VW Jetta mk2 1991 1.8l 1-pisteruisku jakohihnan vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

VW Jetta mk2 1991 1.8l 1-pisteruisku jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 2.5.2012 12:05

Morjesta pöytään jälleen!

Olisi edessä jakohihnan vaihto, sen verran urautunut jo vanha, että laukeaa pian käsille ja kilometrejä tuohon on ajettu reilusti yli vaihtovälin.

Koska en kyseisestä operaatiosta juuri mitään tiedä, vaikka koittanut vähän lueskellakin Haynesin oppaasta ja täältä foorumilta, niin mietityttää uskaltaako kyseistä hommaa lähteä itse tekemään vai pitäisikö suosiolla uhrata puolen tuhatta rahaa työn teettämiseen korjaamolla.

Mitä tässä tulisi ottaa huomioon? Vesipumppu kannattanee samalla vaihtaa? Tarvitseeko jotain erikoistyökaluja (oikean kireyden saamiseen?) vai riittääkö käsin 90 asteen kääntäminen?

Suositteletteko yrittämään itse, kun en ole kyseistä koskaan tehnyt/nähnyt tehtävän, vai ohjaisitteko ennemmin korjaamon piiriin?

Kiitos taas etukäteen kaikesta tiedosta mitä teillä on tarjota.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 2.5.2012 12:11

Itse vuosi sitten 1.8 16v PL moottoriin teetätin jakopääremontin. Samalla vaihdettiin vesipumppu, apulaite hihnat ja jäähdytysnesteet. Olisko 200€ ollut hintaa omilla osilla, jotka hain varaosaliikkeestä.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 2.5.2012 12:28

Kyseiseen autoon osat jakopäänremonttiin maksaa n 30 eur(gates hihnapaketti). Eikä siihen oikein muuta sitten tarvitsekaan.
Työaika korjaamolla max 2 tuntia (taitaa esim autodata ehdotella 1,5h), itse tehtynä toki sitten saa aamu/iltapäivän varata.
Helppo tehdä itsekin, mutta jos jännittää niin ei pahan kallis teettääkään.

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 2.5.2012 12:41

teetä työ muualla, jako ja sytkä menee ainakin silloin kohalleen ja jos ei mene ni työn tekijä kyl sit korvaa :)
nimimerkillä korjaamo ryssi jaon ja sytkän ;)

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 2.5.2012 16:36

Kiitos vastauksista!

Kysyin jakohihnan vaihdosta tarjouksen, ja se oli pari euroa alle 300e, ilman vesipumpun vaihtoa (vesipumppua ei kuulemma tarvi vaihtaa, ellei pumpun laakeroinnissa ole vikaa, kun vesipumppu ei ota käyttövoimaa tässä jakohihnalta...).
Vesipumppu vaihdettuna samalla, olisi yhteensä yli 400 euroa. Tuntuu hurjalta summalta, mutta jättääkö sen nyt vaihdattamatta vai odottaako että siitä laakerit kosahtaa?-)

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 3.5.2012 1:00

niin no, vesipumppu kosahtaa, motti keittää ja siinä meni sit se jakopää työkin.... itse olen vaihtanu kaikki hihnat kerralla ni ei oo tarvinnu murehtia :)

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 8.5.2012 9:19

Dodiin, saankin sentään vähän edukkaammalla vaihdatettua nuo, mut nyt jäi vielä mietityttämään, et pitäiskö tossa joku pulttikin vaihtaa?

Jakohihna + rullasarja ja apulaitehihnat nyt varmaan ainakin vaihtuu, mut joku puhu jostain pultista mikä pitäis myös vaihtaa, niin tarviiko joku pultti olla myös matkassa vaihdossa, vai selviääkö ilman?

(ps. kävin marmoritiskiltä kysymässä mitä kyseiset osat maksaisi, ja hinta pompsahti osien osalta johonkin 250 euron tietämiin - jäi tilaamatta alkuperäisosat =D)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.5.2012 10:00

Ei tarvitse vaihtaa.

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 8.5.2012 11:46

Kiitos vastauksesta ifa.

Vielä kiusaan vähän lisää:
Onkohan tässä koneessa vaihdettavana muuta kuin hihna + kiristysrulla, kun katsoo tuota motonetin valikoimaa, niin siellä on joko gates-sarja (hihna + rullat) tai hihna ja kiristysrulla erikseen.
Eli onko tuossa gates-sarjassa jotain enemmänkin rullia, onko siinä vain hihna ja kiristysrulla siinäkin.
Vai meneekö kyseiseen käköttimeen muitakin rullia, kuin kiristysrulla?

Jja onko noilla osien laadulla eroa, jos ostaa kiristysrullan + hihnan erikseen, tai tuon hihna+rulla -paketin? Kun hintaeroahan noissa näyttäis olevan.

Pahoittelut jos on tyhmiä kysymyksiä, mut hirveen vaikea saada yksiselitteistä vastausta omakätisesti kaivamalla, kun tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa saatavilla! :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.5.2012 12:23

Ei ole kuin hihna ja yksi rulla. Stefat on hyvä olla varalla. Joka akselilla on sama stefa.

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 8.5.2012 12:55

Oolrait, kiitos jälleen ifa!

Eli siis motonetin gates-sarja sisältää myös vain hihnan ja rullan? Vai onko siellä noita stefoja tjms lisänä vai vaan muuten kovempi hinta samasta paketista?

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 8.5.2012 13:33

Ei siinä sarjassa ole kuin hihna ja rulla sekä mahdollisesti kiristinlaakerin uusi pultti. stefat kannaattaa hakea VW:ltä, maksaa palttearallaa 4-6€ kipale.

Jos on paljon ajettu, niin melkeempä kannattaa vaihtaa samalla ainakin se kampiakselin pään stefa. samalla menee kun on kaikki hihnat irti.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.5.2012 13:35

Kampiakselin pään stefa voi ollakin sit astetta vmäisempi vaihtaa. Jos kuningaspultti on kunnolla jumissa (kuten se yleensä on] ja ei ole paineilma/kaasupilli vehkeitä.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 8.5.2012 20:38

Vaihda vaan samalla kaikki stefat, niin ei tartte sitten ainakaan niiden takia tehdä remppaa uusiksii. Ite oon aina nuo vaihtanut hihnan vaihdon yhteydessä.

Niin ja Bilteman pulttipyssy( sähköinen) 39,90€ ja sillä aukeaa tuo kuningaspulttikin. Sen jälkeen mukava lisävaruste renkaan vaihtoon!!

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 9.5.2012 12:05

Kiitos tarkennuksista,

tepi3: Tarkoitatko kaikilla stefoilla molempia noita etupään stefoja (nokka-akselin ja kampiakselin)?

Kiitos myös tuosta pulttipyssy-vinkistä, toivottavasti pajalta sellainen löytyy! :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa