VW Jetta mk2 1991 1.8l 1-pisteruisku jakohihnan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
VW Jetta mk2 1991 1.8l 1-pisteruisku jakohihnan vaihto
Morjesta pöytään jälleen!
Olisi edessä jakohihnan vaihto, sen verran urautunut jo vanha, että laukeaa pian käsille ja kilometrejä tuohon on ajettu reilusti yli vaihtovälin.
Koska en kyseisestä operaatiosta juuri mitään tiedä, vaikka koittanut vähän lueskellakin Haynesin oppaasta ja täältä foorumilta, niin mietityttää uskaltaako kyseistä hommaa lähteä itse tekemään vai pitäisikö suosiolla uhrata puolen tuhatta rahaa työn teettämiseen korjaamolla.
Mitä tässä tulisi ottaa huomioon? Vesipumppu kannattanee samalla vaihtaa? Tarvitseeko jotain erikoistyökaluja (oikean kireyden saamiseen?) vai riittääkö käsin 90 asteen kääntäminen?
Suositteletteko yrittämään itse, kun en ole kyseistä koskaan tehnyt/nähnyt tehtävän, vai ohjaisitteko ennemmin korjaamon piiriin?
Kiitos taas etukäteen kaikesta tiedosta mitä teillä on tarjota.
Olisi edessä jakohihnan vaihto, sen verran urautunut jo vanha, että laukeaa pian käsille ja kilometrejä tuohon on ajettu reilusti yli vaihtovälin.
Koska en kyseisestä operaatiosta juuri mitään tiedä, vaikka koittanut vähän lueskellakin Haynesin oppaasta ja täältä foorumilta, niin mietityttää uskaltaako kyseistä hommaa lähteä itse tekemään vai pitäisikö suosiolla uhrata puolen tuhatta rahaa työn teettämiseen korjaamolla.
Mitä tässä tulisi ottaa huomioon? Vesipumppu kannattanee samalla vaihtaa? Tarvitseeko jotain erikoistyökaluja (oikean kireyden saamiseen?) vai riittääkö käsin 90 asteen kääntäminen?
Suositteletteko yrittämään itse, kun en ole kyseistä koskaan tehnyt/nähnyt tehtävän, vai ohjaisitteko ennemmin korjaamon piiriin?
Kiitos taas etukäteen kaikesta tiedosta mitä teillä on tarjota.
Kyseiseen autoon osat jakopäänremonttiin maksaa n 30 eur(gates hihnapaketti). Eikä siihen oikein muuta sitten tarvitsekaan.
Työaika korjaamolla max 2 tuntia (taitaa esim autodata ehdotella 1,5h), itse tehtynä toki sitten saa aamu/iltapäivän varata.
Helppo tehdä itsekin, mutta jos jännittää niin ei pahan kallis teettääkään.
Työaika korjaamolla max 2 tuntia (taitaa esim autodata ehdotella 1,5h), itse tehtynä toki sitten saa aamu/iltapäivän varata.
Helppo tehdä itsekin, mutta jos jännittää niin ei pahan kallis teettääkään.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Kiitos vastauksista!
Kysyin jakohihnan vaihdosta tarjouksen, ja se oli pari euroa alle 300e, ilman vesipumpun vaihtoa (vesipumppua ei kuulemma tarvi vaihtaa, ellei pumpun laakeroinnissa ole vikaa, kun vesipumppu ei ota käyttövoimaa tässä jakohihnalta...).
Vesipumppu vaihdettuna samalla, olisi yhteensä yli 400 euroa. Tuntuu hurjalta summalta, mutta jättääkö sen nyt vaihdattamatta vai odottaako että siitä laakerit kosahtaa?-)
Kysyin jakohihnan vaihdosta tarjouksen, ja se oli pari euroa alle 300e, ilman vesipumpun vaihtoa (vesipumppua ei kuulemma tarvi vaihtaa, ellei pumpun laakeroinnissa ole vikaa, kun vesipumppu ei ota käyttövoimaa tässä jakohihnalta...).
Vesipumppu vaihdettuna samalla, olisi yhteensä yli 400 euroa. Tuntuu hurjalta summalta, mutta jättääkö sen nyt vaihdattamatta vai odottaako että siitä laakerit kosahtaa?-)
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Dodiin, saankin sentään vähän edukkaammalla vaihdatettua nuo, mut nyt jäi vielä mietityttämään, et pitäiskö tossa joku pulttikin vaihtaa?
Jakohihna + rullasarja ja apulaitehihnat nyt varmaan ainakin vaihtuu, mut joku puhu jostain pultista mikä pitäis myös vaihtaa, niin tarviiko joku pultti olla myös matkassa vaihdossa, vai selviääkö ilman?
(ps. kävin marmoritiskiltä kysymässä mitä kyseiset osat maksaisi, ja hinta pompsahti osien osalta johonkin 250 euron tietämiin - jäi tilaamatta alkuperäisosat =D)
Jakohihna + rullasarja ja apulaitehihnat nyt varmaan ainakin vaihtuu, mut joku puhu jostain pultista mikä pitäis myös vaihtaa, niin tarviiko joku pultti olla myös matkassa vaihdossa, vai selviääkö ilman?
(ps. kävin marmoritiskiltä kysymässä mitä kyseiset osat maksaisi, ja hinta pompsahti osien osalta johonkin 250 euron tietämiin - jäi tilaamatta alkuperäisosat =D)
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Kiitos vastauksesta ifa.
Vielä kiusaan vähän lisää:
Onkohan tässä koneessa vaihdettavana muuta kuin hihna + kiristysrulla, kun katsoo tuota motonetin valikoimaa, niin siellä on joko gates-sarja (hihna + rullat) tai hihna ja kiristysrulla erikseen.
Eli onko tuossa gates-sarjassa jotain enemmänkin rullia, onko siinä vain hihna ja kiristysrulla siinäkin.
Vai meneekö kyseiseen käköttimeen muitakin rullia, kuin kiristysrulla?
Jja onko noilla osien laadulla eroa, jos ostaa kiristysrullan + hihnan erikseen, tai tuon hihna+rulla -paketin? Kun hintaeroahan noissa näyttäis olevan.
Pahoittelut jos on tyhmiä kysymyksiä, mut hirveen vaikea saada yksiselitteistä vastausta omakätisesti kaivamalla, kun tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa saatavilla! :)
Vielä kiusaan vähän lisää:
Onkohan tässä koneessa vaihdettavana muuta kuin hihna + kiristysrulla, kun katsoo tuota motonetin valikoimaa, niin siellä on joko gates-sarja (hihna + rullat) tai hihna ja kiristysrulla erikseen.
Eli onko tuossa gates-sarjassa jotain enemmänkin rullia, onko siinä vain hihna ja kiristysrulla siinäkin.
Vai meneekö kyseiseen käköttimeen muitakin rullia, kuin kiristysrulla?
Jja onko noilla osien laadulla eroa, jos ostaa kiristysrullan + hihnan erikseen, tai tuon hihna+rulla -paketin? Kun hintaeroahan noissa näyttäis olevan.
Pahoittelut jos on tyhmiä kysymyksiä, mut hirveen vaikea saada yksiselitteistä vastausta omakätisesti kaivamalla, kun tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa saatavilla! :)
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa