ABS-vikaa....
Valvoja: ffp jäsenet
ABS-vikaa....
Eli olis moinen 1998 1.8t passatti, herjaa ABS vikaa.... signaali heikko oikealle etupyörälle... 3 korjaamossa käynyt ja kaikki nostaa kädet pystyyn...
vikaa siis tulee vain kuormalla, nosturilla pyörittäessa ei vikaa ilmoita... onko ehdotuksia mitä tehdä???
onko minkälainen homma ohittaa tuo ABS ja tehdä ns. laiton passatista... ja onko tietoa kuka näitä tekee??
vikaa siis tulee vain kuormalla, nosturilla pyörittäessa ei vikaa ilmoita... onko ehdotuksia mitä tehdä???
onko minkälainen homma ohittaa tuo ABS ja tehdä ns. laiton passatista... ja onko tietoa kuka näitä tekee??
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mikä on tarkka vikakoodi? Siitä voi päätellä, että onko vika sähköinen vai mekaaninen.
Jos vikakoodi tulee vasta ajonaikana, tunnistaa järjestelmä, että anturi on mukana pelissä, mutta signaali ei ole uskottava -> anturi liian kaukana tai hammaskehä rikki.
Jos vikakoodi tulee samantien takaisin ilman ajoa ja koodina on tyyliin "electrical fault in circuit" tms, niin vika on anturissa johdotuksessa liittimessä tai ohjainyksikössä.
Ei toi systeemi nyt niin monimutkanen oo, etteikö sitä pystyis korjaamaan. Vaikeempi on keksiä joku kikka kolmonen teippiviritys katsastusta varten, kuin oikeesti laittaa se kuntoon.
Jos vikakoodi tulee vasta ajonaikana, tunnistaa järjestelmä, että anturi on mukana pelissä, mutta signaali ei ole uskottava -> anturi liian kaukana tai hammaskehä rikki.
Jos vikakoodi tulee samantien takaisin ilman ajoa ja koodina on tyyliin "electrical fault in circuit" tms, niin vika on anturissa johdotuksessa liittimessä tai ohjainyksikössä.
Ei toi systeemi nyt niin monimutkanen oo, etteikö sitä pystyis korjaamaan. Vaikeempi on keksiä joku kikka kolmonen teippiviritys katsastusta varten, kuin oikeesti laittaa se kuntoon.
Ei toi systeemi nyt niin monimutkanen oo, etteikö sitä pystyis korjaamaan. Vaikeempi on keksiä joku kikka kolmonen teippiviritys katsastusta varten, kuin oikeesti laittaa se kuntoon.
No aika ihmeellinen tuo ABS tuntuu olevan, kun omassa 4 kotelon golffissa on ABS temppuillu siten että jarrut jää päälle kunnes auto pysähtyy jos ABS joutuu töihin. Vikaa tutkittu merkkikorjaamoa myöten, eikä mitään selvää vikaa löydy.Että se ABS:n yksinkertaisuudesta.
No aika ihmeellinen tuo ABS tuntuu olevan, kun omassa 4 kotelon golffissa on ABS temppuillu siten että jarrut jää päälle kunnes auto pysähtyy jos ABS joutuu töihin. Vikaa tutkittu merkkikorjaamoa myöten, eikä mitään selvää vikaa löydy.Että se ABS:n yksinkertaisuudesta.
Jarrupolkimessa pitäisi olla kaksi katkaisijaa, toinen jarruvaloille ja toinen eculle. Molemmilta kyllä menee tieto eculle, ja näiden kytkinten asennot/toiminnan näkee vagcomilla:
Engine - Measuring Block 6 ja samassa ruudussa muistaakseni kytkinpoljin, ja molemmat jarrupolkimen katkaisijat.
ABSittomassa Cordobassa antoi jarruista herjaa kun toinen noista oli säädetty liian kauas polkimen varresta, ja sen myötä ei saanut vakkariakaan päälle. Jos oikein muistan, poljin ylhäällä pitää näyttää molemmat nollaa, ja poljin painettuna molemmat ykköstä.
Engine - Measuring Block 6 ja samassa ruudussa muistaakseni kytkinpoljin, ja molemmat jarrupolkimen katkaisijat.
ABSittomassa Cordobassa antoi jarruista herjaa kun toinen noista oli säädetty liian kauas polkimen varresta, ja sen myötä ei saanut vakkariakaan päälle. Jos oikein muistan, poljin ylhäällä pitää näyttää molemmat nollaa, ja poljin painettuna molemmat ykköstä.
Osat mitkä on vaihdettu, ovat ABS boxi, hydrauliikkayksikkö pumppuineen ja jarruvalojen katkaisija. ABS boxin vaihdon jälkeen käytetty VW:n testerissä, ja testeri ilmoitti kaiken olevan kunnossa. Onkos järjestelmässä painetunnistin jossain? Elsavin näytti että jossain versiossa olisi jarrupääsylinterissä, mutta ei omasta sellaista löytynyt.
Jostain kuitenkin näyttäis saavan virran ABS pumpulle> pitää paineen päällä,
tarviiko auto sammuttaa että ton vian saa pois päältä vai riittääkö pysähtyminen?
Jotenkin vaikuttais että vika olis hydrauli yksikön vieressä boxissa (ainakin ainoa osa jota ei ilmeisesti ole vaihdettu), outoa vain ettei tule vikakoodia
tarviiko auto sammuttaa että ton vian saa pois päältä vai riittääkö pysähtyminen?
Jotenkin vaikuttais että vika olis hydrauli yksikön vieressä boxissa (ainakin ainoa osa jota ei ilmeisesti ole vaihdettu), outoa vain ettei tule vikakoodia
Merkkiliikkeen testerin kanssa käytiin ajamassa lenkkiä. Mutta jostain syystä kun laite oli kytkettynä autoon, niin ABS ei toiminut ollenkaan. Testiohjelma tehtiin myös VW testerillä, mutta kaikki oli testerin mukaan kunnossa. Olisiko mahdollista että testeri ei jsotain syystä löydä vikaa ABS.boxista, vaikka siellä sellainen olisi esim joku paine tunnistin?
Romut kannen alla vaihtuvat ainakin golffissa can väylän myötä 08.2000 ylöspäin JO alkuisesta CO alkuiseen boxin numeroon
Romut kannen alla vaihtuvat ainakin golffissa can väylän myötä 08.2000 ylöspäin JO alkuisesta CO alkuiseen boxin numeroon
Lainataas vähä tätä topicia:
-02 3BG Passatissa ilmeni pienoinen "ominaisuus". Jarrupoljin täristää samaan tapaan, kun ABSit löis vastaan aina hieman ennen kun auto on kokonaan stopannut. Ja tätä tapahtuu vaikka vauhtia ei olisi nimeksikään. Ajoittain myös auton ollessa liikkeellä, köykäsellä polkimen painalluksella tärisyttelee. Jarrut kuitenkin pelaa muuten täysin normaalisti. Liekö jotain oleellista hajalla vai voiko esim. ABS-kehällä olla paskaa. Rempattiin autoon eilen ylätukivarsi ja vika alkoi sen jälkeen.
-02 3BG Passatissa ilmeni pienoinen "ominaisuus". Jarrupoljin täristää samaan tapaan, kun ABSit löis vastaan aina hieman ennen kun auto on kokonaan stopannut. Ja tätä tapahtuu vaikka vauhtia ei olisi nimeksikään. Ajoittain myös auton ollessa liikkeellä, köykäsellä polkimen painalluksella tärisyttelee. Jarrut kuitenkin pelaa muuten täysin normaalisti. Liekö jotain oleellista hajalla vai voiko esim. ABS-kehällä olla paskaa. Rempattiin autoon eilen ylätukivarsi ja vika alkoi sen jälkeen.
Paitsi, että testerillä katsottaessa siellä on niin paljon suodatusta, että nopeat piikit ei näy. Myöskin suurin osa ABS-yksiköistä kakaisee yhteyden yli 20km/h nopeudessa.
Varmin tapa on oskilloskoopilla mittaus pyöräantureista. Yleensä käyttäytyy noin, kun hammaskehän on poikki tai anturin asento pielessä.
Varmin tapa on oskilloskoopilla mittaus pyöräantureista. Yleensä käyttäytyy noin, kun hammaskehän on poikki tai anturin asento pielessä.
Vihdoin sain tuon ABS yksikön vaihdettua, ja yllätys yllätys ei toimi vieläkään. Eli nyt rupeaa olemaan keinot vähissä. Kertauksena siis vielä: kun ABS lähtee päälle, niin jarrut (ABS) ovat päällä niin kauan että auto pysähtyy. Ei vikakoodeja tms. Vaihdettu ABS yksikkö pumppuineen, jarruvalokatkasija.
Ei niistä antureista tule vikakoodeja jos ne on sopivasti rikki, väärällä etäisyydellä tai hammaskehä rikki. Sen takia ne pitääkin mitata oskilloskoopilla. Useamman tapauksen olen mitannut ja löytänyt viallisen hammaskehän, vaikka vikakoodeja ei ole, eikä diagnostiikan kautta nää nopeuksia tarkasti ohjelmallisen suodatuksen takia.
Yleensä noissa tapauksissa on oireena ABSien ruksutus melkein jokaisella jarrutuksella kävelynopeudella.
Kun ei ole ESP:tä, niin juttelua ECU:n kanssa ei ole tai se on minimaalista.
Yleensä noissa tapauksissa on oireena ABSien ruksutus melkein jokaisella jarrutuksella kävelynopeudella.
Kun ei ole ESP:tä, niin juttelua ECU:n kanssa ei ole tai se on minimaalista.
itelläni on vw g2 syncro -91 ABS varusteltu ja ABS-valo syttyy vähän väliä' vaikka ei jarruttaiskaan, viankin tiedän :) --> vaihdoin kaikki jarru osat parivuotta sitten (levyt,palat,liukutapit,stefat jne.) putsasin samalla navassa kierteitä uusille pulteille ja meni pultti liian pitkälle ilman vannetta ja se pisti ABS-kehän kieroon .....
Päivitetääs välillä tilanne tännekkin, samainen ABS vika piinaa edelleen. Jarrut pelaa muuten ok, mutta kun ABS lähtee päälle niin paukuttaa niin kauan kunnes auto pysähtyy tai katkaisee virrat. Autoon vaihdettu ABS boxi pumppuineen, kaikki ABS anturit, jarruvalokytkin ja moottorinohjaus boxi. Mitään vikakoodeja ei siis tule. Ja autohan on -04 Golf Variant. Ei ESP:tä Alkaa loppumaan keinot.
Eipä ole antureita mitattu. Kehät on ehjät ja uudet anturit. Suomesta löytyy myös toinen auto missä täsmälleen sama vika, Tuosta autosta on oskiloskoopilla mitattu nuo anturit, ja kaikki oli kunnossa. Joten vika ei luultavammin ole antureissa, vaan jossain muualla.
Onkos tuo ABS boxille menevä jarruvalokatkaisjan tieto CAN väylässä, vai 12v on/off? Tuo on varmaankin se tieto, mikä ABS boxilta puuttuu
Onkos tuo ABS boxille menevä jarruvalokatkaisjan tieto CAN väylässä, vai 12v on/off? Tuo on varmaankin se tieto, mikä ABS boxilta puuttuu
Se on varmaan se (muistaakseni touran), jonka pari kuukautta sitten mittasin :) Mutta, kaikki tyypillisimmät viat suljetaan ensin pois. Ennenkuin mennään näihin eksoottisimpiin. Kysesistä tapausta ei ollut silloin aikaa enempää mittailla.Suomesta löytyy myös toinen auto missä täsmälleen sama vika,
Katkaisijan tieto on ihan suoraan kytketty ABSiin ON/OFF. Eli ei ole CAN-väylässä.
Nyt ei oo kytkiksiä käsillä, mutta sille on oma sulake ja jarruvalot on samassa piirissä.
Toki jos järjestelmä luulee, että jarrua edelleen painetaan, niin voisi tehdä nuo oireet.
Onko esim. vetokoukun pistoketta? Siellä tyypillisesti johdotukset ranetetaan, jolloin esim jarruvalon sähköt menee väärin -> ABS saa väärän tilatiedon jarrupolkimelta?
Goffin ABS vika selvisi
Golffin vika selvisi, eli kaksi putkea ristissä. Tämä aiheutti sen, että pumppu painoi paineen pääsylinteriin ja piti jarrut päällä niin kauan kun pumppu pyöri. Asennus virhe siis. Kiitokset kaikille vinkeistä, vaikka vika ei niissä ollutkaan. On aika kauan jumpattu ton ABS vian kanssa, mutta onneksi nyt selvisi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 22 vierailijaa