Ja taas alkoi toimimaan.

Hintaa tuli ~15€ anturi ja työ 40€. Sopeutuksen olis voinu tehdä itekkin, jos vaan olis omistanu sopivat softat/tuntenut jonkun jolla olis softat.

Btw. Anturin olis myös voinu tilata tarvikkeena Saksasta tai kiinasta, mutta auto oli pakko saada nopeasti toimimaan niin tyydyin romuttamon anturiin.

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 24.5.2012 8:20

Kuulostaa tutulta. Aivan samanlaiset oireet.
Uuden ruiskuyksikön jälkeen siis alkoi ihme humppaaminen. Ensin kaikki tuntui toimivan hyvin ajossa. Sitten alkoi tuo tyhjäkäynti hiipiä korkeammalle ja nyt viikon loman jälkeen se kiipeää lämpimänä jo 1400, jonka jälkeen alkaa tuo humppaaminen.. raivostuttavaa..

Ei ole asentotunnistinta sopeutettu. Onko tähän jotain ohjetta, kun en tahdo löytää mistään? Millä piuhalla ne vikakoodit nyt tarkkaan ottaen sa luettua, kun yhdellä kaverilla olisi ilmeisesti vag-com ja vcds:kin tms. käytettävissä?

En halua tuhlata tähän nyt yhtään enempää rahaa kuin on tarve, niin kaikki mahdollinen tehdään DYI ;)

Zaruman
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2012 19:25

ViestiKirjoittaja Zaruman » 25.5.2012 18:22

Juurikin mainitsemillasi softilla homma onnistuu, mutta ymmärtääkseni ilmaisversioilla ei pysty sopeutusta tekemeään. Tod. näk. kaverillasi on sopiva kaapeli, jos kerran softatkin löytyy. Vikakoodin luku onnistuu myös ilmaisversiolla ja ohjeet toimenpiteisiin löytyy ainakin Ross-techin sivuilta

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 26.5.2012 0:13

No nyt on vanha ruisku vaihdettu takaisin ja laitettu "uuden" ruiskun mukana tullut tyhjäkäyntiventtiili siihen kiinni, sillä vanhalla palasivat vanhat ongelmat ja avatessa vanha venttiili oli sieltä rattaan kierteet porsineet.

Tyhjäkäynti käy nyt vielä 1100 ja nousee varmaan taas sinne korkealle, jolloin se humppaus alkaa. Olin ihan kaverin faijan korjaamolla käymässä mut eipä ottanut siellä vaggomi yhteyttä tuohon kotteroon. Saattoi olla laitteistovika, kun oli häilyvästi toiminut viime aikoina.

Imuvuotojakaan ei oikein löytynyt, kun suihkittiin letkuihin ja imusarjaan tai johtoja heiluteltiin. Kyllä autot on kivoja :)

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 26.5.2012 9:30

Olihan "uusi" ruisku ja tyhjäkäyntimoottori varmasti toimiva?
Yhden ruiskun vaihtaneena en kyllä muuten "sopeuttanut" kuin akun - kenkä oli irti ja vaihdoin toisesta toimivasta autosta ruiskun sekä uuden tyhjäkäyntimoottorin(vaihtoruiskussa oli 4 napanen kun pitää olla 6 napanen). Käytin moottorin lämpimäksi ja ajelin normaalisti muutamankilometrin lenkin ja on toiminut.

Entäs se johtosarja?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 26.5.2012 9:34

ja ne liittimet myös ruiskunpuolelta. Kerran kävi niin että bensaa tuli ja kipinää myös eikä auto (golf) lähtenyt käyntiin ja syyksi paljastu se keskimmäinen liitin ruiskulla(4 napanen) josta oli ruiskun puoleltaliittimestä kaksi piuhaa irti.
Sinänsä hasuka tilanne että kipinä tuli ja bensa myös mutta ei käynnisty kun taas "kaasariin" kaatoi bensaa niin läksi käyntiin :)

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 28.5.2012 9:11

Uuden toiminnasta ei täyttä varmuutta. Mutta nyt siis paikoillaan on vanha alkuperäinen ruisku ja "uusi" tyhjäkäyntimoottori. Vanha tyhjäkäyntimoottori oli täysin rikki, kun avasimme sen. Uudella ja vanhalla ruiskulla käynnissä ei ole merkittävää eroa, joten se ehkä viittaisi, että vika on jossain muualla. Auto siis käy molemmilla mutta korkeilla kierroksilla. Vanhalla ruiskulla humppaaminen ei vielä ole ainakaan alkanut.

Brake cleanerilla ruiskimme ja tutkimme mahdollisia imuvuotoja. Yksi vikaantumisen kohdehan on imusarjan tiiviste kannessa. Johtosarjoja heiluteltiin ja vähän kateltiin niitä liittimiä. Ne pitäisi kait kaikki käydä läpi piuha kerrallaan :D

Sellainen vikahan tuossa kyllä nyt keväällä vielä tuli, että sumuvalot ovat oikosulussa, kun polttaa sulakkeen saman tien.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 28.5.2012 12:49

Tuleeko sumuvalon johdot samassa johtokimpussa kun muutkin johdot siihen johtokimpun littimeen joka tulee moottorin päähän? Sillä vaan että jos on oikosulussa sumarin johdot niin onko myös esim lämpötilan anturin johto viallinen tms.

Onko mahdollista lainata jostain toimivasta vw samanlaista johtosarjaa?

Voisiko viallinenlämpötilan anturi aiheuttaa kierroksiin muutosta? ....

Mistä päin olet? Olisi noita vw golf/venton 1,8i koneen ehjiä osia niin voisi kokeilla ja pois sulkea vaihtoehtoja(johtosarja/ruisku/puola/virranjakaja/ecu)

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 29.5.2012 8:50

Kai ne johdot tulee samassa, mitä nyt vähän niitä olen katsellut. Jokin isompi nippu tulee siihen lukkopeltiin keulalle, josta haaraantuu sitten useampaan sijaintiin. Lisäksi jossain taaeampana keskellä konehuonetta taisi olla jokin haaroitin.

Jännä, miten tuo vika pahenee pikku hiljaa aina tuon ruiskun vaihdon jälkeen. Niin kuin nyt perjantaina vaihdoin ruiskun ja tänä aamuna alkoi taas tuo kierrosten humppaus valoissa ja sammahtihan se jopa pari kertaa. Kyllä hävetti :D

Paikkakuntahan on Helsinki jossa majailen. Lappeenrannassa käyn silloin tällöin. Ei taida tähän hätään löytyä ylimääräisiä johtosarjoja..

Missä on lämpötila-anturi? Ylävesiletkussa koneen etupuolella? Mikä anturi on siellä koneen takapuolella imusarjan yläpuolella?

Kohta on 3 Golfin osaa myynnissä, jos ei tokene. Siisti sporttisisusta ja sähkölaseja yms. :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.5.2012 12:03

Lämpöanturi on ylävesiletkun lähdössä.

Onko lambdan iästä tietoa? Kokeile johto irroitettuna.

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 31.5.2012 17:23

Miten se lambdan johto lähtee irti? Etten vaan hajota

Zaruman
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.5.2012 19:25

ViestiKirjoittaja Zaruman » 1.6.2012 19:14

Ootkos tarkistanu, että sytytyksen ajoitus on kohdallaan?

Oma kolperoni teki muinoin semmosen tempun että kävi ihan oudosti lämpimänä ja sitten vähän ajan kuluttua vika ilmeni myös kylmänä. Auto huoltoon ja siellä epäilivät virranjakajan laakerin olevan väljä ja sitä myötä hall-anturi antaa väärää tietoa. Vaihdettiin "uusi" takuukorjattu virranjakaja ja säädettiin sytytys kohdalleen.Auto toimi hyvin ehkä viikon ja sitten alkoi taas oireet kunnes eräänä aamuna jätti tielle.

Hinattiin auto kaverin luo ja sitten alkoi päiväkausien tutkiminen. Lopulta huomattiin, että vauhtipyörän ajoitusmerkit eivät taaskaan olleet ihan kohillan. Uusi säätö ja sitten ilmeni, että merkit "siirtyivät" kun autoa käytettiin jonkin aikaa. Syyksi paljastui lopulta "alasiimapyörä" joka oli aikojen saatossa löystynyt ja alkanut syömään kampiakselin kiilauraa. Samalla alasiimapyörään koneistettu kiila oli lohjennut.

Alasiimapyörä pääsi siis kääntymään ainakin 45-astetta vapaasti kampiakselin päässä joten elektroninen sytyksen ajoitus ei enää pystynyt korjaamaan virhettä.

Homma korjattiin helpomman kautta eli vaihtomoottorilla :D

Edit: Niin ja tällaisen vinkin antoivat joskus VW huollosta: lämpöanturin toimintaa voi testata nyppäämällä piuhan irti koneen käydessä. Jos koneen käynti ei juurikaan muutu, on anturi tod.näk. sökö. Jos toimii paremin piuha irti, voi autolla silti ajaa, mutta syö silloin enempi besaa kun ECU menee kuulemma johonkin "varaohjelmaan" (vissiin joku "viksietotila").

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

Tyhjäkäyntimoottori/venttiili siis jumissa tai rikki

ViestiKirjoittaja kelli_v » 13.8.2012 20:28

Toimiii!! (Edit. ei toimi)

Ainakin pikaisen testilenkin jälkeen.

Rupes kunnolla tänään v*******, kun kierrosten hummaamisesta ei tullut loppua ja Mätänetistä ei löytynyt uutta moottoria. No tultiin kaupasta, ni otin sen ISV:n irti ja avasin ja suihkutin crc:llä ja näpräsin ja pyörittelin sitä vähän. Pistin kasaan ja laitoin piuhan kiinni ja testasin virtoja päällä. Vähän surinaa edelleen. No eiku käyntiin vaikka se ei ollut paikoillaan, niin silti kierrokset pysyvät 750 rpm! Jesh! Voihan olla että tuo on vain pientä elvytystä ja silti joutuu uuden osan ostamaan mutta tuntuipahan toimivan ja tietää, että mikä siinä sit on vikana, jos jotain vastaavaa tapahtuu.

Kiitos kaikille arvailuista!

*Edit. Tyhjäkäyntimoottori on ilmeisesti edelleen toimimaton. Esim. tänä aamuna kierrokset pysyivät vain 400 rpm auton käynnistäessäni. Olin avatessani ruuvannut tuosta ISV:stä sojottavan tapin aivan ala-asentoonsa noita rattaita pyörittämällä ja nyt sen huomaa noista kierrosluvuista :D Koneen lämmettyä kierrokset pysyttelevät ilmeisesti tasaisina. En ole vielä vain pidempää lenkkiä ehtinyt heittämään.
Positiivista tässä on se, että hyvin todennäköisesti vika siis on paikantunut tuohon tyhjäkäyntimoottoriin, kuten aluksi muistaakseni epäilinkin. Nyt pitäisi vain jälleen saada uusi ilman, että eräät Sami Sinisalot yritävät myydä tyhjää.

*Edit2. Tuommoinen tuli just mieleen, et mitä jos tuosta sähkömoottorista on irronnut tuo "kierreratas", joka pyörittää tuota ratasta ja tappia? Muistelisin että se liikkui vapaasti, kun sitä putsailin, jolloin tuo "kierreratas" ei tietenkään pyöri vaan akseli pyörii tyhjää rattaan keskellä..

Tässä vielä kuva moottorin sisuksista Kuva

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

Vika korjattu:

ViestiKirjoittaja kelli_v » 27.8.2012 10:32

Vika oli kuin olikin tuossa tyhjäkäyntimoottorissa! Eilen sunnuntaina sain vielä yhden käytetyn tyhjäkäyntimoottorin kokeiltavaksi, juuri kun kierrosten heiluminen oli taas pahentunut sietämättömäksi. Kiinnitin uuden moottorin paikoilleen ja piuhat kiinni ja laitoin mottoorin tulille niin kone kävi samantien normaalisti ~900rpm. Huonoa tuuria, että ensimmäinen saamani tyhjäkäyntimoottori ei toiminut.

hijaccer
-
Viestit: 3
Liittynyt: 20.3.2014 18:25

ViestiKirjoittaja hijaccer » 20.3.2014 18:28

Onko kellään myydä ehjää tyhjäkäynti venttiiliä, autossa prikulleen samanlainen vika kun sivun alussa olevassa linkissä, ja epäilin jo aiemmin tuota osaa.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 20.3.2014 20:44

On myydä jos 4 napainen liitin (AAM/ABS moottorit).. 30€ Nouto tai postit päälle... yv llä tavoittaa

hijaccer
-
Viestit: 3
Liittynyt: 20.3.2014 18:25

ViestiKirjoittaja hijaccer » 20.3.2014 22:06

sorry, oon vähä noviisi, oon ekaa kertaa tällasella sivulla, nyt kyllä kaikki nauraa mut millä yv:llä? :D

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 20.3.2014 22:41

..napsauta tuo minun nimimerkki boliisi auki niin sieltä löytyy
" yhteystiedot boliisi" ja sieltä YV eli Yksityisviesti ja siitä kohtaan Lähetä yksityinen viesti

teretulemas foorumille

kelli_v
-
Viestit: 34
Liittynyt: 8.11.2011 13:17

ViestiKirjoittaja kelli_v » 21.3.2014 9:07

Toi kuvassa oleva eli minulla ollut oli kuusinapainen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa