1,9 TDI moottoriremonttia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

janzu77
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.8.2009 11:27

1,9 TDI moottoriremonttia

ViestiKirjoittaja janzu77 » 5.4.2012 18:22

Kuinkas yleistä on yleensä että 1,9 Bxe- moottorista hajoaa turbo -> lastuja välijäähyyn ja ahtoputkiin -> 3. sylinterissä ohivuotoa imuventtiilin puolella (= lastuja?)...

Polkaisin liikennevaloista vähän reippaammin ja alkoi suhina ja tehot hukkui eli ahdin sanoi poks... Tästä sitten jatkettiinkin matkaa hinausauton kyydissä savun hälvettyä.

Auto on mallia -07 Passat ja kilsoja mittarissa 150t. Olen lukenut että turboja menee, mutta että saa tehdä moottoriremontin samalla? Muilla samanlaisia kokemuksia?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 5.4.2012 20:58

Sillä ahtimen hajonneen siiven palasella on oikeasti aika pitkä matka alas coolerille ja sieltä coolerin kennon läpi moottoriin. Toki mahdollista se voi olla. Yleensä jäävät cooleriin.

Onko tämä tapahtunut pakkaskelillä? Heitän arvauksen:
Coolerin jälkeinen ahtoputki sisältä jäähyhmässä. Sopivasti sulanut ja lähtenyt vesi/jää liikkeelle ja päässyt männän päälle. Venttiili ja/tai kiertokanki vääntynyt.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 5.4.2012 21:13

ITsellä kanssa ahdin hajosi joku aika sitten 1.9 TDi:stä. Siivet oli ehjät, mutta lopulta jumissa. Eli ei ollut pelkoa että ahtimen palasia olisi väärään paikkaan päässyt. Anyway, Saksasta (http://www.turbolader.net/) sain uuden garretin turbon lähes puolella siitä mitä suomessa olisi maksanut, eli kotiin kuskattuna n. 450€.

"Paras" tarjous turbolle suomessa oli eräässä Oululaisessa merkkikorjaamossa, hinta pelkälle turbolle 1600€. Myyjä vielä suuttui kun sanoin että samaa turboa saa alle tonnilla suomesta.

janzu77
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.8.2009 11:27

ViestiKirjoittaja janzu77 » 7.4.2012 11:03

Turbolle oli käyny totaalituho (ahtopuolelta akseli poikki??), eli palasia irti siivistä ja oletettavasti myös mennyt ahtimen läpi imupuolelle asti...

Pari litraa oli hävinnyt öljyäkin, öljyt siis vasta vaihdettu, joten jonkin verran sitä on mennyt turbon läpikin varmaan samalla kun se paukahti.

Lämpötila oli siinä nollan tuntumassa kun se pamahti. Ehkä näin jälkeenpäin ajatellen se "suhahdus" mikä turbosta kuului kun vaihtoi vaihdetta oli hiukan koventunut viime kuukausina. Eli turbossa varmaan ollu vikaa jo hetken aikaa ja nyt se sitten antautui lopullisesti.

Kansi on nyt kuitenkin irtoamassa jotta selviää miksi yhden pytyn imupuolelle tulee ohivuototestissä painetta, ts. varmaan ainakin imuventtiiliremppa yhdelle pytylle, toivottavasti ei sitten muuta.

Vähän meni luottamus ekaan Volkkariin tässä perheessä.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 7.4.2012 11:05

Joo kyllä kannattaa suosiolla siirtyä takasin tojotan rattiin!

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.4.2012 11:48

Ehdottomasti avioeron paikka, ei tuollaista pettämistä voi hyväksyä!

En itsekään usko, että kompurasiiven osat pääsisi kennon läpi. Teoriassa mahdollistahan se toki on...

janzu77
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.8.2009 11:27

ViestiKirjoittaja janzu77 » 7.4.2012 13:19

Ensi viikolla se selviää mitä sieltä on mennyt kokonaisuudessaan.
Onhan toi nyt aika synkkää että pahimmillaan auton arvosta 25% menee remonttiin kertaluonteisesti, eikä mistään ihan loppuunajetusta luuskasta ole kyse...

Kuukausi sitten meni siirtopumppu tankista eikä enää startannu, taitaa siis tulla kilsat täyteen vähän sieltä ja täältä.

No kesä on onneksi tulossa ja lumisadekin lakkasi just.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa