Noniin, menikö veerasta jako?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

Noniin, menikö veerasta jako?

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 27.3.2012 12:59

Eli tällasta. Nakuttaa ihan perkeleesti ja käy TODELLA epätasaisesti...

Menikö jako ja venttiilit?
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 26.8.2012 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 27.3.2012 13:36

En tiedä oletko huomannut, mutta tuolla on toi vr6 faq topikki missä saat kysellä vr6 welhoilta näistä.. Samoiten sulle on pari topikkia alempana oma vr6 topikki.. Autosi kuulostaa diisseliltä

Edit: Ole hyvä ;=)
Viimeksi muokannut Elementti, 27.3.2012 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 27.3.2012 13:57

Kiitoksia asiantuntevasta vastauksestasi

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 27.3.2012 14:28

venttiilikoppa auki ja kahtomaan mitä siellä tapahtuu

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 27.3.2012 15:44

Miten sen kiristimen ilmauksen kanssa meni ?

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=86 ... ht=#862102

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.3.2012 15:49

Jos jako hyppää hampaan, se käy huonosti,
Jos jako hypää 2 hammasta, se ei käy ollenkaan.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 27.3.2012 15:57

Eli ilmasin sen kiristimen ohjeen mukaan, kesti päivän ja alkoi taas rallattamaan. Ilmasin tänään sen uudestaan ja tulos oli tämä :/. Eli jos venttiilit ja männät olis jo sanonut käsipäivää, ei auto kävisi enään lainkaan vai? Tosiaan koko mylly heiluu ku hullun ****** ja nakutus on korvia huumaava. Myös pakoäänet muuttu ihmeellisesti isommiksi.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.3.2012 16:04

Kokeilitko löysätä sitä kiristintä, tuleeko sieltä välistä öljyä ulos tai näkyykö nokilla öljyä?
Tuntus että se ei saa öljyä ja ilmauksessa sisällä oleva öljy häviää sen 10min jälkeen.
Veikkaan et jako on hypänny hampaan. Suosittelen tarkistamaan,ennen kuin hyppää lisää. Sit ottaa pakovenat mäntiin kiinni.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 27.3.2012 16:09

Ei muutako jakoa tarkistamaan. Ei paha rasti... Remonttiapua tarjolla kaljapalkalla kainuun suunnalla ;D

Tuoms
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.4.2010 22:56

ViestiKirjoittaja Tuoms » 27.3.2012 16:11

Kannattaa varmistaa myös, että kaikki alipaineletkut on paikoillaan eivätkä vuoda. Ja tuo mitä Ikonen sanoi. Tarkista, ettei se pieni reikä mistä tuon kiristimen pitäis saada öljyä, oo tukossa.

Häntti
-
Viestit: 211
Liittynyt: 26.1.2009 22:51

ViestiKirjoittaja Häntti » 27.3.2012 16:32

ettei olis vaan joku nostaja lopussa? minulla kuuluu lähes samanlainen ääni jos on öljyt vähissä. häviää kun laittaa öljyä ja näin öljynpaineet nousee. ja tarkoitan nyt että jos on ihan minimissä kun noi mobilit ei tunnu sisällä kestävän vaikka ei tiputa mistään. ja ei savuta. :D

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 27.3.2012 18:10

Joo kyllä sieltä öljyä tulee kun sitä löysäsi. Täytyy sit varmaan taas v-loppuna ottaa työkalut käteen ja tarkastaa tuo jako. Ihmetytttää vaan että miksi se ketju ei pysy enään kireällä.ei enään sillä vanhallakaan.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 28.3.2012 10:20

Siirsin auton äsken talliin viikonloppua silmälläpitäen. Auton käydessä aukasin varovasti öljykorkin ja ihmetyksekseni en saanutkaan öljyjä silmilleni, edes kierroksilla ei öljyä lentänyt. Koneessa kyllä öljyä on. Ainakin vanhasssa ex a-omegassa joskus lisäsin öljyä ja unohdin laittaa korkin takaisin, niin kilometrin ajon jälkeen koko moottoritila oli öljyä täynnä :D. Eikö tuolla nyt sitten kierrä öljy kunnolla yläkertaan? Öljyvalo ei pala eikä vilku.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 28.3.2012 11:52

Ihan moottorikohtaista miten se oksentaa öljyä korkin reijästä pihalle joten ei voi verrata Ooppeliin eikä muihinkaan tolla perusteella.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.3.2012 12:02

Vr6 on aika korkea se täyttökaula, joten sen ei pitäisi pahemmin roiskia.
Taskulampun kanssa tiirailee sinne sisälle.
Tosin, nopeahan se on purkaa taas osiksi :)

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 28.3.2012 14:24

kyllä mulla ainakin vr6 heittelee öljyä jos aukasee korkin

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 28.3.2012 16:01

Joo kyllä se mullakin näköjään roiski kun öljy vaan lämpeni ja notkeni. Kyllä sielä näytti öljy virtaavan, joten kaippa se on sitten se jako. Lauantaina selviää...

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 30.3.2012 12:02

Purinkin jo tänään sen verran että näin nokat. kyllähän se jako sieltä on hypännyt. Huomena saan kaverin avuksi ja laitetaan jako takaisin paikoilleen. Täytyy vaan toivoa, että mitään ei ole ole kerennyt rikkoontua vielä. Kuva

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 31.3.2012 17:14

Taas käy niinkuin pitää. Huomasin tosin että kiristimen laahain on ottanut itseensä (niitit lentänyt jo mäkeen). eli tarvii käydä se vaihdattamassa, itse en enään jaksa :)

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 18.4.2012 14:52

voe luoja. Eihän se niin simppeli olekkaan vaihtaa. Soittelivat juuri korjaamolta että vetarit ja laatikko pitää tiputtaa pois, sitten moottori ilmaan. Ja jeesus että maksaa. Noh, tuleepahan sitten tehtyä jakohuoltokin samalla kokonaisuudessaan.

Miksi ihmeessä se jakopää on tarvinut piilottaa vaihteiston taakse prkl. :D

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 18.4.2012 15:28

Nahkahousuinsinöörien lahja VR6-tekniikan omistajille...

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 18.4.2012 16:57

No ei itellä ainakaan tarvinnu moottoria irrottaa jakorempassa.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 18.4.2012 21:02

Milläs sitten ne alaketjun hilut ja ketjun vaihdoit?

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 18.4.2012 22:26

Laatikko irti vaan ni saa vaihettuu. Ei tarvii konetta irti ottaa.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 19.4.2012 5:01

ok, no luulis niiden sielä sen huomaavan sitten.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 19.4.2012 8:05

Jep, mahtuu konetta pois ottamatta tekemään, mutta ammattipajoilla (ainakin merkkikorjaamolla) haluavat ehdottomasti nostaa koko moottori-vaihteisto -paketin pois sieltä nokalta, lienee kai mukavampi rassata niitä jossain pöydällä, kun paikallaan siellä autossa.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 19.4.2012 11:22

Kyllä itte ainakin nostin koko nipun poies, paljo mukavampi oli näpräillä kun motti oli pöydällä... Eikä siinä edes pitään mene kun motti on irti keulalta.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 25.4.2012 22:57

Noniin. Auto saatu korjaamolta ja sinne maksettu tajuton määrä rahaa. Nyt auto rallattaa melkoisesti ja pakoäänet selvästi kovemmat kuin ennen. Heti kun painaa vähänkin reippaammin kaasua, niin rallatus kylläkin loppuu. Eli vedossa ei rallata. Ajattelin josko olisivat jaon sössineet siellä ja soitin korjaajalle. Totesi että jako on 100% varmuudella kohdillaan. Sanoi että vika voisi olla hydraulisessa kiristimessä, joka ei kiristä ketjua kunnolla , niin silloin ajoitus ei ole aivan kohdalla. Kun sen uuden kiristimen n. Kuukausi takaperin vaihdoin, huomasin että uudessa on suurempi se päässä oleva reikä kuin vanhassa. Onko nyt jo liian kaukaa haettua? Mistä vikaa hakeen?

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 25.4.2012 23:29

Kuuluuko se ääni sieltä jakopäästä vaiko mahdollisesti venttiilinnostimista?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.4.2012 6:25

Myös lopussa oleva moniurahihnan kiristimen laakeri pitää tajutonta rallatusta.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 26.4.2012 22:27

Ääntä on hiukan hankala paikallistaa. Täytyy vielä yrittää kuunnella. Se vaan ihmetyttää kun rallatus loppuu kuin seinään heti kun kone vääntää vähän reippaammin. Pintakaasulla rallattaa ja ns. Normaalissa ajossa. Rallatus seuraa kierroksia koko kierros alueen jos konetta kuormittamatta ajelee.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.4.2012 22:33

Posti ylemmäs....
Eli pitkä M8 pultti jolla saat hihnan löysälle, 3 pulttia irti että saat moniurakiristinsysteemin irti, hihnarullairti, SE ON VASENKÄTINEN, ja uusi laakeri paikoileen, tais olla motonetissä 2e...

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 26.4.2012 22:52

Itsellä omassa autossa pitää tällä hetkellä venttiilin nostaja raksutusta ja aikasemmin oli samaan aikaan tuon lisäks vielä se hihnankiristimen laakeri rikki, eikä mun mielestä se laakerin ääni ole mitään verrattuna vent. nostimeen tai jakoketjuun.

Mutta tässä ääni vertailut;
Jakoketju
Jakoketju

Venttiilin nostaja[/url]

E: mitäänhän en mistään tiedä, mutta onko mahd. että kun rockintetsillä kerta se jako hyppäs, niin vent. koneistoon ois tullu jotain vikaa?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.4.2012 23:00

Vr6 on armoton jaon kanssa. 1 hammas ja käy todella huonosti... 2 hammasta ja se ei käy...

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 27.4.2012 11:48

Ei se nyt luojan kiitos tunnu jakopäästä kuuluvan. Ennemminkin ääni voimistuu edestäpäin katsottuna koneen vasemmalla puolella. Niin että mikä rallatuksen tekee?
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 26.8.2012 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 27.4.2012 22:22

Tulin nyt kuitenkin siihen tulokseen että pajalla jakoa ei ole laitettu kohdalleen. Muunmuassa noi koventuneet pakoäänet viittaisi siihen. Lisäksi kone kuulostaa muutenkin enemmän subarun boxer koneelta kuin vr6:lta. Olin taas yhteydessä korjaajaan ja lupasi alkuviikosta vielä tarkastaa jaon. Selviääpähän sekin sitten. Tuonnempana taas lisää...

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 9.5.2012 0:03

juu, se jako oli kuin olikin pielessä. nyt käy muuten niinkuin pitääkin, mutta tuo "säksätys" vaan vaivaa edelleenkin.

Taas uusia havaintoja:
-ääni seuraa kierroksia
-naputtaa kylmällä koneella kaikissa tilanteissa
-Koneen kunnolla lämmettyä, kaasua vähänkin reippaammin painaessa nakutus loppuu kuin seinään.
-rallatusta todella vaikea paikantaa, kuuluu mahdollisesti jostain venakopan huohottimen kohdilta.
-Myös lämpöisellä koneella ajellessa huomasin että jostakin kuuluu vielä välillä erikoinen kitinä/vikinä, kytkimen kun polkee pohjaan niin ääni katoaa (en tiedä johtuuko samasta asiasta vai rupeeko jokin muukin paikka porsimaan)

Veikkauksia kuunnellaan mieluusti. Tuo kiristimen laakeri täytyy vielä tarkastaa, mutta en usko äänen tulevan siitä, koska ääni voimistuu siitä ennemminkin ylöspäin mentäessä.
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 9.5.2012 0:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.5.2012 0:06

Papukaija ääneessä. moniurahihnankirsitmenlaakeri vaihtoon....
Sit nostajat....

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 9.5.2012 0:12

mutta jos siellä olisi jokin nostaja jumissa, niin eikö se nakuttaisi jatkuvasti? Siitäkin huolimatta että polkeeko kaasua reippaammin vai ei???

mää mistään mitään tiä, arvailen vaan ;)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 9.5.2012 8:39

Hae Biltemasta sellanen stetoskooppi jossa pitkä metallipuikko päässä. Sillä on helppo etsiä viallisia laakereita.

Jos nostaja (tai oikeammin hydraulinen venttiilinvälyksen säädin) on jumissa niin se on jumissa, eli naputtaa joka tilanteessa.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 9.5.2012 13:28

Löysäsin hihnan kiristimen ja sen rulla pyöri jokseenkin huonosti. Ruikin laakerille crc:tä ja alkoi pyörimään kunnolla. Rallattaa silti samanlailla :/ eli tuskimpa syynä tuo...
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 9.5.2012 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 9.5.2012 13:48

CRC on myrkkyä laakereille; laakerirasva liukenee siihen ja tulee ulos laakeripesän sisältä -> Laakeri pitää entistä enemmän ääntä (vaikkakin käsin pyöritettäessä saattaa pyöriä paremmin, koska se rasva ei vastusta enää) eikä varmaankaan kestä kauaa ilman laakerirasvaa...

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 9.5.2012 14:26

Vaihda varalta se kiristimen rullan laakeri, ei maksa ko muutaman euron ja helppo vaihtaa :)

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 9.5.2012 16:03

Joo tarkotus olikin se vaihtaa Jokatapauksessa koska oli jo nahkeena. Viikonloppuna olis tarkotus keretä vaihtaan.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 9.5.2012 18:03

Siis saako siihen pelkän laakerin? Itse en löytänyt motonetin sivuilta muuta kun sen kiristimen pyörän ja koko kiristinlaitteen.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 9.5.2012 18:45

Ainakin ku ottaa laakerin sieltä käteen ja kävelee laakerikauppaan.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 9.5.2012 21:00

Onhan noita muitakin varaosaliikkeitä. SKF valmistaa ainakin irtorullia. Vanha mukaan ja johonkin varaosaputkaan käymään.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 10.5.2012 10:02

Pengoin aikani vanhoja keskusteluja niin yhdessä törmäsin tämmöiseen laakeriin http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=11-6203

Pystyykö joku varmuudella sanomaan että kyseessä oikean kokoinen laakeri? Auto kun on käyttöautona niin ei viitsisi purkaa ja todeta että väärän kokoinen laakeri, ottaa mitat laakerista, kasata vanhoilla romuilla että pääsee hakemaan uuden, sitten taas purkaa jne jne jne :D

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 10.5.2012 10:10

Jos tuo on juurikin tuolta VR6-FAQ -osastolta poimittu meikäläisen laakeriehdotus niin on ihan oikean kokoinen laakeri kyseessä. Itse olen tuon kyseisen laakerin vaihtanu kiristimeen ja sopii kuin nyrkki silmään. :)

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 10.5.2012 12:25

joo sieltä sen noppis löysin, eli eiköhän se sitten se ole. Ja Wuzzy, olit harvinaisen oikeassa tuosta crc:stä. Vuorokauden jälkeen laakeri pitää jo melkoisen pelottavaa kahinaa. Kunhan nyt kestäisi lauantaihin saakka että saan sen vaihdetuksi...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.5.2012 12:41

Ja muista, siinä laakerin pultissa on vasemmankätiset kierteet.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 11.5.2012 11:53

Ok. Kun kiristinpaketti on irroitettu, ja pultti otettu irti, niin irtoaako laakeri itsestään, vai vaatiiko väkivaltaa? Mietin vaan kun rulla on muovia ja jos laakeri on piukassa, niin arvaako sitä laakeria sieltä lyödä irti ettei muoviosa halkea.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 11.5.2012 12:56

Kävin eilen hakemassa Motonetistä laakerin:
Kuva

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 11.5.2012 13:44

:). Itse hain tänään saman kamppeen. Mutta se vanhan irtoaminen kiinnostaisi vielä. Jos joku osaa kertoa?

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 11.5.2012 14:24

Laakerin vaihdossa kannattaa käyttää kuumailmapuhallinta tahi vastaavaa millä saa lämpöseksi, irtoaa nätimmin.

Sitte tarvii kaks holkkia (esim. hylsyjä), toinen muovirullan kokoinen ja toinen laakerin sisäkehän kokoinen.

Ensin rulla kuumaksi, sitte holkkien kanssa penkkiin ja puristaa niin pitäisi laakeri lähteä tulemaan.
Muistaakseni laakeri lähtee muovirullan sisältä pois vain toiseen suuntaan (tosin en muista sitä että kummalta puolelta se ulos tulee :D ).

Mikäli ei lähde puristamalla niin lisää lämpöä ja naputtelee vasaralla holkin kanssa sitä laakeria. Se muovirulla kestää kohtuu paljo väkivaltaa, kunhan ei suoraa vasaralla pieksä, vaan käyttää jotain holkkia välissä.

Uusi laakeri kannattaa sitte laittaa penkissä puristamalla niin pitkälle ko menee ja lopuksi napsuttelee vasaralla (+holkki) sievästi, jotta laakeri menee varmasti pohjaan.

Sitte kiristin paikolleen ja ihailemaan että kuinka kivasti vipattaa käydessä :D ;)

Siinäpä romaani, toivottavasti on apua :)


Edit. Ja jos ei itte uskalla/kykene vaihtamaan ni laittakkee postissa mulle niin vaihdan vaikka huvikseni :D

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 11.5.2012 15:54

Suuret kiitokset, täytyy koittaa huomena murjoa :)

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 11.5.2012 16:57

Tuohon ohjeeseen vielä viitaten mietin tuossa ja hokasin että kannattee se laakeriin tuleva holkki olla, mikäli mahdollista, niin sen ulkokehän kokoinen, eikä sisäkehän.
Ei vaurioidu sitten tuo uus laakeri niin helposti jos joutuu vasaraa sille antamaan, laakeriin kohdistuvat sivuttaiset iskut kun ei taida olla kovin hyväksi sen elinikää ajatellen...

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 12.5.2012 13:51

Joo, piukassa oli ja halkesihan se muovipyörä sitten lopulta :D. Noh, motonetistä kävin sitten hakemassa koko kiristin laitteen ja palautin laakerin samalla sinne. Jos jollakulla tarvetta sille rungolle niin voi kysellä vaikka yv:llä multa.

Mutta mutta, kahina hävisi, rallatus ei. Mikä ihme tuon äänen tekee? Toissapäivänä räpinä loppui kokonaan jo noin minuutin ajaksi, sitten alkoi taas :/

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.5.2012 14:18

Kuulostaa kyllä niin "Fordimaiselta" tuo käyntiääni, että venttiilinnostimia veikkaisin itse ihan ekana. Jos joku nostaja/nostajat on kulunut, eikä pidä kunnolla öljynpainetta, niin ne voi rallattaa epäsäännöllisen säännöllisesti. Kierroksia nostamalla yleensä häviää se kuluneen nostajan rallatus (ei toki aina). Kuluneet nostajat kylmänä yleensä nakuttelee enemmän, kun välyksetkin on kylmällä metallilla suuremmat.

Ja sitten se toinen kysymys, eli onko öljynpaineet hyvät? Huono öljypumppu alkaa yleensä ensimmäiseksi oireilemaan yläkerrassa (venttiilinnostajat nakuttaa), kun ei jaksa nostaa sitä öljyä sinne yläkertaan kunnolla. Mittaileppa huviksesti öljynpaine.

Mut lottoan kyllä ihan 90-prosenttisesti nostajien puolesta. Nokat ylös ja nostajat vaihtoon. Ei se nyt niin suuri/kallis remontti ole. Eikä se nyt tuon ikäisessä moottorissa hukkaan mene, vaikka nostaisi koko kannen pöydälle.
Jos tuo naksutus ilmeni tuossa jaon hyppäämisen kanssa samoihin aikoihin, ja se sun auto on käyny välillä / käy vieläkin kuin bokseri, niin äkkiä se kansi pöydälle! Melko varmasti venttiili ja mäntä tehnyt tuttavuutta...

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 12.5.2012 14:23

tarvii varmaan kokeilla ottaa koko hihna irti ja käyttää autoa sen verran, että kuulee tuleeko se ääni jostakin apulaitteesta/apulaitteen laakerista.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.5.2012 14:29

Ei toi kyllä minkään apulaitteen ääni mun mielestä ole. Venttiilikoneiston nakutukselta kuulostaa.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 12.5.2012 15:17

Joo tossa videossa ääni kuulostaa kyllä ihan joltain muulta kuin laakerivialta, mutta kiihdytyksen jälkeen kun löysää kaasun, kuuluu semmonen outo räminä/rahina josta tulee juurikin mieleen joku laakeri vika tms. en tiä perkele.


noniinno. Kansi vasta oli pöydällä ja enään ei ole paikkaa (eikä kyllä mielenkiintoakaan) sitä irroittaa. kummonenkos homma toi öljynpaineiden mittaaminen nyt käytännössä oikein on? Alkaa pikkuhiljaa vahvistua päätös auton vaihdosta :(

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.5.2012 16:15

No vaikka öljynpaineanturin liitäntään vaan öljykello ja siitä sitten piuha mittariin. Ei ole kovinkaan vaativa homma. Jos ei itsellä riitä mielenkiinto, niin kyllä ne jossain huoltamolle/korjaamolla sen mittailee, eikä varmasti montaa kymppiä maksa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa