Passat -99 1.8 sammuu tyhjäkäynnillä / ajosta
Valvoja: ffp jäsenet
Passat -99 1.8 sammuu tyhjäkäynnillä / ajosta
Auttakaahan nyt viisammat kun itsellä ymmärrys loppuu.
Vaihdettuja / tarkastettuja osia:
Lambda vaihdettu
Hall-anturi vaihdettu
Moottorin lämpötila-anturi vaihdettu
Imuvuodot triplatsekattu
Tulpat / johdot kunnossa
Maf tsekattu / putsattu (Ei ollut yhtään likainen)
Kaasuläppä putsattu (Ei ollut likainen)
Talvella lähti huonosti käyntiin lämpimänä. Sai odotella, että kone jäähtyi kunnolla, kunnes käynnistyi.
Nyt sammuu jatkuvasti kylmällä ja kuumalla koneella. Esim. risteykseen tullessa, kun iskee kytkimen pohjaan auto sammuu.
Ei anna enää vikakoodeja.
Aikaisemmin oli:
17743 Engine Torque Monitor 2: Control Limit Exceeded, Intermittent, joka nollauksen jälkeen ei ole tullut takaisin.
Vaihdettuja / tarkastettuja osia:
Lambda vaihdettu
Hall-anturi vaihdettu
Moottorin lämpötila-anturi vaihdettu
Imuvuodot triplatsekattu
Tulpat / johdot kunnossa
Maf tsekattu / putsattu (Ei ollut yhtään likainen)
Kaasuläppä putsattu (Ei ollut likainen)
Talvella lähti huonosti käyntiin lämpimänä. Sai odotella, että kone jäähtyi kunnolla, kunnes käynnistyi.
Nyt sammuu jatkuvasti kylmällä ja kuumalla koneella. Esim. risteykseen tullessa, kun iskee kytkimen pohjaan auto sammuu.
Ei anna enää vikakoodeja.
Aikaisemmin oli:
17743 Engine Torque Monitor 2: Control Limit Exceeded, Intermittent, joka nollauksen jälkeen ei ole tullut takaisin.
Väillä pätkäsee ihan kesken ajon. Kerran sammui 80km/h vauhdista ja ajotietokone ilmoitti "STOP" ja EPC-valo syttyi. Kurvasin bussipysäkille, lähti laakista käyntiin ja matka jatkui.
Nyt oireet siis pahentuneet. Kun käynnistää auton, niin saattaa käydä parikin minuuttia ihan hyvin, mutta sammuu yhtäkkiä tyhjäkäynnillä. Eilen kun räpläsin MAFin liitintä ja tulpan johtoja pääsin ajamaan ennätykselliset 2km ilman mitään ongelmia. Muuten auto on ajokelvoton kun sammuilee pitkin risteyksiä normaalisti jo 50m matkan jälkeen.
Unohtui vielä mainita, että kaasuläppä sopeutettiin putsauksen jälkeen VAG-Comilla, joka näytti "ADP. OK", tai vastaava, eli se tuntuis olevan kunnossa.
Imuvuodot tsekattu silmämääräisesti, ettei ole halkeamia ja "repimällä" letkuja, että ovat kunnolla kiinni.
Yhden letkun vaihdoin, kun oli puhki, muttei auttanut juurikaan yhtään.
Nyt oireet siis pahentuneet. Kun käynnistää auton, niin saattaa käydä parikin minuuttia ihan hyvin, mutta sammuu yhtäkkiä tyhjäkäynnillä. Eilen kun räpläsin MAFin liitintä ja tulpan johtoja pääsin ajamaan ennätykselliset 2km ilman mitään ongelmia. Muuten auto on ajokelvoton kun sammuilee pitkin risteyksiä normaalisti jo 50m matkan jälkeen.
Unohtui vielä mainita, että kaasuläppä sopeutettiin putsauksen jälkeen VAG-Comilla, joka näytti "ADP. OK", tai vastaava, eli se tuntuis olevan kunnossa.
Imuvuodot tsekattu silmämääräisesti, ettei ole halkeamia ja "repimällä" letkuja, että ovat kunnolla kiinni.
Yhden letkun vaihdoin, kun oli puhki, muttei auttanut juurikaan yhtään.
Ei noista "yllättävistä stoppivioista" tule muita mieleen kuin...
- nokka-akselin asentotunnistin (camshaft position sensor); tuonne kun yhteys katkeaa niin katkeaa myös matka (kts lisää täältä)
- öljynpaineanturi (tai johdotus); matka stoppaa jos anturilta ei tule tietoa, eikä taida antaa vikakoodiakaan
- nokka-akselin asentotunnistin (camshaft position sensor); tuonne kun yhteys katkeaa niin katkeaa myös matka (kts lisää täältä)
- öljynpaineanturi (tai johdotus); matka stoppaa jos anturilta ei tule tietoa, eikä taida antaa vikakoodiakaan
Onko tuossa vauhtipyörällä mitään asentotunnistinta ?
Entä ecun ympäristö, lehtiä yms moskaa täynnä ?
Heitetään vielä polttoainepumpun releen mahdollinen vika ?
Onhan tuossa kampiakselilla asentotunnistin. Sitä olen itsekin miettinyt, että voisi olla taas sellainen osa joka pitää vaan vaihtaa ja kokeilla, auttaako.
Ecun ympäristöä voisin tarkistella kun pääsen taas auton kimppuun.
Polttoainepumpun rele tuntuu toimivan ihan hyvin. Pumppu ainakin surisee aina kun laittaa virrat päälle. Eikä pidä pumppukaan omituisia sivuääniä.
- nokka-akselin asentotunnistin (camshaft position sensor); tuonne kun yhteys katkeaa niin katkeaa myös matka (kts lisää täältä)
- öljynpaineanturi (tai johdotus); matka stoppaa jos anturilta ei tule tietoa, eikä taida antaa vikakoodiakaan
Nokka-akselin asentotunnistin tuli juuri vaihdettua, eikä käyntiongelmat korjaantuneet.
Passatissa on ilmeisesti 2 öljynpaineanturia (ylä- ja alapaine). Molemmatko vaan vaihtoon vai onko toinen sellainen, joka yleensä hajoaa / alkaa kiukutella näin.
Tuli mieleen, että pystyykö esim. Imuilman lämpöanturia mittaamaan yleismittarilla, että onko kunnosa? Tai noita öljynpaineantureita?
Itse itselleni vastaen, anturit pystyy mittaamaan.
Täytyy tänään tsekkaa ainakin tuo imuilman lämpötila-anturi.
Vaihdoin vkl:na kampikammion huohotusputken, koska oli pieni murtuma putken taitoksessa. Ensimmäisen starttauksen jälkeen auto sammui alle minuutin päästä, niinkuin ennenkin. Aikani sitä kiusasin ja pääsin ajamaan ilman ongelmia yht. 50km, paitsi
ajossa moottoritiellä n. 100km/h vauhdissa moottori alkoi täristää niin, että rattikin tärisi, muutaman sekunnin ajan ja jatkoi sen jälkeen normaalia käyntiä... Mistähän tämä johtui?
Nyt auto siis pysynyt yllättävän hyvin käynnissä, lukuun ottamatta muutamaa sammumista, eli jotain edistystä tapahtunut.
Edelleenkään ei anna mitään vikakoodeja.. :/
Täytyy tänään tsekkaa ainakin tuo imuilman lämpötila-anturi.
Vaihdoin vkl:na kampikammion huohotusputken, koska oli pieni murtuma putken taitoksessa. Ensimmäisen starttauksen jälkeen auto sammui alle minuutin päästä, niinkuin ennenkin. Aikani sitä kiusasin ja pääsin ajamaan ilman ongelmia yht. 50km, paitsi
ajossa moottoritiellä n. 100km/h vauhdissa moottori alkoi täristää niin, että rattikin tärisi, muutaman sekunnin ajan ja jatkoi sen jälkeen normaalia käyntiä... Mistähän tämä johtui?
Nyt auto siis pysynyt yllättävän hyvin käynnissä, lukuun ottamatta muutamaa sammumista, eli jotain edistystä tapahtunut.
Edelleenkään ei anna mitään vikakoodeja.. :/
Onko sytytyspuola/puolat tarkistettu? Ne kun ovat omien kokemuksien mukaan VAG vehkeissä "helposti" vikaantuvia osia.
Entiseen vm.96 Golf III 1.8 rässiin vaihdoin 8 vuoden aikana 3 kertaa puolan (yksi oli tarvike, ja loput marmorilta). Oireet alkoivat juurikin lämpimän moottorin huonona käynnistymisenä/pätkimisenä ja lopulta auto jätti tielle.
Nykyisessä IV Golffissa alkoi lämpimänä tyhjäkäynti heijata ikäänkuin olisi jäänyt 30-60s välein "sydämenlyöntejä" välistä. Lisäksi auto alkoi herkästi nykimään mikäli kierrokset putosivat sinne 2000 tietämiin ja sen jälkeen painoi vähän reilummin kaasua. Kylmänä auto toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei tullu. Puolat vaihtoon ja taas toimii kuin unelma. Ilmeisesti sytytyshäiriö ei ollu riittävän suuri, että olisi kirjautunut vikamuistiin.
Entiseen vm.96 Golf III 1.8 rässiin vaihdoin 8 vuoden aikana 3 kertaa puolan (yksi oli tarvike, ja loput marmorilta). Oireet alkoivat juurikin lämpimän moottorin huonona käynnistymisenä/pätkimisenä ja lopulta auto jätti tielle.
Nykyisessä IV Golffissa alkoi lämpimänä tyhjäkäynti heijata ikäänkuin olisi jäänyt 30-60s välein "sydämenlyöntejä" välistä. Lisäksi auto alkoi herkästi nykimään mikäli kierrokset putosivat sinne 2000 tietämiin ja sen jälkeen painoi vähän reilummin kaasua. Kylmänä auto toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei tullu. Puolat vaihtoon ja taas toimii kuin unelma. Ilmeisesti sytytyshäiriö ei ollu riittävän suuri, että olisi kirjautunut vikamuistiin.
Rupesko golffi hyytymään ja sitte ku paino kaasua niin lähti rykien kiihtymään? Omaan golffiin meinasivat ilmamassaanturin vikaa (lambda vaihrettu puolisen vuotta sitten)Nykyisessä IV Golffissa alkoi lämpimänä tyhjäkäynti heijata ikäänkuin olisi jäänyt 30-60välein "sydämenlyöntejä" välistä. Lisäksi auto alkoi herkästi nykimään mikäli kierrokset putosivat sinne 2000 tietämiin ja sen jälkeen painoi vähän reilummin kaasua. Kylmänä auto toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei tullu. Puolat vaihtoon ja taas toimii kuin unelma. Ilmeisesti sytytyshäiriö ei ollu riittävän suuri, että olisi kirjautunut vikamuistiin.
Juurikin näin. Itsellä kans lambda vaihdettiin n.2kk aikasemmin päästöjen takia ja senkin jälkeen meni katsastuksesta läpi vähän normaalista poikkeavilla arvoilla (nykimistä ei vielä silloin juurikaan esiintynyt).Rupesko golffi hyytymään ja sitte ku paino kaasua niin lähti rykien kiihtymään? Omaan golffiin meinasivat ilmamassaanturin vikaa (lambda vaihrettu puolisen vuotta sitten)
Puolista oli edellisen omistajan toimesta 2kpl jo aikasemmin vaihdettu. Mikä on typerää kun loputkin mitä tod. näk. paukahtaa hetken kuluttua.
Noniin, puutuminen jatkuu.
Muutaman päivän toimi ilman ongelmia ja nyt huomasin, että aina pienenkin moottorijarrutuksen jälkeen sammuu. Lähtee kyllä heti startista käyntiin.
Jos tulee esim. risteykseen ja laittaa vaan kytkimen pohjaan ja jarruttelee jarrulla, niin käy nätisti tyhjäkäyntiä.
EDIT.
Nyt on ilmuilman lämpötunnistin mitattu. Arvot ok, eli ei siinäkään pitäisi mitään vikaa olla.
Lisäyksenä vielä oireisiin järkyttävä bensan kulutus. 80h/km ajossa n.11ltr/100km.
Muutaman päivän toimi ilman ongelmia ja nyt huomasin, että aina pienenkin moottorijarrutuksen jälkeen sammuu. Lähtee kyllä heti startista käyntiin.
Jos tulee esim. risteykseen ja laittaa vaan kytkimen pohjaan ja jarruttelee jarrulla, niin käy nätisti tyhjäkäyntiä.
EDIT.
Nyt on ilmuilman lämpötunnistin mitattu. Arvot ok, eli ei siinäkään pitäisi mitään vikaa olla.
Lisäyksenä vielä oireisiin järkyttävä bensan kulutus. 80h/km ajossa n.11ltr/100km.
Bensapumppu toimii. Surisee vielä sammumisen jälkeen ihan hetken ja tulee riittävästi virtaa. Polttoainepumpun rele on myös vaihdettu.
Imuvuotoja tarkistettu / korjattu niin monta kertaa, etten enää usko vian siellä päin olevan.
Kaikki huohotinputket vielä puhallettu paineilman kanssa, ettei varmasti ole tukossa.
Eilen auto oli taas ihan hervoton. Ei pysyny käynnissä yhtään kun päästi kaasusta / laittoi kytkimen pohjaan ja nyki ajossa.
Imuvuotoja tarkistettu / korjattu niin monta kertaa, etten enää usko vian siellä päin olevan.
Kaikki huohotinputket vielä puhallettu paineilman kanssa, ettei varmasti ole tukossa.
Eilen auto oli taas ihan hervoton. Ei pysyny käynnissä yhtään kun päästi kaasusta / laittoi kytkimen pohjaan ja nyki ajossa.
Tännekin vielä toitotan tätä että bensapumpun surina ei takaa yhtään mitään. Niin surisi minullakin ja bensaa tuli. Silti pumppu vaan oli viallinen, painetta ei kehittynyt tarpeeksi. Oireet oli vähän samanlaiset: ei tyhjäkäyntiä ja pysyi kaasulla joskus käynnissä pitkän sahauksen jälkeen. Lopulta kaveri joka ymmärsi neuvoa että b.paineet oikeasti mitattaisiin ratkaisi ongelman. Pumppu oli viallinen. Pumppu voi oikutella monella tapaa, voi hajota myös kerrasta jolloin auto menee mykäksi. Joten paineitten mittaus on ruiskupelissä ainoa varma keino varmistaa bensan saanti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa