Tässä päästöarvot >2000 kierroksilla:
CO2: 14,0
CO%: 0,90
HC: 88
02%: 0,55
OBD: ok
Lambda: 0,99
Autoon vaihdoin eilen uudet Denson tulpat. Puolat vaihdettu n. 1v 4kk sitten.
Katsastaja epäili sähkövikaa, mutta itse olen katalysaattorin kannalla joka saattoi hajota tuolloin puolan hajoamisen yhteydessa. Auto on tosin katsastettu samalla katalysaattorilla viime keväänä rimaa hipoen.
Mutta jos jotain sytytys-, yms, vikaa autossa löytyy, niin sehän rikkoo katalysaattorin taas pian. Tyhjäkäynti on lievästi epätasaista, mutta muuten ei mielestäni ole käynnissä mitään vikaa ja ne vähäiset tehotkin tuntuu olevan tallella.
Joten onko mitään ohjeita ja vinkkejä, mistä noita korkeita häkä-arvoja kannattaa ensimmäiseksi alkaa tutkimaan?
EDIT:
Toisesta threadista poimittua:
Noi 1,4/1,6-16V mallien tulpat on siitä kyllä ihmeellisiä että 1,6 AZD/BCB ja 1,4 AXP-automaatilla vaativat yksikärkisen platinatulpan kun muihin voi laittaa huoletta sen kolmikärkisen mallin (NGK:n mukaan).
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä eroa niissä on muihin 16V malleihin kun vaativat eri tulpankin.
Nuo Denson tulpat, mitkä paikalleen vaihdoin, oli 3 kärkiset. Voivatko vaikuttaa noin paljon päästöihin? Oli halvimmat tulpat Motonetissä ja itsellä Mazda ajoilta hyviä kokemuksia Densoista joten otin ne.