ABS-vikaa....

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jammu1981
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 13.3.2012 16:20

ABS-vikaa....

ViestiKirjoittaja jammu1981 » 13.3.2012 16:25

Eli olis moinen 1998 1.8t passatti, herjaa ABS vikaa.... signaali heikko oikealle etupyörälle... 3 korjaamossa käynyt ja kaikki nostaa kädet pystyyn...
vikaa siis tulee vain kuormalla, nosturilla pyörittäessa ei vikaa ilmoita... onko ehdotuksia mitä tehdä???

onko minkälainen homma ohittaa tuo ABS ja tehdä ns. laiton passatista... ja onko tietoa kuka näitä tekee??

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 13.3.2012 16:38

Noo mulle tulee ekana mielee ABS-anturi rikki, onkoha se jo vaihdettu?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.3.2012 18:39

Ja oliko tuossa mallissa anturin etäisyys mittakehältä säädettävissä?

jammu1981
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 13.3.2012 16:20

ViestiKirjoittaja jammu1981 » 13.3.2012 21:33

joo siis anturi vaihdettu, johdotukset ja kaikki tarkistettu... mittauksien mukaan kaikki kunnossa, jopa ohjain yksikkö ja pumppu käynyt kahdessa eri pajassa tarkastuksessa ja molemmista tullut ehjänä takas...
ja siis etäisyys pitäis olla ok, katsottu nyt 3 kertaan :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.3.2012 22:33

Sanooko se vikakoodi jotain että "satunnainen"? Semmonen voi olla hankalampi paikallistaa.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 15.3.2012 23:01

Mikä on tarkka vikakoodi? Siitä voi päätellä, että onko vika sähköinen vai mekaaninen.

Jos vikakoodi tulee vasta ajonaikana, tunnistaa järjestelmä, että anturi on mukana pelissä, mutta signaali ei ole uskottava -> anturi liian kaukana tai hammaskehä rikki.

Jos vikakoodi tulee samantien takaisin ilman ajoa ja koodina on tyyliin "electrical fault in circuit" tms, niin vika on anturissa johdotuksessa liittimessä tai ohjainyksikössä.

Ei toi systeemi nyt niin monimutkanen oo, etteikö sitä pystyis korjaamaan. Vaikeempi on keksiä joku kikka kolmonen teippiviritys katsastusta varten, kuin oikeesti laittaa se kuntoon.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 16.3.2012 22:56

Ei toi systeemi nyt niin monimutkanen oo, etteikö sitä pystyis korjaamaan. Vaikeempi on keksiä joku kikka kolmonen teippiviritys katsastusta varten, kuin oikeesti laittaa se kuntoon.

No aika ihmeellinen tuo ABS tuntuu olevan, kun omassa 4 kotelon golffissa on ABS temppuillu siten että jarrut jää päälle kunnes auto pysähtyy jos ABS joutuu töihin. Vikaa tutkittu merkkikorjaamoa myöten, eikä mitään selvää vikaa löydy.Että se ABS:n yksinkertaisuudesta.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 17.3.2012 17:52

No ei toikaan kovin ihmeelliseltä vaikuta. Venttiili kun jää jumiin, nii vois aiheuttaa tommosta ongelmaa. Ebayssa ei luulis hydraulilohkot paljon kustantavan.
Jos ongelma on sähköinen, niin ei siinäkään montaa vaihtoehtoa ole.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 17.3.2012 21:55

Tuo hydrauliikkalohkon vaihto on tarkoitus tehdä, kun testeri kertoi että sähköpuoli on kunnossa. Osa on jo tallissa, kun viitsis vaan vaihtaa. Pumppuahan ei saa irroittaa lohkosta ainakaan ElsaWin:in mukaan, mikä lieneekään syynä?[/url]

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 7.4.2012 17:07

Eipä ollut vikaa hydrauliikkalohkossakaan. Eli ABS temppuilee golffissa edelleen. Vinkkejä otetaan vastaan.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 7.4.2012 19:10

Palaako jarruvalot pysähtymiseen asti? jotenkin jarruvalo kytkin vikaa epäilisin.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 7.4.2012 20:01

Jarruvalot pelaa ihan niinkuin pitää. Kytkin on kuitenkin vaihtolistalla. Testattiin ilman tuota kytkintäkin (töpseli irti) mutta ei kuitenkaan vaikutusta . Aika outo vika tuntuisi olevan.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 7.4.2012 22:00

Ate:n systeemi taitaa olla. Onko siinä ESP?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 8.4.2012 0:12

Onko luku navassa olevasta hammastuksesta vai pyöränlaakerista?

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 8.4.2012 0:21

Eipä ole ESP:tä. Valmistajaa en kyllä muista saattaa olla ATE. Tässä olisi kyllä jollekkin GURUlle pähkinää purtavaksi, on nimittäin aikalailla asiaa mietititty.Vaihdoin tuon jarruvalokatkaisijan, mutta en sattuneesta syystä pystynyt suorittamaan koeajoa shhatanna.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.4.2012 11:13

Jarrupolkimessa pitäisi olla kaksi katkaisijaa, toinen jarruvaloille ja toinen eculle. Molemmilta kyllä menee tieto eculle, ja näiden kytkinten asennot/toiminnan näkee vagcomilla:

Engine - Measuring Block 6 ja samassa ruudussa muistaakseni kytkinpoljin, ja molemmat jarrupolkimen katkaisijat.

ABSittomassa Cordobassa antoi jarruista herjaa kun toinen noista oli säädetty liian kauas polkimen varresta, ja sen myötä ei saanut vakkariakaan päälle. Jos oikein muistan, poljin ylhäällä pitää näyttää molemmat nollaa, ja poljin painettuna molemmat ykköstä.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 8.4.2012 14:26

Jos ei ole ESP:tä, niin ainakin voi unohtaa kiihtyvyysanturoinnit yms. Eli pekässä ABSissa luetaan vain pyöräantureita, jarrupoljinta ja luultavasti hydraulipaineita.

Ilmeisesti ohjainyksiköä ei ole vaihdettu?
Siitä kannattas kattoo juotokset tai vaihtaa.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 8.4.2012 14:54

Osat mitkä on vaihdettu, ovat ABS boxi, hydrauliikkayksikkö pumppuineen ja jarruvalojen katkaisija. ABS boxin vaihdon jälkeen käytetty VW:n testerissä, ja testeri ilmoitti kaiken olevan kunnossa. Onkos järjestelmässä painetunnistin jossain? Elsavin näytti että jossain versiossa olisi jarrupääsylinterissä, mutta ei omasta sellaista löytynyt.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 8.4.2012 20:57

Jostain kuitenkin näyttäis saavan virran ABS pumpulle> pitää paineen päällä,

tarviiko auto sammuttaa että ton vian saa pois päältä vai riittääkö pysähtyminen?

Jotenkin vaikuttais että vika olis hydrauli yksikön vieressä boxissa (ainakin ainoa osa jota ei ilmeisesti ole vaihdettu), outoa vain ettei tule vikakoodia

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 8.4.2012 21:16

ABS kytkeytyy pois vasta kun auto pysähtyy, tai käyttää virrat pois.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 9.4.2012 9:52

Onkos järjestelmässä painetunnistin jossain? Elsavin näytti että jossain versiossa olisi jarrupääsylinterissä, mutta ei omasta sellaista löytynyt.


Ei liity aiheeseen mitenkään, mutta mikä toi elsavin on?
Joku merkkikorjaamojen tietokantako?

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 9.4.2012 10:59

Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta tulipahan mieleen että, liekkö ko. kulkineessa jo "hätäjarrutehostin"?
Jos on niin mikä anturi sitä ohjaa (kiihtyvyys,jarrupolkimen asento,jarrupaine...)? Voisko ko.anturi jumittaa ja aiheuttaa tuon vian???

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 9.4.2012 11:16

Elsa ja Etka on marmorin sivustoja joissa on oikeestaan kaikki mitä noista vw, audi, seat ja skoda voi/ tarvii tietää.

Taitaa tulla tuo hätä jarruavustin vasta ESP myötä

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 9.4.2012 12:46

Tietääköhän kukaan mitä tietoja ABS ohjain saa mistäkin, lähinnä tuo jarru paine sekä ECU kiinnostavat tiedot. Pyörännopeusanturit näyttäisivät olevan kyllä testerin mukaan järjissään.

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 9.4.2012 15:18

Taitaa tulla tuo hätä jarruavustin vasta ESP myötä
Ainakin -08 polossa oli tuo jarruavustin mutta ESP:stä ei tietoakaan... tiiä sitte häntä?

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 9.4.2012 23:10

Pääsitkö ilmassa rattaita pyöritteleen ja arvoja katteleen?

-98 ja -08 nii no samat romut kannen alla?

Taitais olla paras ku sais koneen kyytiin ja sitten "vika päällä" sais real datasta kattella mikä anturi sekoilee

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 10.4.2012 9:36

Merkkiliikkeen testerin kanssa käytiin ajamassa lenkkiä. Mutta jostain syystä kun laite oli kytkettynä autoon, niin ABS ei toiminut ollenkaan. Testiohjelma tehtiin myös VW testerillä, mutta kaikki oli testerin mukaan kunnossa. Olisiko mahdollista että testeri ei jsotain syystä löydä vikaa ABS.boxista, vaikka siellä sellainen olisi esim joku paine tunnistin?
Romut kannen alla vaihtuvat ainakin golffissa can väylän myötä 08.2000 ylöspäin JO alkuisesta CO alkuiseen boxin numeroon

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 11.4.2012 10:59

ABS kytkeytyy pois vasta kun auto pysähtyy, tai käyttää virrat pois.

Jääkö ABS-pumppu surisemään?
Jos jää, niin ABS pumpun releen hirttäminen on yleinen vika.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 11.4.2012 21:45

Testerilä ajettu pumppua, silloin ainakin totteli boxin käskytystä moittetta. Eli ei jää pumppu huutamaan.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 11.4.2012 23:00

Epätodennäköistä, mutta kannattaa rajata perusjarrujärjestelmän vika pois niin, että ottaa ABS sulakkeen pois ja kokeilee lukkojarrutusta. Jos sillon jää jumiin, niin mekaaninen vika, joka poistuu alipaineen eli jarrutehostuksen myötä, kun moottorin sammuttaa.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 12.4.2012 7:27

Jarrut pelaa moitteetta, kun ABS sulake on irti. Jarrut eivät jää laahaamaan, ja vapautuvat normaalisti. Tämä siis ilman ABS sulaketta.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 25.5.2012 23:55

No nyt ostin "uuden" yksikön purkaamolta. 16tkm ajetusta Octaviasta, luulis toimivan. Kun vielä kerkiäis laittaan paikoilleen niin tietäis pelaako. Paketissa tuli ABS ohjain, hydr. lohko ja pumppu.

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 14.6.2012 21:07

Lainataas vähä tätä topicia:

-02 3BG Passatissa ilmeni pienoinen "ominaisuus". Jarrupoljin täristää samaan tapaan, kun ABSit löis vastaan aina hieman ennen kun auto on kokonaan stopannut. Ja tätä tapahtuu vaikka vauhtia ei olisi nimeksikään. Ajoittain myös auton ollessa liikkeellä, köykäsellä polkimen painalluksella tärisyttelee. Jarrut kuitenkin pelaa muuten täysin normaalisti. Liekö jotain oleellista hajalla vai voiko esim. ABS-kehällä olla paskaa. Rempattiin autoon eilen ylätukivarsi ja vika alkoi sen jälkeen.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 15.6.2012 7:17

Nuo pyörän anturit näkee testerillä, siis nopeudet mitä ABS yksikkö tarvii.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 20.6.2012 15:18

Paitsi, että testerillä katsottaessa siellä on niin paljon suodatusta, että nopeat piikit ei näy. Myöskin suurin osa ABS-yksiköistä kakaisee yhteyden yli 20km/h nopeudessa.

Varmin tapa on oskilloskoopilla mittaus pyöräantureista. Yleensä käyttäytyy noin, kun hammaskehän on poikki tai anturin asento pielessä.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 21.7.2012 15:52

Vihdoin sain tuon ABS yksikön vaihdettua, ja yllätys yllätys ei toimi vieläkään. Eli nyt rupeaa olemaan keinot vähissä. Kertauksena siis vielä: kun ABS lähtee päälle, niin jarrut (ABS) ovat päällä niin kauan että auto pysähtyy. Ei vikakoodeja tms. Vaihdettu ABS yksikkö pumppuineen, jarruvalokatkasija.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 23.7.2012 23:28

Tuossa tilanteessa itse katsoisin anturisignaalit oskilloskoopilla ja ABS-pumpun releen, jos tuossa mallissa sellainen on.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 25.7.2012 21:07

Jos noissa antureissa on vikaa, niin eikös pitäisi jota vikakoodia tulla? Mitäs tuo Ecu ja ABS yksikkö juttelee keskenään?

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 29.7.2012 21:39

Ei niistä antureista tule vikakoodeja jos ne on sopivasti rikki, väärällä etäisyydellä tai hammaskehä rikki. Sen takia ne pitääkin mitata oskilloskoopilla. Useamman tapauksen olen mitannut ja löytänyt viallisen hammaskehän, vaikka vikakoodeja ei ole, eikä diagnostiikan kautta nää nopeuksia tarkasti ohjelmallisen suodatuksen takia.
Yleensä noissa tapauksissa on oireena ABSien ruksutus melkein jokaisella jarrutuksella kävelynopeudella.

Kun ei ole ESP:tä, niin juttelua ECU:n kanssa ei ole tai se on minimaalista.

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 7.8.2012 10:54

itelläni on vw g2 syncro -91 ABS varusteltu ja ABS-valo syttyy vähän väliä' vaikka ei jarruttaiskaan, viankin tiedän :) --> vaihdoin kaikki jarru osat parivuotta sitten (levyt,palat,liukutapit,stefat jne.) putsasin samalla navassa kierteitä uusille pulteille ja meni pultti liian pitkälle ilman vannetta ja se pisti ABS-kehän kieroon .....

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.8.2012 17:21

^ et sitten ole ajatellut oikaista sitä kehää? :D

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 7.8.2012 18:27

^oikasin sen mitä pystyin pajavasaralla ja alasimella, mutta aikamoisen osuman pultista se sai... jarrut on menossa muutenkin taas uusiksi talvella ku saan tallin valmiiksi ;)

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 19.2.2013 6:50

Päivitetääs välillä tilanne tännekkin, samainen ABS vika piinaa edelleen. Jarrut pelaa muuten ok, mutta kun ABS lähtee päälle niin paukuttaa niin kauan kunnes auto pysähtyy tai katkaisee virrat. Autoon vaihdettu ABS boxi pumppuineen, kaikki ABS anturit, jarruvalokytkin ja moottorinohjaus boxi. Mitään vikakoodeja ei siis tule. Ja autohan on -04 Golf Variant. Ei ESP:tä Alkaa loppumaan keinot.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 19.2.2013 10:09

Onko niitä pyöräanturisignaaleita vieläkään kunnolla mitattu, että sais _oikeasti_ rajattua pois hammaskehät ja anturit?

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 19.2.2013 16:06

Eipä ole antureita mitattu. Kehät on ehjät ja uudet anturit. Suomesta löytyy myös toinen auto missä täsmälleen sama vika, Tuosta autosta on oskiloskoopilla mitattu nuo anturit, ja kaikki oli kunnossa. Joten vika ei luultavammin ole antureissa, vaan jossain muualla.
Onkos tuo ABS boxille menevä jarruvalokatkaisjan tieto CAN väylässä, vai 12v on/off? Tuo on varmaankin se tieto, mikä ABS boxilta puuttuu

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 20.2.2013 13:16

Suomesta löytyy myös toinen auto missä täsmälleen sama vika,
Se on varmaan se (muistaakseni touran), jonka pari kuukautta sitten mittasin :) Mutta, kaikki tyypillisimmät viat suljetaan ensin pois. Ennenkuin mennään näihin eksoottisimpiin. Kysesistä tapausta ei ollut silloin aikaa enempää mittailla.

Katkaisijan tieto on ihan suoraan kytketty ABSiin ON/OFF. Eli ei ole CAN-väylässä.
Nyt ei oo kytkiksiä käsillä, mutta sille on oma sulake ja jarruvalot on samassa piirissä.
Toki jos järjestelmä luulee, että jarrua edelleen painetaan, niin voisi tehdä nuo oireet.

Onko esim. vetokoukun pistoketta? Siellä tyypillisesti johdotukset ranetetaan, jolloin esim jarruvalon sähköt menee väärin -> ABS saa väärän tilatiedon jarrupolkimelta?

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 20.2.2013 15:30

Peräkoukku asennettu merkkiliikkeessä, omalla johtosajalla. Ja jarruvalokytkimen on toiminta tutkittu VAG-Comilla.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 21.2.2013 9:43

Missäspäin suomea potilas on? On sen verran kinkkinen tapaus, että olis mielenkiintosta vilasta.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 9.4.2013 11:05

Olikos tässä tapauksessa nyt sitten ne jarruputket väärinpäin?

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

Goffin ABS vika selvisi

ViestiKirjoittaja Sane » 9.4.2013 19:20

Golffin vika selvisi, eli kaksi putkea ristissä. Tämä aiheutti sen, että pumppu painoi paineen pääsylinteriin ja piti jarrut päällä niin kauan kun pumppu pyöri. Asennus virhe siis. Kiitokset kaikille vinkeistä, vaikka vika ei niissä ollutkaan. On aika kauan jumpattu ton ABS vian kanssa, mutta onneksi nyt selvisi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.4.2013 19:22

Oliko se ihan itse asennettu? =)

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 10.4.2013 7:47

Eipä ollut itse asennettu. Kaveri joka boksin vaihtoi on kyllä kokenut autonasentaja, mutta virheitähän kaikille kakille sattuu. Tämä vika tietty teetti vähän ylimääräistä hommaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa