1.6TD mk2 repii ilmoja

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

1.6TD mk2 repii ilmoja

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.4.2012 12:47

Kyseessä -90 vuoden alkuperäinen diesel, jossa ongelmana että repii yön aikana ilmat seisoipa auto pakkasessa tai huoneenlämmössä. Käyntiin lähtee hinaamalla miltei samantien, ja käy ongelmitta eikä kulkupuolessakaan mutinaa vaikka huitasis 1000km putkeen. Tunnin jos seisoo niin lähtee vielä ihan normaalisti avaimesta tulille, mutta tosiaan yön jälkeen ei vaikka koko startin sulattais pyörittämällä.

Tähän mennessä vaihdettua: koko tekniikka (muista syistä, aiemmalla oli sama vaiva), uusi löpöfiltteri vanhempaan 2-putkiseen, suodatin->pumppu polttoaineletku, tankkiin se määräanturi hässäkkä uusilla klemmareilla. Myös paluulinja puhalleltu paineilmalla, eikä tankkiin kerry painetta ajon aikana eli korkin aukaistua ei tuhahda. Tankki täynnä/vajaana sama vaiva.

Polttoainevuotoja ei ole, letkut ehjät ainaki päältäpäin ja tosiaan kun käyntiin saa niin kulku täysin normaalia. Syöttöpumppu ei vuoda, tekniikan luovuttajassa toimi mainiosti vaikka seisoi kuukaudenkin putkeen, aina avaimesta tulille.

Mitä vaihtoehtoja enää, kuin nuo kumiletkut tankista auton alle/konehuoneen pätkät? Lähteekö tankista sen määräanturin lisäksi jotain putkia vielä?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.4.2012 18:04

"Mitä vaihtoehtoja enää, kuin nuo kumiletkut tankista auton alle/konehuoneen pätkät?"

Suurin mahdollinen siellä konehuoneen päässä, kun ei ulospäin vuoda tuloputki (paluu ei tarkka vaan imu).
Laita suodattimeen tulevaan putkeen "takaiskuventtiili" ja kokeile auttaako.

http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6277 ... uventtiili
Lähes kaikissa varaosakaupoista löytyy.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.4.2012 19:22

Joo ei tuossa menopuolella oikeen voi vuotoja olla, kun auto pelaa aivan mallikkaasti muutoin. Pitää laittaa se uudemman mallinen suodatin takaiskuventtiilin kanssa, kun tuossa semmonen kerta kuuluis ollakki ja tekniikan luovuttajassakin moinen oli. Sen jälkeen pakko varmaan uusia nuo pa-linjat, ja sen jälkeen tankki..

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 11.4.2012 21:38

itsellä vuoti 2200 makstan avolavasta syöttöpumppu siitä "välikannen" välistä ilmat.. ei vuotanu ulospäin :) arvaappa etityttikö ja arvaappa vituttiko kun syyllinen löyty.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.4.2012 22:45

Pumppua epäilin alkuun edellisellä koneella, se kun ulosti dieseliä kartanolle ihan huolella. Mutta "onneksi" oli muitaki vikoja siinä pannussa etten sentään yhen pumpun takia menny kaikkia vaihtamaan..

Ihmetytti kun tekniikanluovuttajan ajoin pihaan, josta sitten kone heittämällä kys. autoon, eikä se lähteny siinäkään käyntiin ollenkaan ennenku hinaamalla, vaikka ois nyt luullu ne naftat polttavan mitä pumppuun jäi?

Muutama kaasari-mk2 tullu bensasta muutettua dieseliksi, nii ne on kyllä lähteny ihan laakista käymään ilman ilmaamisia saati hinaamisia niillä aineilla mitä pumppuun jääny luovuttajan ajoilta. Tankit niistä vaan ajettu tyhjäksi ja kipattu naftaa tilalle.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.4.2012 23:15

Solenoidi, saako jännitettä 12v, jos katkos virtalukolta/liittimistä johtuva, varmista jännite jaksaako avata solkun, silloin kylmänä, jännitemittari kiinni johtoon?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.4.2012 23:35

Solenoidi naksahtaa kyllä kuten pitää, ja eihän se hinaamalla muuten tulille lähtis (eikä ihan alkuun lähtenykkään ku liian kuivalla akulla yriteltiin). Solenoidikin muuten vaihdettu jo kertaalleen toiseen. Just sen olosesti herää sillon hinaamalla, että ilmaa sielä on putket/pumppu ottanu aika huolella.

Virtakynällä ainaki lamppu loimotti kirkkaana ku hätäsesti kävin piuhoja läpi, hehkun sulake myös ehjä ja sinne kulkee kans virtanen. Maatot paranneltu samoinku startin piuhat, 70ah akullakin startti jauhaa kyllä sitä tahtia että ei ole siitä kiinni.

Hehkutusta vois ehkä siltiki vielä epäillä, kun savua kyllä puskee putkenpäästä käyntiin sahaillessa ja käry on aika naftakatkuista.. nämähän kun ei rikkinäisistä hehkuista tykkää.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.4.2012 23:54

itsestäkin tuntuis hehku-vialta. nimimerkillä 15min starttaillu työpaikan pihalla ennenku lähti käyntiin.

ei sulla oo kirkkaita putkia paikallaan josta näkis ottaako ilmaa

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.4.2012 0:09

Ei oo vielä kirkasta letkua, että pitää vaihella sen suodattimen vaihon yhteyessä pätkät semmosta kuhan taas pääsee sorvin ääreen ja kotteron kimppuun.

Toisaalta ku pumppuun vaihoin sitä solenoidia, nii ei se pumppu kurluttanu yhtään eli sillohan sielä on ilmat ollu.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 12.4.2012 11:09

Vanha suodatin malli varmempi (uudempi muovirimpula), laita lisäksi putkeen takaiskuventtiili.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 12.4.2012 13:10

Uusikin suodatin toimii ihan hyvin, ja jos se muovitötterö on paskana, uusia saa noin kympillä. Varmaan kuusamon korkeudella on niitäkin kelejä, joilla lämmin paluuvirtaus suodattimeen on enemmän kuin tervetullut.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.4.2012 16:31

ei taia olla ilman repimisessä ongelmaa. keula oli ollu alaspäin ja sama vika.

eipä tuosta uudemmasta suodattimesta itsellä ole mitään moittimista.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 12.4.2012 18:23

Väljä kone ja ajoitus pielessä niin vaatii pitkän hehkutuksen.

Jak3 vaihtoi koneen joka toimi edellisessä autossa ja nyt EI, missä vika ??

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.4.2012 19:45

hehkurelettä meinas

pitää tuossa ku herra pääsee takas maisemiin niin käyä mittaan yleisvirtamittarilla tuleeko hehkuille jännitettä

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.4.2012 22:50

hehkurelehän siellä oli menny

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.4.2012 23:24

Sehän sieltä pimiänä oli sitte kuiteki, vaikka virtaa hehkuille päästikin muttei tarpeeksi sitten kuitenkaan. Lainareleellä hörähti kertalaakista vaikka auto seissy monta päivää.

Jakoremmihän tuohon vaihtu samalla ja ajotuksesta ole hajuakaan, mutta hyvin huilaa ja sievästi käy. Eikä tosiaan tarvi käyntiin houkutella ehjällä releellä.

Eli perinteinen vika taas loppujen lopuksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa