Tehdas tummennetut lasit
Valvoja: ffp jäsenet
Tehdas tummennetut lasit
Luulin että interwebin ihmeellisestä mailmasta löytyisi helposti tieto että miten tunnistaa onko auton lasit tehdas tummennetut ja millä prosentilla mutta empäs löytänytkään. Joten osaisiko joku valaista mikä merkintä on tummennetussa lasissa?
Ja ainakin mulla ton TINTED tekstin lisäksi on siinä myös neljä tai viisi pientä pallukkaa, joista ensimmäinen on mustattu, eli merkitsee varmaan sitä lievintä tummennusta.
Mielellään ottais joka lasiin sen "kolmen pallukan tummennuksen", kun eikös semmoinen olis ihan laillinenkin (eli myös etusivulaseissa sekä tuulilasissa), kun on tehdastummennettu, eikä kalvotettu?
Mielellään ottais joka lasiin sen "kolmen pallukan tummennuksen", kun eikös semmoinen olis ihan laillinenkin (eli myös etusivulaseissa sekä tuulilasissa), kun on tehdastummennettu, eikä kalvotettu?
Tuolla TINTED vinkillä löysin googlen avustuksella jonkun sivun jossa kerrottiin että jotkin lasivalmistajat käyttävät AS merkintää jossa AS1 on "kirkas" AS2 lievä tummennus ja AS3 tummin mutta en ole vielä löytänyt että millaisissa prosenteissa mahdetaan mennä. Omat lasit on AS2 paitsi tuulilasi tietenkin. Suunnittelen lasien tummennusta enkä halua liian tummia, siksi tuo valon läpäisy prosentti kiinnostaisi
Etusivulasien pitää läpäistä 70% valoa ja tuulilasin 75%. Ei ole väliä onko tehdastekoinen/orginaali lasi auton. Mikäli valonläpäisy on liian pieni, ei ole laillinen. Joissain maissa on huomattavasti vapaammat valonläpäisysäännöt, joten ihan alkuperäisenäkin löytää liian tummia laseja.
[edit] piti ihan mielenkiinnosta käydä kattomassa autojen laseja. Noi "palluka" on varmastikkin vain valmistussarjamerkitöjä/tms. Koska melkein joka autossa oli kaikki sivulasit samaa sarjaa. Paitsi parissa autossa oli jälkikäteen vaihdetussa ikkunassa eri määrä pallukoita. Sen sijaan toi AS merkintä kertonee ehkä jotain tummennuksesta. Kaikissa autoissa on orkkis sävylasit ympäri auton, ja tuulilasi oli aina AS1, sivulasit AS2. [/edit]
[edit2] otetaas takaisin, ilmeisesti ASx merkintä on lasin tyyppi. AS1 laminoitu ja AS2 karkaistu. Valonläpäisystä puhutaan että vähintään 70%. AS3 voi olla joko laminoitu tai karkaistu, mutta valonläpäisy on alle 70%
AS stands for American Standard. The number indicates the position in the vehicle where the glass may be used, based on its optical quality. AS1 is the clearest glass (at least 70% light transmission), is laminated, and can be used anywhere in a motor vehicle (typically just the windshield). AS2 is tempered with at least 70% light transmissions, and can be used anywhere except the windshield, and AS3 can be used in certain locations in certain vehicles (and can be laminated or tempered, and has less than 70% light transmission).
https://www.glass.org/industry-resources-ask-the-expert-faq.html [/edit2]
[edit] piti ihan mielenkiinnosta käydä kattomassa autojen laseja. Noi "palluka" on varmastikkin vain valmistussarjamerkitöjä/tms. Koska melkein joka autossa oli kaikki sivulasit samaa sarjaa. Paitsi parissa autossa oli jälkikäteen vaihdetussa ikkunassa eri määrä pallukoita. Sen sijaan toi AS merkintä kertonee ehkä jotain tummennuksesta. Kaikissa autoissa on orkkis sävylasit ympäri auton, ja tuulilasi oli aina AS1, sivulasit AS2. [/edit]
[edit2] otetaas takaisin, ilmeisesti ASx merkintä on lasin tyyppi. AS1 laminoitu ja AS2 karkaistu. Valonläpäisystä puhutaan että vähintään 70%. AS3 voi olla joko laminoitu tai karkaistu, mutta valonläpäisy on alle 70%
AS stands for American Standard. The number indicates the position in the vehicle where the glass may be used, based on its optical quality. AS1 is the clearest glass (at least 70% light transmission), is laminated, and can be used anywhere in a motor vehicle (typically just the windshield). AS2 is tempered with at least 70% light transmissions, and can be used anywhere except the windshield, and AS3 can be used in certain locations in certain vehicles (and can be laminated or tempered, and has less than 70% light transmission).
https://www.glass.org/industry-resources-ask-the-expert-faq.html [/edit2]
Suunnittelen lasien tummennusta enkä halua liian tummia, siksi tuo valon läpäisy prosentti kiinnostaisi
Eipä taida millään valmistajalla olla 70% autokalvoja joten ns. laillisesti tummentaminen ei onnistu kalvoilla. Suoralasikalvoissa löytyy sit tuolla tummuudella olevia kalvoja esim. 3M PR70 ja kun sitä vertaa autojen normaaliin sävytettyyn etusivulasiin niin voi todeta et vaikka moista kalvoa löytyiskin niin ei siitä mitään hyötyä olisi, kun se lasi on jo sitä 70% tummuutta.
Mites se urbaanilegenda (?) että lääkäriltä saadulla todistuksella sais jonkin sortin tummennusta eteenkin laittaa vakavan aurinkoallergian nojalla? :D
En tiedä onko legendaa, mutta lääkäri ei ole Liikenneministeriön yläpuolella ajoneuvojen teknisissä asioissa. Minkään lain mukaan lääkäri ei siis voi laillistaa mitään ajoneuvoihin liittyvää.
Olin epäsuorasti mukana, kun eräälle taksi yrittäjälle haettiin poikkeuslupaa kirkkaille UV-suojakalvoille, lääkärin todistuksessa ilmeni UV-allergia. Silloisen AKE:n vastaus oli kiteytettynä: Kannattaa harkita toista ammattia.
juksii
Lähetetty: 26.4.2012 12:06 Viestin aihe:
Ei ne poliisit lakia maijoilla riko. Niillä on kirkkaat suojakalvot sivulaseissa ja poikkeuslupa niille.
hieman ot:
Aika moni hälytysajoneuvo rikkoo lakia... mm. lisäpitkät EI saa vilkkua hälyytysajossa. Niillä valoilla kun ei saa sokaista kanssa-autoilijoita...
Eipä taida millään valmistajalla olla 70% autokalvoja joten ns. laillisesti tummentaminen ei onnistu kalvoilla. Suoralasikalvoissa löytyy sit tuolla tummuudella olevia kalvoja esim. 3M PR70 ja kun sitä vertaa autojen normaaliin sävytettyyn etusivulasiin niin voi todeta et vaikka moista kalvoa löytyiskin niin ei siitä mitään hyötyä olisi, kun se lasi on jo sitä 70% tummuutta.
Tarkoitus onkin tummentaa lailliset taka ja takasivu lasit joista en halua liian tummia
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Tehdastummennetut lasit
En tiedä onko legendaa, mutta lääkäri ei ole Liikenneministeriön yläpuolella ajoneuvojen teknisissä asioissa. Minkään lain mukaan lääkäri ei siis voi laillistaa mitään ajoneuvoihin liittyvää.
Olin epäsuorasti mukana, kun eräälle taksi yrittäjälle haettiin poikkeuslupaa kirkkaille UV-suojakalvoille, lääkärin todistuksessa ilmeni UV-allergia. Silloisen AKE:n vastaus oli kiteytettynä: Kannattaa harkita toista ammattia.
Olin kaksi vuotta sitten suorasti mukana kun hain Trafilta poikkeuslupaa etusivuikkunoiden kalvotukseen juurikin UV-allergian vuoksi ja nyt rekisteriotteessa on maininta että etusivulaseissa on poikkeusluvalla kalvot.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... #Hakeminen
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa