golf iv säädettävät koiranluut

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

näpy
-
Viestit: 35
Liittynyt: 21.7.2011 18:15

golf iv säädettävät koiranluut

ViestiKirjoittaja näpy » 2.5.2012 19:52

mitenkäs noiden säädettävien koiranluiden asennus tehdään?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.5.2012 19:55

1.vanha pois
2.uusi tilalle


Ei kai se sen monimutkaisempi ole. Vai mietitkö siis mihin ne asennetaan vai täh?

näpy
-
Viestit: 35
Liittynyt: 21.7.2011 18:15

ViestiKirjoittaja näpy » 2.5.2012 20:11

sitä säätöä meinasin kun kerta säädettävä on..

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 2.5.2012 22:14

Kokeilemalla ne säädöt löytyy omassa ex. v jetassa etu päässä 4cm jatkamalla n.-55mm madalluksella löytyi paras pito.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.5.2012 11:45

Kokeilemalla ne säädöt löytyy omassa ex. v jetassa etu päässä 4cm jatkamalla n.-55mm madalluksella löytyi paras pito.


Mites se liian pitkät koiranluut vaikuttaa? entäs liian lyhyet?
mistä tietää, että koiranluu on oikean mittainen?

Olipa kysymyksiä kerrakseen :P

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 5.5.2012 12:45

Omassa autossa tarvii ainakin lyhentää säädettäviä koiranluita että menevät edes paikalleen, ovat lyhimmilläänkin pitemmät kun vakiot.. ja lyhemmät sinne tarvis saada että vakaaja kääntyisi senverta että ei ottais vetariin kiinni..

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.5.2012 12:58

ja lyhemmät sinne tarvis saada että vakaaja kääntyisi senverta että ei ottais vetariin kiinni..


Mulla ei vakaaja ota vetariin, ehkä enemmänki tukivarsiin, nelikko kun on kyseessä...
vetari taaseen ottaa tukivarteen kiinno jos madaltaa kunnolla :D

Pitääkös muute auton etupää olla kokonaan ilmassa kun mallailee milloin on sopiva säätö koiranluissa vai miten porukat on sitä mittaillu?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.5.2012 14:16

Toki pitää olla auto molemmat puolet maassa, tasasella vielä mielellään.

Tunkilla ilmaan, niin johan sulla on tukivarret ja vetarit ja vakaaja ja kaikki täysin eri asennossa, kuin auto maassa ollessaan, eli et saa kyllä minkäänlaista kuvaa siitä, että paljon sitä pitäisi säätää... Ja sitten vielä se, että jos toinen puoli on tunkilla ylhäällä, niin vakaajatangossa on aikamoiset jännitykset, kun se koittaa nostaa sitä ilmassa olevan puolen tukivartta ylöspäin aka. "vakauttaa kallistusta".

Eli auto renkaat maassa/ajosillalla tms. paino renkailla katsotaan se, että mihin päin sitä pitää säätää, sitten kevennetään keula ylös ja säädetään ja lasketaan taas alas ja tutkitaan, että mitä tapahtui.

Jos tarkotit tuota, että voiko sitä säätää toinen puoli kerrallaan, niin kyllä voi, ei tarvii olla koko etupää ilmassa. Voi olla vaan aika jämäkkä käännellä niitä säätöjä. Äläkä vaan missään tapauksessa ruuvaa sitä tankoa irti asti toiselta puolelta, jos on vain se puoli tunkattuna ilmaan. Vakaajassa on tuolloin pirunmoinen jännitys ja se näpäyttää kyllä sormille semmoisella voimalla, että itku tulee. Ja takaisin paikalleen saaminenkin voi olla melkoista jumppaa.
Kannattaa mittailla sitten, että ne säädöt on edes sinnepäin samalla tavalla kummallakin puolella (suunnilleen saman pituiset ne välitangot).

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.5.2012 15:24

Äläkä vaan missään tapauksessa ruuvaa sitä tankoa irti asti toiselta puolelta, jos on vain se puoli tunkattuna ilmaan. Vakaajassa on tuolloin pirunmoinen jännitys ja se näpäyttää kyllä sormille


Itsehän olen aina vakaajantangot vaihtanut toinen puoli tunkattuna, onha se melkosessä jännityksessä joo, mutta aina oon uudet saanu vaihdettua...



Eli auto renkaat maassa/ajosillalla tms. paino renkailla katsotaan se, että mihin päin sitä pitää säätää, sitten kevennetään keula ylös ja säädetään ja lasketaan taas alas ja tutkitaan, että mitä tapahtui.


Tällee itekin sen aattelin, täytyypä tossa kesämmällä lähtee tutkiskelemaa asioita.

PS:
aiheuttaako liian pitkät koiranluut etupään "nypytystä" vai mihtäköhän se johtuu.
Tuntuu, että tasasella tiellä ois pienen pieniä kuoppia kokoajan, tosin vaa hiljasessa vauhdissa sen tuntee...

Entäs vakaajantangon asento sivuttaissuunnassa autoon nähden, miten se vaikuttaa?
Vaihdoin vakaajantangon puslat tossa viimevuonna, ja vakaaja oli silloin täysin irti, eli on pienen pieni mahdollisuus, että vakaaja ei ole täysin samassa paikassa kuin ennen irroitusta

Onpas vaikeeta tekstiä, toivottavasti joku ymmärtää :D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.5.2012 16:50

Ei sen vakaajatangon paikka sivusuunnassa vaikuta, kunhan ei koiranluut ole ihan helvetisti vinossa. Mulla oli Corradossa vakaaja ehkä reilun sentin liikaa sivulla (koiranluut oli vähän vinossa), eikä vaikuttanut kyllä ainakaan ajettavuuteen mitenkään. Enkä jaksanut ikinä sitä vakaajaa jumpata keskelle takas.

Tuo nypytys voi johtua vetonivelistä, moottorin tuennoista, etenkin siitä alas taakse tulevasta "torque barista/pendulum mountista", väljistä puslista, aivan riekaleina olevista yläpään laakereista/kumeista, rikkinäisestä kaksoismassavauhtipyörästä/kytkimestä tms. Vakaajan puslatkin vaan kolisee, ei ne mitään nypyttele. Ja sulla ne olikin vaihdettu jo.
Ei kyllä vakaajan/koiranluiden, eikä etenkään koiranluiden mitan pitäisi vaikuttaa mitenkään moiseen, ellei sitten vetarit hankaa kiinni vakaajaan, mutta siitä lähtee kyllä ääni...

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 5.5.2012 17:34

Ihan perus ajossa noilla säädettävillä luilla ei ole juurikaan merkitystä, omassa ex. kulkineessakin noita tartti alkaa työstään kun tarvi saada radalla kääntymään (ja olihan se liikenne ympyrässäkin hauska sen jälkeen)

Tietenkin sitten jos madalluksen jälkeen ottaa jonnekin kiinni vetariin tai tukivarteen.

Ja nelos ja vitos kotelossa tuo kallistuksen vakain menee eri puolelta vetaria

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.5.2012 20:33

Tuo nypytys voi johtua vetonivelistä

Eteen vaihdettu molemmille puolille niin uloimmat vetarin nivelet kuin sisemmät.

Tuo nypytys voi johtua väljistä puslista.


Melkein jokainen auton pusla on vaihdettu Powerflexin pusliin.


Tuon yläpään laakerin vois kattoo ja vaihtaa, hyvähän ne on uusia joka tapauksessa...

Pitääkös autoa käyttää nelipyöräsuuntauksessa jos nappaa tolpat irti etupäästä, varmaa pitää?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.5.2012 20:49

Tänään huomasin hitaasti ajettessa nypytyksen lisäksi kuuluu etupäästä muljahtelua, ekana hypähti ja sit kuului muljahdus...

Ihmeellisiä vikoja, ei kuitenkaan vaikuta ajettavuuteen kovemmalla vauhdilla, ei tärise, möykkää tms.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 5.5.2012 20:50

Tuskin siitä suuntauksesta haittaa on, mutta varsinaisesti ei mikään muutu ainakaan periaatteessa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 5.5.2012 20:51

Mä en nyt jotain ymmärrä tai sitten on puurot ja vellit sekaisin.
Eikös koiranluu yhdistä vakaajan iskariin?
Ja jos ottaa koiranluut pois niin vakaaja kääntyy ihan nätisti käsin siinä ylös ja alas?
Joten mitä ihmettä koiranluun pituudella on muuta väliä kuin saada se vakaaja kulkemaan niin ettei ota mihinkään kiinni kun madalletaan.
Se että auto on vaikka vakio korkuinen ja alkaa säätelee koiranluiden pituuksia niin ei tule vaikuttamaan mihinkään ajo-ominaisuuteen.

Korjatkaa jos väärässä. =)

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 18.4.2013 15:11

Valaiskaapas tyhmempää, kumpi kiinnitys on koiranluulle parempi. Alatukivarteen vai iskariin? Uusissa tolpissa olisi paikat ja kiinnityksen voisi sinnekkin siirtää. Ocuun siis vaihdettu 4 motionin vakaaja, alakautta siis menee ja tällä hetkellä kiinni alatukivarressa. Nythän tuo vakaaja liikkuu alatukivarren liikkeiden mukaan, mutta jos kiinnityksen siirtää tolppaan, niin periaatteessahan isolla madalluksella vakaaja voi ottaa alatukivarteen kiinni? Seuraavaksi tehdäänkin runkoon lovea...

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 19.4.2013 15:48

Muistelen, että eikös 4motionin vakaajalla "kiinnitys alatukivarteen" -taktiikka jätä koiranluun vähän vinoon? Joka tapauksessa jos tolpasta kiinnityskohdat löytyy niin siihen se kannattaa ruuvata, siten se on suunniteltu toimivaksi.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 19.4.2013 16:10

Jättää se sen hieman vinoon, mutta ei nyt kuitenkaan älyttömästi, se metallinen kestää siellä kyllä. Pitänee sitten käydä ostamassa nuo pisemmät, kun vanhat alkaa oleen sököt :).


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 18 vierailijaa