Kuitattava rele?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Voodoo
-
Viestit: 67
Liittynyt: 24.7.2003 0:04

Kuitattava rele?

ViestiKirjoittaja Voodoo » 22.3.2012 16:31

Tarve olisi saada aikaiseksi kytkentä, jossa auton virran kytkemisen jälkeen riittäisi pelkkä kuittaus (mikrokytkin?), jolla polttoainelämppärin saisi tarvittaessa pakotettutua päälle.
Ideana siis että normaalisti lämppäri ei lähde päälle, mutta tarvittaessa sen saisi tuosta napista kuitattua käyntiin. Tämän tulisi kuitenkin toimia siten, että oletusarvoisesti aina sytytysvirran katkettua lämppäri ei siis lähtisi päälle, vaan lupa mahdolliseen käynnistämiseen olisi tuon napin takana.

Ihan normi releellähän tuo ei onnistune?
Löytyisiköhän tähän täältä ratkaisua...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.3.2012 16:48

Releen lähdostä hyppyjohto vetokäämille. Jos tarvii sammuttaa niin avaava kytkin ennen vetokäämiä sen hyppyjohdon jälkeen.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 22.3.2012 16:52

Pitopiirihän tuossa on kyseessä. Eli toisinsanoen laittamalla tuon mikrokytkimen rinnalle ylimääräiset releen kärjet tai ylimääräisen releen.

http://pena.dy.fi/wiki/Pitopiiri tuossa olisi lähes yksinkertaisimmillaan tuo kytkentä. Ylimääräisenä on vielä tuo nollanappi ennen käynnistysnappia ja sen rinnalla olevaa pitopiiriä.

Edit: Tuohon siis pitää ottaa virta virtalukon jälkeen, ei jatkuvaa virtaa, jotta ei jää virrat päälle lämppäriin kun auton sammuttaa.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 22.3.2012 21:10

mikä lämmitin? nykyään juttelee bitteinä

Voodoo
-
Viestit: 67
Liittynyt: 24.7.2003 0:04

ViestiKirjoittaja Voodoo » 23.3.2012 16:52

Kyseessä on vanhempi Volvo, josta puuttuu mahdollisuus estää tuo lämmittimen automaattinen käynnistyminen. Nyt kun ajetaan lyhyttä matkaa tai siirretään autoa pihasta talliin lämmitin käynnistyy ns. turhaan. Tuossa ilmeisesti ulkolämpötila/jäähdytinnesteen lämpö ohjaa tuon lämmittimen pakkokäynnistymistä.

Tällä kytkennällä olisi siis tarkoitus toteuttaa homma siten että normaalisti lämppäri ei saisi virtaa/käskyä käynnistyä, mutta mikäli kuski haluaa lämmitystä tehostaa lisälämppärillä riittää että hän kuittaa kytkimestä ja homma pelaa. Tärkeätä olisi myös se, että tämä asetus palaa automaattisesti voimaan kun virrat taas autosta katkaistaan ajon päätyttyä.

Mitään on/off kytkintä ei siis ole tarkoitus laittaa se kun olisi varmasti useimmiten juuri siinä väärässä asennossa. Homma tarkoitus saada siis automaattiseksi.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 24.3.2012 21:59

Yksinkertainen kytkentä lämmitintä ohjaavaan piuhaan:

Tarvitaan yksi tavallinen (lisävalo-)rele ja painonappi
-ohjausjohto poikki
-tuleva pää releen nastaan 30
-lämmittimelle menevä pää nastaan 87
-nasta 86 maihin
-nastasta 87 haara nastaan 85
-nastasta 30 haara painonapin kautta nastaan 85

Ja se on siinä :)
Rele vetää kun painetaan napista ja pysyy päällä kunnes ohjauspiuhasta katkeaa jännite.

Voodoo
-
Viestit: 67
Liittynyt: 24.7.2003 0:04

ViestiKirjoittaja Voodoo » 25.3.2012 21:28

Kiitokset tästä kytkentävinkistä.
Eli tuo kytkentä nyt selvä, mutta tarkennetaan nyt vielä että
toimiiko tällainen ihan tavallinen painonappikatkaisin tässä?
Esim. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/482071/0

Eli tuossa yllä esitetyssä kytkennässä virta kulkee kunnes tuleva virta nastaan 30 katkeaa, kunhan tuota nappia vain on kerran painettu?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2012 21:47

Palautuva yhdistävä kytkin toimii.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.3.2012 1:25

Eli tuossa yllä esitetyssä kytkennässä virta kulkee kunnes tuleva virta nastaan 30 katkeaa, kunhan tuota nappia vain on kerran painettu?


Juuri näin.
Tuo linkin painike on sopiva tarkoitukseen...

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 28.3.2012 12:06

Tuossa toki kannattaa huomioida sekin, että jos sen haluaa saada jossain välissä sammutettua, pitää saada tuo pitopiirin releen kela virrattomaksi.

Eli ennen tuota virrat päälle nappia pitäisi olla avautuva nappi (normaalisti kytketty, kun painat nappia, se ottaa piiristä virrat pois.), tai sitten käyttää virrattomana koko autoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 46 vierailijaa