Seat Leon 1.6 16V AZD, häkä-arvot korkealla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

Seat Leon 1.6 16V AZD, häkä-arvot korkealla

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 23.3.2012 19:02

Tänään kävin koittamassa leimalle, mutta päästöistähän tuo perkele meni pomppaamaan. Moottorina tuo otsikon AZD

Tässä päästöarvot >2000 kierroksilla:

CO2: 14,0
CO%: 0,90
HC: 88
02%: 0,55

OBD: ok
Lambda: 0,99

Autoon vaihdoin eilen uudet Denson tulpat. Puolat vaihdettu n. 1v 4kk sitten.

Katsastaja epäili sähkövikaa, mutta itse olen katalysaattorin kannalla joka saattoi hajota tuolloin puolan hajoamisen yhteydessa. Auto on tosin katsastettu samalla katalysaattorilla viime keväänä rimaa hipoen.
Mutta jos jotain sytytys-, yms, vikaa autossa löytyy, niin sehän rikkoo katalysaattorin taas pian. Tyhjäkäynti on lievästi epätasaista, mutta muuten ei mielestäni ole käynnissä mitään vikaa ja ne vähäiset tehotkin tuntuu olevan tallella.

Joten onko mitään ohjeita ja vinkkejä, mistä noita korkeita häkä-arvoja kannattaa ensimmäiseksi alkaa tutkimaan?

EDIT:
Toisesta threadista poimittua:
Noi 1,4/1,6-16V mallien tulpat on siitä kyllä ihmeellisiä että 1,6 AZD/BCB ja 1,4 AXP-automaatilla vaativat yksikärkisen platinatulpan kun muihin voi laittaa huoletta sen kolmikärkisen mallin (NGK:n mukaan).

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä eroa niissä on muihin 16V malleihin kun vaativat eri tulpankin.

Nuo Denson tulpat, mitkä paikalleen vaihdoin, oli 3 kärkiset. Voivatko vaikuttaa noin paljon päästöihin? Oli halvimmat tulpat Motonetissä ja itsellä Mazda ajoilta hyviä kokemuksia Densoista joten otin ne.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 23.3.2012 20:58

Itse käytin 2 sarjaa NGK:n 3-kärkitulppia paikallaan ennenkuin uskoin että käynti ei korjaantunut kuin Boschin platinakärkisillä. Nuo ovat varmaan kaasuläpän sopeutuksen jälkeen halvin korjaus, joten koita siitä lähtä liikkelle. Antaako VCDS sytytyskatkoksia mihinkään pyttyyn?

En tarkkaan tiedä miten nuiden arvojen pitäisi käyttäytyä (omat laput siirtyi ex-auton nyk. omistajalle), mutta ainakin muutkin arvot vaikuttavat olevan koholla. Onko autolla paljon ajettu ja onko lambdoja uusittu?

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 23.3.2012 21:20

Täytyy sitten käydä huomenna marmorilta hakemassa ne alkuperäiset Boschit ja kuulostella käyntiä. Samalla voisi kysyä paljonko vikakoodin luku maksaa. Tosin eikö noitten mahdollisesti tallentuneiden vikakoodien pitäisi näkyä myös tuolla katsastajienkin OBD lukijalla? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Autolla ajettu 169000km (n. 146000 ajettuna ostin) ja huoltokirjassa ei mitään mainintaa antureiden vaihdoista. Omasta toimesta en ole vaihtanut. Antureilla joku tietty kilometrimäärä, minkä jälkeen alkaa hajoilemaan?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 23.3.2012 21:48

Katsurien perus OBD kikkare on aika paljon rajoittuneempi kuin marmorin testeri tai Ross-Techin VCDS.

Kaikki eivät merkkaa huoltokirjaan antureiden vaihtoa, omastani rupesi oireilemaan hieman lambdat kun n. 140tkm ajettuna möin pois. Ei se pahasti käyntiin haitannut, mutta muutaman kerran kiihdytyksissä heitti pakokaasujärjestelmän merkkivalon, jonka kuittaamalla ei vika heti uusiutunut.

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 23.3.2012 22:05

AInoat ulinat ja valoshowt mittaristo on pitänyt silloin kun puola/puolat hajosi. Seatissani ei taida erillistä pakokaasujärjestelmän merkkivaloa ollakkaan. Ainoastaan tuo Diagnoosi valo, mutta se taitaa valittaa vain vakavemmista sähköpuolen häröistä.

ConD: Laitoin privaa

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 24.3.2012 19:50

Auto käytetty piuhan päässä, mutta mitään ei löytynyt. Kaasuläppä ei VCDS:n mukaan mene kokonaan kiinni moottori sammutettunakaan, joten se seuraavaksi työn alle (irroitus ja putsaus).
Originelli tulpatkin vaihdoin, mutta ei mainittavaa parannusta tyhjäkäyntiin. "Heijaa" edelleen lämpimällä koneella.

Tuossa moottoritielle kiihdyttäessä, huomasin että n. 3500-4000rpm kohdilla alkaa kuulumaan ohjaamoon vaimeahkoa vihellystä, eli kai se imusarjakin pitää starttipilotilla suihkia läpi mahdollisten imuvuotojen takia.

Kysymys: Onko tuon kaasuläppäkotelon alla joku tiiviste? Eli onko syytä vaihtaa puhdistuksen yhteydessä?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 24.3.2012 22:14

En vaihtanut itse sitä tiiivistettä aikanaan. Omakin auto kyllä "vihelsi" sopivasti tietyllä kierrosalueella.

Miten kone kävi ilman sitä muovisuojaa, eli onko mahdollista että ilmanputsari olisi ahdistamassa? Tyhjäkäynnillä paine imusarjassa oli luokkaa 300mbar ja kone sammuksissa 1030mbar.

Kaverin vinkki oli myös käydä alipaineletkut läpi konehuoneesta, etenkin jarrutehostimelle matkaava. Murtumat voivat vaikuttaa käyntiin. Lambdoja kannattaa vasta sen jälkeen miettiä uusivansa. Ovat nimittäin n. 200e laaki orkkisosina.

036906262J - etummainen
036906262F - taamepi
http://speed-autoteile.fi/ kertoo hinnaksi tuon ~200e, marmotilla 270e kappale.

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 24.3.2012 22:35

Tosiaan. Kokeilin ilman suodatinta/konepeittoa mutta ei ollut mitään vaikutusta.
Kokeilin myös pyöritellä kaikkia silmiin osuvia johtoja ja liittimiä, josko olisi käynti parantunut mutta ei. Täytyy huomenna vielä päivänvalossa käydä nuo letkut läpi...
Tuo kaasuläppä lähtee kuitenkin alkuviikosta irti, kunhan pääsen asuinpaikkakunnalle.

On tässä kuitenkin se vajaa kuukausi aikaa vielä laitella kuntoon, joten mikään hillitön paniikki ei ole vielä päällä.

Kiitos ConD!

Edit: Ja itse epäilen, että myös katalysaattori on entinen. Täytyy joku ilta kattoa miltä kennot näyttää...

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.3.2012 23:32

Jos katti olisi entinen, niin luulisi että tuo hc arvo olisi leimalla ollut yli sallitun.

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 25.3.2012 18:31

Putsailinkin tuon kaasuläpän jo tänään ja ainakin tyhjäkäynti korjaantui heti kerrasta! Ei enään kierrokset hummaa, vaan pysyy siinä +600rpm. EGR:ään en vielä koskenut.

Putsasin läpän runko irroitettuna, mutta kuitenkin se läppä akselissaan paikallaan, koska ne T15 kokoset torx-pultit on ilmeisesti jotenkin "tyssäytetty" sieltä läpän alapuolelta. Omilla halpis Torx avaimilla nuo ei ainakaan suosiolla lähtenyt ja meinas lipsuakkin. Ehkä jollain laadukkaammilla kärjillä uskaltais vääntää.

Päästöihin korotetuilla kierroksilla tämä toimenpide tuskin vaikuttaa. Huomenna kuitenkin täytyy tarkistaa tuo katti ja luultavasti laittaa nuo lambdat tilaukseen.
Viimeksi muokannut Kaenkky, 25.3.2012 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.3.2012 18:38

Päästöihin voi ne tulpat vaikuttaa sit puolestaan.

Miten se on, saako kaasuista leimalla pompanneen auton käydä testaan/hakeen lapun muualta siten että se on kurantti vielä uusintanäytölläki?

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 25.3.2012 18:51

Saa toki. 0 euroa uusintatarkastus kuulemma päästölapulla, kun voivat siinä toimistonpuolella tarkistaa. Ainakin tuolla Savarin katsastuksella Ylivieskassa.

Edit: nyt ymmärsin mitä ajat takaa. Eli huomenna siis päästömittaukseen, ennen mitään lambdojen tilauksia :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.3.2012 21:50

Juuei noi päästöhommat oikee selkee muutenku tekee jotai ja käy koittaan. Jos käynti muuten paranee tyhjänä niin on sekin jo jotain eteenpäin.

Toivottavasti siellä on yhtä fiksuja päästömittaajia kun tuo katsastusasema näyttää olevan. :)

Kaenkky
-
Viestit: 8
Liittynyt: 23.3.2012 18:34

ViestiKirjoittaja Kaenkky » 26.3.2012 16:08

Noniin. Mittauksessa käytetty ja heittämällä läpi.

CO 0.07%
HC 46ppm
CO2 15,4%
O2 0,23%

Kyllä on tarkkaa noitten tulppien kanssa...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 26.3.2012 16:45

Hyvä että toimii nyt!

Pistetään vinkit mieleen, joskus tällaiset asiat voi olla pienestä kiinni. :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa