golf iv säädettävät koiranluut
Valvoja: ffp jäsenet
golf iv säädettävät koiranluut
mitenkäs noiden säädettävien koiranluiden asennus tehdään?
ja lyhemmät sinne tarvis saada että vakaaja kääntyisi senverta että ei ottais vetariin kiinni..
Mulla ei vakaaja ota vetariin, ehkä enemmänki tukivarsiin, nelikko kun on kyseessä...
vetari taaseen ottaa tukivarteen kiinno jos madaltaa kunnolla :D
Pitääkös muute auton etupää olla kokonaan ilmassa kun mallailee milloin on sopiva säätö koiranluissa vai miten porukat on sitä mittaillu?
Toki pitää olla auto molemmat puolet maassa, tasasella vielä mielellään.
Tunkilla ilmaan, niin johan sulla on tukivarret ja vetarit ja vakaaja ja kaikki täysin eri asennossa, kuin auto maassa ollessaan, eli et saa kyllä minkäänlaista kuvaa siitä, että paljon sitä pitäisi säätää... Ja sitten vielä se, että jos toinen puoli on tunkilla ylhäällä, niin vakaajatangossa on aikamoiset jännitykset, kun se koittaa nostaa sitä ilmassa olevan puolen tukivartta ylöspäin aka. "vakauttaa kallistusta".
Eli auto renkaat maassa/ajosillalla tms. paino renkailla katsotaan se, että mihin päin sitä pitää säätää, sitten kevennetään keula ylös ja säädetään ja lasketaan taas alas ja tutkitaan, että mitä tapahtui.
Jos tarkotit tuota, että voiko sitä säätää toinen puoli kerrallaan, niin kyllä voi, ei tarvii olla koko etupää ilmassa. Voi olla vaan aika jämäkkä käännellä niitä säätöjä. Äläkä vaan missään tapauksessa ruuvaa sitä tankoa irti asti toiselta puolelta, jos on vain se puoli tunkattuna ilmaan. Vakaajassa on tuolloin pirunmoinen jännitys ja se näpäyttää kyllä sormille semmoisella voimalla, että itku tulee. Ja takaisin paikalleen saaminenkin voi olla melkoista jumppaa.
Kannattaa mittailla sitten, että ne säädöt on edes sinnepäin samalla tavalla kummallakin puolella (suunnilleen saman pituiset ne välitangot).
Tunkilla ilmaan, niin johan sulla on tukivarret ja vetarit ja vakaaja ja kaikki täysin eri asennossa, kuin auto maassa ollessaan, eli et saa kyllä minkäänlaista kuvaa siitä, että paljon sitä pitäisi säätää... Ja sitten vielä se, että jos toinen puoli on tunkilla ylhäällä, niin vakaajatangossa on aikamoiset jännitykset, kun se koittaa nostaa sitä ilmassa olevan puolen tukivartta ylöspäin aka. "vakauttaa kallistusta".
Eli auto renkaat maassa/ajosillalla tms. paino renkailla katsotaan se, että mihin päin sitä pitää säätää, sitten kevennetään keula ylös ja säädetään ja lasketaan taas alas ja tutkitaan, että mitä tapahtui.
Jos tarkotit tuota, että voiko sitä säätää toinen puoli kerrallaan, niin kyllä voi, ei tarvii olla koko etupää ilmassa. Voi olla vaan aika jämäkkä käännellä niitä säätöjä. Äläkä vaan missään tapauksessa ruuvaa sitä tankoa irti asti toiselta puolelta, jos on vain se puoli tunkattuna ilmaan. Vakaajassa on tuolloin pirunmoinen jännitys ja se näpäyttää kyllä sormille semmoisella voimalla, että itku tulee. Ja takaisin paikalleen saaminenkin voi olla melkoista jumppaa.
Kannattaa mittailla sitten, että ne säädöt on edes sinnepäin samalla tavalla kummallakin puolella (suunnilleen saman pituiset ne välitangot).
Äläkä vaan missään tapauksessa ruuvaa sitä tankoa irti asti toiselta puolelta, jos on vain se puoli tunkattuna ilmaan. Vakaajassa on tuolloin pirunmoinen jännitys ja se näpäyttää kyllä sormille
Itsehän olen aina vakaajantangot vaihtanut toinen puoli tunkattuna, onha se melkosessä jännityksessä joo, mutta aina oon uudet saanu vaihdettua...
Eli auto renkaat maassa/ajosillalla tms. paino renkailla katsotaan se, että mihin päin sitä pitää säätää, sitten kevennetään keula ylös ja säädetään ja lasketaan taas alas ja tutkitaan, että mitä tapahtui.
Tällee itekin sen aattelin, täytyypä tossa kesämmällä lähtee tutkiskelemaa asioita.
PS:
aiheuttaako liian pitkät koiranluut etupään "nypytystä" vai mihtäköhän se johtuu.
Tuntuu, että tasasella tiellä ois pienen pieniä kuoppia kokoajan, tosin vaa hiljasessa vauhdissa sen tuntee...
Entäs vakaajantangon asento sivuttaissuunnassa autoon nähden, miten se vaikuttaa?
Vaihdoin vakaajantangon puslat tossa viimevuonna, ja vakaaja oli silloin täysin irti, eli on pienen pieni mahdollisuus, että vakaaja ei ole täysin samassa paikassa kuin ennen irroitusta
Onpas vaikeeta tekstiä, toivottavasti joku ymmärtää :D
Ei sen vakaajatangon paikka sivusuunnassa vaikuta, kunhan ei koiranluut ole ihan helvetisti vinossa. Mulla oli Corradossa vakaaja ehkä reilun sentin liikaa sivulla (koiranluut oli vähän vinossa), eikä vaikuttanut kyllä ainakaan ajettavuuteen mitenkään. Enkä jaksanut ikinä sitä vakaajaa jumpata keskelle takas.
Tuo nypytys voi johtua vetonivelistä, moottorin tuennoista, etenkin siitä alas taakse tulevasta "torque barista/pendulum mountista", väljistä puslista, aivan riekaleina olevista yläpään laakereista/kumeista, rikkinäisestä kaksoismassavauhtipyörästä/kytkimestä tms. Vakaajan puslatkin vaan kolisee, ei ne mitään nypyttele. Ja sulla ne olikin vaihdettu jo.
Ei kyllä vakaajan/koiranluiden, eikä etenkään koiranluiden mitan pitäisi vaikuttaa mitenkään moiseen, ellei sitten vetarit hankaa kiinni vakaajaan, mutta siitä lähtee kyllä ääni...
Tuo nypytys voi johtua vetonivelistä, moottorin tuennoista, etenkin siitä alas taakse tulevasta "torque barista/pendulum mountista", väljistä puslista, aivan riekaleina olevista yläpään laakereista/kumeista, rikkinäisestä kaksoismassavauhtipyörästä/kytkimestä tms. Vakaajan puslatkin vaan kolisee, ei ne mitään nypyttele. Ja sulla ne olikin vaihdettu jo.
Ei kyllä vakaajan/koiranluiden, eikä etenkään koiranluiden mitan pitäisi vaikuttaa mitenkään moiseen, ellei sitten vetarit hankaa kiinni vakaajaan, mutta siitä lähtee kyllä ääni...
Ihan perus ajossa noilla säädettävillä luilla ei ole juurikaan merkitystä, omassa ex. kulkineessakin noita tartti alkaa työstään kun tarvi saada radalla kääntymään (ja olihan se liikenne ympyrässäkin hauska sen jälkeen)
Tietenkin sitten jos madalluksen jälkeen ottaa jonnekin kiinni vetariin tai tukivarteen.
Ja nelos ja vitos kotelossa tuo kallistuksen vakain menee eri puolelta vetaria
Tietenkin sitten jos madalluksen jälkeen ottaa jonnekin kiinni vetariin tai tukivarteen.
Ja nelos ja vitos kotelossa tuo kallistuksen vakain menee eri puolelta vetaria
Tuo nypytys voi johtua vetonivelistä
Eteen vaihdettu molemmille puolille niin uloimmat vetarin nivelet kuin sisemmät.
Tuo nypytys voi johtua väljistä puslista.
Melkein jokainen auton pusla on vaihdettu Powerflexin pusliin.
Tuon yläpään laakerin vois kattoo ja vaihtaa, hyvähän ne on uusia joka tapauksessa...
Pitääkös autoa käyttää nelipyöräsuuntauksessa jos nappaa tolpat irti etupäästä, varmaa pitää?
Mä en nyt jotain ymmärrä tai sitten on puurot ja vellit sekaisin.
Eikös koiranluu yhdistä vakaajan iskariin?
Ja jos ottaa koiranluut pois niin vakaaja kääntyy ihan nätisti käsin siinä ylös ja alas?
Joten mitä ihmettä koiranluun pituudella on muuta väliä kuin saada se vakaaja kulkemaan niin ettei ota mihinkään kiinni kun madalletaan.
Se että auto on vaikka vakio korkuinen ja alkaa säätelee koiranluiden pituuksia niin ei tule vaikuttamaan mihinkään ajo-ominaisuuteen.
Korjatkaa jos väärässä. =)
Eikös koiranluu yhdistä vakaajan iskariin?
Ja jos ottaa koiranluut pois niin vakaaja kääntyy ihan nätisti käsin siinä ylös ja alas?
Joten mitä ihmettä koiranluun pituudella on muuta väliä kuin saada se vakaaja kulkemaan niin ettei ota mihinkään kiinni kun madalletaan.
Se että auto on vaikka vakio korkuinen ja alkaa säätelee koiranluiden pituuksia niin ei tule vaikuttamaan mihinkään ajo-ominaisuuteen.
Korjatkaa jos väärässä. =)
Valaiskaapas tyhmempää, kumpi kiinnitys on koiranluulle parempi. Alatukivarteen vai iskariin? Uusissa tolpissa olisi paikat ja kiinnityksen voisi sinnekkin siirtää. Ocuun siis vaihdettu 4 motionin vakaaja, alakautta siis menee ja tällä hetkellä kiinni alatukivarressa. Nythän tuo vakaaja liikkuu alatukivarren liikkeiden mukaan, mutta jos kiinnityksen siirtää tolppaan, niin periaatteessahan isolla madalluksella vakaaja voi ottaa alatukivarteen kiinni? Seuraavaksi tehdäänkin runkoon lovea...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa