Elikkä tollanen -01 1,9TDI (96kw AFV 315tkm)) passatti antoi noin kuukausi sitten viestin että tarkista jäähdytysnesteet ja noin litrahan sieltä uupui, litran lisäsin ja lähelle maksimia nousi pinta, nyt sitten vajaa kuukausi myöhemmin nesteen pinta laskenut parisen cm minimin alapuolelle...
Moottoritilassa ei vuotojälkiä näy, paisarin puoli on ihan kuiva pidemmänkin ajon jälkeen, turbon puolella pieniä kiiltäviä läiskiä, näyttää enemmänkin öljyltä. ajon jälkeen kun avaa paisarin korkin niin antaa vähän paineita ulos ja nesteen pinta nousee hiukan. Syylärin putkia puristelut heti sammutuksen jälkeen kun jostain luin että olisivat kivikovat jos kannessa jotain vikaa mutta pehmeiltä nuo tuntuivat. onko muita keinoja varmistaa/pois sulkea kansipahvin vuotamista yms?
kellään ideoita mistä jatkaa kadonneiden nesteiden etsimistä, lämmöt pysyvät kojelaudan mukaan hyvin alle 90 asteessa eikä muutenkaan mitään normaalista poikkeavaa ajossa/moottorin käynnissä
Passat syö jäähdytysnestettä
Valvoja: ffp jäsenet
Kannattaa tarkastaa syylärin alanurkassa oleva nesteidentyhjennyshana. Hana on siinä kuskinpuoleisessa nurkassa ja siihen pääsee käsiksi kun ottaa sen sumarin nurkkapalan pois maskista. Valuttaa nesteet puskurin ja pohjapanssakin välistä suoraan maahan, niin ei välttämättä huomaa heti että mistä ne katoaa.
Mulla vuosi sieltä nestettä auton kylmetessä, lämpöisenä pysyi hyvin nesteet sisällä. Uusi o-rengas vain siihen hanaa, niin alkoi pysyä taas nesteet sisällä.
Mulla vuosi sieltä nestettä auton kylmetessä, lämpöisenä pysyi hyvin nesteet sisällä. Uusi o-rengas vain siihen hanaa, niin alkoi pysyä taas nesteet sisällä.
-
- -
Minulla vastaava vika, otin paisuntasäiliön päältä sen ohuen letkun irti ja tulppasin reiän. Letkuun paineen säätöventtiili kiinni ja 1bar järjestelmään painetta. Iloinen suhina alkoi kuulumaan tandempumpun alapuolella olevasta vesiletkusta, pumpun tiivisteen välistä vuotanut nafta oli pehmittänyt kumin. Samalla löytyi toinen isompi vesiletku mikä olis pettänyt hetken päästä.
-
- -
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”