Touranin ohjaustehostin takkuaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

Touranin ohjaustehostin takkuaa

ViestiKirjoittaja Sheikki » 8.4.2012 19:01

Touranissa syttyi ensin keltainen valo ohjaustehostimelle, jonkun päivän päästä syttyi punainen ja lakkasi tehostin toimimasta. Lukasin äsken vikakoodit ja sieltä tuli koodi: 00573 Steering torque sender-G269.
Nollasin muistin mutta seuraavan käynnistyksen yhteydessä jäi taas keltainen valo palamaan. Missä vika?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 8.4.2012 20:49


Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

ViestiKirjoittaja Sheikki » 9.4.2012 12:34

no eipä juurikaan. mistähän tuota vikaa voisi paikantaa?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.4.2012 13:41

Tuolla linkin takanahan nuo ohjeet on lähes suoraan mitä tehdä:

Check Steering Assist Power Supply (Terminal 15)
Check Fuse(s)
Check Wiring/Connectors from/to Steering Torque Sensor (G269)
Check Steering Torque Sensor (G269)

When found in VW Golf (1K) Steering Assist (and similar), check Steering Torque Sensor (G269) linkki, jossa lisää ohjeita...

Checking Steering Torque Sensor (G269) ja tuossa aika tarkat ohjeet VCDS:n kanssa suoritettavaksi.
Turn the Steering Wheel multiple times completely to the left and right. The Torque Values should change.
If the Torque Values do change, it's most likely an intermittent Fault in the Wiring/Connectors.
If the Torque Values do NOT change, the Sensor itself or the Power Supply (Terminal 15) might be faulty.

Mikäli käytössä ei ole VCDS:ää, niin sitten etsimään sellaista tai ajaa merkkarille korjauttamaan vian.

Enää en tiedä miten tuota olisi voinut paremmin neuvoa kuin mitä jad teki. Itse nyt vähän oikoluin linkkien takaa asioita tähän. :D

Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

ViestiKirjoittaja Sheikki » 9.4.2012 16:27

Aina se viisastelu alkaa kyllä täällä.
Mutta asiaan. Konehuoneen puolelta kun katsoi kohti hammastankoa niin siellä näkyi jokin kotelo joka näytti olevan halki.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 9.4.2012 16:59

Ei tuossa kyllä mitään viisastelua ollut, vaan selkeä vastaus kysymykseen.
Jos halusit tietää missä ko. anturi fyysisesti sijaitee, niin kysymys olisi kannattanut muotoilla selkeämmin, jotta sen kerralla ymärtää oikein. :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.4.2012 19:07

Eihän se rikkinäinen kotelo ole ihan pelkkä lämpösuoja mikä raidetangon ympärillä on?

Et maininnut autosi vuosimallia.. Nuita raidetankoja on kolmea eri generaatiota. 2004 vaihtui gen1 -> gen2, ja tuossa välissä myös muuttui systeemi sellaiseksi että ykkösen joutuu päivittämään kakkoseksi jos se on kaput. Sama nyt myöhemmin kun gen2 päivittyi gen3:ksi. Käytännössä tuo tarkoittaa ohjauksen tehostuskäyrien päivitystä ohjainlaitteelle merkkiliikkeessä, jos mekaanisen vaihdon voikin tehdä itse!

G269 on integroitu tuohon raidetankoon, joten suosittelen käymään siellä VCDS:n päässä ja testaamaan tuon toiminnan sekä selvittämään ettei piuhoissa ole jotain perus hapettuma- tai kulumahäikkää. Raidetangon irroittaminen tarkoittaa käytännössä apurungon laskemista autosta alas.

Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

ViestiKirjoittaja Sheikki » 10.4.2012 9:51

Käytin yhdellä pajalla sitä tuossa VCDS:n päässä ja ukko suositteli anturin vaihtoa.
Vuosimalliltaan on 04.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 10.4.2012 15:57

Raidetanko irti autosta ja ihmettelemään sitten mikä siitä on hajalla. Mikäli itse tanko/ohjainlaite on kaput, niin ensin romarin kautta. Jos ei sopivaa korviketta löydy niin sitten merkkarille. Siellä pistävät viimeistään 3.gen laitteen sekä säädöt kohdalleen.

Raidetankoon ei siis ole ainakaan ETKA:n tai ELSA:n mukaan antureita tai niiden korjausosia tai korjausohjeita.

Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

ViestiKirjoittaja Sheikki » 14.4.2012 15:22

Mikäli tuosta tekstistä oikein ymmärsin niin arvojen pitäisi siis muuttua rattia käännellessä, jolloin vika olisi johdoissa/liittimissä? Arvot kyllä muuttuivat kun rattia pyöritteli edes takaisin.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 14.4.2012 17:26

Jep. Näin kärjistetysti.

Eli käymään liittimet hapettumien varalta läpi sekä katsoo näkyykö irtonaisia johtoja. Mikä se sinun rikkoutunut muovikotelo/palanen lopulta oli? Mikäli kosteutta on tuolla tehostimen sähköissä, voi siitä johtuva vika olla ajoittainen myös...

Sheikki
-
Viestit: 104
Liittynyt: 25.8.2005 21:22

ViestiKirjoittaja Sheikki » 14.4.2012 19:12

äske kurkkailin sitä koteloa, siitä repsottaa o-rengas rikkonaisena ja pala lohjennut. ilmeisesti vaihdelaatikko päässyt lyömään rikki sen kun on monttuun ajettu tuossa routaisella asfalttitiellä. täytyy soitella kunnan tienhoitoon ja kysellä sitä kautta korvauksia. Vaihdelaatikossa on iso runtu pohjassa joten lienee syypää tuon kotelon hajoamiselle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 51 vierailijaa