TT roadster -00 ja Touran PD -09

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Tounari » 29.11.2011 20:55

Vuoden 2011 lopulla taloon tuli tämä Saksan tuontiauto. Voimaa (tai sen puutetta) antaa 55kW 1,8 AAM. Auton tyyppi on 1EX0 eikä 1E7, jolla Cabrio yleensä tunnetaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan tyyppimerkinnästä lisää, jos joku tietäväinen osaa/viitsii kertoa.

Tullessa oli tällainen (kännykän näkökulma Saimaan rannalla):
Kuva

Kesän 2013 lopulla autossa oli uusi katto ja madallussarja:
Kuva

Alustan puslat, iskarit, jarrut ja laakerit menossa uusiksi. Onko vaihdelootassa tyhjennysproppua? En ole löytänyt kuin täyttöaukon eikä korjausopas tai Elsa kerro asiaa.

Ihan ekassa viestissä kirjoitin, että tätä en sitten modaa enkä madalla. Onneksi muutin mieleni aika pian, sillä tämän kanssa harrastelu on kivaa, vaikka 60 ikävuotta tulee kohta täyteen.
Viimeksi muokannut Tounari, 24.3.2018 16:35. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 29.11.2011 22:03

Äkkiseltään vastaan tuohon tyyppikoodiin, että mk3 cabriot lienee noita 1EX0 malleja, 3,5 cabit taas noita 1E7.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 29.11.2011 23:31

Onko vaihdelootassa tyhjennysproppua?

Vetopyörästön pohjassa, 17 mm kuusiokolokannalla varustettu tulppa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 30.11.2011 16:35

Siellähän se ;) Aloitin hommat takapäästä. Madonsyömät kumitötsät tietää Motonetin reissua. Muuten suurin määrä uusista osista on Saksan maalta osoitteesta Ebay.de.
Kuva
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Ruostehommia

ViestiKirjoittaja Tounari » 4.12.2011 14:32

Olipa positiivinen yllätys tämän rungon ruosteettomuus. Toistaiseksi ainoat ruostevauriot olivat takaiskareiden ylätuennassa. Hionnan jälkeen laitoin niihin CRC rust converterin, jonka hioin osittain pois, sitten sinkkimaalin ja lopuksi Hammeriten.
Toinen positiivinen yllätys oli rungossa olevien ruostesuojaustulppien suuri määrä ja riittävä koko. Niiden kautta oli helppo ruiskuttaa kotelosuoja. Koteloissa oli vielä entistä suojaa einkä löytänyt niistäkään yhtään ruostetta.

Ensimmäiset pienet vastoinkäymiset tulivat katkenneiden pulttien muodossa. Täytyy kokeilla pultinirrotussarjaa.

Ja sitten kysymys: Millä aineilla/keinoilla olette löystyttäneet ruosteisia pultteja? Onko jäähdyttävästä ruosteenirrotusaineesta hyötyä?

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 4.12.2011 15:08

Vääntää, antaa vasaraa, jos ei lähe sitten niin lämmittää sitä hitsipillillä. Tottakai wd40.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 16.12.2011 22:37

Kuva Vastakierretyökalulla on ollut tosiaan käyttöä. Myös aggressiivinen vasarointi erilaisten apuvermeitten kanssa on ollut tarpeen.

Edelleen on löytynyt vain pintaruostetta lukuun ottamatta vasemman etulokasuojan takareunaa. Jotkut koritulpat on olleet löysiä ja niinpä koteloista löytyi hieman ruostetta. Olen käsitellyt hiomani ruostepinnat Brunox epoxylla, joka on ruostesuoja ja epoksipohjamaali yhdessä. Tehon näkee myöhemmin. Etulokasuoja vaatii korjauksen.

Kuukauden sisään pitäisi alustan alkaa olla kunnossa. Sit pääsee moottorin kimppuun :) Onkin silmät ja korvat jo täynnä höyrypuhalluksesta lentävää hiekkaa ja möhnää.
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 20.12.2011 17:36

Kamera tuli viimein mukaan. Auto ei ole tunkin varassa, vaan tunkki kannattelee tankkia, jonka kiinnitysvanteet on käsittelyssä. Takapää rupee olemaan valmista ja odottelee vain tankin kiinnitystä. Ruskea ei ole ruostetta, vaan kotelosuojaa ja pulttitervaa.
Kuva

Etupää alkaa paljastua. Huohottimen öljyn palaustusputki oli täysin tukossa. Apumiehen puoleisessa palkissa on ihme tötsä. Onko se normaalia vai epä-?
Kuva
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.12.2011 18:18

Apparin puolella edessä oleva pönttö on bensahuurujen yms keräyssäiliö.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 20.12.2011 19:11

Joo. Tarkoitin kyllä tuota apparin puoleisen palkin päästä eteenpäin tuijottavaa konekiväärin piippua. Liekö ollut paikallisen James Bondin auto? Kolarikorjausta ajattelin ensin, mutta mitkään muut merkit eivät siihen viittaa...

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 20.12.2011 19:12

KF7 Sovietin piippu on kierre hinauslenkille. Se tulee vilkun ja sumuvalon väliin peitelätkän taakse.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 20.12.2011 19:17

Repesin totaalisesti...

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 20.12.2011 20:59

James Bondin auto :D

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 8.1.2012 11:16

Sainpahan yllä olevien kirjoitusten avulla nauraa itselleni oikein kunnolla. Ai että teki hyvää...

Kuva
Moottorin oikeanpuoleinen kannatin oli hieman kuluneen oloinen. Uusi kannatin oli toistaiseksi kallein yksittäinen varaosa - 103 euroa VW:llä. Kiinalaisen olisi saanut parilla kympillä, mutta ei kiitos. Kun vielä uusin joitakin vaihdevivuston osia, niin toivottavasti veltohko vaihtaminen jämäköityy.
Alusta rupee olemaan valmis. Tuntuu mukavalta, kun ei enää tarvi ryömiä auton alla naamari päässä hiomakoneen tai ruiskun kanssa ja pääsee keskittymään etupäähän. Virranjakajan kannen löytäminen vaati hieman salapoliisityötä, mutta Saksasta semmoinen on nyt tulossa. Samoin värikoodi LK5P Satinblau perleffekt paljastui vasta etupään purkamisen yhteydessä.
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.1.2012 11:53

Tuo III-golfin hinaussilmukka on kyllä käsittämätön oivallus: monessako käytetyssä autossa tuo lenkki on edes mukana ja kuinka moni satunnainen kuski osaa etsiä moista auton työkaluista? Samanikäisessä Passatissa on sentään kiinteä lenkki ihan näkyvillä.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 8.1.2012 21:24

Ja vieläpä se hinauslenkki on pitäny tehdä vastapäivän kierteillä.Nämä on niitä saksalaisen kostoja.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 8.1.2012 22:39

Sama kierous on Touranissa 1T2. Tuli esiin kun ajoin viime talvena ojaan ja Ponssen metsäkone kiskaisi ylös. Hetken ruuvausyritysten jälkeen kokeilin vastajenkaa, jolloin uppos.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.1.2012 22:46

Olisi mielenkiintoista tietää peruste tuohon vasenkätiseen kierteeseen.
Edit: taitaa liittyä jotenkin hinausvaijerin kierteisyyteen.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 11.2.2012 20:56

Jiihaa! Se käy ja nätisti käykin. Moottorityöt on tehty.

Kuva Kuva

Jonossa on vielä ainakin katon vaijerien vaihto, sisähommia, sekalaisia sähköasennuksia ja myllytys. Tulkoon kevät!
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 21.2.2012 13:36

Ei sattumoisin löydy vaijereiden vaihto-ohjetta tai muuta "räjäytyskuvaa" katosta?

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 28.2.2012 10:09

Vaijereiden vaihto-ohjeita on tälläkin foorumilla esitetty. Katosta löytyy kuvia mm. oheisesta linkistä.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_155.PDF (välillä aika hidas)

http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=742350&sid=db810ca7c549114d8cbc3998d5c08ed9

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 3.3.2012 11:37

En saanut vaijerin etupäätä auki yllä olevilla ohjeilla. Ratkaisu löytyi tästä kuvasta. Ennen vaijerin pois vetoa siihen kannattaa laittaa melto rautalanka, jolla saa uuden vaijerin vedettyä paikalleen. Takapää meni taas ihan itsestään. Nyt on katto hyvä ja auto kiiltää. Lisää kuvia tulee joskus kun muistan taas ottaa kameran tallille.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 6.3.2012 13:10

minkäslaisia kokemuksia sulla nyt on niistä ebay-varaosista.?

itse olen myös katsellut varaosia ebaysta,hinnat ovat vähintäänkin kohtuullisia.
että uskaltaiskohan sitä kokeilla esim. yläpään tiivistesarjaa?

ja jos jollain muulla on kokemuksia,saa toki kertoa:)

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 6.3.2012 15:53

Tosiaan kolmisenkymmentä tilausta on eBaylle lähtenyt (sekä .de että .uk). Kokemukset ovat toistaiseksi vain sitä luokkaa, että osat ovat tulleet nopeasti ja ovat sopineet paikoilleen. En ole vielä ajanut uusilla osilla muualla kuin tallissa ;) Odotellaan siis vielä kolinaa.

Ensin kyllä katson Volkkarilta, sillä marmoritiskin hinnat ovat ainakin Golf 3:een mielestäni usein yllättävän edullisia. Tilaan eBaystä tavaraa, joka maksaa paljon tai jota Suomesta ei helposti löydy, kuten ajonestoa, mikroaaltoanturia, maaleja, vahoja, Fortea, katon paikkaussarjaa, mukitelinettä, manuaaleja, erikoistyökaluja...

Hintojen vertailussa auttaa ETKA, jonka tietysti voi saada vaikka eBaystä.

Nämä voivat myös olla käymisen arvoisia, jos saksa sujuu. Ainakin niissä voi vertailla eri valmistajen tuotteita:

http://www.express-autoteile.de/Autoteile:::1.html
http://www.fuerst-autoteile.de/
http://stores.ebay.de/ITC24-TUNINGSHOP
http://seekpart24.com/ - tämä on englanninkielinen
http://stores.ebay.de/Volksbits-shop

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 23.3.2012 13:47

Nyt on menossa etutukivarsien puslien vaihto. Tukivarren pultit lähti hyvin irti, kun iskin löyntitaltalla vanhoja puslia sen verran lyttyyn, että sain jäähdyttävän irrotusaineen suoraan mutterille. Ensin kuumaksi ja sitten piiitkät ruiskutukset irrotusainetta niin että höyry vain nousi. Sitten ei tarvittu enää paljoa voimaa.

Uudet PU-puslat on täältä: http://stores.ebay.de/EIMA-electronics?_trksid=p4340.l2563. Syy viestiin olikin tämän linkin jakaminen, sillä nämä puslat olivat sekä hyviä että halpoja. Tosin laipat olivat niin tiukkoja, että piti vuolla pienet kolot (helposti!) siihen reunaan, joka edellä pusla painettiin reikään. Sitten solahtivat.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.3.2012 14:37

Hyvä linkki, tuolta löyty Vr6 syncron takarungon puslat.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 5.4.2012 17:17

Pari kuvaa kuvaa viimeisimmästä tehdystä alustahommasta ja toisesta vielä odottavasta alustahommasta. Toivottavasti putki sopii, vaikka siinä on yksi pönikkä enemmän. Valmistajan mukaan pitäis olla passgenau.

Kuva

Pyörien suuntaus vielä ja rupeaa olemaan valmista. Sisustaan on tullut koko joukko päivityksiä, joista laitan kuvia sitten kun saan auton pihalle.
Viimeksi muokannut Tounari, 24.3.2018 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 9.4.2012 11:37

Oli sen verran vinoon tehty tuo TA Technix rosteriputki, että pistin myyntipalstalle. Hitsivehkeiden omistaja saa sen varmasti alle.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 20.5.2012 21:45

Auto on vihdoin melkein valmis. Muutamia sähköhommia on jäljellä ja pieni katon paikkaus. Tuli tosi hyvä alusta normaalikorkuisilla jäykillä iskareilla ja uretaanipuslilla. Edes inhottavimpiin hidastimiin, töyssyihin tai mukulakiviin ei tarvitse hidastaa, vaan menee pehmeästi yli. Mutkissa kulkee kuin kiskoilla. Tällä ajelu hymyilyttää ihan oikeasti.

Kuva

Lisää kuvia
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

J`ni
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2008 18:13

ViestiKirjoittaja J`ni » 21.5.2012 13:20

Onhan tuo renkaan ja kaaren väli melko jäätävä, mutta propsit kun uskallat olla erilainen!
Muutenhan se on varsin asiallisessa kunnossa olevan näköinen cabrio. :)

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 22.1.2013 10:18

Asennettavaa on jonossa ensi kesäksi: uusi katto, uudet etuturvavyöt, taka-akselin uretaanipuslat, mukavuusvilkku, joitain muoviosia ja muuta pientä sälää.

Vaihteistoa olen tässä mietiskellyt, sillä kakkonen ulisee parin tuhannen kierroksen kieppeillä kun veto on kevyttä tai melkein rullausta. Raskaammin vedätettäessä ulina miltei loppuu. Saksassa tarjotaan peruskorjattua vaihteistoa 600 euron pintaan. Kannattaako ajatella vai tulisiko korjaus Suomessa halvemmaksi? Entä purkuosa? Itse en arvaa ruveta vaihteistoa avaamaan, korkeintaan vaihtamaan kokonaisena.

Kesän odotteluja foorumlaisille!

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 22.1.2013 10:42

Kesää odotellessa. Cabrio tallissa vaan .

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 16.3.2013 21:44

Kevät alkoi puslahommilla. Viimeiseenkin paikkaan meni uretaania.

Kuva Kuva Kuva

Sitten seuraa pohjan ja helmojen käpistelyä ennen kuin pääsen vaihtamaan kattoa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 28.4.2013 12:19

Uusi katto tuli paikalleen toisen mk3 Cabrion omistajan avustuksella - vaikka tais olla niin, että minä avustin ja VW-konkari johti... Olisko hommaan mennyt semmonen 15 tuntia, ja nyt on niin maan perusteellisen pinkeä ja komea kangaskatto paikallaan. Täysmusta katto vaatii vielä kylkilistojen ehostuksen mustiksi.

Silent Coatia tuli oviin, ja kun saranat on nyt suoristettu, niin ovet menevät kiinni kertakaikkiaan hienosti jymähtäen eikä rämisten niin kuin ennen. Hanskalokero odottaa lukon sarjoitusta ja pääsee sitten apukuskin eteen.

Tuumattiin, että olis mukava saada joskus enemmänkin Cabrioita riviin ja tutkittavaksi ja kuvattavaksi. Saisko Cabriomiitti kannatusta vai onko sellainen jo foorumilla tiedossa?

Kuva Kuva

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 28.4.2013 13:54

Jumaliste, että on kyllä korkea! :D Eikö tota voisi oikeasti madaltaa edes ihan vähäsen?

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 28.4.2013 14:18

Hahhah, viimeks mä nostin sitä kahdella sentillä! Tänä kesänä ajetaan Jotunheimenin vuoripolkuja.
Viimeksi muokannut Tounari, 28.4.2013 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 28.4.2013 14:29

Jos tarvit tuohon hanskalokeron lukkoon haittoja, laita yv:tä! Mulla taitaa tuommoinen hanskalokeron lukkokin löytyä, ihan 100% varma en ole.

mane_
-
Viestit: 508
Liittynyt: 23.7.2005 8:21

ViestiKirjoittaja mane_ » 29.4.2013 14:51

Ihailtavaa huolenpitoa kaunokaisesta! Vaikka oma maku on enmmän maata nuolevassa ulkonäössä, lepää silmä tässäkin. Cabriomiitille kannatusta, jos aika ja paikka suosii. Bug in finn 2013?

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 29.4.2013 19:14

Mun cabrio ei nouse edes bägeillä noin ylös. eihän tuossa autossa ole muuta ns matalalla helman etupää.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 29.4.2013 19:32

Ei tämä korkeus ole minustakaan kovin kaunis katseltava, eikä tässä ole lähimainkaan samaa tyyliä kuin mane_n Cabriossa. Ajo-olosuhteiden takia tämä on jeeppikorkeudessa. On kyllä mukava ajaa. Auto on suorassa, vaikka eturenkaan yläpuolella näyttää olevan vielä karmeampi rako kuin takana. Jos kuoppateiden koluaminen joskus loppuu, niin lasken varmasti alemmas.

Näköjään tuonne Bug in finniin voi vesijäähdytteisellä tulla. Sehän olisi yksi kesän kohokohta!

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 1.6.2013 10:08

Olihan sitä lopulta ihan pakko madaltaa. Technixin coiloverit menivät kivutta paikalleen ja asettuivat heti kohdalleen, ilman että jotakin kulmaa olisi pitänyt ruuvata ylemmäs tai alemmas kuin muita. Muutenkin vaikuttivat hyvältä työltä. Kuvassa auto on ensi säätöjen jälkeen odottelemassa painumista. Konehuonettakin tuli kiillotettua.
Kuva Kuva

J`ni
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2008 18:13

ViestiKirjoittaja J`ni » 1.6.2013 10:29

Suunta alkaa olemaan oikea. Eikai se tarvi enää kuin vanteet. ;p

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 14.6.2013 17:48

Ohjauksen kanssa oli ihme tappelua pitkään. Varsinkin paikallaan kääntäessä kuului rutinaa ja tärinä tuntui myös ratissa. Kävin läpi pumpun ja tehostimen kiinnityksen ja kaikki nivelet, mutta ei auttanut. Viimeisenä keinona ennen tehostimen vaihtoa heitin sisään Forte Power Steering Treatmentin. Siihen loppui rutina. Tehostinöljytkin olivat uudet ja marmorilta ostetut. Jos näillä pääsee tämän kesän yli, niin se riittää tässä vaiheessa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 29.6.2013 22:39

Ohjauksen rutinan poistuminen oli väliaikaista. Asiaa netistä lisää kaiveltuani ja sen jälkeen autoa tarkemmin syynättyäni syylliseksi paljastui löystynyt raidetangonpää. Saksalaisen VW sivuston neuvosta painoin nivelen sisään kumin läpi lääkeruiskulla parikymmentä millilitraa motonetin LiquiMoly Hydraulinostinlisäainetta ja nyt rutina on pysynyt poissa.

Menispä nyt näin ensi talveen ja sais kesän ajella vaan. Talvella sitten on vuorossa vaihteiston vaihto peruskorjattuun ja vetoakselien nivelten uusinta - ja tiätty nää raidetangonpäät. Mutta sitä ennen nautitsoidaan auringosta ja ajelusta!

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 4.1.2014 20:02

Päivä pitenee ja kesä lähenee. Cabriossa on talven aikana vaihdettu raidetangon päät, venttiilivarsien tiivisteet, hydrauliset painimet ja erinäisiä tiivisteitä. Nyt on menossa osien maalausta ja kiillotusta. Korjattavaa ei erityisemmin ole, joten harrastaminen keskittyy enimmäkseen hiplaamiseen, hinkkaamiseen ja joidenkin osien päivittämiseen. Paremmin tyyliin sopiva radio olis myös hakusessa.

Kuva

Edit: Tämmöinen Blaupunkt tulee japsivehkeen tilalle. Ei ihan alkuperäistä, mutta Audista kumminkin.
Kuva

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 27.4.2014 8:15

Ensimmäinen koeajo kevään lämpimillä oli päättyä kesken, kun vaihteet alkoivat hissukseen kadota. Syylliseksi paljastui löysälle jäänyt vaihdevivuston mutteri. Asemoinnin ja kiristyksen jälkeen vaihteet pelaavat nyt täsmällisesti. Moottori käy ilman sivuääniä ja käynnistyssavutkin ovat muisto vain. Paikalleen istutettu 90-luvun radio soi paljon paremmin kuin poistunut 2010-lukulainen.

Yksi asia jäi vielä kiusaamaan, eli moottorin lämpö. Touranista yli jääneen Redline Water Wetterin lisäys sai aikaan sen, että auton oman mittarin mukaan lämpötila on nyt ajossa 80 ja seisoessa nousee karvan yli 90, jolloin puhallin käynnistyy. Olisiko marmorilta tullut mukaan 80 asteen termostaatti? No tämä kesä mennään näillä.

Toinen pikku kiusa on jollottavat takarenkaat, mutta ne menevät pian vaihtoon. Kuski vetäisee hymyn korviin ja polkaisee tien päälle...

Kuva Kuva

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 10.7.2014 22:01

Alapoikkituki tappoi yllättävän tehokkaasti etupään tutinat. Ohjaus muuttui niin paljon täsmällisemmäksi, että sen tunsi heti ekassa kurvissa. Jälleen sarjassa kännykuvia pimeässä, kun kamera ei kuulu tallivarusteisiin:
Kuva Kuva
Edit: parempi kuva lisätty.
Viimeksi muokannut Tounari, 20.7.2014 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 10.7.2014 22:38

Paappa linkkiä mistä hommasit ton alapoikkituen :)

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 10.7.2014 22:58

Täältä ja hankkimani tuote on tämä. VW poikkitukia on myynnissä koko liuta.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 14.7.2014 22:01

Nyt kun Cabriossa ei ole mitään tehtävää (paitsi öljynkeräyssäiliön poistaminen, kun sinne ei tule mitään eikä edes letkut likaannu), aloin sählätä Touranin parissa.
Ensi töikseni rustasin pumpparin ennakkoa (torsion value VCDS:ssä). Alunperin se oli Volkkarin jäljiltä +2, ja kun siirtelin nollaan, niin käynti parani. Kokeilujen jälkeen päädyin arvoon -4, joka muutti koneen ihan toisenlaiseksi.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pieneni niin, että ajoin kehä 1:n edestakaisin päästä päähän 4,3 litraa sadalla, kun se oli ennen luokkaa 5,3. Väli Savonlinna-Helsinki hieman yli rajoitusten ajaen ja moottoritieosuus 130 km/h, niin keskikulutus oli 6,2. Ainakin tähän asti ajotietokone on näyttänyt melko tarkkaan.
Tämän lisäksi kone käy tyhjäkäyntiä rauhallisemmin ja vastaa kaasuun herkemmin.
Ohjelmoinnin jälkeen tämä oli parasta mitä Touranille on tehty :)

Edit: No ihan litralla kulutus ei pidemmän päälle pudonnut, mutta reilusti yli puolella, ja kulku on rivakampaa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 20.7.2014 14:54

Parin tuhannen kilsan jälkeen öljynerotussäiliön tuloletkussa on havaittavissa pientä tummumista. Ceratec käsittelyn jälkeen vanha AAM moottori yllätti myös positiivisesti kulutuksellaan, joka on karvan yli 6 litraa sadalla. Ohessa vielä kuva Cabrion kesämaisemista Saimaan rannalla. Ainakin tahkoa on siis kierretty...
Kuva Kuva

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Golf Cabrio -94 ja Touran PD -07

ViestiKirjoittaja Tounari » 2.4.2015 12:03

Touranin mittarissa meni 250 tuhatta rikki klassisen säätelyn ja sähläämisen kanssa. Uusiksi on laitettu MAF, N75, turbo, kaksoismassa ja katti. Pakollisia olivat vauhtipyörä ja katalysaattori. Turbo meni hieman turhaan vaihtoon tukossa olleen katin takia. Katin vaihdon jälkeen voimat tulivat takaisin ja kiihdytysäänet sivistyivät huomattavasti. Edessä on vielä moottorin tukikumien vaihto tärinän hillitsemiseksi. Katalysaattoriksi meni Caddyn katti, joka käy BLS-Touraniin suoraan, ja jonka saa asennustavikkeineen kotiin kannettuna alle 330 eurolla Rema partsilta.

Cabriossa on alustan vaihdon lisäksi vain pientä duunattavaa, joista mainittavimpina etuturvavöiden vaihto ja apukuskin penkkien liukujen uusinta.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 9.5.2015 5:33

Nyt on Touranissa paremmat suuttimetkin, kun entisillä alkoi korjausarvot olemaan hajallaan. Kun säädin vielä torsion arvon -2,5:een, lopputulos ylitti odotukset. Työmatkalla pitkin ruuhkaista kehätietä keskikulutus on nyt 5,1 sadalla. Eilen matkalla Savoon moottoritietä ja muita teitä rajoitusten yläreunalla ajaen keskikulutus oli 5,4 sadalla. Siitä mistä lähdettiin ennen turbon ja katin vaihtoa, kulutus on tippunut parilla litralla. Dsg ei enää nyi eikä vaihda pienemmälle läheskään niin herkästi. Vääntöä on ihan eri malliin, ja valoista lähtö tapahtuu aika rivakasti kunnon imuäänien säestämänä. Etupään pyöränlaakeritkin tosiaan meni vielä vaihtoon metelin takia. Toivottavasti tällä mennään seuraavar 250 tuhatta.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

TT-00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Tounari » 24.3.2018 16:29

Monta vuotta iloa tuottanut avogolffi on vaihtumassa toiseen malliin. Vanha sininen näkyy vielä taustalla, mutta uusi omistaja on sille jo tiedossa.
Kuva Kuva
Onhan tuolla uudella harmaalla ilo kurvailla, kun sen 195 kW vastaa kaasuun ihan toisella viisiin kuin AAM-koneen 55 kW.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 27.3.2018 17:12

mk1 TT Roadster quattro on auto jota ehkä eniten vanhoista autoistani olen jäänyt kaipaamaan. Hieno peli niin kesällä kuin talvellakin.

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Kilu » 8.4.2018 18:28

Onko tässä Baseball sisusta? Nettiautosta kuolasin tuollaista hopeista MTM TT roadsteria baseball penkeillä nyt kevättalvella. Ettei olisi sama yksilö...

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Tounari » 10.4.2018 11:47

Jo vain on. Katselin kyllä ensin edullisempia, mutta tämä oli kyllä viimeisen päälle hyvä peli ja onnenpotkaus. Ihan alkuperäinen ilman tuunauksia ja siisti. Tosin meinaan tuunata vakionopeussäätimellä ja mukitelineellä, kun molemmat on saatavilla myös alkuperäisinä. Mun kokemus avoautoista on, että ne kuluttavat kahvia melkein yhtä paljon kuin bensaa :)

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Kilu » 10.4.2018 19:06

Ai perhana, onnittelut valinnasta! Mä olin jo rustaamassa pankkiin viestiä kun kuulin, että peli on myyty :)

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Tounari » 20.8.2018 12:35

Päivitykset on jääneet vähiin, kun on tapahtunut lähinnä ajoa vaan, eli kesän aikana sain mittariin 9 tkm lisää. Yritän vielä ennen joulua saada kuvia aikaiseksi. Pikku juttuja on vaan tullut tehtyä:
- TT mukiteline. Juomaa kului kesän helteillä ihan reippaasti.
- Vakkarin asennus jäi vaiheeseen, eli sain aikaiseksi vain viiksen vaihdon. Piuhojen veto ja sopeutus talvella sitten.
- Ajonesto pyrki toistuvasti sammuttelemaan konetta, mutta lukupuolan piuhojen löysääminen auttoi ja oireilu loppui kokonaan. Kiitos ffp forumille arvokkaista vinkeistä!
- Jäähdytysnesteen lämpötila hälytteli käynnistysten yhteydessä toistuvasti, eikä anturin vaihto auttanut. Kontaktisuihke liittimiin vei vian pois.
- Alukesästä täytin katon hydrauliikan, ja nyt katto taas hidastelee hieman. Täytyy talvella tutkia näkyykö vuotoja.

Kesä kului siis siinä, mitä varten auto tuli hankittua - ajossa. Mielestäni TT:n alusta on huikea. Kertakaikkiaan nautiskelin Itäsuomen mutkaisilla ja routavaurioiden kallistelemilla teillä kurvailemisesta.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Jonde » 20.8.2018 17:19

Se katon hydrauliikka vuotaa usein sieltä pumpuista kun siellä turvavöiden takana ja/tai sitten moottorista itsestään.
Itse vaihdoin kesällä moottorin, linjat ja pumput kun kyllästyin lisäämään nestettä. Oli kiva kuivatella lattiamattoa öljystä. On myös ihan perkeleen paska homma tehdään mitään sinne takapenkkien taakse.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.8.2018 17:30

Takapenkkien? :)

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.8.2018 18:36

Etupenkkien piti kirjoittaa. Ne muovit on ikävä purkaa oikeassa järjestyksessä ja ehjänä.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Tounari » 25.8.2018 21:31

Tavallinen TT:

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Uusia ahtoletkuja

ViestiKirjoittaja Tounari » 7.11.2018 19:21

Nyt on taas se aika vuodesta, että avoautoilu tapahtuu enemmän tallissa kuin pihalla. Ensimmäiseksi moottoriin tulee uudet ahtoletkut öljyä hikoilevien tilalle. Samalla vaihdan venttiilikannen tiivisteen, joka vuotaa öljyä pakosarjan päälle ja pilaa raikkaan ulkoilman.

Kuva

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Tiivisteitä letkuja ja kiillotusta

ViestiKirjoittaja Tounari » 19.11.2018 22:01

Onpahan TT:ssä ahtaat paikat tehdä remppaa verrattuna mk3 Golffiin. Kuitenkin venakopan tiivisteet vaihdettu. Entiset olivat pahasti kovettuneet ja poikki, niin että vuotaminen ei ollut mikään ihme. Samalla vähän blingblingiä alumiiniin.
Kuva

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Tounari » 31.1.2019 17:57

Pikkuhiljaa etenee. Ahtoletkut vaihdettu. Huohotuksen paineensäätöventtiili oli jumissa eikä siten rajoittanut imupainetta. Muuten huohotusjärjestelmä oli puhdas.

Ikävämpi yllätys löytyi öljypohjasta. Huoltokirjan mukaan öljypropun jengat olivat joskus korkanneet ja öljypohja oli jengoitettu uudelleen isommalle tulpalle. No eihän se kestänyt edes 20 Nm kiristystä, vaan korkkasi uudelleen. Niinpä sitten öljypohjaa vaihtamaan, ja vaihdon yhteydessä paljastui mekoinen kasa metallilastuja öljyn imusihdistä. Alla olevassa kuvassa osa niistä on jo poistettu. Lastut osoittautuivat alumiiniksi, ja niiden muoto vastasi jenkatyökalun lastua. Öljypohja oli ilmeisesti jengoitettu ihan paikallaan. Uuden suodattimenhan tuo kaipasi, ihan senkin takia, että voi joskus myöhemmin tutkia suodatinta uudelleen.

Kuva

Homma jatkuu pienillä ruostehoidoilla ja alustasuojauksen paikkauksilla.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09

ViestiKirjoittaja Tounari » 4.3.2019 20:41

Muutamia hommia olen taas saanut aikaiseksi.
Vakionopeussäätimen piuhat vedetty, ECU sopeutettu ja toiminta testattu.
Ajoittain kiusannut jäähdytysnesteen hälytys häipyi viimein, kun netistä löytämäni vinkin ansiosta rapsutin paisuntasäiliön elkektrodit puhtaiksi.
Koska haluan säilyttää auton alkuperäisen olomuodon, kovin ihmeellistä tuninkia en tee. Kuitenkin oranssin värin hävittämiseksi kultasin öljytikun kahvan 23,75 karaatin "rosenoble doppel" lehtikullalla, joka liittyy enemmän toiseen harrastukseeni. Lehtialumiini olisi ehkä sittenkin parempi, mutta näitähän voi tehdä vaikka joka pyhälle omansa. Moottoritila on muutenkin kuin uusi sekä alta että päältä.
Kuva


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa