Vajaa vuosi sitten liikkeessä vaihdettu kannentiiviste ja samalla jakopää. No tänä aamuna käynnistäessä rupesi herjaamaan että tarkista nesteet, noh siellähän oli sellanen 1cm verran nestettä jäljellä. Koitin katella pikasesti ja ei näkynyt vuotojälkiä samanlailla kuin viimeeksi, täytyy viel paremmalla ajalla kattoa tarkemmin.
Ei kai taas ole voinut tiiviste palaa? Ajettu n. 40tkm sen jälkeen ja eilen illalla toimi vielä ihan normaalisti.
Passat 1.9tdi avb ja jäähdytinneste
Valvoja: ffp jäsenet
Pientä päivitystä: Käynnistin auton uudestaan, ei ruvennut hälyttää ja nousi nesteen pinta pari senttiä. Lisäsin nestettä nyt tohon minimiin. Käytin vähän tyhjäkäynnillä ja poljin kaasua niin välillä kuulu epämääräinen lorina ihan kuin olisi viemäriin kaatanut vettä. Tollasta en ole aikasemmin huomannut. Johan tää melkein vuoden toimi suht normaalisti...
Just. Mistähän se johtuu että kestää tässä tapauksessa sen n. 40 000km ja taas alkaa sama juttu? Viimeeksi kaksi kertaa letkut halkes ja kolmannella kerralla korjaamo tuumasi että nyt on sitte kannen tiiviste mennyt, nyt ei tosiaan ollut missään havaittavissa mitään roiskeita. Onko jotain vielä mitä voisi tarkistaa tai tehä ennakoivaa korjausta?
Käytin vähän tyhjäkäynnillä ja poljin kaasua niin välillä kuulu epämääräinen lorina ihan kuin olisi viemäriin kaatanut vettä.
Itsellä kuuluu aivan samanlaista lorina ääntä, ensimmäisillä kiihdytyksillä muutaman sadan metrin matkalla, kun auto on seissyt päivän pidempään. Vuotoa en kyllä ole itse huomannut, mutta olisi mukava tietää mistä tämä lorina johtuu. Syyläri menee kyllä kesällä uusiksi kiveniskemien vuoksi, mutta en ole kiveniskemistä kyllä vuotoa huomannut eikä nesteen pinta laske huomattavasti. Viime lisäämisestä on kumminkin useampi kymmenen tuhatta km aikaa. Jos saat selvitettyä mistä tätä lorinaa kuuluu niin kerro ihmeessä! Istuessani kuskin paikalla, itsellä lorina tuntuis kuuluvan auton keskiosasta radiopaneelin takaa moottoritilan puolelta.
BTW, itsellä 1.9TDI AFN-moottorityypillä. Onko kenties sama moottori?
Tuohon lorinaan liittyen....
Itse aikoinaan huomasin autoa ronkkiessani, että letkulämppärin asentaja oli "unohtanut" asentaa takaiskuventtiilin lämmityslaitteen paluukiertoon. Nohevana miehenä kokeilin tallissa miten lämppäri toimii ja huomasin, että ekan varttitunnin aikana kuuma vesi menikin tuonne sisäkennolle eikä lohkoa lämmittämään. Sitten kun lämppärikennon kierto oli kuumentunut, alkoi kuuma vesi hiljalleen kiertämään myös moottorilohkon kautta.
No eikun varaosaliikeeseen ja ostamaan ko. takaiskua (17 €) ja asentamaan. Kuuma vesi lähti nyt välittömästi lämmittämään lohkoa, kun ei lämmityslaitteen kiertoon päässyt. Mutta samalla alkoi nuo startin jälkeiset lorinatkin. Veikkaan että tuo takaisku estää lämmityslaitteen kennon kierron tasoittumisen kun jäähdytysneste auton seistessä jäähtyy ja menettää tilavuuttaan ja kiertoon muodostuu jäähdytysnesteestä höyrytasku.
Auttoiko tuo takaisku moottorin lämpenemiseen? Ainakaan 1,5 tunnin lämmitysajalla en huomannut mitään nopeutumista lämpömittarin viisarin nousussa. Lyhyillä lämmitysajoilla olisi etua saattanut ollakin. Turha homma siis...
Ai niin - manuskavaihteisessa ei ole tuota EGR-jäähdytintä, joka saattaa hukata jäähdytysnestettä.
Itse aikoinaan huomasin autoa ronkkiessani, että letkulämppärin asentaja oli "unohtanut" asentaa takaiskuventtiilin lämmityslaitteen paluukiertoon. Nohevana miehenä kokeilin tallissa miten lämppäri toimii ja huomasin, että ekan varttitunnin aikana kuuma vesi menikin tuonne sisäkennolle eikä lohkoa lämmittämään. Sitten kun lämppärikennon kierto oli kuumentunut, alkoi kuuma vesi hiljalleen kiertämään myös moottorilohkon kautta.
No eikun varaosaliikeeseen ja ostamaan ko. takaiskua (17 €) ja asentamaan. Kuuma vesi lähti nyt välittömästi lämmittämään lohkoa, kun ei lämmityslaitteen kiertoon päässyt. Mutta samalla alkoi nuo startin jälkeiset lorinatkin. Veikkaan että tuo takaisku estää lämmityslaitteen kennon kierron tasoittumisen kun jäähdytysneste auton seistessä jäähtyy ja menettää tilavuuttaan ja kiertoon muodostuu jäähdytysnesteestä höyrytasku.
Auttoiko tuo takaisku moottorin lämpenemiseen? Ainakaan 1,5 tunnin lämmitysajalla en huomannut mitään nopeutumista lämpömittarin viisarin nousussa. Lyhyillä lämmitysajoilla olisi etua saattanut ollakin. Turha homma siis...
Ai niin - manuskavaihteisessa ei ole tuota EGR-jäähdytintä, joka saattaa hukata jäähdytysnestettä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa